Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bockel
#530778
Beste allemaal,


Ik heb 2 teckels en ze heten Bockel en Sprotje. Sprotje is een makkelijk beestje waar we nooit geen ellende mee hebben, althans wat eten betreft! ;)

Bockel is een ander verhaal...
Al jaren zijn we met haar aan de sukkel. Ze is gedeeltelijk kaal en heeft veel problemen achter de rug met de voeding. Ze is nu 5 jaar en in die 5 jaar hebben we al talloze soorten voedingen geprobeerd.

Bockel kwam bij ons als een geweldig mooie pup van 9 weken via een fokker in Oisterwijk.
Ze is chocoladebruin met lichtbruine/groenige oogjes en ze was ons oogappeltje. Van thuis uit ben ik opgegroeid met 3 teckels in huis, en toen ik ging samenwonen, kon ik niet anders dan ook een teckel kopen.

Bockel deed het goed. We kregen voeding mee van de fokker, volgens mij was het Hill's of Royal Canin, ben er niet helemaal meer zeker van.
Bij de eerste check bij de dierenarts kregen we het advies om Bockel op jonge leeftijd te steriliseren, want dat zou baardmoederhalskanker tegen gaan.
Na haar eerste loopsheid is dat ook gebeurt.

Vanaf dat moment begon de ellende. Ze kreeg enorme braakaanvallen, diarree en haaruitval. We gingen steeds maar naar de dierenarts en binnen no time waren we behoorlijk wat euro's lichter en bleven met een hondje zitten dat van de regen in de drup belandde. (nota bene!) Van het ene voer naar het andere, rijst/lam dieten, antibioticumkuren, pillen, capsules, spuiten etc etc etc.

Inmiddels was Bockel op de flanken helemaal kaal, haar neus is kaal, haar oren zijn kaal en het puntje van haar staart is kaal. Haar oogjes staan vaak troebel en er ligt vaak een waasje overheen.

Via via via en meerdere dierenartsen, werden we verwezen naar een dierendermatologe in Oisterwijk die Bockel's kaalheid zag als een gebrek aan een bepaald hormoon dat aangemaakt wordt door de zon. Aangezien Bockel's kaalheid erger werd bij het vallen van het blad konden we dit wel enigzins plaatsen. Ze schreef ons een bepaald hormoon voor, dat geimporteerd werd vanuit Amerika en daar voor mensen gebruikt werd. We kochten het en voerden Bockel braaf de tabletjes. Tegen het eind van de zomer had ze weer haar over haar hele lijfje, maar van een mooie vacht was nog altijd geen sprake helaas.

Vorig jaar rond de zomer begon ze ineens problemen te krijgen met plassen. Ze bleef lang zitten en er kwam ineens ook bloed mee. Ik schrok me wild! Bij de dierenarts werd een blaasontsteking geconstateerd en ze kreeg haar zoveelste anti-bioticumkuur. Het hielp allemaal niks. Het werd erger en erger en Bockel hield haar plas niet meer op. Weg zindelijkheid.
Overal in huis vonden we continu plasjes bloed en ik bleef maar met haar naar de dienrenarts lopen. Van de een naar de ander.

Uiteindelijk werd blaasgruis geconstateerd en kreeg ze opnieuw een kuur en medicijnen. Verder kreeg ze dieetvoer, de zoveelste nieuwe voeding.
Het hielp allemaal niks. Inmiddels zijn we bijna 3/4 jaar verder en het beestje loopt nog altijd met die klachten rond. Binnen plassen, bloed erbij, als ze gaat zitten om te plassen komt ze niet meer omhoog en perst zo hard dat ze direct ook ontlasting heeft.
De dierenarts adviseerde een operatie. Terwijl hij niet eens zeker wist wat het nu was. Ik kon dit financieel niet meer opbrengen en meldde dat ik dit niet deed.

Vandaag was ik de wanhoop nabij en besloot het heft in eigen hand te nemen en op internet eens te gaan zoeken naar informatie.

Ik kwam op teckel.pagina.nl terecht en klikte op turboteckels.nl.
Dit sprak mij aan omdat een van onze teckels thuis Turbo heet.
Op die site stond een item over voeding en ik viel met mijn neus in de boter. Ze beschreven er huidproblemen e.d. en adviseerden Carnibest Natuurvoer.
Ik bleek een verkooppunt in de buurt te hebben en ben direct 5kg gaan halen.
Nu ga ik hopen en bidden dat dit misschien gaat helpen.

Klinkt dit verhaal iemand bekend in de oren?
Heeeel graag een reactie, want ik weet niet meer wat ik nog moet doen!


Groetjes,

Bockel's baasje Karen
Gebruikersavatar
Door Pauline
#530853
Hoi Karen,

Het verhaal komt me (helaas) niet bekend voor, maar de Turboteckels wel! ;D ;D Bianca is een vriendin van me en haar honden komen van dezelfde fokster als de mijne.

Ik hoop voor je dat de CB verlichting en uitkomst zal brengen!
Door Lizzy
#530871
Wat me wel bekent voorkomt is het getob met je teckeltje... Dat is gewoon zwaar balen voor jullie allemaal :'(.

Blaasgruis is helaas ook een kwaal waar ik aardig wat mee te maken heb gehad, de afgelopen jaren.

Teveel antibiotica kuren ook.

De ene dieet-brok na de andere: ik hoor al jarenlang niet anders....

Laat ik beginnen te zeggen dat de eerste stap naar goede voeding gezet is. En dat is een : nul voor jou! Of je daar alle problemen mee oplost? Dat valt natuurlijk helaas nog te bezien. Verse/rauwe voeding is geen tovermiddel....

De blaasgruis: wat voor type gruis is er geconstateerd? Struviet? Iets anders? Wat is de pH waarde van de urine?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 15 apr 2006, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca75
#530999
Hoi Karen,

Een deel van je verhaal komt mij bekend voor, ik heb twee langhaarreutjes Rico van bijna 7 jr. en Bowy van bijna 2 1/2 jr. Toen wij Rico met 6 1/2 mnd. kregen, hadden wij brokken van de fokker meegekregen, dit hadden we langzaamaan vermengd met andere brokken (Bonzo, ja, ja ik weet het inmiddels, dit is niet de allerbeste voeding voor de hond). En vanaf dat moment begon de ellende, weinig tot soms hele weken niets eten. Mijn toenmalige dierenarts zei dat ik maar andere brokken moest kopen en dat moest mengen met blikvlees voor katten ::), zo onervaren als ik toen was nam ik dit klakkeloos over, dom natuurlijk. En zo bewandelden we een hele lange weg die achteraf onnodig veel geld heeft gekost (kilo's brokken verdwenen er in de vuilnisbak). Toen Bowy ruim twee jaar terug als pup bij ons kwam draaide Rico 180 graden om en begon weer te eten als vanouds. Maar, ja al die tijd (ruim 4 jr.) slecht tot niet eten hadden wel zijn uitwerking op zijn vacht. Dus toen overgestapt op lam/rijst brokken van Fokker, maar daar deed onze Bowy het heel slecht op nou moet ik zeggen dat Bowy altijd veel moest overgeven (min. 2 x per week) en dat hij hele dunne ontlasting had. Nadat Rico een week of zes terug steeds over moest geven, ben ik met hem naar de da gegaan en hij kreeg daar blikvoer lam/rijst van (blikvoer geniet en genoot nooit mijn voorkeur). En ook ben ik via via op deze site beland waar ik mij meer en meer ging verdiepen in kvv. Sindsdien zitten Rico en Bowy op kvv van verschillende merken en ik zie langzaamaan dat Rico zijn vacht weer begint te glanzen en Bowy heeft sindsdien maar 1 x overgegeven (na een rauw op de nuchtere maag te hebben gegeten) en ook de ontlasting van hun is mooi van structuur, geen zachte keuteltjes meer. Ik ben wel duurder uit, maar omdat de heren het er uitstekend op doen en met heel erg veel smaak hun bakjes leegeten heb ik dat er absoluut voor over. Ik hoop dat het met jouw Bockel ook goed komt. succes.
Door Doedels
#531132
Hoi Karen,
Wat vervelend dat Bockel al bijna z'n helel even aan het kwakkelen is. De problemen die jij beschijft zijn zeer herkenbaar en er is hier op het forum veel info over te vinden. Typ maar eens 'blaasgruis' in via de zoekfunctie. Ik heb twee honden die beide blaasgruis hadden. De een heeft nooit meer last gehad sind hij vers kreeg en met de ander hebben we eerst een hardnekkige bacteriele infectie onder de knie moeten krijgen. Daarna nooit meer last :D De andere hond heeft jaren lang een miezerig vachtje gehad. Het wordt nooit een wereldvacht , maar het ziet er weer normaal uit. Kortom bij mij komt er nooit meer een brok in huis. Hoewel verse voeding niet alle kwalen oplost, verbetert het i.i.g. wel de conditie en je bent van alle nadelen van brokken verlost. Je hebt een hele goede stap genomen door cb te halen. Gun het even de tijd, lees je in en stel je vragen. Hopelijk gaat het dan snel beter met Bockel. Succes.
Door Femke
#531341
Hoi Karen!

Wat een verhaal joh, en wat een ellende! Ik hoop zowaar, dat je oogappeltje gauw opknapt.
Als ik zo hoor wat hij allemaal al aan medicijnen heeft gehad in zijn leven is het misschien helemaal niet onverstandig om hem een reinigingskuurtje te geven.
Maar...één ding tegelijk en het begin is er.
Kan wezen dat Bockel wel gaat ontgiften door z;n nieuwe voer, daar moet je niet van schrikken hoor!



Groetjes Femke
Laatst gewijzigd door Femke op zo 16 apr 2006, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#535154
Zeer bekend verhaal ;)
Kijk eens onder suikerziekte en lees daar de story van onze vorige Leonberger Kobus.
Hier komt nooit meer 1 brokje in huis!
Weet zeker dat jullie hondje gaat opknappen op de Cb,veel succes.
Door Hanneke-en-Tessa
#539124
Ook ik heb 2 teckeltjes uit het Oisterwijkshoekje, 1 is er 5 jaar geleden op 8 jarige leeftijd overleden, de andere heeft al ruim 5 jaar ernstige hartproblemen. Max is nu 13 jaar en langzaam gaan nu ook zijn nieren het begeven. Hij krijgt nu ruim 5 jaar versvleesvoeding, maar sinds een paar dagen drinkt hij erg veel.

Hebben jullie nog tips, is er een speciaal nierdieet op basis van vers voer?
Door Bockel
#546806
Beste Hanneke en Tessa,

Grappig dat jouw teckels ook uit het Oisterwijks Hoekje komen. Mijn ouders hadden daar ook een teckel gekocht, Turbo is inmiddels al 12 jaar denk ik. Dat is een superbeest! Hij wordt nu echt oud, maar nooit geen problemen mee gehad. Heel speels en lief. Omdat ik hem zo'n leuke hond vond, besloten mijn man en ik om daar ook een teckel te kopen. Dat is dus Bockel geworden.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die daar hun hondje gekocht hebben en ook dezelfde problemen mee hebben als ik. Niet alle teckels zullen dezelfde dingen hebben, maar als er meer mensen zijn met deze problemen, komen we er misschien ook achter wat we eraan kunnen doen!

Succes met je hondjes!
Door Peet
#546837
[quote="Hanneke-en-Tessa"]

Hebben jullie nog tips, is er een speciaal nierdieet op basis van vers voer?

[/quote]

Vers is zowiezo al goed, ook voor een nierpatient. Verder zou ik supplementeren met Solidago.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door