Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#534856
Vandaag ben ik ;D naar De Tuinen te Maastricht gegaan. Maar nu stonden er twee potjes met omega.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen het potje omega 3 en het potje omega 3/6/9. Het laatste was met borageolie en lijnzaadolie.
Ik heb de gewone visolie genomen, want lijnzaadolie lijkt me om de darmflora te verbeteren ::)
Voor een pot van 90 capsules heb ik bijna 12 euro betaald.
Door Lizzy
#534907
chrisje schreef: Vandaag ben ik ;D naar De Tuinen te Maastricht gegaan. Maar nu stonden er twee potjes met omega.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen het potje omega 3 en het potje omega 3/6/9. Het laatste was met borageolie en lijnzaadolie.
Ik heb de gewone visolie genomen, want lijnzaadolie lijkt me om de darmflora te verbeteren ::)
Voor een pot van 90 capsules heb ik bijna 12 euro betaald.
Lijnzaadolie is ook een omega 3 leverancier. Maar dan wel een niet-actieve vorm. Deze moet in het lichaam eerst omgezet worden naar een actieve vorm. Met andere woorden: visolie (actieve omega 3 vetzuur) neemt makkelijker/beter op. Dus ik vind dat je voor de goede bent gegaan! Want, daarnaast is het ook nog eens zo dat een rauw etende hond genoeg omega 6 vetzuren binnen krijgt. En omega 9 vetzuren: het is bepaald niet bewezen dat dit voor een hond een nuttig vetzuur is.
Door JR
#534926
als je regelmatig vis voert (bijvoorbeeld 1 maaltijd in de week) is het dan ook nodig om dingen als visolie tot te voegen?
Door Lizzy
#534931
JR schreef: als je regelmatig vis voert (bijvoorbeeld 1 maaltijd in de week) is het dan ook nodig om dingen als visolie tot te voegen?
Dit is een beetje moeilijk om daar zomaar ja of nee op te antwoorden. In principe is het niet nodig. Maar, honden die erg veel kip eten (bevat veel omega 6 vetzuur) en weinig andere dingen de van nature rijk zijn aan omega 3: die kunnen vaak een beetje extra omega 3 vetzuur gebruiken (de balans tussen omega 3 en 6 moet goed zijn, anders zouden er gezondheidsproblemen kunnen optreden). Ook honden met bijv. een huidallergie of nierproblemen of ontstekingen kunnen baadt hebben bij extra omega 3 vetzuren (visolie).
Door JR
#534939
an weer een andere vraag:wat is er nog meer rijk aan omega 3 vetzuren?
en wat versta je onder veel kip?
Door Lizzy
#534955
JR schreef: an weer een andere vraag:wat is er nog meer rijk aan omega 3 vetzuren?
en wat versta je onder veel kip?
Vette vis is wel de allerbeste leverancier. Het is ook actief omega 3 vetzuur. (Wal)noten, lijnzaad, koolzaadolie, chlorella, algen, groene bladgroentes (spinazie, waterkers, postelijn, etc.) bevatten ook omega 3 vetzuren (niet actieve oftewel alfa-linoleenzuur). Dit moet nog omgezet worden tot actieve omega 3 vetzuren (EPA en DHA) en dat gaat het beste als er niet teveel omega 6 genuttigd wordt.

Overigens bevat vlees van wilde dieren meer omega 3 vetzuur als bio-industrie-vlees.

En wat teveel kip is... Moeilijk te zeggen. Ik heb geen exacte gegevens. Maar ik denk dat als je vleesbotten voor rond de 50% uit kip bestaat (of ander bio-industrie gevogelte) dat je wel kunt spreken van veel kip.
Door Lizzy
#535103
Ik heb daar helaas geen cijfers over. Maar stel, ik zou willen raden?

Gekweekte zalm bevat 30% minder omega 3 vetzuur als wilde zalm.

Biologische melk 76% meer omega 3 vetzuur als niet-biologische melk.

Biologisch vlees bevat meer omega 3 vetzuren als niet biologisch vlees, alleen heb ik daar geen percentages van.

De balans blijft overigens wel dat vlees en gevogelte rijker zijn aan omega 6 vetzuren als aan omega 3.

Maar ik ga er stiekem wel vanuit dat biologische kip ook meer omega 3 vetzuur bevat als hun bio-industrie-broertjes/zusjes.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 23 apr 2006, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door