Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#533463
Ik lees met enige regelmaat de diverse barfmenu's door die jullie zelf samenstellen en voor feedback plaatsen.... Doen jullie dat eigenlijk alleen als beginnend barfer? Of stel je als gevorderde barfer ook nog echt de menu's samen? Of bereken je hoeveelheden/percentages (met natte vingerwerk) alleen af en toe ter controle? Wordt je daar makkelijker in als je langer barft, of houd je vast aan de zogenaamde weekmenu's?

Rachel.
Door Lizzy
#533467
Nee, ik stel geen menu's meer samen. Maar, ik heb het "ongeveer-week-menu" wel in mijn hoofd zitten en zelfs op het menu-bordje staan. Dat is ook handig voor Leo, want Leo haalt 's avonds het eten voor de volgende avond uit de vriezer en zo weet hij wat hij moet pakken.

Linga's menu heb ik wel berekend, toen ze pupsel was, en dat schreef ik ook op zo'n menu-bordje:

Afbeelding

Ik experimenteer er ook driftig op los hoor. Zo heb ik alle percentages groente zo'n beetje wel aan mijn honden gegeven (van 0 tot 20). Zo heb ik ook alle percentages bot zo'n beetje wel aan mijn honden gegeven (van 10 tot 30, kaal). En dat bereken ik dus wel.

Maar, inmiddels zit het huidige 'standaard menu' (het menu dat mij het best bevalt) dus zo min of meer wel in mijn hoofd. En ook binnen dit menu wordt er nog wel hier en daar gewisseld en dat gaat allemaal op gevoel.
Door Malamoods
#533469
Whahaha! Dat is een geruststellende gedachte! :D

Ik zit alleen nog even met het fabriceren van de groentemix... Daar kan ik denk ik beter niet teveel van inéén maken, want pupsel groeit natuurlijk hard, dus groeit de hoeveelheid (percentage) ook mee. Als ik de ijsblokjesmethode ga doen (in zo'n bakje) is dat handig?

Rachel.
Door Happy Tail
#533873
ik maak per dag een groentemengsel met een rondje koelkast. Ik struin dan even door de koelkast en haal van elke groente een klein beetje af dat snij ik dan klein en vermaal ik dan nog verder met de Magimix ofwel Bamix, altijd een scheutje biogarde, kwark oid erin om het smeuig te maken. soms gaat er nog een eitje door als de maaltijd verder betaat uit veel bot. En ik kan hier ook de nootjes knoflook ed in kwijt
Baya krijgt dus een groentesoepie als voorgerecht en kan dan aanschuiven aan het hoofdgerecht ;D Maar dan heb ik mischien een makkelijke hond die gewoon een vegetarische soep lust.
Ik ben wel begonnen met een groentemengel en dat eerst vermengd met KVV hamburgers, het aandeel hamburger is steeds afgebouwd en nu zitten we op groente puur.
Zo kun je dus iedere dag met de weegschaal erbij de hoeveelheid groente eerst afwegen als je dat zou willen
Door Lizzy
#534097
Happyhusky schreef: Whahaha! Dat is een geruststellende gedachte! :D

Ik zit alleen nog even met het fabriceren van de groentemix... Daar kan ik denk ik beter niet teveel van inéén maken, want pupsel groeit natuurlijk hard, dus groeit de hoeveelheid (percentage) ook mee. Als ik de ijsblokjesmethode ga doen (in zo'n bakje) is dat handig?

Rachel.
Ja, ik denk dat dat op zich wel handig is, maar als je bijv. op de 150 gram groente zit... zijn wel erg veel ijsblokjes... Ach, aan de andere kant Rachel: het steekt allemaal niet op een paar gram hoor! Dus ik zou gewoon een inschatting maken van "ongeveer zoveel groente", het maken en invriezen.
Door tieneke
#534104
Happyhusky schreef: Ik lees met enige regelmaat de diverse barfmenu's door die jullie zelf samenstellen en voor feedback plaatsen.... Doen jullie dat eigenlijk alleen als beginnend barfer? Of stel je als gevorderde barfer ook nog echt de menu's samen? Of bereken je hoeveelheden/percentages (met natte vingerwerk) alleen af en toe ter controle? Wordt je daar makkelijker in als je langer barft, of houd je vast aan de zogenaamde weekmenu's?

Rachel.
Ik heb het totale weekmenu in mijn hoofd en zorg ervoor dat dat die week ook gegeten word,hoe ik nu voer hebben ze gewoon de beste ontlasting op die zeker niet te hard is.
Ik bereken geen percentages meer die zitten al kompleet in mijn weekmenu waar ik zelf met (soms) wat natte vingerwerk iets aan toevoeg of juist verwijder.
Ze krijgen hier ook wel eens bijvoorbeeld 4 of 5 eieren per hond per week(was met de pasen ;D)deze week krijgen ze dus minder ei,simpel en makkelijk...als je eenmaal barft wordt dit een fluitje van een cent ;)
Door Lizzy
#534116
Tinker schreef: Ja haha,mijn hondjes eten 25 gram groente per dag/per hondje.En twee ijsblokjes is maar 25 gram. ;D
Hihihihi, ja, voor jou zijn deze hoeveelheden ondenkbaar maar Rachel krijgt een Malamute dus die gaat dat wel redden, 150 gram per dag, in de groei ;D (tjonge, hoeveel weken kan jouw hondje daar van eten?! ;D).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door