Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#534130
Volgens mij heb ik het al eens eerder gevraagd ( :-[ :-[ :-[) maar ik weet het niet meer en kan het ook niet weer vinden.

Joep heeft op zijn hoektanden (die megagrote) toch een beetje aanslag. Ik poets ze altijd met zo'n gaasje, maar het gaat er niet af. Als ik er met mijn vinger langskrab krijg ik het ook niet los.

Pens als tandborstel.... is geen optie. Joep kauwt niet op pens, slikt het ineens door. Ophangen heb ik ook geprobeerd, maar hij gaat er met zijn volle gewicht aanhangen en dan scheurt de penslap.

Zachte botten krijgt hij echt ruim voldoende, maar op de een of andere manier slaan zijn kiezen toch aan. Ik zie het ook op de achterkant van zijn snijtandjes.

Bij Joris is dit dus niet het geval, die heeft echt megawitte tanden. Zou dit ook een kwestie van "aanleg" kunnen zijn?
Door conleeuw
#534134
hier hebben sommige ook af en toe bruine aanslag op hoektanden, ik kan het met mijn nagel eraf krabbelen, ik heb ooit ergens gehoord/gelezen dat met een beetje jenever of gin de aanslag los gaat zitten, maar heb het zelf nog niet geprobeerd ;D vindt het zonde van de gin ;D ;D
Door Lizzy
#534137
Je hoeft het niet te fotograferen want ik weet helaas precies wat je bedoeld! Linga heeft het namelijk ook.... Schiet mij maar in een loempia, Linga heeft nooit 1 brok gezien, krijgt grote vleesbotten en grote stukken vlees en toch heeft ze een randje..... Kluiven doet Linga trouwens niet tot nauwelijks. Dat hebben Joep en Ling dan wel gemeen. Een penslap is om in 1 keer naar binnen te gooien. Ook vleesbotten gaan echt zo snel als ze kan naar binnen. Maar ja, Brutus doet dat ook.... En voor een 10 jaar oude hond heeft Brutus een bek met tanden om te zoenen! Aanleg? Geen idee! Ik heb Djenga, Storm, Pleun op de nestreunie bekeken: geen randjes.... En wat eten die? Twee keer versvlees en een keer fulltime BARF. Het menu van Pleun lijkt ook erg op dat van Linga. En Pleun heeft het niet en Ling wel.....

Ik hoorde bij de lezing van Eliasen dat Kuma van Helen het ook heeft. Nou weet ik alleen niet 100% zeker of het nu Kuma is of Balou...? En wat eten zij? Vers en volgens mij meestal BARF. Ik weet ook dat Bruin van Judith van Sam het ook heeft. En wat eet die? Versvlees en BARF.

Nou is het de vraag hoe de gebitten eruit hadden gezien als ze op brokken hadden gestaan.. Ik denk dat ik dat wel kan raden. Brutus z'n gebit was gewoon uitermate slecht, toen hij op brok stond. Zijn gebit is nu, nu hij 10 is, beter als toen hij 3 was (op 1 afgebroken kies na).....

Pauline, schiet mij maar lek! Wie het weet mag het zeggen!
Door Ike
#534167
Hier dezelfde "problemen", ook een bruin randje aan de hoektanden, ik denk idd dat sommigen hier eerder last van hebben dan anderen, Ike heeft welliswaar de eerste drie jaar brokken gehad( :-X) maar als ik kijk naar onze vorige hond ....dat arme beest heeft haar hele leventje brokken gegeten ( helaas was ik toen nog niet zo wijs :'( en is ze op 8-jarige leeftijd overleden aan een gezwel aan de milt :'(, toeval?) en had altijd altijd stralend witte tanden en kiezen :-\
#534216
Hier dus ook, dwz Kátur (3 jaar) heeft bruine randjes en Tara (9 jaar) blinkend schone tanden en kiezen. Tara heeft 4 jaar brok gegeten en had toen wel vieze tanden, maar met de barf is dat compleet weg.
Inderdaad een eettechniekverschil: Tara kauwt methodisch alles aan happlare stukken, Kátur is meer van de scheur en schrok.
Door Femke
#534221
yep, hier zelfs een hond (Loebas) met dikke lagen tandsteen, terwijl ze vorig jaar nog schoongemaakt zijn toen hij onder narcose moest.

Ik maak het zoveel mogelijk schoon, met een gaasje met Parodontax tandpasta - de neutrale die is niet zo scherp. Of soms met een watje met gin ('t wordt er wel zachter van) en dan met een plastic krabbertje. Ik heb er ook wel eens een oude electrische tandenborstel opgezet, maar daar krijgt hij bloedend tandvlees van.

Loebas eet deeltijd barf met de rest KVV. Nog wel tenminstem ik neig steeds meer naar fulltime BARF.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#534224
Ik denk dat het zeker wel met aanleg te doen heeft. Hier heeft van de 8 alleen Broer soms wat gele aanslag op de hoektanden. Hij had met 18 maand (at nog wel 50/50 brok) al een flinke koeklaag op zijn kiezen zitten. Vreemd genoeg of toeval you name it, heeft hij ook het zwakste gebit van allemaal. Voortandjes zijn al aardig afgesleten en van de hoektanden zijn al wat punten verdwenen.
Door Ike
#534229
Vlak voor dat we overstapten op kvv zijn Ike z'n kiezen ontdaan van tandsteen en dus ondanks dat we al vanaf vorig najaar barfen heeft ie toch weer wat bruine randjes, regelmatig poetsen helpt ook niet veel eigenlijk :-\
Gebruikersavatar
Door Pauline
#534324
Nou het stelt me in ieder geval gerust dat Joep niet de enige barfende hond is die het heeft. Ik houd het zo goed mogelijk bij en dan zien we wel waar het schip strandt.

Gelukkig vindt hij het geen enkel probleem als ik zijn tandjes schoonmaak :D :D :D.
Door Doedels
#534378
sylvia schreef: Het ligt gewoon aan het millieu in de mond en net als bij sommige mensen is dat millieu vriendelijk voor tandsteen.
Mee eens. Sommige honden hebben ook microscopische riggeltjes in hun glazuur, waardoor er veel sneller plaque ontstaat. Mijn beide honden kauwen heel netjes. De één heeft een heel mooi gebit. Soms krab ik met m'n nagel een beetje gele aanslag weg op de buitenkant van z'n hoektanden. Hij heeft wel eens aanslag op z'n achterste kiezen. Ook dat krab ik met m'n nagel weg. De ander moet geregeld met de nagel worden bewerkt anders wordt het hard. Ze barfen voor 80% en 20% kvv.
Ik ken een spaanse waterhond die na twee weken zonder onderhoud al tandsteen heeft.
Door Lizzy
#534575
sylvia schreef: Het ligt gewoon aan het millieu in de mond en net als bij sommige mensen is dat millieu vriendelijk voor tandsteen.
Maar hoe onstaat dit verschillende millieu in de bekken van de honden? Men neme een nest pups. Dus dezelfde moeder en dezelfde vader. We geven ze kvv of barf. En 1 heeft randjes en de rest niet.... Is het millieu in de mond aangeboren? Genetisch bepaald? Of is er iets anders?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#534605
Lizzy schreef: Maar hoe onstaat dit verschillende millieu in de bekken van de honden? Men neme een nest pups. Dus dezelfde moeder en dezelfde vader. We geven ze kvv of barf. En 1 heeft randjes en de rest niet.... Is het millieu in de mond aangeboren? Genetisch bepaald? Of is er iets anders?
Ik denk dat het wel een genetische bepaling is, mijn moeder is ook een tandsteen verzamelaar net als ik mijn broer daarintegen helemaal niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door