Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Magic
#531406
Even een nieuwschierige vraag aan alle fokkers op dit forum wanneer beginnen jullie met spenen ?

:)

En hoe beginnen jullie met spenen warm water over d kvv of toch gewoon puur natuur geven?
En is er een kvv faforiet om mee te beginnen?
Laatst gewijzigd door Magic op zo 16 apr 2006, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door crutz
#531421
begon met mn vorige nest rond de 18 a 20 dagen maar dat was omdat de teef toen begon voer op te geven voor de puppen,
gewoon enkele malen per dag aangeboden en als ze er weinig tot niets mee deden t de teef op laten eten en ze gingen er natuurlijk steeds meer mee doen.... ;)
begon met kvv (ahv) gewoon rauw, dus niet overgoten met of zo.......
binnen een paardagen kregen ze ook al stukken kopvlees, levertjes en maagjes (beide kip) en kippenekjes (waar ze nog niet veel meer mee konden dan afsabbelen, maar ook dat vonden ze leuk)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#531422
Ik begin eind drie weken begin 4 weken en dan gewoon met rauw vlees, ik zou eigenlijk niet weten waarom ik het zou moeten overgieten met heet water.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#531424
[quote="Magic"]
Even een nieuwschierige vraag aan alle fokkers op dit forum wanneer beginnen jullie met spenen ?

:)

En hoe beginnen jullie met spenen warm water over d kvv of toch gewoon puur natuur geven?
En is er een kvv faforiet om mee te beginnen?

[/quote]

Ik begin met 4 weken. Als je voor die 4 weken vlees (of geweekte brokken :-X) geeft heb je kans dat de darmen nog doorlekken en dat je hierdoor de bodem legt voor voedselintoleranties in de toekomst. Daarbij wordt dat nog niet super verteerd en vormen de resten die achterblijven in de darmen een geweldige voedingsbodem voor wormen.
Ik begin met gemalen rundvlees en voeg daar in de loop van de dagen telkens het een en ander aan toe, dat gaat allemaal zo het bakkie in, wel op kamertemperatuur natuurlijk. Met kvv kun je dat op dezelfde manier doen, warm water mag, hoeft niet.
Ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk, maar ik heb 2 x met rodi afgespeend en 1 keer met cb en het eerste beviel het beste, dat had de juiste structuur (superfijn) en er is geen hond van aan de dunne gegaan.
Door Magic
#531468
[quote="Angelique"]
Ik begin met 4 weken. Als je voor die 4 weken vlees (of geweekte brokken :-X) geeft heb je kans dat de darmen nog doorlekken en dat je hierdoor de bodem legt voor voedselintoleranties in de toekomst. Daarbij wordt dat nog niet super verteerd en vormen de resten die achterblijven in de darmen een geweldige voedingsbodem voor wormen.
[/quote]

Wow werkelijk nog nooit van gehoord ..
(weer wat geleerd)


We gebruiken zelf ook Rodie om te spenen een maal CB gebrobeerd maar dat aten ze niet Rodie daar in tegen wel.
Laatst gewijzigd door Magic op zo 16 apr 2006, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#531560
[quote="Magic"]
Wow werkelijk nog nooit van gehoord ..
(weer wat geleerd)


We gebruiken zelf ook Rodie om te spenen een maal CB gebrobeerd maar dat aten ze niet Rodie daar in tegen wel.

[/quote]

Het is verbijsterend als je kijkt hoeveel fokkers al met twee weken vast voer in hun puppen zit te proppen.
Hier begin ik ook pas het liefst vanaf de 4de week maar soms als het niet anders kan begin ik aan het eind van de drie weken als ik eerder moet bijvoeren dan is het met puppymelk
Door Magic
#531565
[quote="sylvia"]
Het is verbijsterend als je kijkt hoeveel fokkers al met twee weken vast voer in hun puppen zit te proppen.
Hier begin ik ook pas het liefst vanaf de 4de week maar soms als het niet anders kan begin ik aan het eind van de drie weken als ik eerder moet bijvoeren dan is het met puppymelk
[/quote]

Hier kijken we het liefst naar de puppen zelf vaak zijn ze er pas aan toe als ze 4 weken of auder zijn.

Kijk als het niet anders kan bv moeders ziek , te groot nest enz is het natuurlijk een ander verhaal .
Laatst gewijzigd door Magic op ma 17 apr 2006, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#531572
[quote="Magic"]
Hier kijken we het liefst naar de puppen zelf vaak zijn ze er pas aan toe als ze 4 weken of auder zijn.


Maar als je de boeken openslaat staat er bijna over al dat je met 2,5 / 3 weken kan gaan beginnen.

Kijk als het niet anders kan bv moeders ziek , te groot nest enz is het natuurlijk een ander verhaal (!)
[/quote]

Ja dat is misschien het geval, ik heb er nooit boeken overgelezen.
Door Magic
#531573
Ow moet je eens doen , is echt leuk om te lezen wat ze allemaal aan raden!!!
(zolang je het maar niet klakkeloos opvolgt..lol) ;D

Vooral die aude boeken zijn geweldig ik spaar boeken over honden , honden rassen , gedrags boeken, en natuurlijk over fokken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#531613
[quote="Magic"]


Kijk als het niet anders kan bv moeders ziek , te groot nest enz is het natuurlijk een ander verhaal .
[/quote]

Ja, nee dan moet je bijvoeren natuurlijk, maar dan wel het liefst puppymelk tot een begin 4 weken. Het vaste voer zou pas daarna moeten komen.
Door Hanny
#531637
Hier wordt zo laat mogelijk afgespeend. zolang de teef het aankan en er redelijk goed uitziet, wacht ik daar rustig mee tot over de vier weken. Als het eerder moet, dan moet dat. Ik vind melk zo'n geknaai, maar als het verhaal van Angelique waar is, dan zal ik zonodig maar prutsen met melk.
Angelique, niet dat ik je niet geloof, maar er doen zoveel verschillende verhalen de ronde. Waar komt deze veronderstelling vandaan?
Grappig om te lezen, dat "good old" Rodi goed bevalt, hier wordt het ook gebruikt tot volle tevredenheid. Eén keer Duck gebruikt, werkte minder prettig.
Ik denk, dat ik nu zelf iets ga malen t.z.t.

Hanny
Door tessa
#531645
Ik begin ook pas na de vier weken met afspenen.
Ikgeef de eerste dagen rodi omdat dat heel fijn gemalen is zonder teveel stukjes, na een paar dagen ga ik over op carnibest, dit gaat altijd goed, nog nooit problemen gehad
Door Lizzy
#531646
Ik fok geen honden. Maar Ian B. raadt het absoluut af om voor 4 weken vlees te geven. Julliette de Bairaclib Levy raadt het helemaal af om voor 4 weken vlees te geven.

Julliette schrijft (korte samenvatting): "tot de grootste vergissingen die men in het westen bij het spenen van honden (en van kinderen) begaat, behoort de haast die men maakt met het voorzetten van vast voedsel. Degene die gezonde welpen wil hebben, moet het spenen zo langzaam en geleidelijk mogelijk doen plaats vinden, aangezien de natuur de magen en ingewanden van jonge vleeseters er niet op heeft ingericht voor de vierde week iets anders dan melk te verteren. Zet men de welpen voor de vierde week de gebruikelijke brei voor, die gewoonlijk stijfselig is door de uitgemalen en uitgebuilde graanproducten die hij bevat, dan verteren ze dit voedsel tot op zekere hoogte inderdaad, maar tegelijkertijd worden maag en darmen uitgerekt, ontwikkelt zich te veel zuur en wordt het spijsverteringsapparaat met teveel slakken belast, zodat alle voorwaarden geschapen worden voor de ontwikkeling van wormeieren, streptococcen en hondenziekte. Speen de welpen in de derde of vierde week op rauwe geitenmelk of koemelk - geitenmelk verdient de voorkeur - die verdikt is met honing en voeg om de voedingswaarde nog te vergroten een zekere hoeveelheid bastmeel van gladde olm toe. Melk kan slechts als een volwaardige voeding worden beschouwd, als hij afkomstig is van gezonde koeien of geiten, en rauw, dat wil zeggen zonder aan verhitting blootgesteld, worden toegediend. Voor zuivere rauwe melk bestaat derhalve geen vervangingsmiddel. In de vijfde week begint men dan ook rauw vlees te geven. Het vlees moet lichtverteerbaar gemaakt worden maar NIET DOOR KOKEN. Het vlees moet een tijdlang hbben gehangen, todat het zacht is, en de eerste tijd mag men slechts mager vlees voeren".
Gebruikersavatar
Door Angelique
#531662
[quote="Hanny"]
Ik vind melk zo'n geknaai, maar als het verhaal van Angelique waar is, dan zal ik zonodig maar prutsen met melk.
Angelique, niet dat ik je niet geloof, maar er doen zoveel verschillende verhalen de ronde. Waar komt deze veronderstelling vandaan?

[/quote]

Zie het antwoord van Lizzy. Zelf had ik het niet makkelijker kunnen citeren, want ik heb de engelse versie van het boek ;D
Door Hanny
#531707
Bedankt voor de informatie.
Ik hoop het niet nodig te hebben. Weet ook nog niet, wat ik zou doen, als bijvoeren voor de vier weken nodig zou zijn, geitenmelk etc. of kant en klare puppymelk.
Voorlopig ga ik er maar van uit, dat het laatste nestje zoveel zorg heeft gevraagd, dat ik het wel heb verdiend, dat het nu, als er een nestje komt, weer gewoon zal gaan.
Ik heb toen wel gezworen noooooit meer te fokken, maar heb er nu toch weer zin in.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door