Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Meg
#533235
Mijn lieve Berner Harry heeft gegeneraliseerde Demodex. Ik was hem nu elke 5 dagen met Ectodex. Ook krijgt hij voor 3 weken antibiotica want er is 1 wond op zijn wang die flink ontstoken is. Nu lees ik overal dat de onderliggende oorzaak van Demodex een te lage weerstand is. Het is dus zaak om de weerstand op te krikken. De dermatoloog zegt dat dit vanzelf goed komt door goede voeding (Harry krijgt Energique), omdat hij nog een jonge hond is (ruim 11 maanden). Ik heb al Echinacea (met Catsclaw en Plantagon) geprobeerd, maar dat moest ik weer stoppen omdat de weerstand daar weer van zou verlagen als je het te lang geeft. Eigenlijk wilde ik, na maanden kwakkelen van de hond, geen alternatieve middeltjes meer proberen. Ik word er zelf namelijk gestresst van. Iedereen probeert je goede adviezen te geven en ze spreken elkaar ook tegen. De 1 zweert bij vitamine C, de andere raadt me aan het absoluut niet te geven. En ga zo maar door. Ik ben nu benieuwd naar wat jullie er van vinden.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#533278
Ik vind zelf dat die middeltjes niet echt nodig zijn.Mijn hond heeft het ook gehad toen ze 11 maanden was en het is na behandeling nooit meer teruggekomen.Ik denk dat een gezonde hond genoeg weerstand heeft en de demodex wel de baas kan,Heb ook wel es gehoord dat het uiteindelijk vanzelf ook wel over gaat,alleen duurt dat heel lang.Als je hond ouder wordt komt het met de weerstand vanzelf goed,denk ik
Door Twiz
#533405
Bij mijn weten krijgt een hond juist last van demodex als de weerstand niet optimaal is. Een gezonde hond heeft toch ook een goede weerstand? Iedere hond draagt nl. demodex mijten bij zich, en alleen honden die een stukje natuurlijke weerstand missen krijgen er problemen mee.
Ik ben bang dat er wel een heel verschil is tussen de lokale vorm van demodex en de gegeneraliseerde vorm.
De gegeneraliseerde vorm zal niet zomaar vanzelf verdwijnen hoor.

En mijn eerste gedachte gaat uit naar echinacea. En ik dacht dat echinacea het lichaam juist aanzet tot het opkrikken van de weerstand, en dat middelen zoals prednison de eigen weerstand juist op een laag pitje zetten. Dus zou ik denken: echinacea (eventueel met catsclaw) En misschien wel in kuurvorm?, dus een poosje wel en een poosje niet.

Misschien kun je de hele erge plekken om de twee dagen wat extra deppen met ectodex, om die krengen om zeep te helpen. Maar overleg dat nog even, want ectodex is volgens mij ook een akelig goedje, en ik opper maar iets terwijl ik niet weet hoe jou hond op die rotzooi reageert. Voorzichtigheid blijft geboden.

Ik hoop dat wat meer "kenners" ook nog gaan reageren, want het is een vervelende mijt om te verslaan.

Sterkte met Harry
Laatst gewijzigd door Twiz op do 20 apr 2006, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#533483
Bij de "chronisch" vorm is er sprake van een foutje in het immuunsysteem. Dat stukje wat de demodexmijt aanpakt is afwezig en zo kan de mijt die normaliter in kleine getale tot de huidflora behoort voor grote problemen gaan zorgen. Behandeling bestaat grotendeels uit pappen en nathouden en hopen dat hij hier al teveel last krijgt. De weerstand moet dus inderdaad omhoog en bij uitbraken meteen aan de gang gaan met Ectodex of andere mijtdodenden middelen.

Overstappen op goede gezonde voeding is dus heel belangrijk en daarnaast zou ik zeker (voor zijn weerstand) structureel probiotica geven en ten tijde van een uitbraak dit uitbreiden met echineacea o.i.d.
Sommige honden blijven uitbraken houden maar worden er oud mee, maar ik heb ook al vaak zat gehoord dat er niks aan te houden was en dat men uiteindelijk de strijd moest opgeven. Het laatste geval betrof in de meeste gevallen bullen of aanverwanten.
Door ginny
#535716
mijn eerste bull kreeg ook demodex en heb ik behandeld met advocate, het is daarna niet meer terug gekomen.

nu had hij het ook vrij mild, twee plekjes op zijn kop, dus niet over zijn hele lichaam. het pupje van mijn tante had de andere vorm en die kreeg op een gegeven moment gewoon hele gaten op haar koppie, zo zielig om te zien, weken elke dag heel intensief behandeld, het is gelukkig over gegaan.

groetjes, simone
#535832
Lizzy schreef: Waar heb je dat mee behandeld? Wat is dat, advocate? (ik moest gelijk denken aan dat gele eierspul dat oudere mensen vaak zo lekker vinden ;D).
:D dat is ook het eerste waar ik aan dacht!!! Ben benieuwd.
#535843
Advocate® Spot-On Oplossing voor honden is een nieuw middel tegen inwendige en uitwendige parasieten zoals vlooien, mijten en wormen.


Diersoort waarvoor het geneesmiddel bestemd is
Honden



Samenstelling

Advocate® voor Honden bevat 10 % imidacloprid en 2,5 % moxidectine.

Elke eenheidsdosis (pipet) van Advocate® levert: Eenheidsdosis Imidacloprid Moxidectine
Advocate® voor Kleine Honden
(≤ 4 kg) 0,4 ml 40 mg 10 mg
Advocate® voor Middelgrote
Honden (> 4-10 kg) 1,0 ml 100 mg 25 mg
Advocate® voor Grote Honden
(> 10-25 kg) 2,5 ml 250 mg 62,5 mg
Advocate® voor Zeer Grote
Honden (> 25-40 kg) 4,0 ml 400 mg 100 mg

Excipiëntia: Benzylalcohol. 0,1 % butylhydroxytolueen (E 321; als antioxidans).


Actieve stoffen
Imidacloprid en moxidectine

Proost ;D
Door ginny
#536297
lees het nu pas, de advocaat heb ik zelf opgelepelt en hij kreeg de spot on ;), maar het werkte wel erg goed, vond het beter om te gebruiken dan om hem te wassen met die stinkbende. bij erge klachten een paar maanden gebruiken dus 1x per maand 4 maanden lang bv.

groetjes simone
Door Meg
#536327
Harry heeft vanaf het begin van de kale plekjes Advocate gehad. De laatste paar keren kreeg hij zelfs de dubbele dosis :(
Het heeft dus niet geholpen en daarom zijn we nu met sterker spul bezig...
Door ginny
#536797
Meg schreef: Harry heeft vanaf het begin van de kale plekjes Advocate gehad. De laatste paar keren kreeg hij zelfs de dubbele dosis :(
Het heeft dus niet geholpen en daarom zijn we nu met sterker spul bezig...
jammer dat het bij hem niet aansloeg, want het is zo veel makkelijker in gebruik, hoop dat het nu wel over gaat. sterkte ermee.

groetjes simone
Door *Axel*
#536983
Een nieuw middeltje dat hier heel veel in oostenrijk gebruikt wordt:

Ik vertaal even in het NL (maar ik maak tegelijk een beknopte beschrijving van het onderzoek)

Cydectin 0,1% Orale oplossing: Zeer geode resultaten na het bestrijden van therapieresistente demodex bij de hond.

ONDERZOEKSDIEREN
10 honden met genereraliseerde demodex van verschillende rassen: 4 daarvan zonder resultaat behandeld met Amitraz, bij 2 moest dezelfde behandeling worden stopgezet wegens huidbeschadigingen. 9/10 honden hadden bacterieel geinfecteerde huid, 7 daarvan diepe etterige wonden. De gegeneraliseerde vorm van demodex is vaak slecht te behandelen. Vaak is er resistentie tegen amitraz en ivermectine.

BEHANDELING
Cydectin 0.1% orale opl. aan de eerste beide ??? dagen test met 0.05mg/kg, de tweede beide ??? dagen 0.1mg/kg, dan dagelijks 0.3mg/kg.

ONDERZOEK
hautafschraapsel, onderzoek elke 30 dagen, behandeling tot geen mijten meer gevonden worden.

RESULTAAT
8 honden waren OOK nog steeds genezen 12 MAAND NA HET EINDE VAN DE BEHANDELING. 1 hond stierf door ongeval
Na ongeveer 11.2 weken waren de huidafschraapsels mijt-vrij.
de doorsnee behandeling duurde 15.3 weken.

De studies (oa van Carlotti 1996) hebben het over een praktische, veilige en prijswerte alternatief.


Zo, dit was het, wie weet kan het iemand helpen. Het is een produkt voor schapen:
Van Fort Dodge, Cydectin met werkzame stof moxidectine.



Ik wil je ook nog sterkte wensen met je woefje
#536994
Die moxidectine zit ook als werkzame stof in de Advocate. Als je hier in NL op dat product zoek vind je alleen maar dat het gebruikt wordt om runderen en schapen te ontwormen, waardoor het middel waarschijnlijk wel vele malen goedkoper in gebruik zal zijn dan een pipetje van Bayer :-X
Door *Axel*
#536998
Angelique schreef: Die moxidectine zit ook als werkzame stof in de Advocate. Als je hier in NL op dat product zoek vind je alleen maar dat het gebruikt wordt om runderen en schapen te ontwormen, waardoor het middel waarschijnlijk wel vele malen goedkoper in gebruik zal zijn dan een pipetje van Bayer :-X
Ja hier is het ook voor de ontworming van schapen. Ook voor uitwendige parasieten bij schapen.
Maar ze hebben blijkbaar onderzoek gedaan naar behandeling van demodex bij honden, omdat de preparatena van bvb amitraz en ectodex, nogal schadelijk zijn en nevenwerkingen geven.
Mijn dierenarts gebruikt al een hele tijd bij honden met demodex tot nu toe met goed resultaat.
Ik wou het gewoon even vermelden. Goedkoop vind ik het zelf niet, ik heb geloof ik 85eu betaald voor een liter. Maar je doet er wel lang mee.
Laatst gewijzigd door *Axel* op wo 26 apr 2006, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door