Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Remke
#531540
Ik had kippenlevertjes gehaald maar dat lusten ze niet. In het stuk ontdooide konijn zat ook een stukje lever en dat werd wel door de kamer gesleurd en uiteindelijk wat beknabbeld maar niet echt enthousiast. Kan ik nog wel andere lever proberen zoals lams of gaan ze de rest ook niet lusten?
Wat is jullie ervaring?

En kan ik anders lamsniertjes geven?
Door roefus
#531541
Ik weet niet of andere 'levers' anders smaken.
Je kunt het proberen.
Of 'kleine stukjes' door wat ander vlees heen mengen.

Hier is lever 'lekkernij'.
Lamsnier kun je gewoon geven.
Door roefus
#531542
Ikzelf vind geregeld af en toe wat 'lever' trouwens best wel belangrijk.
Ik zou het zelfs málen, om het te proberen, als mijn hond of kat het anders niet eet.
Desnoods gekookt.
Maar ik zou 'lever' niet graag laten ontbreken in het algehele menue.
Door 202spots
#531549
Remke schreef: Ik had kippenlevertjes gehaald maar dat lusten ze niet. In het stuk ontdooide konijn zat ook een stukje lever en dat werd wel door de kamer gesleurd en uiteindelijk wat beknabbeld maar niet echt enthousiast. Kan ik nog wel andere lever proberen zoals lams of gaan ze de rest ook niet lusten?Wat is jullie ervaring?
En kan ik anders lamsniertjes geven?
Alle lever kan je gerust gekookt geven,dan eten ze 't meestal wel op.
Maar rauwe of gekookte niertjes hebben ze hier 'n hekel aan..
Door mutsie
#531570
Lever lusten ze hier ook niet.

Ik maakt het wat kleiner en mix het in kleine hoeveelheden met de groentenmix en een ei.

Misschien moets jij hele kleine hoeveelheden maken en blenderen, mixen met hart of zo samen met wat groentenmix.

Kippenlever zo direct in de bak wordt hier uitgespuugd.
Niertjes ook trouwens.

(hoe beviel het konijn trouwens?)

Karin
Door daydo
#531571
Hier lust hij niets van organen rauw, alles word lichtjes gekookt en dan eet hij het op nog voor hij aan het rauw vlees begint ::)
Uitgezonderd pens natuurlijk ;D
Eende karkas moet ik eerst openbreken de organen eruit halen en lichtjes koken(de organen), anders wil hij zelfs de karkas niet opeten en er hangt nog aardig wat vlees aan die karkas. Ik krijg dus wat extra werk voor meneer wil eten. Zolang de organen er nog inzitten is die karkas nog geen blik waardig voor zijne majesteit ;D ;D
Door Borke
#531587
Borke is inmiddels dol op lever (mits niet van eend of konijn).
In heet begin was dat echter niet zo.
De eerste keren kreeg hij het licht gekookt en daarna rauw en altijd zo fijngeknipt dat hij het gewoon kon inslikken zonder te kauwen.
Langzaamaan heb ik het in steeds grotere stukken geknipt, uiteindelijk in lange dunne repen.
Nu eet hij het aan een stuk en hij vindt het heerlijk ;D
Door Lizzy
#531601
Pinkel vind kippenlever, eendenlever, konijnenlever verschrikkelijk. Ze kotst het ook uit. Lamslever, geitenlever en runderlever lust ze wel. En als het biologische lever is: dan vindt ze het zelfs lekker!
Door mutsie
#531612
Nou heb ik me gisteren een rotje gezocht naar een topic over lever en orgaan.

Hoeveel geef je daar nou van per week, voor een hond van ca. 20 kg?
50 gram?


Karin
Door Lizzy
#531617
mutsie schreef: Nou heb ik me gisteren een rotje gezocht naar een topic over lever en orgaan.

Hoeveel geef je daar nou van per week, voor een hond van ca. 20 kg?
50 gram?


Karin
Je bedoeld vast niet dit onderwerp, waar Jon en ik hebben zitten rekenen hoeveel lever je hond nodig heeft ivm de vitamine A?

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 32;start=0

In die bovenstaande link staat namelijk:

"Goed, de volwassen dosis voor volwassen honden is 75 IU tot per kg lichaamsgewicht per dag. Voor pups is dat 202 IU.

In mijn voedingstabelletje staat dat er in 100 gram lever 8,34 mg vitamine A zit. En nou moet ik echt heel hard gaan zoeken hoeveel IU dat is.....

OK, wat meer gevonden: 100 gram rauwe lamslever bevat : Vitamin A (IU) 24612. Tenminste, dat is wat de nutritionanalyser zegt. Klopt dat ook? Want ik heb ook een website gevonden die zegt dat 3 ons gekookte (vernietigt dat vitamine A, koken?) runderlever 27,185 IU vitamine A bevat. En 3 ons gekookte kippenlever bevat 12,325 IU.....

Wat weegt jouw hond? Stel, hij weegt 10 kilo maal 75 IU per kilo lichaamsgewicht = 750 x 7 dagen per week = 5250 IU nodig per week. Als we dan even uitgaan van de 25000 IU per 100 gram, dan kom je ook (huh?) op een hoeveelheid lever per week van ongeveer 20 gram".

Voor een hond van 20 kilo moet je dus tenminste 40 gram lever geven om aan de benodigde hoeveelheid vitamine A te komen. Maar een hond van 20 kilo mag best 50 a 100 gram lever per week. Sommige versvoerders vinden dat 4% a 5% van de hoeveelheid orgaanvlees (die 10% a 15% van het totaal is) uit lever moet bestaan. Voor een hond van 20 kilo, die 2% van zijn lichaamsgewicht eet, zou dat ongeveer 140 gram per week zijn.
Door mutsie
#531619
Ja, die heb ik gisteren helemaal gelezen.

is er een verschil in lever van lam, hert, rund o.id.?
Qua voedingswaarden en afvalstoffen.


Karin
Door Lizzy
#531625
Ja, er zijn verschillen in de voedingswaarde van de diverse leversoorten maar die zijn zo klein dat ik het verwaarloosbaar vind. Ik denk dat de levers van wilde dieren en biologisch gehouden dieren en jonge dieren het gezondst zijn, qua hoeveelheid afvalstoffen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door