Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Tinka
#533159
Chelsea is een labrador van 11 maanden en ze weegt nu 25 kilo.
Wij geven haar 700 gram per dag.

Per dag:
420 gram kippennekjes, eendenbout, drumstick e/o lamsnek.

106 gram kiphartjes/maagjes/levertjes, rundernier, kalfshart e/o kalfslong.

106 gram peentjes, boontjes, broccolli, advocado, paprika en courgette.

70 gram gekookte rijst, rauwe ei, knoflook, visolie, olijfolie, zonnebloemolie e/o pitten.

??? Is bovenstaande goed ???

Ik heb tevens een vraag: Wij barften sporadisch, maar geven dagelijks kvv. De keren dat wij barften had Chelsea last van diarree. Heeft dit met gewenning te maken of doen we iets niet goed?
Door Pindy
#533332
ik ben nog niet erg ervaren met barfen dus iedereen mag corrigeren als ik iets verkeerd zeg ;)

volgens mij kloppen je verhoudingen allemaal wel.
de diaree kan misschien ook komen door de olieen die je toevoegd? ik weet niet of je ze ook alledrie tegelijk door het voer doet?
ik zou zelf als je een dag barft je beperken tot iets minder verschillende soorten vlees per keer. of doe je dat al dan heb ik je verkeerd begrepen.
dus de ene dag bijvoorbeeld orgaan vlees zoals hart, lever, maagjes, pens ,etc. en een andere dag vis. en een dagje spiervlees met een lekker bot.
en als ik me niet vergis hebben granen zoals rijst weinig toegevoegde waarde en kun je ook iets als yoghurt of huttekase erbij geven. ik doe zelf ook verse kruiden door mijn groentemix
Door Twiz
#533391
[quote="Tinka"]
Chelsea is een labrador van 11 maanden en ze weegt nu 25 kilo.
Wij geven haar 700 gram per dag.

Per dag:
420 gram kippennekjes, eendenbout, drumstick e/o lamsnek.

106 gram kiphartjes/maagjes/levertjes, rundernier, kalfshart e/o kalfslong.

106 gram peentjes, boontjes, broccolli, advocado, paprika en courgette.

70 gram gekookte rijst, rauwe ei, knoflook, visolie, olijfolie, zonnebloemolie e/o pitten.

??? Is bovenstaande goed ???

Ik heb tevens een vraag: Wij barften sporadisch, maar geven dagelijks kvv. De keren dat wij barften had Chelsea last van diarree. Heeft dit met gewenning te maken of doen we iets niet goed?

[/quote]

Bovenstaand menu lijkt toch wel op barf hoor. Maar als je dit sporadisch geeft maakt het niet zoveel uit hoe het eruit ziet.

Ook ik mag gecorrigeerd worden als ik het verkeerd zie, maar veel vlees soorten op één dag is het probleem denk ik niet. Ik zou juist GEEN ORGAAN geven op de dagen dat ik zelf samenstel. Ten eerste zit er in kvv al een behoorlijke hoeveelheid orgaan. Ten tweede werkt orgaan vaak laxerend, en dat dan in combi met verschillende soorten olie is denk ik een beetje teveel van het goede. Ook rijst lekker achterwege laten, dit soort koolhydraten zit ook al voldoende in kvv.
Zoals Pixie ook schrijft, een vis maaltje op je barf dagen, of juist dingen die niet in het kvv zitten.

Heb je bv. kvv waar veel kip in zit, dan heeft het denk ik niet heel veel meerwaarde om op je barfdagen alleen maar kip te geven, dus zou je juist op die dagen eend of zoiets kunnen geven.
Door Tinka
#533397
We barften voor heen alleen op zaterdag & zondag. Vanaf heden willen we het vaker doen. Wellicht 4 dagen barfen en 3 dagen kvv geven.

We doen niet 3 soorten olieen tegelijk, hoor ;)

We nemen de tips mee, tijdens onze barfsessie.

Meer tips op- of aanmerkingen zijn welkom !!!
Door Lizzy
#533484
[quote="Tinka"]
Chelsea is een labrador van 11 maanden en ze weegt nu 25 kilo.
Wij geven haar 700 gram per dag.

Per dag:
420 gram kippennekjes, eendenbout, drumstick e/o lamsnek.

106 gram kiphartjes/maagjes/levertjes, rundernier, kalfshart e/o kalfslong.

106 gram peentjes, boontjes, broccolli, advocado, paprika en courgette.

70 gram gekookte rijst, rauwe ei, knoflook, visolie, olijfolie, zonnebloemolie e/o pitten.

??? Is bovenstaande goed ???

Ik heb tevens een vraag: Wij barften sporadisch, maar geven dagelijks kvv. De keren dat wij barften had Chelsea last van diarree. Heeft dit met gewenning te maken of doen we iets niet goed?

[/quote]

Qua percentages kom ik op:

60% vleesbotten
15% orgaanvlees
15% groentemix
10% tafelrestjes

Dat is op zich prima! Je bent ook lekker bezig hoor, vind ik! Ik zou zelf alleen ietsjes minder vleesbot geven. En omdat je ook nog versvlees geeft, zou ik zelf ook minder orgaanvlees geven. Als je nog veel versvlees geeft, zou ik zelf niet meer als 5% orgaanvlees geven. De rijst zou ik eerlijk gezegd ook weglaten... In plaats van dat bot, orgaanvlees en rijst zou ik meer spiervlees geven (dat is gewoon vlees, zeg maar).

De dunne ontlasting wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de combinatie van rauw ei (laxerend), orgaanvlees (laxerend), visolie, olijfolie, zonnebloemolie (alle drie laxerend). En als je deze dingen allemaal in 1 maaltijd geeft: dan gaat je hond zeker aan de diarree. Ik zou eens proberen het eitje weg te laten (en dat op een dag te geven dat je versvlees geeft), het orgaanvlees weglaten, de olijfolie weglaten en de zonnebloem weglaten. Dikke kans dat je hond dan prachtige ontlasting heeft! Overigens heeft je hond ook geen olijfolie nodig en heeft ze echt helemaal geen zonnebloempitten of zonnebloemolie nodig. Ergo, ik ben er zelfs een tegenstander van... Zonnebloemolie/pitten bevatten namelijk veel omega 6 vetzuren en deze krijgt je hond op rauwe voeding echt al in ruime mate binnen. Kip bijv. bevat ook veel omega 6 vetzuren. En recent zijn ze erachter gekomen dat omega 6 vetzuren in grote hoeveelheden juist erg slecht is voor de gezondheid... Ik zou dus alleen af en toe visolie geven, verder geen olie.

Ik ben benieuwd hoe de ontlasting bij de volgende maaltijden is! Laat je het ons weten?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door