Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#530493
Ik heb ons kleine meid vandaag haar eerste vis gegeven. Nu had ik forel gekocht en nu lees ik dat ik hem eerst 10 dagen had moeten invriezen omdat het een zoetwatervis is en parasieten kan bevatten . Heb ik nu een grote fout gemaakt :-[?

Kan dit echt kwaad?
Laatst gewijzigd door chrisje op vr 14 apr 2006, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#530583
Tja, forel kan parasieten bevatten waar je hond ziek van kan worden. Dat kun je dus niet uitsluiten. Maar mijn man heeft nu al twee keer in al zijn enthousiasme niet ingevroren zoetwatervis aan de honden gegeven en ze zien er nog steeds patent uit :D In Japan wordt veel rauwe vis gegeten en dat gaat over het algemeen ook goed. Dus ik zou zo zeggen: mochten ze ziek worden, bedenk dan dat het mogelijk door de forel komt, maar waarschijnlijk gebeurt er niets. De volgende keer 2 weken invriezen voor de zekerheid.
Door Sennaruby
#530586
Ik heb een paar weken geleden ook per ongeluk mijn honden ieder een forel gegeven die ook niet ingevroren geweest was.... Ze zijn er niet ziek van geworden, gelukkig, maar de volgende keer doe ik dat dus toch maar wel...

Groetjes,

Fieke
Door Lizzy
#530613
99,99% van de 100 gaat het goed hoor. Het maagzuur van de hond is sterk genoeg om eventuele parasietjes te doden. En ook niet iedere forel draagt parasietjes met zich mee! Zaten de organen van de forel er nog in, of niet? De meeste parasieten nestelen zich in de darmen dus als de darmen eruit zijn, is de kans heel erg klein. Ik zou me geen zorgen maken maar het wel in je achterhoofd houden. Joh, weet je wat het is? Linga heeft vandaag weer een dooie vis van de waterkant op staan vreten.... Ook zoetwatervis en ook niet ingevroren geweest... Doen honden wel vaker, toch? Worden ze ziek? Naaah, meestal niet. Maar ja, volgende keer gewoon ff invriezen ;D!
Door Lizzy
#530960
Nou, komt helemaal goed hoor! Ik lees trouwens net in het boek van Mogens dat parasieten in zoetwatervis door de hond wel verteerd worden in de maag. Of het echt zo is, weet ik niet maar ik zou me echt geen zorgen maken!
Door chrisje
#531864
Yep, de zorgen zijn voorbij ;D
Ze heeft er goed op gereageerd, en helemaal geen last gehad. Het was wel prachtig om te zien. Ze had nog nooit een vis gekregen, laat staan dat ze er ooit één van dichtbij had gezien. Ik kwam met de vis af, zij trok hem uit mijn handen, ze ging ergens staan in de tuin en begon direct aan de staart. Het heeft in ieder geval niet langer dan 2 minuten geduurd en de forel was verorberd. :P
Door jon
#532157
chrisje schreef: Yep, de zorgen zijn voorbij ;D
Ze heeft er goed op gereageerd, en helemaal geen last gehad. Het was wel prachtig om te zien. Ze had nog nooit een vis gekregen, laat staan dat ze er ooit één van dichtbij had gezien. Ik kwam met de vis af, zij trok hem uit mijn handen, ze ging ergens staan in de tuin en begon direct aan de staart. Het heeft in ieder geval niet langer dan 2 minuten geduurd en de forel was verorberd. :P
Lekker he dat de zorgen over zijn. Ben wel jaloers want die van mij wil nog sardientje eten.....althans niet als ie niet eerst is ingeblikt ;D
Laatst gewijzigd door jon op di 18 apr 2006, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door