Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danou2004
#535448
Op dit moment geef ik cb en lam, geit, schapenvlees, kippenekken en hele kippen maar dan in 4en gedeeld.Ik wil dit blijven doen maar dus ook meer zelf gaan samenstellen.Ik heb een ierse setter en een vriend van mij wil heel graag een sint bernard hoeveel moet ik per hond zelf samenstellen zodat ze wel hun dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgen?ik heb gehoord dat je groente kunt pureren in de blender en dan in kunt vriezen als ijsblokjes en dat 1 ijsblokje groente dan genoeg moet zijn bij de maaltijd maar verschilt dat niet hond ivm lichaamsgewicht?En kan ik ook verschillende soorten vlees tegelijk geven per maaltijd en moet ik dan zelf even uitzoeken hoeveel van wat om op het juiste aantal gram te komen?
Door Antonia
#535479
danou2004 schreef: Op dit moment geef ik cb en lam, geit, schapenvlees, kippenekken en hele kippen maar dan in 4en gedeeld.Ik wil dit blijven doen maar dus ook meer zelf gaan samenstellen.Ik heb een ierse setter en een vriend van mij wil heel graag een sint bernard hoeveel moet ik per hond zelf samenstellen zodat ze wel hun dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgen?
Volwassen honden eten 2% tot 5% van hun lichaamsgewicht, puppies 5% tot 10%. De middelgrote en grote rassen zitten meestal tegen het lage percentage aan en de kleinere rassen dichter bij het hoge percentage.
danou2004 schreef: Ik heb gehoord dat je groente kunt pureren in de blender en dan in kunt vriezen als ijsblokjes en dat 1 ijsblokje groente dan genoeg moet zijn bij de maaltijd maar verschilt dat niet hond ivm lichaamsgewicht?
Het is inderdaad afhankelijk van het lichaamsgewicht hoeveel groentemix je geeft. Ik zal je een voorbeeld geven, misschien dat het dan duidelijk wordt. Mijn Ierse Wolfshond Brian weegt 75 kg. Hij krijgt 2% van zijn lichaamsgewicht te eten, oftewel 1500 gram per dag/ ruim 10 kg per week. Van dit zelf samengestelde eten bestaat ongeveer 10% uit groentemix, oftewel ongeveer 1 kg per week. Daar zijn dan de groenteijsblokjes niet tegen aan te slepen, dus daar begin ik niet aan. Ik maak twee keer per week een verse mix, bewaar dat in een afgeslopen doos in de koelkast en geef 6 dagen per week 's morgens een paar flinke juslepels over het spiervlees of over het orgaanvlees.
danou2004 schreef: En kan ik ook verschillende soorten vlees tegelijk geven per maaltijd en moet ik dan zelf even uitzoeken hoeveel van wat om op het juiste aantal gram te komen?
Je mag verschillende soorten vlees per maaltijd of per dag geven, maar dat hoeft niet. Je moet gewoon even kijken wat makkelijk voor jezelf is en waar je hond goed op reageert.

Barfplaats wordt gesponsord door