Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DiNero
#53046
Hoi allemaal,
Momenteel krijgen mijn honden nog maar 2 dagen BARF, de rest nog brokken. Er is een vriezer in aantocht en dan ga ik over op 1/2 versvlees 1/2 Barf, dus ik ben hier druk aan het noteren met menuutjes e.d. :).
Nu mijn vraag, weet iemand hoe het zit met maagtorsies en Barf. Nero is een duitse dog dus er is een verhoogd risico op een torsie. Bij de brokken wordt verteld; liefst meer maaltijden( 3 of 4) over de dag verdeeld. Eliasen houdt het op 1 grote maaltijd. Omdat ze ook sterkere buikspieren ( ? dacht ik) krijgen van de grotere inhoud van de maaltijden. Op zich kan ik mij daar idd wat bij voorstellen. Nero is nu een half jaar en weegt zo'n 40 kilo en op Barf dagen eet hij bijna 2 kilo. Dat wordt natuurlijk meer naarmate hij groter wordt en vindt het dan best veel om in 1 x te geven. Mijn idee is het om het toch bij 2 maaltijden te gaan houden (nu krijgt hij er nog 3). Weet iemand hier meer over??
groetjes, linda
Gebruikersavatar
Door Sonja
#53057
Pfoeh, ik vind 2 kilo best wel veel, hoor. Het is natuurlijk wel een grote hond, maar hij is op deze leeftijd nog in de groei en eet dan in verhouding meer dan wanneer hij straks uitgegroeid is. Het lijkt me echt sterk dat hij straks nog meer nodig gaat hebben.
Ter illustratie: Mijn behoorlijk actieve volwassen hond van 40 kg staat op Barf en krijgt meestal zo tussen de 1000 en 1200 gram per dag.
Door DiNero
#53060
Is het teveel denk je??
Op zich kan hij het goed hebben, hij heeft daarna nog meer honger ;D. Maar hij is toch echt wat aan de magere kant, kan zijn ribben vaak zien! Omdat het een pup is ben ik uitgegaan van 5% van zijn lichaamsgewicht. Ik heb wel een foto waar hij duidelijker op staat, kan wel een kijken of ik die hier kan plaatsen?
groetjes, linda
Door Paul_Barte
#53061
Ik vind het niet alleen te veel maar vreselijk te veel!

Een kilo tot 1200 gram is redelijk acceptabel maar 2 kilo?

Vaak is het geen kwestie van hoeveelheid maar van WAT er gevoerd wordt.
Door DiNero
#53062
Hoi,


Dit is Nero vanmiddag:
Afbeelding Afbeelding

Op de brokken dagen eet hij zo'n 800 a 900 gr. brokken en dit is echt niet veel, maar normaal voor een dog.
Op de Barfdagen eet hij:
1200 gr. Rmb, kipkarkas aangevuld met afsnijdsels en lamsribben.
400 gr. g/f mix
400 gr. orgaan
groetjes, linda
Door sharpie
#53065
Even een voorbeeldje van de hoeveelheid:

Volgens de richtlijnen van het merk Energique mag een hond tot ± 8 maanden oud zo'n 40 gram per kilo lichaamsgewicht hebben.
Dus dat betekent dat jou Dog van 40 kilo en een half jaar oud zo'n 1600 gram Energique zou mogen hebben.
Voor volwassen honden geldt 20 gram per kilo lichaamsgewicht volgens Energique.

Dus dan denk ik persoonlijk dat je niet eens echt teveel geeft.
En je kan je hond op Barf en versvlees ook gewoon een paar keer per dag voeren hoor, zonder dat je hond daar een maagtorsie van hoeft te krijgen.
Laatst gewijzigd door sharpie op vr 13 feb 2004, 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#53152
Ik heb een Leonberger reu in de groei. Hij eet nu half vers half brokken (euka moet ook op).

Hij krijgt nu per dag 380 gram brok en 650 gr Bibi. Hij is aan de 'ribbige' kant.

Op alleen vers zou hij nu 1330 gr Bibi moeten krijgen en hij is over zijn top hoeveelheid van voer heen. Dat is ca. 3000 Kcal. (ik reken graag met Kcal, dan kan ik zelf uitrekenen hoeveel hij van wat moet krijgen).

Als ik hem moet geven wat er op de brokkenverpakking staat, kan ik hem over een maand onder de grond stoppen. Euka adviseert een hond van 12-24 mnd en 60 kg: 545 gr per dag.
Dat is voor Mufasa een pietsje (800 Kcal !!) te weinig.
Nu is Mufasa geen gemiddelde Leonberger reu. Hij is TE groot en daarmee heel erg breed. Daarbij veel beweging door mijn terrier.

Een Duitse Dog staat bekend als een hond waar gemiddeld 10% meer brokken in mag dan andere honden van een vergelijkbaar ras.
De gemiddelde Leonberger zou 10% minder kunnen krijgen.

2 kg. lijkt mij dus niet zo heel erg veel. Hij is ontzettend in de groei.

Ik zou die ribben wel heel erg goed in de gaten houden. Zeker bij een jonge hond gelet op zijn heupen. Net niet te zien in stilstand lijkt mij ideaal. Misschien zelfs net WEL te zien.

Ik denk dat hij meer gaat eten tot hij een jaar is. Daarna wordt het weer minder tot hij volwassen is.
Mufasa heeft op een top gestaan van 3 x 300 gr brokken !!

Mufasa krijgt en blijft op 3 maaltijden staan. Er gaan teveel Leonbergers (en andere grote honden) met een maagtorsie naar de andere kant van de Regenboog.
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 13 feb 2004, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#53161
Je voert je hond het best op het oog en niet aan de hand van een weegschaal. Die gewichten zijn slechts een globaal uitgangspunt. Als jouw hond op deze hoeveelheid goed op zijn gewicht blijft en lekker groeit zonder te hard te groeien dan zit je gewoon goed.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je geeft. Ik lees nu dat van die 2 kg 400 gram uit GF-mix bestaat en dat is al weer heel iets anders dan wanneer die 2 kg geheel uit vlees (orgaan, spier en bot) zou bestaan. Zelfs de verschillende vleessoorten verschillen t.o.v. elkaar in voedingswaarde.
Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat het mij sterk lijkt dat je hond naarmate hij groeit hoeveelheden te eten gaat krijgen die nog veel hoger liggen dan hetgeen je nu geeft. Als je nu als uitgangspunt neemt dat hij 40 gram per kilo lichaamsgewicht zou moeten eten en straks als hij volwassen is 20 gram per kilo lichaamsgewicht, dan is het zaak om als hij over de ergste groei heen is geleidelijk aan van die 40 gram te zakken naar 20 gram.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#53171
Bas is een Newfoundlander van nu bijna 3 jaar. Tijdens zijn groei kon hij eten als een bootwerker.... hoeveelheden weet ik niet meer (was o.a. Eukanuba en Royal Canin) maar dat die aanzienlijk waren weet ik nog wel. Bas zit sinds eind maart (toen was hij net 2 jaar) op CB en daar krijgt hij een kilo per dag van, verspreid over 2 maaltijden per dag. Nog steeds is hij niet klaar met groeien, het gaat weliswaar niet meer hard maar het gebeurt nog wel en dan met name de breedte in maar ook de hoogte en de grootte van zijn kop is in het afgelopen jaar toch nog groter geworden.

Een hond in de groei (en daar reken ik Bas eigenlijk niet meer onder) vraagt om meer eten dan een hond die uitgegroeid is. Kijken naar je hond en voelen zijn de beste graadmeters en misschien moet je gewoon nog een keer goed bekijken wat je hem te eten geeft.
Door vlcaki
#53174
<< Zelfs de verschillende vleessoorten verschillen t.o.v. elkaar in voedingswaarde.<<

Juist, en de voedingswaarden die hieraan gekoppeld zijn zijn allemaal gebaseerd op benuttiging door mensen , en bij honden ligt dat volgens mij kompleet anders..

Het hoogst scoort lamsvlees, het laagst paard, en dan zit er onderling nog eens verschil op of het vetgehalte in dat vlees groter is dan 5 gr. of kleiner.


Alle tabellen ter zake hebben dus betrekking op menselijke voeding, ik zie niet goed in hoe je hieruit een kcal kan berekenen voor huisdieren.

persoonlijk zou ik in het geval van een duitse dog zo groot mogelijk stukken vlees geven, zodat de maag optimaal functioneerd en minstens twee maal per week grote lappen schape of koeiepens maar niks gemalen.


Karel.
Door Paul_Barte
#53189
vlcaki schreef: << Zelfs de verschillende vleessoorten verschillen t.o.v. elkaar in voedingswaarde.<<

Juist, en de voedingswaarden die hieraan gekoppeld zijn zijn allemaal gebaseerd op benuttiging door mensen , en bij honden ligt dat volgens mij kompleet anders..

Het hoogst scoort lamsvlees, het laagst paard, en dan zit er onderling nog eens verschil op of het vetgehalte in dat vlees groter is dan 5 gr. of kleiner.


Alle tabellen ter zake hebben dus betrekking op menselijke voeding, ik zie niet goed in hoe je hieruit een kcal kan berekenen voor huisdieren.

persoonlijk zou ik in het geval van een duitse dog zo groot mogelijk stukken vlees geven, zodat de maag optimaal functioneerd en minstens twee maal per week grote lappen schape of koeiepens maar niks gemalen.


Karel.
De voedingswaarde van een product is direct gekoppeld aan het percentage vet, eiwit en koolhydraten.

Of dit nu voor honden is of voor mensen het is nu eenmaal zo dat:
1 gram eiwit 4 Kcal levert
1 gram vet 9 Kcal levert en
1 gram koolhydraat levert 4 Kcal.

Dat een hond weinig heeft aan koolhydraat en zijn energie hoofdzakelijk haalt uit vet doet niets af aan een berekening.
Door Lizzy
#53192
Om even terug te komen op de frequentie van voeren voor een DD:

Ik vind die hoeveelheden maaltijden per dag of per week (per week volgens Mogens) ook een heel moeilijk onderwerp....

Als ik het boek van Mogens lees, dan snap ik wel wat hij zegt. En ik vind het dan ook vrij logisch klinken. Maar ga ik er over nadenken, dan zie ik hier en daar de logica toch echt niet.

Om te beginnen: een hond is een wolf. Ja. Maar mag je een Duitse Dog vergelijken met een wolf? Ik denk dat hij wel 100% te vergelijken is qua gebit en qua stofwisseling, maar laten we wel wezen: bij de Duitse Dog is alles ongeveer 2 keer zo groot als bij de wolf (als het geen drie keer is). De maag dus ook. Met andere woorden: Ik zou dit argument niet als maatstaf nemen (de hond is een wolf en dus eet hij maar 5 maaltijden per week - ik weet niet wat voor uitwerking dit heeft op de Duitse Dog).

Ten tweede schrijft hij dat een hond (twee maal per dag gevoerd) permanente honger heeft. Dat hij nooit een bevredigd en vol gevoel heeft. Ik denk wel dat hij daar gelijk in heeft. Maar, hoe zit dat bij een wolf? Volgens mij zijn er jaren dat de wolf een paar maal per dag een kleine maaltijd eet. Ik noem maar wat: 's morgens vangt tie een muis. 's Middags vangt tie een kuiken (van een hoender) en 's Avonds vangt tie niks. Of een rat. Heeft de wolf die dag een vol en bevredigd gevoel? Volgens mij niet.... En gaan er dagen voorbij dat de wolf geen bizon of hert of ander groot dier te pakken krijgt? Volgens mij wel. Nou, in dat geval gaat deze theorie dan toch niet op, of zie ik dat verkeerd? Volgens mij is het maar 1 maal in de zoveel tijd dat de wolf zich echt helemaal waanzinnig rond kan eten en echt uit kan buiken na een grote maaltijd..... Als deze stelling "waar" is, dan is het verhaal van Mogens een broodje aap. Zit ik er naast, dan is mijn stelling een broodje aap. Blijf ik nog steeds zitten met het feit dat de Dog groter is als een wolf.

Als het mijn dog was, dan zou ik hem 2 keer per dag te eten geven. En als het mijn dog was, dan zorgde ik ervoor dat ik niet iedere dag op hetzelfde tijdstip het voer aan zou bieden. Ik zou proberen te voorkomen dat je het effect krijgt dat hij om 17:00 uur al weet dat hij om 18:00 uur eten krijgt en dus om 17:45 uur begint te kwijlen en maagzuur aan begint te maken. Want DAT vind ik wel een valide theorie van Mogens. Ik heb 1 hond die om 09:00 uur 's morgens eten krijgt. Krijgt ze om 10:00 uur eten, dan is ze misselijk....

Groetjes, Lizzy
Door vlcaki
#53198
<<Of dit nu voor honden is of voor mensen het is nu eenmaal zo dat:
1 gram eiwit 4 Kcal levert
1 gram vet 9 Kcal levert en
1 gram koolhydraat levert 4 Kcal.

Dat een hond weinig heeft aan koolhydraat en zijn energie hoofdzakelijk haalt uit vet doet niets af aan een berekening.<<

Paul, elke vlees soort heeft zijn eigen eiwitwaarde dus kcal waarde.
die kunnen teruggevonden worden in voedingstabellen die gebaseerd zijn of samengesteld zijn voor menselijke normen.
Eiwitten in paardevlees hebben een totaal ander kcal dan eiwitten in bijvoorbeeld schapevlees, enweer andere dan in rundsvlees of gevolgelte en organen.
kcal waarden van spiervlees varieren van 100 kcal tot 375 naargelang van welk dier en welk deel van het dier zelfs.
Voor vetten liggen die een pak hoger en wat koolhydraten betreft, vb; granen, daar verschillen die zelfs naargelang het over bv. haver of gerst gaat.

Al die factoren zijn berekend naar menselijke normen, bij mijn weten is hier nooit een studie naar hondenvoeding voor gedaan wat die waardes betreft.
Zelfs D'hond gebruikt tabellen in zijn boek en dat is gebaseerd op wat mensen benutten.
Ik ga uit van het feit dat dit voor honden anders is, zie vb. de energie die honden uit vetten halen.

volgens mij zijn die factoren 4 voor eiwitten uit vlees, en koolhydraten en 9 voor vetten totaal verkeerd.

Moc ht je hier echter een wetenschappellijk onderbouwde side of werk over hebben dan hoor ik het graag, zeker als blijkt dat het over kcal benutting gaat voor honden of carnivoren en niet voor mensen.


Karel
Door Paul_Barte
#53200
vlcaki schreef: <<Of dit nu voor honden is of voor mensen het is nu eenmaal zo dat:
1 gram eiwit 4 Kcal levert
1 gram vet 9 Kcal levert en
1 gram koolhydraat levert 4 Kcal.

Dat een hond weinig heeft aan koolhydraat en zijn energie hoofdzakelijk haalt uit vet doet niets af aan een berekening.<<

Paul, elke vlees soort heeft zijn eigen eiwitwaarde dus kcal waarde.
die kunnen teruggevonden worden in voedingstabellen die gebaseerd zijn of samengesteld zijn voor menselijke normen.
Eiwitten in paardevlees hebben een totaal ander kcal dan eiwitten in bijvoorbeeld schapevlees, enweer andere dan in rundsvlees of gevolgelte en organen.
kcal waarden van spiervlees varieren van 100 kcal tot 375 naargelang van welk dier en welk deel van het dier zelfs.
Voor vetten liggen die een pak hoger en wat koolhydraten betreft, vb; granen, daar verschillen die zelfs naargelang het over bv. haver of gerst gaat.

Al die factoren zijn berekend naar menselijke normen, bij mijn weten is hier nooit een studie naar hondenvoeding voor gedaan wat die waardes betreft.
Zelfs D'hond gebruikt tabellen in zijn boek en dat is gebaseerd op wat mensen benutten.
Ik ga uit van het feit dat dit voor honden anders is, zie vb. de energie die honden uit vetten halen.

volgens mij zijn die factoren 4 voor eiwitten uit vlees, en koolhydraten en 9 voor vetten totaal verkeerd.

Moc ht je hier echter een wetenschappellijk onderbouwde side of werk over hebben dan hoor ik het graag, zeker als blijkt dat het over kcal benutting gaat voor honden of carnivoren en niet voor mensen.


Karel

Karel,

Eiwitten in b.v. schapenvlees en eiwitten in b.v. paardenvlees hebben volgens mij exact dezelfde hoeveelheid Kcal !!!
Wel is het zo dat schapenvlees gemiddeld 3x zo vet is als paardenvlees zodat het totaal aantal Kcal van schapenvlees beduidend hoger is als van paardenvlees m.a.w. 1 kilo schapenvlees geeft meer energie als 1 kilo paardenvlees.
De hoeveelheid eiwitten zijn anders ja dat ben ik met je eens maar dat de energiewaarde van eiwit anders zou zijn in diverse vleessoorten ga er bij mij niet in.

Dat dit varieert van 100 tot 375 Kcal zou best kunnen maar dat is een kwestie van de opbouw van het vlees oftewel de percentages eiwitten en vetten die in het vlees aanwezig zijn.
Dat dit voor iedere vleessoort anders is en voor organen weer anders moge duidelijk zijn.

Jij gaat ervan uit dat dit voor honden anders is maar deze stelling ben ik eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen.

Wat is volgens jouw idee de faktor als ik vragen mag en hoe kom je aan die gegevens.

Tot slot een persoonlijke vraag Karel:
Aan je gebruikersnaam te zien ben je waarschijnlijk in het bezit van een Tsjechoslowaakse wolfshond (of meerdere) en ik krijg het vermoeden dat je uit België komt.......kennen wij elkaar??
Door ine
#53315
De manier van quoten en schrijven komt mij ook erg bekend voor! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door