Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marjo2
#535809
Goeiemorgen!

Mijn naam is Marjo, ik heb me net geregistreerd en wil graag eens horen of iemand weet wat er in Carnibest zit. En wel hierom:
ik ben mijn hond (een Noorse Buhund) aan het overschakelen naar versvoeding. In het begin kreeg hij een maaltijd per dag Carnibest en een keer brokken; af en toe een kalfs- of lamsbot (weet hij wel weg mee) of een maaltijd van gemalen groenten met een ei of wat vis. Dat ging goed tot hij helemaal op rauw stond en een paar keer Carnibest achter elkaar kreeg. Toen kreeg hij diarree (wat ik bij een aantal berichten op jullie site ook heb gezien). Eerst dacht ik dat het van wat anders kwam, heb hem laten nakijken op wormen. Die had hij ook (paarden- en hondenworm!), hij kreeg een driedubbele wormkuur en moest van de dierenarts aan de hypo-allergene brokken en aan de maagzuurremmers vanwege de diarrree).
Nou heb ik hem via gekookte kip, langzaam rauwe kip erbij enz. weer gezond gekregen. Toen weer kleine beetjes CB erbij en daarna steeds meer, en nu heeft hij weer die stroperige, zwarte diarree die ik nu haast wel Carnibest-diarree wil gaan noemen.
Wat zit er precies in CB? Waarom maken ze dat niet openbaar? Ook al wisselt het van samenstelling, een echte rauwvoeraanhanger schrikt er toch niet van als ze aangeven dat de goedkoopste vleessoorten en dierlijke dingen erin zitten? (volgens Mogens Eliasen vaak juist goed voor je hond, als het maar geen huid en haar e.d. is).
En is er ook een instantie die erop toeziet dat er alleen in gaat wat erop staat (dus vers rundvlees, verse kip, verse groenten etc.)?
Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn hond (en andere ook, zo te lezen) niet goed tegen de groenten kan die erin zitten. Courgette lijkt me persoonlijk helemaal geen natuurlijk voer voor een hond. Die van mij heeft wel van jongsaf aan rauwe winterwortel geknaagd, gaf de fokster hem ook al, en dat komt gewoon in oranje stukjes er weer uit. Hij zal er niet veel aan hebben, behalve voor zijn gebit, maar het is iets wat hij in de natuur ook zou kunnen opgraven (is hij dol op, graven...)
Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen!
Alvast bedankt,
Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo2 op ma 24 apr 2006, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door "inge"
#535812
::) ik kan je er geen zinnig antwoord op geven.Mijn hondjes zijn juist van de diaree af sinds ze op Carnibest staan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#535819
Wat er globaal inzit staat op de website en verpakking beschreven. De verhoudingen schijnen echter staatsgeheim no.1 te zijn. Maar live is simpel. Als jouw hond het niet goed doet op de cb dan zou ik als ik jou was gewoon een ander merk proberen. CB is behoorlijk vet en er zijn wel meer honden die daar problemen mee hebben.
Wil je exact weten wat je je hond voorzet, dan is er maar 1 optie en dat is zelf samenstellen. :D
Door Lizzy
#535820
Meer als wat je op de website kunt vinden (over wat er in zit) weten wij ook niet. En waarom de fabrikant dat niet bekend maakt? Geen idee. Ik denk dat je deze vraag beter aan de fabrikant kunt stellen.

Helaas is het gewoon een feit dat hond A het goed kan doen op merk X en niet goed op merk Y en dat hond B het goed kan doen op merk Y en niet op X. En waar het dan aan ligt...? Is in mijn ogen niet te zeggen... Waarom krijgt de ene mens last allerlei problemen bij het nuttigen van melkproducten en de ander niet? Waarom heeft mijn man een maag van beton en ben ik om het minste of geringste van slag? Ook vragen die niet te beantwoorden zijn. Tenminste, meer als "aanleg" kun je er niet van maken.

Dat geldt ook voor honden. Jouw hond kan niet tegen Carnibest. Misschien is het de olieen die er in verwerkt zijn, misschien is het het orgaanvlees (kan jouw hond niet goed tegen lever, bijvoorbeeld). Misschien is het voor jouw hond te vet. Misschien is de combinatie niet ideaal, voor jouw hond. Lastig te zeggen dus. En waarom de ene hond diarree krijgt van Carnibest wil nog niet zeggen dat dit ook de reden is waarom jouw hond diarree krijgt. Weet je, ik blijf bij mijn motto: goed voer is het voer waar jouw hond het goed op doet. Misschien doet jouw hond het op een ander merk beter!

Of, als het mogelijk is, ga zelf samenstellen. Dat is vaak de makkelijkste manier om erachter te komen of er iets is waar je hond niet tegen kan. Zo ken ik bijv. honden die aan de diarree gaan van pens. In de meeste merken zit pens. Ga je zelf samenstellen, dan is het een koud kunstje om dat te doen zonder pens.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#536032
Als je hond het niet goed doet op CB zou ik een ander merk gaan voeren en verder hetzelfde als mijn voorgangsters , als je wilt weten wat je geeft gewoon zelf gaan samenstellen.
Door Marjo2
#537678
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Sorry dat het even heeft geduurd voor ik terugkwam, maar ik ben druk bezig geweest met hond in de gaten houden, kip klaarmaken, ander hondenvoer en holistische dierenarts zoeken en nog meer lezen.
Barfen is natuurlijk beter; ik heb ook al een vriezer vol met kippennekken, -maagjes, -hartjes, runderlever en -nier, geit aan stukken en nog zo wat, maar de hond kan nog niet wennen aan zelf "scheuren" (ook niet met hulp van mij).
Als ik hem een kippenpoot geef, laat hij hem in de tuin slingeren. Vleugeltjes idem. Ik heb bij de Barf-afdeling tips van Lizzy gelezen (kippennekken platslaan en vleugeltjes inknippen en zo) en dat ga ik later maar eens proberen. Op dit moment krijgt hij kip (deels rauw, deels gekookt) en ik ben net begonnen met Duck lam en rijst. Morgen eens kijken hoe hij het daarop doet, want tot nu toe poept hij nog behoorlijk dun. (Niet zo dat hij me ervoor wakker maakt omdat hij 's nachts moet; gewoon alleen bij het uitlaten).
Ik denk niet dat ik hem teveel voer; hij is ook magerder geworden.
Nog wat vragen:
1. Voeren jullie je honden allemaal netjes op onregelmatige tijden, zoals volgens Mogens Eliasen zou moeten? Dan moet ik hem toch ook wel een dagportie in een keer geven?
2. Ik las over pro-biotica en ook ergens over natuurkruiden. Van welk merk is dat en waar koop je die dingen?
3. Geven jullie weleens vitamines extra? Zo ja, wat?
Alvast weer bedankt, en tot de volgende keer.
Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo2 op do 27 apr 2006, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#537684
Hoi Marjo, ik voer op redelijk onregelmatige tijdstippen. Kan nog onregelmatiger hoor, maar eerlijk gezegd leven wij hier in een vrij strak stramien en daar past regelmaat bij. Voor mij is het dus 'een gedoe' om op onregelmatige tijdstippen te voeren. Maar ik doe m'n best, want het heeft wel nut! Ik voer trouwens wel 2 keer per dag omdat ik dat prettiger vind voor mijn honden.

Probiotica zijn goede bacterieen. Nou zitten deze ook in zogenaamde Fytomix of Kruidenmix of weet-ik-hoe-ze-het-noemen. Het is in ieder geval bijna-poep van schaap of kalf. Ik heb dat vroeger wel aan mijn honden gegeven, maar ik heb er nooit de werking vanuit zien gaan die ik van capsules wel uit zie gaan. Ik gebruik dus capsules. Van het merk Akropharma en Solgar en De Tuinen.

Ik geef geen vitamines extra. Ik geef wel extra wat visolie, voor de omega 3 vetzuren. Niet zo vaak hoor, want ik voer ze liever verse vette vis. Maar verder is het menu dat ik geef zo uitgebreid dat ik vind dat ze geen extra vitamines nodig hebben. Toen Linga pup was heb ik haar in de wintermaanden wel een paar keer per week wat druppels levertraanolie gegeven. Maar goed, ik zoek dus liever natuurlijke voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan specifieke vitamines als dat ik pillen of poeders toe voeg.
Door Marjo2
#537813
Hallo Lizzy,

bedankt voor je snelle antwoord. Dat leven in een strak stramien ken ik, maar nu moeten we vanwege hondje-z'n-maag toch maar wat onregelmaat gaan aanbrengen, in elk geval voor hem.
Vette vis is denk ik heel goed voor hem (Noorse hond en zo) maar heb ik nog niet gedurfd, vooral vanwege het rustig aan beginnen met nieuwe dingen.
Ik ga zo snel mogelijk achter die probiotica aan. Hij krijgt nu al een keer per dag een bakje Vifit van me. Van de fokster (in Denemarken) kreeg hij altijd Kefir, maar dat moet je hier bij de Reformzaak halen en daarom ben ik op een gegeven moment overgestapt op biologische yoghurt. Dat vindt hij heerlijk, maar hij kreeg het niet meer zo vaak. Nu probeer ik die Vifit om te kijken of het zijn darmen helpt.
Wordt vervolgd...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door