Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door - pien -
#527505
Gisteren sprak ik een hondenliefhebber en die vertelde mij dat z'n hond z'n anaalklieren elk jaar werden uitgedrukt door de da. Mijn da heeft dat nooit gezegd, heeft wel es wat uitgedrukt, maar er kwam weinig uit. O ja, kon het niet laten de hondenliefhebber even te vertellen wat ik m'n hond voerde :P en hij reageerde niet heel stom maar ook niet echt geinteresseerd, nou ja, misschien gaat ie wel nadenken...you never know.
Maar die anaalklieren, hoe zit dat nou, ennuh, hoe weet je dat je hond er last van heeft?
Door Lizzy
#527510
Honden die volle anaalklieren hebben en ze niet goed zelf kunnen legen: die gaan vaak sleetje rijden en/of er aan bijten. Honden met ontstoken anaalklieren hebben vaak ook pijn. Hoef je er niet eens naar te wijzen....
Door Tiesto
#528253
Hm, Tiesto bijt de laatste tijd ook regelmatig in zijn achterhand en likt daar in de buurt. Hij rijdt echter geen sleetje, zou dat ook kunnen duiden op volle anaalklieren? Maar meende gelezen te hebben hoe vaker je ze laat legen, des te vaker dit ook terugkomt??
Door Elvira
#528310
Als een hond stevige ontlasting heeft, leegt de hond ze met ontlasting. Toen Zingaro nog vaak diarree had, had hij er ook regelmatig last van. Sinds hij "rauw" krijgt, geen problemen meer.
Door Doedels
#528623
Tiesto schreef: Hm, Tiesto bijt de laatste tijd ook regelmatig in zijn achterhand en likt daar in de buurt. Hij rijdt echter geen sleetje, zou dat ook kunnen duiden op volle anaalklieren? Maar meende gelezen te hebben hoe vaker je ze laat legen, des te vaker dit ook terugkomt??
Dat zou zeker kunnen duiden op verstopte anaalklieren. Over het algemmen is het zo dat je van de anaalklieren moet afblijven. Hoe vaker je er in knijpt hoe meer ze vollopen. Ook moet je de juiste techniek gebruiken om te voorkomen dat je het probleem alleen maar verergert. Maar dat neemt niet weg dat sommige honden nou eenmaal anaalklieren hebben die ondanks alle goede zorgen steeds verstopt raken en die moeten geleegd worden om ontstekingen te voorkomen. Vers is niet in alle gevallen de oplossing.
Door charmed
#528776
Nou een van mijn honden heeft ze nu nog sneller vol met vers dusseh, dat zal het wel niet zijn.

pandora schreef: Gisteren sprak ik een hondenliefhebber en die vertelde mij dat z'n hond z'n anaalklieren elk jaar werden uitgedrukt door de da. Mijn da heeft dat nooit gezegd, heeft wel es wat uitgedrukt, maar er kwam weinig uit. O ja, kon het niet laten de hondenliefhebber even te vertellen wat ik m'n hond voerde :P en hij reageerde niet heel stom maar ook niet echt geinteresseerd, nou ja, misschien gaat ie wel nadenken...you never know.
Maar die anaalklieren, hoe zit dat nou, ennuh, hoe weet je dat je hond er last van heeft?
Door 202spots
#528777
Wanneer je hond met z'n achterwerk over de grond gaat schuiven of sleetje rijen, dan zitten de anaal klieren meestal vol.
De meeste honden die rauw eten hebben 'n "hardere" ontlasting en moeten persen om de poep eruit te krijgen, en tijdens dat persen worden de anaalklieren automaties leeg gehouwen.

Anaal klieren uitknijpen is trouwens heel verschillend in de honden, sommige honden hebben er nooit last van,en andere moeten regelmatig uitgeknijpt worden.
Door - pien -
#528778
202Spots schreef: Wanneer je hond met z'n achterwerk over de grond gaat schuiven of sleetje rijen, dan zitten de anaal klieren meestal vol.

Mmm, dat doet ze nooit, wel heeft ze de laatste tijd een beetje aan één kant van haar bips zitten bijten (naast de uitlaat zeg maar) en werden haar haren weer een beetje rozerood=vies! Heb gecheckt op vlooien, niks gezien, maar ze is er wel allergies voor en toen heb ik er een pipetje tegen aan gegooid en was het probleem over. Heeft de knoflook door de groentemix toch niet geholpen.
Ik vroeg me gewoon af of dat nou standaard moest, dat leegknijpen...

Euh, wat heb jij nou : een stippelhaas ? ;D
Door charmed
#529084
Onze sheltie likt zich altijd veel en sleept niet : ;D
202Spots schreef: Wanneer je hond met z'n achterwerk over de grond gaat schuiven of sleetje rijen, dan zitten de anaal klieren meestal vol.
De meeste honden die rauw eten hebben 'n "hardere" ontlasting en moeten persen om de poep eruit te krijgen, en tijdens dat persen worden de anaalklieren automaties leeg gehouwen.

Anaal klieren uitknijpen is trouwens heel verschillend in de honden, sommige honden hebben er nooit last van,en andere moeten regelmatig uitgeknijpt worden.
Door Laura2004
#529339
Toen Kai nog heel vaak verstopte anaalklieren had. Toen rook ik altijd een hele ranzige lucht als hij langs liep. Hij likte er zelf niet echt aan en leek er ook niet echt last van te hebben, maar die lucht was echt verschikkelijk. Ik moest toen hij nog brokken kreeg vaak naar de DA omdat ze weer vol zaten en sinds hij barft heeft hij nooit meer verstopte anaalklieren gehad. Ik geloof zeker dat het bij de meeste honden veel minder is op barf.
Door - pien -
#529590
Die man vertelde dat de klieren elk jaar werden uitgeknepen, er kwam dan ook een handvol uit :-X .
Mijn Kees likte/beet aan één kant en dat snapte ik niet, maar had niet aan anaalklieren gedacht, wel aan vlooien.
Ik ruik hier niks ranzigs, behalve dan soms een penswind ;D
Door Breezer
#529739
Breezer rijdt zo'n 6 tot 8 keer per dag sleetje. En toch zie ik regelmatig bij harde ontlasting dat z'n klieren geleegd worden. Snap er niks van. ???
Door Ine
#529801
Breezer schreef: Breezer rijdt zo'n 6 tot 8 keer per dag sleetje. En toch zie ik regelmatig bij harde ontlasting dat z'n klieren geleegd worden. Snap er niks van. ???
Sleetje rijden kan ook op wormen wijzen.
Door Breezer
#529813
Moet ik hem dan een wormen kuur geven??
En hoe zie ik dan of hij daadwerkelijk echt wormen had?
Want in z'n ontlasting heb ik tot op heden nog nooit een worm gezien. Zelfs als pup niet.
Door Laura2004
#529927
Breezer schreef: Moet ik hem dan een wormen kuur geven??
En hoe zie ik dan of hij daadwerkelijk echt wormen had?
Want in z'n ontlasting heb ik tot op heden nog nooit een worm gezien. Zelfs als pup niet.
Een paar keer ontlasting naar de da brengen voor een ontlastingsonderzoek.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door