Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door EstherVanPuck
#529720
Oke, ik heb van een lieve BP'er een prijslijst gekregen van alle ingredienten die ze kan krijgen. Nu ben ik daar eens mee aan het stoeien gegaan om te zien of ik voor Puck en Storm een goed menu in elkaar kan zetten.

Storm weegt 33 kilo en ik ben uitgegaan van 1 kg per dag.
Puck weegt 24 kilo en ben ik uitgegaan van 500 gr per dag (ze eet nu 600 gr CB, en van Barf hebben ze over het algemeen minder nodig toch??)

Menu Storm:
Zondag
Ochtend - 500 gr zalmkop, 1 ei
Avond - 200 gr lamshart, 150 gr groente
Maandag
Ochtend - 350 gr geitenrib, 100 gr yoghurt
Avond - 300 gr pens, 150 gr fruit
Dinsdag
Ochtend - 550 gr kipkarkas, 100 gr yoghurt
Avond - 100 gr kiporgaantjes, 150 gr groente
Woensdag
Ochtend - 550 gr kopvlees, 1 ei
Avond - 200 gr lamshart, 150 gr fruit
Donderdag
Ochtend - 500 gr zalmkop, 100 gr yoghurt
Avond - 300 gr pens, 150 gr groente
Vrijdag
Ochtend - 550 gr kipkarkas, 100 gr yoghurt
Avond - 100 gr kiporgaantjes, 150 gr fruit
Zaterdag
Ochtend - 550 gr geitenrib, 100 gr yoghurt
Avond - 200 gr pens, 150 gr fruit

Menu Puck
Zondag
Ochtend - 450 gr zalmkop, 1 ei
Avond - 100 gr lamshart, 75 gr groente
Maandag
Ochtend - 250 gr geitenrib, 50 gr yoghurt
Avond - 150 gr pens, 75 gr fruit
Dinsdag
Ochtend - 250 gr kipkarkas, 50 gr yoghurt
Avond - 50 gr kiporgaantjes, 75 gr groente
Woensdag
Ochtend - 150 gr kopvlees, 1 ei
Avond - 100 gr lamshart, 75 gr fruit
Donderdag
Ochtend - 450 gr zalmkop, 50 gr yoghurt
Avond - 150 gr pens, 75 gr groente
Vrijdag
Ochtend - 250 gr kipkarkas, 50 gr yoghurt
Avond - 500 gr kiporgaantjes, 75 gr fruit
Zaterdag
Ochtend - 250 gr geitenrib, 50 gr yoghurt
Avond - 100 gr pens, 75 gr fruit

Als dit menu goed is, zou ons dat zo'n 60 euro per maand gaan schelen. Buiten het feit dat je zo weet wat je aan je hond geeft en deze er meer plezier aan beleeft, bespaart het ons dus ook een hoop geld. Om die redenen zijn we dus aan het overwegen over te stappen.

Kom dus maar met de opmerkingen, tips, adviezen!!
Door Lizzy
#529734
Hoi Es, ik heb eerst de percentages ff uitgerekend van het menu van Storm en ik kom (afgerond) op:

42% vleesbot
9% vlees
24% orgaanvlees
15% groente
10% diversen (yoghurt, ei)

Als ik eerlijk ben vind ik je hoeveelheid orgaanvlees veel te hoog (zeker voor een jonge Dalmaten-reu). Dit moet met zeker 10% naar beneden. En in de plaats van orgaanvlees zou ik zeker spiervlees gaan geven, want dit percentage is laag.

Zit er ook wat lever in je menu? Want 1 keer per week een beetje lever is wel nodig.
Door EstherVanPuck
#529756
Lever heb ik er nog niet in verwerkt. Maar in mijn eigen berekening kom ik uit op 20% orgaan... Hoeveel moet ik dan nemen voor mijn jonge heer?? En voor Puck?

Dit is mijn schema waar de menu's op zijn gebaseerd:
    Storm Puck
55% vlees/bot    3850 1925
15% groente/fruit    1050   525
20% orgaan    1400   700
10% overig (ei, yoghurt)   700   350
Laatst gewijzigd door EstherVanPuck op do 13 apr 2006, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door EstherVanPuck
#529766
Is 60% vlees/bot en 15% orgaan (incl lever) beter voor beiden dalmaatjes dan?? Want dan ga ik mijn hele schema even omgooien.

En wat valt er onder spiervlees, is lamshart dat niet??
Laatst gewijzigd door EstherVanPuck op do 13 apr 2006, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#529773
[quote="EstherVanPuck"]
Lever heb ik er nog niet in verwerkt. Maar in mijn eigen berekening kom ik uit op 20% orgaan... Hoeveel moet ik dan nemen voor mijn jonge heer?? En voor Puck?

Dit is mijn schema waar de menu's op zijn gebaseerd:
    Storm Puck
55% vlees/bot    3850 1925
15% groente/fruit    1050   525
20% orgaan    1400   700
10% overig (ei, yoghurt)   700   350

[/quote]

Dan heb ik waarschijnlijk een vleesbotje gemist want ik heb minder vleesbot op mijn 'eindlijst' als jij :-[. Maar goed, 20% orgaanvlees is ook teveel. Zeker voor Storm. Je moet er rekening mee houden dat vooral jonge reuen risico lopen op vastlopende uraatkristallen. Ik zou hem echt niet meer als 15% orgaanvlees geven.

Hart is wel een spier, maar het is ook een orgaan. En het bevat dus ook meer purine als spiervlees. Lever moet je hen overigens zeker wel geven. Niet teveel, maar 50 gram a 100 gram per week hebben ze wel nodig. Ook weer niet teveel, vanwege de purine.

Ik zou zelf 40% a 50% vleesbot, 15% groente, 15% orgaanvlees, 10% diversen, blijft er nog zeker 15% over voor spiervlees. Spiervlees is al het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Kopvlees is dus bijv. spiervlees.
Door Lizzy
#529774
Trouwens, je afwisseling is verder subliem hoor Es! En het ziet er ook hartstikke goed uit! Je kunt gerust gaan barfen. Dit is alleen even de puntjes op de i ;) :-*!
Door EstherVanPuck
#529777
[quote="Lizzy"]
Dan heb ik waarschijnlijk een vleesbotje gemist want ik heb minder vleesbot op mijn 'eindlijst' als jij :-[. Maar goed, 20% orgaanvlees is ook teveel. Zeker voor Storm. Je moet er rekening mee houden dat vooral jonge reuen risico lopen op vastlopende uraatkristallen. Ik zou hem echt niet meer als 15% orgaanvlees geven.

Hart is wel een spier, maar het is ook een orgaan. En het bevat dus ook meer purine als spiervlees. Lever moet je hen overigens zeker wel geven. Niet teveel, maar 50 gram a 100 gram per week hebben ze wel nodig. Ook weer niet teveel, vanwege de purine.

Ik zou zelf 40% a 50% vleesbot, 15% groente, 15% orgaanvlees, 10% diversen, blijft er nog zeker 15% over voor spiervlees. Spiervlees is al het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Kopvlees is dus bijv. spiervlees.
[/quote]

Pfffhhh, oke. Ik ga even verder rekenen!!! Tot later ;D ;D
Door EstherVanPuck
#529812
Nieuwe poging...

Nu heb ik het volgende schema gebruikt:
50% vlees/bot
15% groente/fruit
15% orgaan
10% overige
10% spiervlees

Menu Storm:
Zondag
Ochtend - 500 gr zalmkop, 1 ei
Avond - 150 gr lamshart, 150 gr kopvlees, 150 gr groente
Maandag
Ochtend - 500 gr geitenrib, 100 gr yoghurt
Avond - 150 gr pens, 150 gr fruit
Dinsdag
Ochtend - 700 gr kipkarkas, 100 gr yoghurt
Avond - 150 gr geitenorganen(met lever), 150 gr groente
Woensdag
Ochtend - 550 gr kopvlees, 1 ei
Avond - 150 gr lamshart, 150 gr fruit
Donderdag
Ochtend - 500 gr zalmkop, 100 gr yoghurt
Avond - 150 gr pens, 150 gr groente
Vrijdag
Ochtend - 700 gr kipkarkas, 100 gr yoghurt
Avond - 150 gr geitenorganen(met lever), 150 gr fruit
Zaterdag
Ochtend - 600 gr geitenrib, 100 gr yoghurt
Avond - 150 gr pens, 150 gr fruit

Menu Puck
Zondag
Ochtend - 250 gr zalmkop, 1 ei
Avond - 75 gr lamshart, 75 gr kopvlees, 75 gr groente
Maandag
Ochtend - 250 gr geitenrib, 50 gr yoghurt
Avond - 75 gr pens, 75 gr fruit
Dinsdag
Ochtend - 350 gr kipkarkas, 50 gr yoghurt
Avond - 75 gr geitenorganen(met lever), 75 gr groente
Woensdag
Ochtend - 275 gr kopvlees, 1 ei
Avond - 75 gr lamshart, 75 gr fruit
Donderdag
Ochtend - 250 gr zalmkop, 50 gr yoghurt
Avond - 75 gr pens, 75 gr groente
Vrijdag
Ochtend - 350 gr kipkarkas, 50 gr yoghurt
Avond - 75 gr geitenorganen(met lever), 75 gr fruit
Zaterdag
Ochtend - 300 gr geitenrib, 50 gr yoghurt
Avond - 75 gr pens, 75 gr fruit

Klopt het zo?? Met dit menu zouden we nog steeds maar 50 euri per mnd kwijt zijn!!!! :o Oke, reiskosten er nog bij rekenen...
Door reneetje
#529821
nou dat is toch super weinig :D :D ik ben er zelf nu ook mee bezig ( zie bericht hieronder haha) en ik kom ook op iets van 25 tot 30 euro kwijt per maand voor een hond van 40 kilo. nou dat is toch peanuts in vergelijking met als je hem goed vers vlees zou geven, dan ben ik namenlijk zo 100 tot 150 euro kwijt.

en zelfs met "goede" brokken zou je nog meer kwijt zijn.

dus dit is in vele opzichten beter, als je het maar eenmaal doorhebt hoe het werkt, en dat kwartje begint bij mij langzaam maar eindelijk wel aardig te vallen.
Door EstherVanPuck
#529843
Nou, wij willen onze hondjes gewoon goed voeren. Maar momenteel willen we ook even op de centjes gaan letten...
Dus toen ik de prijzen kreeg van deze ingredienten, ben ik eens gaan rekenen. En de honden lusten alles, dus dat durven we ook best aan. Zet een goed menu in elkaar, wat hier ook 'goedgekeurd' wordt, en wij durven eindelijk te gaan barfen.

Ik heb dus even uitgerekend wat het verschil is tussen dit barfmenu en CB (natuur en lam/rijst), inclusief de reiskosten:
Per 10 wk - barfen is zo'n 150 euro goedkoper
Per 50 wk (dus bijna 1jr) - barfen is zo'n 750 euro goedkoper

Tja, als ik dat zie wil ik toch echt wel overstappen. Hoe lekker cb ook is. Hier heb ik wel een langere reistijd voor over, en ook meer gepiel in de keuken ;D
Door reneetje
#529902
[quote="EstherVanPuck"]
Nou, wij willen onze hondjes gewoon goed voeren. Maar momenteel willen we ook even op de centjes gaan letten...
Dus toen ik de prijzen kreeg van deze ingredienten, ben ik eens gaan rekenen. En de honden lusten alles, dus dat durven we ook best aan. Zet een goed menu in elkaar, wat hier ook 'goedgekeurd' wordt, en wij durven eindelijk te gaan barfen.

Ik heb dus even uitgerekend wat het verschil is tussen dit barfmenu en CB (natuur en lam/rijst), inclusief de reiskosten:
Per 10 wk - barfen is zo'n 150 euro goedkoper
Per 50 wk (dus bijna 1jr) - barfen is zo'n 750 euro goedkoper

Tja, als ik dat zie wil ik toch echt wel overstappen. Hoe lekker cb ook is. Hier heb ik wel een langere reistijd voor over, en ook meer gepiel in de keuken ;D
[/quote]

IK wil djago ook zeker goed voeren, ik denk dat heeeel veel mensen inclusief ikzelf tot aan een tijd terug, zich niet goed genoeg verdiepen en weten dat barfen uberhoudt bestaat. als ik niet op hondenplaza was geweest dan had ik het nog steeds niet geweten.

Je denkt als consument toch dat brokken gewoon goed zijn en je weet wel dat er dingen in worden gedaan om het op te vullen, maar niet dat dit zo slecht is opzich, en ook om het goedkoop te maken voor degene die het produceert.

En uiteraard worden er genoeg honden oud op brokken en ook p een wel goede manier, maar als je dan kijkt op forums en je ziet al die verhalen van mensen over hoe hun honden zijn veranders zowel kwa uiterlijk als kwa innerlijk dan kan je niet anders dan je eigen hond dit ook gaan geven, je wilt uiteindelijk toch het beste voor je hond.

En als het dan ook wat je zelf al zegt geld scheeld ja dan is het dubbel meegenomen, en het pielen in de keuken ja dat heeft opzich ook wel weer wat, en je bent nog eens extra voor je hond bezig en dat ziet je hond(en) ook en zullen dat alleen maar in dank afnemen.
Door Erna
#529906
Vaak zijn de kosten het eerste argument om over te stappen van KVV naar volledig zelf samenstellen. Bij ons is dat niet anders geweest.
Het is alleen wel zo dat wanneer je al een tijd bezig bent om zelf te knutselen je gewoon niet meer terug wilt naar KVV, ook al zou ik zwemmen in het geld.

Nu weet ik precies wat de honden naar binnen krijgen en ze genieten nog meer. Alleen die groentemixen......dat blijf ik takke werd vinden.

maar, je menuutje ziet er goed uit Es!!
Door Lizzy
#529918
Ik vind het er heel goed uitzien Esther!!! Oh, nog 1 klein dingetje: mochten je honden windjes gaan laten: dan denk ik dat je dat mogelijk kunt wijten aan het fruit dat je in combinatie geeft met vlees. Eerlijk gezegd vind ik het geen ideale combinatie fruit:vlees. Het gaat namelijk gisten in de darmen. Mochten Puck en Storm daar geen last van hebben: dan is het geen probleem natuurlijk.

Voor mij speelde geld geen rol om over te stappen om zelf samen te gaan stellen. Maar ik dacht altijd, als ik naar dat versvlees pakje stond te kijken "wat jullie kunnen, kan ik ook". Toen ik eenmaal was overgestapt, bleek dat het erg leuk en makkelijk was EN mijn honden het er nog eens veel beter op deden zei ik over versvlees "Wat jullie kunnen kan ik ook, maar dan beter" ;D. Inmiddels moet ik op de centen letten. En is mijn menu niet meer zo gevarieerd als vroeger en voer ik ook geen biologische groentes meer. Wat niet kan kan niet. Simpel. Mocht ik de staatsloterij winnen: dan ging ik direct alles 100% biologisch voeren. Ergo, dan kocht ik een boerderij en ging ik zelf de groentes verbouwen en ging ik (denk ik) ook zelf een aantal dieren houden voor de honden. Tenminste, als ik dat kan... ;D.

Als je 10 honden hebt, dan kan ik me voorstellen hoor Erna, dat je er een schurft aan hebt om groentemix te maken.... Wat je nog zou kunnen doen is de helft minder gaan voeren. Je hebt geen jonge reuen dus op zich denk ik dat je dat zou kunnen proberen. Mochten ze het er minder op doen, kun je altijd weer meer gaan geven!
Door EstherVanPuck
#529956
Oke, laatste puntje van fruit: ik kan een aantal keer fruit beter vervangen door groentes en dan eens 1x per week fruit geven. Kijken wat er gebeurd, oftewel... ruiken :-X ;D

Als dit menu goed in elkaar zit ga ik het eens mooi in een overzicht zetten, zodat ik het kan uitprinten en ophangen aan de binnenkant van 't keukenkastje.
Een grote emmer met deksel kopen, zodat het veilig in de schuur of tuin kan ontdooien (Martijn had gisteren de pens gewoon op het aanrecht gelegd met ontdooien :-X :-X).

Nog even CB opmaken en een planning wanneer we gaan halen. En dan..... dan gaan we het maar eens proberen!!! hahaha
Nu nog even bij de supermarkt en markt proberen of we overgebleven groentes mogen hebben ;) Scheelt het nog meer. ;D

Mijn dag kan niet meer stuk! Waar een mens al niet gelukkig van kan worden...
Door Erna
#529987
[quote="Lizzy"]

Als je 10 honden hebt, dan kan ik me voorstellen hoor Erna, dat je er een schurft aan hebt om groentemix te maken.... Wat je nog zou kunnen doen is de helft minder gaan voeren. Je hebt geen jonge reuen dus op zich denk ik dat je dat zou kunnen proberen. Mochten ze het er minder op doen, kun je altijd weer meer gaan geven!
[/quote]

Laat mijn jongemannen van 5,5 en 12 dat maar niet horen. Ze voelen zich nog 1 met al die loopse lola's in huis. En ze vinden het zo lekker tegenwoordig zodat we niet willen minderen. We hebben de taken verdeeld, Ik doe het fruit en manlief de groentes.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door