Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#529119
Ok ik heb inmiddels een viezer in aantocht om lekker wat vlees op te slaan, heb een slagerij weten te vinden die veel produkten kan leveren en ik heb een regeling dat het gebracht wordt naar me bij grote afname, dus dit is allemaal erg fijn.

enkele prijzen die ik betaal ( per kilo) : 85 cent kippennekken, 1,80 voor maag en hart van kip, kippenrug 1,25, lamskoppen 0,95 per stuk, dus wel aardige prijzen toch?

Nu heb ik een weekmenu bedacht zoals ik het er ongeveer uit wil laten zien. en dan uiteraard ook nog per week afwisseling, maar ben nog niet begonnen en zou graag willen weten wat jullie van dit weekmenu vinden.

djago is 40 kilo en 15 maanden oud.

Weekmenu Djago:

400 gram kippennekken
400 gram kippenruggen
500 lamsribben
300 lamrnek
600 hazenkarkas
600 eendenkarkas
2800 gram totaal aan vleesbotten

200 gram long
200 gram maag kip
200 gram hart kip
200 gram testikels
200 gram lever kip
200 gram pens
1200 gram totaal orgaanvlees

mengsel van ruim 1 kilo groente/fruit met o.a.: sperziebonen, gember, rucola, banaan, appel, bietjes, waterkers, andijvie, bleekselderij, wortel en witlof.

Dan nog ruim een halve kilo aan overige dingen zoals: yoghurt, 2 tot 3 eieren per week, rijst, een aardappeltje, hondensnoepjes en evt supplementen, visolie e.d.

ik kom nu op ongeveer 5500 gram en zal in de loop der tijd gewoon kijken hoe djago het erop doet en op het oog meer of wat minder geven. maar 2% is 800 gram, in de week dus 5700 gram.


Graag zou ik willen weten waar ik op moet letten bij de vleesbotten, en dan bedoel ik welke van de bovenstaande vleesbotten zijn moeilijker? en wat moet ik bij welke vleesbot het beste doen om djago niet in de problemen te brengen.
#529136
Ik heb ook even naar de percentages gekeken en ik kom (afgerond) op:

49% vleesbotten
21% orgaanvlees
18% groentemix
9% diversen

Ik zou zelf iets minder orgaanvlees en iets minder groentemix voeren en daarvoor spiervlees geven. Ik vind zelf 15% orgaanvlees wel zatjes. 15% groente vind ik ook eigenlijk maximaal. Het zijn maar subtiele verschillen hoor, en ook niet dramatisch als je zo blijft voeren, maar je zou een % of 10 spiervlees kunnen voeren in de plaats daarvan en spiervlees is toch erg waardevol!

Alle vleesbotten die je heb opgeschreven: die kun je voeren. Lamsnek ervaar ik zelf als het allerhardst dus die zou ik nog niet direct voeren. Eerst maare even aan bot laten wennen met kippennekken, eendenkarkassen, hazenkarkassen, etc. Dan de lamsribben (geef geen enkele ribben maar geef een rijtje ribben! Er zijn al vaker honden geweest, waaronder de mijne, die 1 hele rib in 1 keer hebben doorgeslikt en dat is niet de bedoeling). En dan pas de lamsnek. En dan pas lamskop. Dat is ook vrij hard. En als het kale koppen zijn (bah, wat klinkt dat eng he?!), dan zou ik zeker eerst vlees geven, als bodempje.

Je variatie is prima hoor. Is de pens runderpens? Je zou misschien nog wat van rund toe kunnen voegen aan je menu, bijv. runderspiervlees (zie ook boven over wat toevoegen van spiervlees). Runderkopvlees is goed verkrijgbaar en goedkoop.

De prijzen die je moet betalen zijn ook prima hoor!

Mocht je hond last van winderigheid krijgen: dit kan veroorzaakt worden doordat je groente met fruit combineert. En op zich is dat niet erg, maar groente/fruitmix voer je meestal met vlees (anders eet de gemiddelde hond het niet). En vlees + fruit gaat gisten in de darmen. Ik vind zelf de combinatie van fruit en vlees niet aan te bevelen, maar veel honden kunnen het wel goed hebben.

Verder ziet het erg goed uit joh!
#529159
dankje wel voor je snelle reactie.

Ik wil wel opvolgen wat je zegt inderdaad. Ik zal uitkijken met het fruit wat ik geef, en dit vervangen door wat andere groente soorten.

Tevens zal ik oppassen met lamsnek in het begin.

Hij kan opzich denk ik wel wat hebben en sinds zijn castratie is die ook niet meer zo erg snel met eten en geniet er meer van lijkt net en hoop dat ie ook wel lekker zal kraken de botten maar hier zal ik in het begin zeker bijblijven en kijken hoe dit verloop. heb er erg zin in moet ik zeggen en kan niet wachten tot ik djago zie genieten en werken voor zijn eten :D

Wat ik wel even wil vragen, dit zie ik namenlijk niet dudelijk terug ergens. wat wordt nou precies verstaan onder spiervlees? is dit hart? zou je een paar voorbeelden kunnen noemen, dan kan ik dit meebestellen in plaats van orgaanvlees en de teveel ingevoerde groente.

de pens waar ik uit kan kiezen is trouwens geit en lamspens.
Laatst gewijzigd door reneetje op wo 12 apr 2006, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#529173
Onder spiervlees versta ik het vlees dat het skelet/de botten bij elkaar heeft gehouden. Je vleesbotten bestaan dus voor een deel uit bot en een deel uit vlees en dat is spiervlees.

En hart is dus wel een spier, maar ook een orgaan. Ga je naar de compositie van hart kijken, dan is het niet gelijk aan spiervlees. En omdat het prooidier maar voor een heeeel klein deel uit hart bestaat, is het beter om niet teveel hart te voeren.

Spiervlees voorbeelden: als je naar deze site gaat http://www.vlees.nl/ en je kiest LEUK en dan VLEESWAAIER, dan zie je precies wat spiervlees is.

Nu zijn dat natuurlijk wel dure stukken spiervlees. Beter vraag je je slachter/slager om bijv. runderkopvlees en snijdsels (dat zijn de afvalstukjes).
#529179
Maar wat ik me dan afvraag, als je die vleesbotten besteld, ( kippennekken, kippenvleugeltes e.d. dan zeg je dat dat ook bestaat uit spiervlees, maar kan ik dat dan niet ook als percentage onder spiervlees zetten? of moet het echt alleen vlees zijn wat die dan krijgt?

ik zie trouwens bij de lijst wel kipdijvlees en kalkoendijvlees, staan, nu is dit wel weer kip maar als ik nou kipvleesbotten vervang voor rund ofzo dan neem ik aan dat kipdijvlees ook spier is? en dit dan ook als spiervlees kan geven

waar zet ik lamskoppen evt onder? vleesbotten of niet?

ik blijf mijn bericht veranderen haha, maar kom elke keer met nog een vraagje.

Ik krijg straks een vriezer binnen met 5 laden. ik heb al een vriezer met 4 laden dus zal ongeveer rond de 200 tot 225 liter aan netto vriesruimte hebben.

In hoeverre kan je uitgaan dat 1 kilo aan bot/vlees e.d ook 1 liter is maximaal? of kan je in 220 liter bijvoorbeeld 100 kilo vlees kwijt of nog minder zelfs?
Laatst gewijzigd door reneetje op wo 12 apr 2006, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#529216
[quote="reneetje"]
Maar wat ik me dan afvraag, als je die vleesbotten besteld, ( kippennekken, kippenvleugeltes e.d. dan zeg je dat dat ook bestaat uit spiervlees, maar kan ik dat dan niet ook als percentage onder spiervlees zetten? of moet het echt alleen vlees zijn wat die dan krijgt?

ik zie trouwens bij de lijst wel kipdijvlees en kalkoendijvlees, staan, nu is dit wel weer kip maar als ik nou kipvleesbotten vervang voor rund ofzo dan neem ik aan dat kipdijvlees ook spier is? en dit dan ook als spiervlees kan geven

waar zet ik lamskoppen evt onder? vleesbotten of niet?

ik blijf mijn bericht veranderen haha, maar kom elke keer met nog een vraagje.

Ik krijg straks een vriezer binnen met 5 laden. ik heb al een vriezer met 4 laden dus zal ongeveer rond de 200 tot 225 liter aan netto vriesruimte hebben.

In hoeverre kan je uitgaan dat 1 kilo aan bot/vlees e.d ook 1 liter is maximaal? of kan je in 220 liter bijvoorbeeld 100 kilo vlees kwijt of nog minder zelfs?
[/quote]

In ieder geval: botvlees is vlees met bot eraan vast.
Dus: ribben, kippenpoten, nekken enzovoorts.

Meestal bestaat botvlees (RMB) voor bijvoorbeeld 50% uit bot en 50% uit vlees (spiervlees dus).

Orgaanvlees, zijn dus organen: nier, hart, tong, lever, long, pens.
Al het ANDERE vlees is doodgewoon spiervlees.
Dus: ook het vlees wat jijzelf eet (tenzij je vegetarisch bent).
Dus van biefstuk t/m succadelapjes, kipfilet, kalkoenfilet, geitenvlees, lamsvlees enzovoort.
En ja, kopvlees (vlees van de kop) is dus meestal het goedkoopste spiervlees dat je aan je hond kunt geven.
#529221
[quote="roefus"]
Ik zie dat er ook spercieboontjes in je groentenmix zitten.
Die moet je even koken.
Rauw zijn ze niet goed voor honden.
[/quote]

ok thnx dan zal ik daar even opletten.

En kopvlees kan ik ook wel krijgen, en evt gewoon kipfilet ofzo vind ik ook geen probleem. spiervlees is een klein percentage van het totale dieet zegmaar.
Door roefus
#529232
[quote="reneetje"]
ok thnx dan zal ik daar even opletten.

En kopvlees kan ik ook wel krijgen, en evt gewoon kipfilet ofzo vind ik ook geen probleem. spiervlees is een klein percentage van het totale dieet zegmaar.
[/quote]

Nee, eigenlijk vind ik spiervlees geen klein onderdeel van het menue.
Stel dat je 15% orgaanvlees voert en 15% groentenmix.
Dan bljft er nog zo'n 70% over om te voeren.

Een hond heeft gemiddeld zeker zo'n 15% aan 'kaal bot' nodig.
Als jij dus vlees met bot eraan vast voert (zo'n 50% van het totaal bijvoorbeeld).
En dat bot is NIET kaal, maar goed bevleesd, dan voer je dus feitelijk 25% kaal bot en 25% spiervlees.
Tel je daar het percentage aan orgaanvlees en groentenmix bij op....dan blijft er nog zo'n 20% over, wat spiervlees moet zijn.

Vis is trouwens ook spiervlees.

Doe ik nu ingewikkeld?
#529235
Nee, spiervlees moet best een behoorlijk aandeel hebben in het menu.

Om je een voorbeeld te geven van een gemiddeld prooidier van de wolf: die bestaat voor (zeg maar even gemiddeld 15% uit bot. Kaal. Dus zonder vlees eraan. Voor 10% a 15% organen. Voor 10% aan huid en haar en hoeven en horens enzo. En de rest is spiervlees. Zeg maar even zo'n 60%.

Ik voer mijn hond iets meer bot dan die 15%. Ongeveer 20% a 25%. Kaal (daar doen mijn honden het beter op als die 15%). Ik voer ze 15% orgaanvlees. En 15% groentemix (want ik voer geen huid en haar en geen inhoud van pens/darmen): voer ik toch nog steeds zo'n 50% spiervlees.

Nu voer jij 49% vleesbotten. Maar die bestaan voor een groot deel uit vlees. Toch? Zeg even dat een gemiddeld vleesbot voor tenminste 50% uit vlees moet bestaan. Dan voer je dus 24,5% bot, kaal. En 24,5% vlees. Als je dan 15% groentemix en 15% orgaanvlees en 9% diversen gaat voeren: voer je dus nog zo'n 36,5% spiervlees. Daarvan is 24,5% van van de vleesbotten en 12% van het losse spiervlees.

Poeh... Geen idee of ik het je nu nodeloos ingewikkeld maak.... Ik heb mijn best in ieder geval gedaan om je uit te leggen dat spiervlees een groot percentage van het totale dieet is en moet zijn ;D!
#529241
[quote="Lizzy"]
Nee, spiervlees moet best een behoorlijk aandeel hebben in het menu.

Om je een voorbeeld te geven van een gemiddeld prooidier van de wolf: die bestaat voor (zeg maar even gemiddeld 15% uit bot. Kaal. Dus zonder vlees eraan. Voor 10% a 15% organen. Voor 10% aan huid en haar en hoeven en horens enzo. En de rest is spiervlees. Zeg maar even zo'n 60%.

Ik voer mijn hond iets meer bot dan die 15%. Ongeveer 20% a 25%. Kaal (daar doen mijn honden het beter op als die 15%). Ik voer ze 15% orgaanvlees. En 15% groentemix (want ik voer geen huid en haar en geen inhoud van pens/darmen): voer ik toch nog steeds zo'n 50% spiervlees.

Nu voer jij 49% vleesbotten. Maar die bestaan voor een groot deel uit vlees. Toch? Zeg even dat een gemiddeld vleesbot voor tenminste 50% uit vlees moet bestaan. Dan voer je dus 24,5% bot, kaal. En 24,5% vlees. Als je dan 15% groentemix en 15% orgaanvlees en 9% diversen gaat voeren: voer je dus nog zo'n 36,5% spiervlees. Daarvan is 24,5% van van de vleesbotten en 12% van het losse spiervlees.

Poeh... Geen idee of ik het je nu nodeloos ingewikkeld maak.... Ik heb mijn best in ieder geval gedaan om je uit te leggen dat spiervlees een groot percentage van het totale dieet is en moet zijn ;D!


[/quote]

haha nou moeilijk heb je het nu wel gemaakt :P

maar ik kom er wel uit.

Maar waar ik nog wel even ( voor de bestelling die ik wil maken) antwoord op wil weten,

zijn de volgende soorten goed om als spiervlees te geven.
lamskoppen, kipdijvlees, kalkoekdijvlees, dat dijvlees is wle iets duurder, maar als dit spiervlees is dan koop ik dit er gewoon bij.

Als ik dit er inderdaad bij doe, dan heb ik als bestelling ongeveer 75 kilo aan vlees. en kan ik ongever 16 a 17 weken mee doen. ( hij eet ongeveer 4200 gram per week aan vlees) maar wat ik dan wel wil weten, heeft iemand enig idee wat ik aan vriesruimte dan nodig hebt? hoeveel liter?

Als ik dit weet dan kan ik lekker vooruit en de bestelling idd doen en verder kijken
Door roefus
#529242
[quote="Lizzy"]
Whahaha, nou, zoek de 10 verschillen tussen het antwoord van Roefus en Lizzy ;D ;D ;D ;D
[/quote]

zie het nou ook.
en ook ik vraag me af, of ik ingewikkeld doe...
betekent dit (al een beetje) een barf-hoofd??? ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door