Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ivy
#535299
Ik wil graag overgaan van brok naar KVV maar ik moet manlief nog overtuigen dat het niet zoveel duurder is dan premiumvoer...
Ik wil nu dus graag een lijstje hebben/maken waarin ik de prijzen van de KVV voor katten in kan zetten zodat ik hem kan laten zien hoeveel we nu kwijt zijn per dag en met KVV.
Ik heb op een boel sites gekeken maar kom er niet helemaal uit.... hier zijn zoveel kenners dat ik wel vast wel meer kom te weten.. ;D
Ik doel dus op de merken BIBI, Carnibest,Bandit en Prins. ALs er nog andere zijn dan hoor ik die ook graag.

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Door sylvia
#535310
Wat misschien vooral overtuigend is dat je een hoop dierenartskosten gaat mislopen brokken zijn de nummer 1 veroorzaker van blaasgruis en nierfalen dat ga je allemaal niet krijgen op vers terwijl de kans om het wel te krijgen op brok vrij groot is.
Door Ivy
#535363
oh dat heb ik al geprobeerd.... maar ja, hij kijkt alleen naar de kosten van het nu!
Door Lizzy
#535372
Ik betaal 1,15 aan de Bibi kattenmix, 250 gram. Daarvoor wordt het thuisbezorgt ook. Heb een kat van 19 jaar en zij eet 125 gram per dag. Ik betaal dus 57 euro-cent per dag aan het eten van mijn kat.
Door Maris
#535677
Ik betaal voor mijn BIBI 250 gr rond de 1 euro, en dit is voor 2 dagen, dus wat je dan per dag kwijt zal zijn valt reuze mee. ;) :D
Door Rosita
#535733
Het goedkoopst is het om groot in te slaan, maar daar heb je wel vriesruimte voor nodig. Ik geef mijn 2 katten CB wat ik in Ermelo haal bij de fabriek. CB heeft naast worsten van 250 gr. ook worsten van 500 gr. en 1 kg. Wat 250 gr. kost weet ik niet, maar de rest kost bij een afname tot 25 kg:

natuurvoer 500 gram: 2.25 euro
natuurvoer 1000 gram: 3.90 euro
lam-mix 500 gram: 2.70 euro
lam-mix 1000 gram: 4.75 euro

Bovengenoemde prijzen zijn meestal ook de prijzen van de losse verkoop bij de verschillende verkooppunten. Wanneer je in Ermelo tussen de 25 kg en 50 kg afneemt dan zijn de prijzen als volgt:

natuurvoer 500 gram: 2.00 euro
natuurvoer 1000 gram: 3.60 euro
lam-mix 500 gram: 2.45 euro
lam-mix 1000 gram: 4.45 euro

Neem je nog meer af dan is het nog goedkoper. Ook bij de andere verkooppunten krijg je vaak korting wanneer je meer afneemt, maar hoeveel je minimaal moet afnemen en hoeveel korting je dan krijgt dat weet ik niet.

Mijn katten eten ongeveer 30 gr. CB per kg lichaamsgewicht per dag.
Door Borke
#535736
Wij gebruiken de helft minder kattengrit sinds onze 6 katten kvv eten en toevallig gebruiken wij heel duur kattengrit, dus daarop sparen wij een hoop geld uit.
Het uitscheppen van de bakken is dus ook minder werk.
Vroeger hadden wij altijd 4 grote kattenbakken staan en nu staan er dus nog maar 2 ;D

Daarnaast hebben onze 2 'klittenkatten' veel minder klitten in hun vacht, maar als je een korthaarkat hebt dan is dat geen voordeel.

Wij hebben een grote vriezer gekocht voor de katten en kopen Carnibest lam (dat is een dure varieteit) in voor 3.50 Euro per kg en ik denk dat onze katten ca. 850 gram per dag eten (het zijn binnenkatten van 3 - 12 jaar jong).
Dat kost ons gemiddeld per dag 49 ct per kat.
Maar ja groot inkopen heeft alleen zin als je meerdere katten hebt of als je het met iemand anders samen kunt doen.

Onze 6 Maine Coon katten (totaal 40 kg kat) eten ca 22 gram per kg lichaamsgewicht. Dat is relatief weinig, maar komt wellicht doordat het grote katten zijn (gewichten tussen de 5 en de 10 kg per kat).
Laatst gewijzigd door Borke op ma 24 apr 2006, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#535741
Heel af en toe haal ik wat Bibi in purmerend. In de losse verkoop kost 250 gram natuurmix/beefmix daar 1.35 euro.
Per 12 kg kost 250 gram natuurmix/beefmix daar 1.05 euro.
Door Rosita
#535774
AstridStraver schreef: Wij gebruiken de helft minder kattengrit sinds onze 6 katten kvv eten en toevallig gebruiken wij heel duur kattengrit, dus daarop sparen wij een hoop geld uit.
Het uitscheppen van de bakken is dus ook minder werk.
Vroeger hadden wij altijd 4 grote kattenbakken staan en nu staan er dus nog maar 2 ;D
Nou hier is het gritverbruik juist gestegen (terwijl ze niet meer drinken), maar daar ben ik alleen maar blij mee. Iedereen weet dat in droogvoer minimaal 50% minder vocht zit dan in natvoer. Wat vele mensen echter niet weten is dat katten door hun onderontwikkeld gevoel voor dorst zelf te weinig drinken om voor dit verschil te compenseren. Het is dan ook al langer bekend (en wetenschappelijk bewezen) dat katten die droogvoer eten tot 50% minder vocht per dag binnen krijgen (dus wat in hun voer zit + wat ze zelf drinken) dan katten die natvoer eten. Katten die droogvoer eten drinken dus wel meer dan katten die natvoer eten, maar niet genoeg. Het is dus logisch en gezond dat katten op een natvoer meer plassen dan op een droogvoer. Zoals Sylvia al zei "brokken zijn de nummer 1 veroorzaker van blaasgruis en nierfalen" mede door dit tekort aan vocht. De nieren van katten die droogvoer eten moeten de urine meer concentreren zodat er minder vocht verloren gaat. Er wordt dus ook minder urine geproduceerd en de urine blijft langer in de blaas. De kans op gruis vorming is dan ook groter bij een droogvoer dan bij een natvoer.
AstridStraver schreef:Maar ja groot inkopen heeft alleen zin als je meerdere katten hebt of als je het met iemand anders samen kunt doen.
Nou dat weet ik niet, ik heb 2 katten en uitgaande van 30 gr. per dag doen zij met 25 kg nog geen 4 mnd terwijl het 1 jaar in de vriezer houdbaar is.
Laatst gewijzigd door Rosita op ma 24 apr 2006, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#535776
Rosita schreef: Nou hier is het gritverbruik juist gestegen (terwijl ze niet meer drinken), maar daar ben ik alleen maar blij mee. Iedereen weet dat in droogvoer minimaal 50% minder vocht zit dan in natvoer.
Wij gebruiken 'Litterpearls' en dat absorbeert de urine heel goed, je schept het er dan niet uit. Grote verschil is hier dat er veel minder gepoept wordt en bovenal dat de ontlasting veel harder is en nooit meer diaree. Dat scheelt een hoop in het verschonen van de katten bakken ;D

Nou moet ik wel zeggen dat onze katten veel dronken toen we nog brokken voerden. We hadden de 2x de allergrootste maat hondendrinkbakken staan en Maine Coons spelen graag met water, met de poot erin roeren en dan wat drinken.
Nu staat er nog een grote drinkbak en drinken ze veel minder!
Door Rosita
#535786
AstridStraver schreef: Grote verschil is hier dat er veel minder gepoept wordt en bovenal dat de ontlasting veel harder is en nooit meer diaree. Dat scheelt een hoop in het verschonen van de katten bakken ;D
Ja ja, dat is hier ook een van de voordelen van vers :D.
AstridStraver schreef:Nou moet ik wel zeggen dat onze katten veel dronken toen we nog brokken voerden. We hadden de 2x de allergrootste maat hondendrinkbakken staan en Maine Coons spelen graag met water, met de poot erin roeren en dan wat drinken.
Nu staat er nog een grote drinkbak en drinken ze veel minder!
Tja, jouw katten dronken op zo'n manier dus wel genoeg. Tegenwoordig wordt het drinken ook d.m.v. een fontein gestimuleerd. Dit wordt ook steeds meer door DA en DSZ geadviseerd. Stom, want een simpele omschakeling van voer maakt dit ding overbodig. Echt weer de omgekeerde wereld, net zoals speciale brokjes tegen de vorming van tandsteen ::).
Door Borke
#535791
Rosita schreef: Tegenwoordig wordt het drinken ook d.m.v. een fontein gestimuleerd. Dit wordt ook steeds meer door DA en DSZ geadviseerd.
Wij hebben ook zo'n klien kamerfonteintje gehad, maar dat wordt al heel snel erg smerig. Ook als je het wekelijks goed reinigt.

Een vijver(tje) in de tuin helpt dan beter, vooral als er stromend water bij zit middels een waterloop(je) of fontein(tje).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door