Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hamada
#532500
Vorige week woensdag viel me op dat Prince wat snotterig was en een tranend oog had. Er kwam geen pus uit, helder traanvocht, net als uit zijn overgebleven traanklier aan de rechterkant.
Vrijdagmiddag zat hij wat knullig in een hoekje en bleek 39C te hebben. Toen ik onder zijn kinnetje voelde voelde ik rechts (de kant van zijn weggehaalde oog) een zwelling ter grote van een knikker. Dus, net voor de pasen toch maar even naar de da.
Daar bleek dat de bovenste klier inderdaad dik was, maar dat die eronder, opzij van zijn hals, wel zo groot was als een duive-ei. Maar zo groot, dat ik het niet eens gevoeld had. Bij nader inzien kon je het ook zien, ook al is zijn vacht redelijk dik.
D.a. gaf 19 dagen antibiotica mee, en gelukkig was de zwelling bij beide klieren op 2e Paasdag verdwenen (voorzover ik als leek kan voelen). Nu, 3e Paasdag heeft hij zowel 's ochtends als 's avonds een vies ook waar wat gelig slijm in zit. Zijn neus en ademhaling zijn schoon. Sinds Goede Vrijdag ziet zijn vacht er ook wat mottig uit.
Herkent iemand dit?
Prince komt eigenlijk niet buiten, af en toe een ommetje in de tuin maar heeft geen contact met andere katten. eet alleen kvv.
Door zijn eten krijgt hij nu probiotica en verder 2x dgs een kruidenmengsel van Tannetje, wat goed op zijn weerstand moet werken.
Hopelijk komt hij goed op krachten als de ab. op is.
Door Femke
#533594
volgens mij zijn opgezette lymfeklieren een weerstand-kwestie. Dat er 'ergens iets' in het lichaam aan de hand is, en de lymfeklieren voeren de afvalstoffen af.

Misschien zou je Chorella (reinigend) en probiotica kunnen geven?
Door Mevroi Kruim
#533670
Opgezette lymfeklieren betekent dat er daar ergens in de buurt een infectie zit. De lymfeklieren worden actief als er foute organismen langskomen.
Mijn katten hebben dat wel gehad bij abcessen, ff in de clinch met een concurrent, haaknagel in het vel, gaatje trekt dicht dus bacterien kunnen er niet meer uit -> abces.
Volgens mij kotm het in dit geval dus van de oogontsteking. Het kan zijn dat als een lymfeklier flink is aangetast, hij niet meer kleiner wordt.
Door hamada
#533953
Bedankt voor de reacties.
Ondertussen woensdag de da. laten controleren: en inderdaad bleken de klieren van Prince weer helemaal normaal te zijn. Hij eet nu ook weer goed, maar zijn linker oog is af en toe nog wat vies. Gelukkig is de oogholte van z'n weggehaalde oog(aan de kant van die klieren) niet opgezet e.d.
Hopelijk werken de probiotica goed, maar zijn ontlasting blijft goed, ondanks de ab.
Omdat Prince nu zoveel gedoe heeft (pillen, probiotica, kruidentinctuur, clomicalm) geef ik hem niet nog meer erbij. Het is al snel zo'n stresskip!!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door