Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door JR
#535223
had eerst wat anders in gedachten,maar nu mn kvv op is en ik nog niet alles in huis heb wat ik hebben wil,heb ik maar even een nieuw menu gemaakt.
dit zijn de percentages:

spiervlees 55%
bot (kaal) 20%
orgaan 15%
overigen (kwark,ei ,zeewier kruidenmengsels)10%

groenten geef ik op dit moment niet,sowieso omdat ik zelf twijfel over het nut van groenten en ook omdat hij er niet van houdt,hij krijgt wel 2x in de week een mengsel van allerlei kruiden.

chuckie is nu 4,5 maand en weegt 4,5 kg (hoe toepasselijk ;D),ik ben uit gegaan van 200 gr per dag.

zondag : 100 gr haring of tonijn,100 gr pens
maandag : 100 gr runderspiervlees,50 gr lamslever
dinsdag : 50 gr kwark met zeewier,1 kipstuk
woensdag : 40 gr kwark met kruidenmix en 1 ei,100 gr zalm of sardines
donderdag : 100 gr runderspiervlees,1 kipstuk
vrijdag : 45 gr kwark met kruidenmix,170 gr runderspiervlees
zaterdag : 40 gr lamshart & 20 gr kiporganen,stuk lamsrib van ongeveer 200 gr

oh ja het kipstuk is een stuk van een hele kip (ongeveer 150 gr) met bot erin.
Laatst gewijzigd door JR op zo 23 apr 2006, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#535227
Ziet er goed uit. Degelijk en lekker afwisselend. Volgens mij gaat Chuckie dit wel lekker vinden, zo. En als je eenmaal helemaal bezig bent: dan kun je kijken hoe hij het er op doet. Ik zou overigens niet wekelijks tonijn geven (ik lees ook uit je menu min of meer dat dat ook niet de bedoeling is dus het is maar een opmerking 'voor de zekerheid'). Tonijn bevat veel kwik en dat is schadelijk voor de gezondheid. Ik las laatst dat een aantal Amerikaanse wetenschappers/experts vinden dat mensen eigenlijk niet vaker als 1 keer per maand tonijn zouden moeten nuttigen maar dat de Amerikaanse overheid daar niet aan wou, aan deze aanbeveling (economische belangen?).

Puur uit nieuwsgierigheid en ter lering, mag ik weten wat voor kruidenmengels je geeft?
Door JR
#535255
oh dat van tonijn wist ik niet,dank je wel.dan zal ik het maar zo'n beetje op zalm,sardines en haring houden en dan voor de afwisseling een keer in de twee maanden tonijn.

ik heb kruiden tabletten gekocht bij spat,dit zit erin:

Herbex is een combinatie van Peterselie, Selderij, Waterkers, Kool, Mierikswortel en Munt.
Peterselie is rijk aan vit. A, B en C, waardevol voor de natuurlijke aanvulling van vitaminen.
Selderij bevat vooral veel minerale zouten, uitstekend bij een zoutarm dieet. Geeft verlichting bij reumatische pijn.
Waterkers is rijk aan mineralen, in het bijzonder aan ijzer, een belangrijk bestanddeel voor de bloedvorming.
Kool is een waardevolle groente. Het bevat een bijzondere vitamine (vit. U), dat vooral werkzaam is tegen maag- en darmklachten en een gunstige invloed heeft op de nieren en de lever.
Kool vormt een prima voedingsbodem voor de darmflora, het bevat weinig koolhydraten en bindt vetten. Tenslotte werkt het ontgiftend en wormafdrijvend.
Mierikswortel bevordert de afscheiding van maagsap. Daardoor wordt de eetlust gestimuleerd en de vertering van het voedsel verhoogd.
Munt vermindert de pijn bij reuma en is zeer verfrissend.
Kortweg: HERBEX is een fantastische aanvulling op het voer, rijk aan vitaminen (A,B,C,E,F en U) en talrijke mineralen (o.a. ijzer, kalk, natrium, kalium, zwavel, jodium en magnesium), dat vele organen beter doet functioneren, ontgiftend werkt en overtollig zuur uit het lichaam afvoert.

maar ik heb nu een adres gevonden waar ik de meeste van deze kruiden ook vers of gedroogd kan krijgen,dus dat lijkt me dan nog gezonder dan in tablet vorm.
ik ga deze tabletjes gewoon opmaken en aanvullen met de verse kruiden,lijkt me toch nog beter dan gedroogd.verder krijgt hij ook nog af en toe zeewier.
ik weet niet of hij het vers lust,als ik de tabletjes fijn maak en door wat kwark doe dan eet hij het zo op,dus het is nog even proberen met het verse.
Laatst gewijzigd door JR op zo 23 apr 2006, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#535270
Vers lijkt me zeker ook prima! Zou verse mierikswortel alleen niet te scherp zijn? (dat is toch waar ze dat Wasabi van maken?).

Overigens bevat alfalfa ook heel veel vitamines en mineralen. En dat is ontzettend makkelijk en leuk zelf thuis te kweken! Misschien is dat ook nog wat voor je?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 23 apr 2006, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#535280
alfalfa is idd ook een goed idee....denk dat ik maar een paar potjes met kruidenplantjes ga neerzetten hier,ben zelf ook gek op kruiden.
weet je nog meer kuiden?
Door 202spots
#535282
Dit kruidenmengsel doet me gelijk denken aan "missing link".....ik vind 't helemaal niet nodig om te geven.
Door Lizzy
#535304
[quote="JR"]
alfalfa is idd ook een goed idee....denk dat ik maar een paar potjes met kruidenplantjes ga neerzetten hier,ben zelf ook gek op kruiden.
weet je nog meer kuiden?
[/quote]

Als je een kweekbakje zou kunnen aanschaffen om alfalfa te kweken, dan kun je nog meer kiemzaadjes kweken. Bijv. fenergiek. Boontjes, nootjes en zaden zijn ook goed te kiemen! Een leuke site daarover: http://www.sproutpeople.com

Dille en knoflook en rozemarijn en tijm zijn ook allemaal makkelijk te kweken. Van rozemarijn en tijm moet je alleen niet teveel gebruiken. Knoflook natuurlijk ook niet. Maar, kleine beetjes zijn prima.
Door JR
#536951
[quote="202Spots"]
Dit kruidenmengsel doet me gelijk denken aan "missing link".....ik vind 't helemaal niet nodig om te geven.

[/quote]

ik vind het zelf wel een goede aanvulling omdat chuckie ook niet van groenten houdt en er toch weer bepaalde vitamines inzitten.
Door JR
#536966
[quote="Lizzy"]
Vers lijkt me zeker ook prima! Zou verse mierikswortel alleen niet te scherp zijn? (dat is toch waar ze dat Wasabi van maken?).

Overigens bevat alfalfa ook heel veel vitamines en mineralen. En dat is ontzettend makkelijk en leuk zelf thuis te kweken! Misschien is dat ook nog wat voor je?[/quote]

waar kan ik die zaadjes van bijv alalfa en andere kiemgroenten en kruiden kopen?bij een tuincentrum ofzo?
Laatst gewijzigd door JR op wo 26 apr 2006, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#536971
[quote="JR"]
waar kan ik die zaadjes van bijv alalfa en andere kiemgroenten en kruiden kopen?bij een tuincentrum ofzo?

[/quote]

Ik weet zeker dat ze bij een tuincentrum wel kruiden verkopen, maar kiemzaadjes heb ik er nog nooit gezien. Die koop ik altijd bij natuurvoedingswinkels (reformwinkels).
Door Mevroi Kruim
#539383
Die heten Kiemmix (gemengde kiemen) en Alfalfa (goh :o ;D)
Ik kiem ze volgens de op de zakjes vermelde glazen-pot-methode en dat gaat prima. Ik vind ze zelf trouwens ook heel erg lekker, op brood, door een salade, of zo uit de pot.
Door JR
#539394
nog even een vraagje over mijn menu:is dit echt afwisselend genoeg zo??
moet ik niet meer botten soorten voeren?
ik ben zo bang dat ie wat tekort komt,maar ik kan op het moment nog nergens anders aan komen.
Laatst gewijzigd door JR op di 02 mei 2006, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door