Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#534310
Vanmiddag weer naar het slachthuis geweest om inkopen te doen. Oa. twee kilo lamsribben gekocht, maar dit was klaarblijkelijk afkomstig van een behoorlijk vet lam :o De helft van het gewicht van een bevleesde rib werd veroorzaakt door vet :-\ Ik vond dit een beetje te veel van het goede en heb de dikke stukken er af gesneden en in blokjes ingevroren.
Klopt mijn beredenering dat dit een goedkope en gezondere versie van de schapevetblokjes die je in de winkel kan kopen is?! Zit er ook nog verschil tussen schapenvet en lamsvet? ???
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jojo op vr 21 apr 2006, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#534399
Nou, dat zijn wel hele dure blokjes vet of hele dure vleesbotten. Het is maar hoe je het ziet. Het is wel verstandig dat je het vet er af hebt gehaald. Te veel vet kan naast diarree ook alvleesklierontsteking veroorzaken.
Er is geen verschil tussen lams en schapenvet. Behalve dat er in een lam minder vetoplosbare afvalstoffen zijn opgeslagen. Lamsvet voegt alleen niet veel meer toe dan Kilojoules. Voor de voedingswaarde hoef je het niet te bewaren. Het is wel gezonder dan de blokjes die je in de winkel kunt kopen. Die zijn namelijk maanden buiten de koelkast houdbaar ???
Door conleeuw
#534450
jeetje dat is behoorlijk wat vet zeg, heb ik in geen tijden gezien. Ik heb een magere hond en geef haar wat extra vet als ze bijvoorbeeld kippennekjes en of kippenkarkassen eet, want daar zit (bijna) geen vet aan. De rest krijgen bijna nooit vet buiten wat standaard op vlees zit, maar zo'n vette ribbetje had ik ook een deel van de vet verwijderd, ik vindt het net iets te veel. ;)
Door 202spots
#534458
Heel verstandig dat je het meeste er hebt afgehaald!
Ik had vorige week bij de islaam 'n hele goei prijs voor ribbenkast met vlees. 't zat vacuumverpakt per 10 pond.. en het zag voor zover ik kon zien heel mooi uit, dus ik 3 pakken meegenomen..bij elkaar dus zo'n 15 kilo denk ik...
Toen ik alles uitpakte om in kleinere porties te knippen en de lap vlees die er zo los aanhangt eraf te halen, kon ik ook aan de gang blijven om alle extra vet er van af en er tussen uit te halen....ik heb zeker 5-6 pond vet eraf gehaald en weg gegooid...dus me goed kopie was niet zo goedkoop als dat ik dacht :-\
Volgende keer weer gewoon kopen wat ik kan ZIEN voordat 't verpakt word! :-\
Door Jojo
#534549
202Spots schreef:
Volgende keer weer gewoon kopen wat ik kan ZIEN voordat 't verpakt word! :-\
Nou, echt wel! Ik ga de volgende keer ook maar even eerst zeggen dat ik niet zo'n vette ribbenkast wil ;)
Wist niet dat een lammetje al zo vet kon zijn zeg!
Door conleeuw
#534579
Jojo schreef: Nou, echt wel! Ik ga de volgende keer ook maar even eerst zeggen dat ik niet zo'n vette ribbenkast wil ;)
Wist niet dat een lammetje al zo vet kon zijn zeg!
een beetje vetgemest ;)
Gebruikersavatar
Door chery
#534873
Ik vond ze ook te vet{ben mee geweest naar de slager met jojo} Vorige keer hadden we zulke mooie ribben!!!
Volgende keer vraag ik wel om mooiere ribben, ik heb er ook heel wat afgesneden!!! Dan maar wat meer betalen!!!
Door Jojo
#535008
Lizzy schreef: Bij mijn weten is het schapenvet dat je in blokjes in de dierenwinkel kunt kopen "nier-bekken-vet".
Ow, ok. Maar zou het de zelfde werking (nou ja, daar is niet iedereen het over eens geloof ik, maar zoals de voorstanders ervan het bedoeld hebben) hebben als die blokjes die je in de winkel koopt?! Maw. kan ik dit aan iemand geven voor haar honden die ze altijd die winkelblokjes geeft?! Euh....begrijp je nog wat ik bedoel te vragen ::) ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#535067
Jojo schreef: Ow, ok. Maar zou het de zelfde werking (nou ja, daar is niet iedereen het over eens geloof ik, maar zoals de voorstanders ervan het bedoeld hebben) hebben als die blokjes die je in de winkel koopt?! Maw. kan ik dit aan iemand geven voor haar honden die ze altijd die winkelblokjes geeft?! Euh....begrijp je nog wat ik bedoel te vragen ::) ???
Het heeft dezelfde "werking" het is alleen wat gezonder omdat het verder niet behandeld is. Verplicht bewaren in de vriezer dus.
Gebruikersavatar
Door chery
#535070
Ik geef het ook aan iemand die normaal die houdbare troep uit de winkel haalt, alleen heb ii het niet zo mooi in blokjes gesneden als jojo, zij krijgt het gewoon in repen!!! ;D
Kan ze misschien gelijk een beetje aan barf wennen, want nu geeft ze nog dure brok en kvv!!!
Ze ziet het niet zitten om met 3 kleine hondjes en 1 grote aan de barf te gaan!! Maar wat zal ze een stuk goedkoper uit zijn!! ::) En de honden gezonder!!!
Laatst gewijzigd door chery op zo 23 apr 2006, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#535124
Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat schapevet in blokjes(dus hard vet)niet goed door het hondelichaam kan worden opgenomen,omdat het smeltpunt van schapevet hoger ligt dan de temperatuur v/h lichaam,Beter is om vloeibaar vet/olie te gebruiken als vetbron.
Ik heb ook wel gemerkt dat de honden in het asiel waar ik werk het vaak gewoon weer uitpoepen,zie je allemaal witte brokjes zitten..
Hebben jullie wel de ervaring dat je hond er echt dikker,glanzender van wordt,of heb ik me iets wijs laten maken op school? ???
Door Jolly
#535125
Miekie schreef: Hebben jullie wel de ervaring dat je hond er echt dikker,glanzender van wordt,of heb ik me iets wijs laten maken op school? ???
Ik merkte alleen dat Chasey van mij er ranzig vettig van ging anvoelen, dus toen er heel snel meegestopt.
Tja en wat opleidingen betreft, ik heb mij op de Mas ook behoorlijk wat dingen wijs laten maken.
Door Lil
#535218
Miekie schreef: Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat schapevet in blokjes(dus hard vet)niet goed door het hondelichaam kan worden opgenomen,omdat het smeltpunt van schapevet hoger ligt dan de temperatuur v/h lichaam,Beter is om vloeibaar vet/olie te gebruiken als vetbron.
Ik heb ook wel gemerkt dat de honden in het asiel waar ik werk het vaak gewoon weer uitpoepen,zie je allemaal witte brokjes zitten..
Hebben jullie wel de ervaring dat je hond er echt dikker,glanzender van wordt,of heb ik me iets wijs laten maken op school? ???
Ja, heb wel ervaringen ermee dat het goed werkt voor de vacht. Boris heeft een hele droge huid en die knapt dus op van schapenvet. De blokjes heeft hij nooit verdragen maar mijn dsz verkoopt ook snippers die buiten de koeling al in twee dagen bedorven zijn (stinken man >:() en ook vloeibaar schapenvet, maar wat daar in zit vertrouw ik nog minder.
Door De slager
#535423
goedendag,

Ik zag de topic staan en dacht ik ga maar eens kijken.
Ik zag meteen in oogopslag dat het geen lamsrib is, want een lam is een diertje tussen de 15 en 30 kilo. Deze rib is zeker afkomstig van een dier dat 30 tot 45 kilo heeft gewogen, dus het kan afkomstig zijn van een schaap of geit. Want ook lammetje kan nooit zoveel vet bevatten, omdat het een beestje is van 1 jaar.

Dus als ik u was, zou ik even terug gaan naar de slager in kwestie en vragen of het een echte lamsrib was. Kijk even op www.barfclub.nl/islam en dan naar beneden scrollen en bij prijzelijst en fotogallerij klikken. Daar kunt u zien hoe een lamsrib eruit hoort te zien.

Ik hoop u hiermee beetje geinformeerd te hebben,
mvg De slager
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door