Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Begfa
#531287
Hoi mensen!
Vandaag jullie site gevonden... en misschien is dit wel de plaats waar ik een antwoord kan vinden...
3 maanden geleden adopteerde ik een pracht van een hond... vermoedelijk een kruising met een Mastiff of zo... volgens het asiel is het een kruising Bordeaux dog met een Canadese herder... maar ook dat is gissen... het beestje is gedumpt met het vuurwerk van nieuwjaar...

Maar ... en dit is nu mijn probleem... Sinds ik hem heb... en ook al in het asiel kampt hij met diarree..

Hij is ontwormd, heeft aangepast eten (ik kook speciaal rijst met veel groenten en wat vlees... en hij krijgt ook korrels van Fides Sensitive "Lam en rijst"

Na 2 maanden en ontelbare vistites bij de veearts, kon ik het niet meer aanzien en vroeg ikzelf een controle van het bloed bij de veearts
In zijn bloed werd een verhoogd Ureum en Creatinine gehalte gevonden... wat wijst op een nierfalen (hiervoor krijgt hij nu Ipakitine bij zijn voeding),
maar ook een verhoogd Eosinofielen gehalte... dat hoort normaal tussen de 0 en 8 te staan, bij Bo is dit 18.7.... en dit zou wijzen op eosinofiele gastritis...
Hiervoor krijgt hij drie weken een kuur met Cortisone met Prednisolone...

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Is dit op te lossen? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Bedankt voor jullie reactie!
Door Lizzy
#531620
Jeetje, wat een ellende allemaal voor jullie.... :(.

Als het mijn hond zou zijn, dan zou ik hem heel langzaam overschakelen op versvlees. Dat is rauwe/verse/gemalen/complete voeding. De merken die verkrijgbaar zijn: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16939

Hoe je over moet schakelen (langzaam), staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790

Ik zou hem helemaal 100% van de brokken afhalen (ik neem aan dat je inmiddels hebt gezien dat dit een rauw/versvoerforum is? Want brokken... dat is gewoon ongeschikt hondenvoer). Door zijn voeding zou ik een goed probiotica product mengen. Probiotica is een goede bacterie die de darmflora helpt te verbeteren. Het zit bijv. ook in Yakult. Maar aangezien Yakult relatief duur is en suikers of nep-suikers bevat (niet gezond, ook niet voor de hond), raad ik je een probiotica uit capsules aan. Bijv. van het merk Solgar of Akropharma of Protexin Soluble (deze laatste is alleen verkrijgbaar via de dierenarts).
Door Begfa
#531690
Ik had inderdaad al gemerkt dat dit een site in verband met rauw / versvoeding. Ikzelf ben een voorstander van zulk voeder... maar ondertussen wist ik het niet meer en heb ik even de raad van de dierenarts gevolgd... Deze beweert dat ik niet al te veel vlees mag geven, enkel rijst met groenten met eiwitarm vlees... (gevogelte)... om zijn nieren te sparen en voor zijn darmprobleem...
Daarom dat ik hier deze oproep deed

Ik ga verder zeker die probiotica proberen... Mijn dierenart zei me al om hem natuurzuivere yoghurt te geven... dus olgar of Akropharma of Protexin Soluble zal zeker ook goed zijn...

Dank voor de reactie!

Fabienne
Door Lizzy
#531777
Heeft je dierenarts ook uitgelegd waarom hij een eiwit-arm dieet voor schrijft? (bij nierproblemen is dat namelijk behoorlijk zinloos, volgens de nieuwe theorieen).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 17 apr 2006, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Begfa
#532235
Het enige dat ze me vertelde was dat ik eiwitarm moest voeren om de nieren te sparen... Waar kan ik info vinden hierover? Dan kan ik dit aan haar voorleggen. Dank!
Door Lizzy
#532248
Begfa schreef: Het enige dat ze me vertelde was dat ik eiwitarm moest voeren om de nieren te sparen... Waar kan ik info vinden hierover? Dan kan ik dit aan haar voorleggen. Dank!
Toevallig staat er een stuk in de Barfplaats bieb over laag eiwit dieten, maar dat is in het Engels.. Ik weet niet of dat een probleem is? http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=14908

Wat het probleem is met brokken : ze bevatten te weinig vocht. Een carnivoor een vochtrijk voedsel nodig om nieren optimaal te laten functioneren. En brokken zijn altijd veel te gort-droog... Het tweede probleem met brokken is de kwaliteit van het eiwit. Als je mazzel hebt bevat een brok 20% dierlijk vleesmeel. De rest is plantaardige troep (granen), vulmiddel en dan nog wat onnatuurlijke vitamines en mineralen. Dat laatste is overigens ook belastend voor de nieren. Het gaat dus niet om de hoeveelheid eiwitten: het gaat om de kwaliteit van het eiwit. En in welke brok of blik dan ook is het eiwit van bedroevende kwaliteit. Veelal bevat het veel plantaardige eiwitten, en ook dat is weer belastend voor het carnivore-spijsverteringssysteem van de hond.

Dus, wat een hond nodig heeft is een waterrijke voeding (en ik bedoel dus niet een bak brokken + water), een optimale kwaliteit eiwit en er is er voor de carnivoor maar 1: vlees en wanneer er nierproblemen zijn moet je in meer of mindere mate (afhankelijk van de ernst van het probleem - heb je de bloeduitslagen voor ons?) de hoeveelheid fosfor beperken.

En als je het mij vraagt is er dus maar 1 antwoord op : echte verse/rauwe voeding. Hetzij zelf samengesteld, hetzij kant en klaar.

Ter ondersteuning is het zeer belangrijk om omega 3 vetzuren toe te dienen. In de vorm van visolie. Ook kun je ter ondersteuning van de nierwerking Solidago geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door