Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#528206
Hallo,

Ik ben pogingen aan het doen om een weekmenu op te stellen voor mijn woeffers, maar dat is moeilijker dan ik dacht :-)

Ik geraak aan volgende ingrediënten: kippenvleugels en -nekken, kalkoenharten en -magen, kippenharten en -magen, kalfshart, ongewassen pens, zalmkoppen, sardienen, parelhoen, spiervlees

Weekmenu zou moeten dienen voor een Mechelse Herder van ongeveer 35kg met vrij hoge energiebehoefte (sporthond)

Wat denken jullie:

dag 1:

400g kippennekken
150g kalkoenmaag
300g groentenmix
200g kippenvleugels
150g tonijn

dag2:

600g kalfspens
300g zalmkop
200g kalfshart
150g kippenmagen

dag3:

400g kippennekken
300g groentenmix
75g zachte kaas
150g kalkoenhart
200g kippenvleugels

dag4:

600g kalfspens
300g kippenvleugels
100g sardienen of spiering
200g kalkoenmaag

dag5:

300g spiervlees
300g groentenmix
75g cottage cheese
400g kippennekken
200g kalfshart

dag6:

400g kippenvleugels
halve parelhoen
300g zalmkop
1ei

dag7:

300g spiervlees
300g groentenmix
75g cottage cheese
400g kippenvleugels
200g kalfshart

groetjes,

Martine
Door Lizzy
#528321
Hoi Martine, nou, je gaat al heel goed hoor! Ik heb eerst even de boel berekend en kom op (afgerond):

52% vleesbotten
12% vlees
2% groentemix
34% orgaanvlees

Ik vind de hoeveelheid orgaanvlees wel te hoog en zou daar 10% van afhalen. In de plaats daarvan zou ik zelf meer spiervlees en groentemix gaan voeren. En als je niet meer groente wilt voeren, dan spiervlees.

Overigens mis ik lever in je menu. Ik vind lever wel noodzakelijk is om te geven. Hoeft niet zoveel te zijn, een onsje of 1 a 2 per week is genoeg.

Ik denk ook dat je het jezelf best moeilijk maakt door iedere dag bijna alles te willen geven. Je kunt bijv. best een maaltijd geven van alleen vlees/vleesbot. Zonder orgaan. Om je een voorbeeld te geven: ik voer zelf 3 orgaanvleesmaaltijden per week. Dat wil zeggen: 2 keer pens en 1 keer orgaan zoals hart, lever, nier, maag, etc.
Door workingmalinois
#528444
Hoi Lizzy,

Bedankt!
Ik geef 4x/week 300g GM per hond. Dat is dus 1.2kg.
Hoe kom ik dan aan 2%? Ik dacht eigenlijk dat ik wat te veel GM gaf ???

Kan ik bv een keer extra een halve kip voeren ter vervanging van orgaanvlees, of krijg ik dan weer een te groot % botten?
Ik dacht eigenlijk dat ik wat weinig botten gaf...
Nou, je geeft 52% vleesbotten dus dat is niet echt weinig. Je kunt nog best een keer een halve kip voeren, maar ik zou toch voor wat meer spiervlees gaan.

Ik heb de barf rekenhulp gebruikt, maar blijkbaar weet ik sommige soorten nog niet goed in de juiste rubriek te plaatsen :)
Laatst gewijzigd door workingmalinois op di 11 apr 2006, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door workingmalinois
#528448
Ik zal ook wat lever toevoegen aan hun menu!

Ik vries de maagjes en hartjes altijd in in porties van 450g (elke hond 150g) en zo kan ik dagelijks wat afwisseling brengen in hun menu. Ik was bang dat ze van te veel orgaanvlees in 1 maaltijd diarree zouden kunnen krijgen.
Door Lizzy
#528451
Ehhhh, omdat ik fout heb zitten rekenen! Ik had 120 gram in totaal aan groente opgeschreven ipv 1200 :-[. Sorry! Je voert dus inderdaad 17% groentemix.

Jij hebt misschien de zalmkop onder vlees gerekend? Ik heb die (omdat ze veel graat bevatten) onder vleesbot gerekend.
Door workingmalinois
#528455
Wat bestaat er zoal van spiervlees dat schappelijk van prijs is?

Ik heb nu nog wat stalen in de DV die ik op mijn werk gekregen had (reefilet, duiffilet en hazerugfilet) maar dat ga ik nu niet direct kopen want dan ben ik in de kortste keren failliet ;D
Door Lizzy
#528460
[quote="workingmalinois"]
Wat bestaat er zoal van spiervlees dat schappelijk van prijs is?

Ik heb nu nog wat stalen in de DV die ik op mijn werk gekregen had (reefilet, duiffilet en hazerugfilet) maar dat ga ik nu niet direct kopen want dan ben ik in de kortste keren failliet ;D
[/quote]

Runderkopvlees is meestal zeer goed te betalen! Als ik geitenribben koop, snijd ik daar meestal nog een goede lap vlees vanaf. Dit vlees geef ik apart in een maaltijd (dit vlees zit los van de ribben). Geitenvlees, en zeker de snijlingen, zijn over het algemeen niet duur. En hier en daar zijn er mensen die aan paardensnijlingen voor 2,50 euro de kilo kunnen komen, maar dat is mij niet gelukt. Maar goed, ik voer dus vooral snijlingen van lam/geit en kopvlees van rund.

Eventueel kun je het bot wat omlaag brengen door geen kippennekken te voeren maar gewoon delen van hele kippen!
Door Lizzy
#528465
In Belgie schijn je trouwens wel goed aan paardensnijlingen te kunnen komen, dus dat zou ik zeker proberen. En nee, het wild-filet moet je niet hebben want dat is inderdaad veeeeeeeeel te duur! Maar gooi eens een visje op of je de snijlingen mag hebben en de karkassen!
Door workingmalinois
#528468
Ik geef nu zowel kippennekken als kippenvleugels, omdat ik dacht dat ik te weinig bot gaf en in vleugels meer bot zit dan in nekken.
Nu blijkt dat dit niet zo is, is het dan ook goed om kip te beperken tot nekken + af en toe een halve kip?
En mag ik kip, kalkoen en parelhoen als 3 diersoorten beschouwen of valt dit allemaal onder de noemer "gevogelte"?
Door Lizzy
#528471
[quote="workingmalinois"]
Ik geef nu zowel kippennekken als kippenvleugels, omdat ik dacht dat ik te weinig bot gaf en in vleugels meer bot zit dan in nekken.
Nu blijkt dat dit niet zo is, is het dan ook goed om kip te beperken tot nekken + af en toe een halve kip?
En mag ik kip, kalkoen en parelhoen als 3 diersoorten beschouwen of valt dit allemaal onder de noemer "gevogelte"?
[/quote]

Op zich vind ik je huidige hoeveelheid bot prima hoor. Maar ik zou zelf niet meer gaan geven. Dus als je minder orgaanvlees gaat voeren, dan kun je dus beter wat meer spiervlees gaan voeren. Maar als je daar moeilijk aan kunt komen, dan zou je dus ipv spiervlees en kippennekken inderdaad hele kippen kunnen gaan geven. Die bevatten maar 10% bot (ongeveer).

Kip, kalkoen en parelhoen zijn drie diersoorten. Ze zijn ook alle drie gevogelte, maar je mag ze als 3 diersoorten rekenen.
Door workingmalinois
#528473
En wat denken jullie van de hoeveelheid?

1200g voor een Mechelse Herder van ongeveer 35kg?

Ik weet dat het veel lijkt, maar ze zijn absoluut niet dik. Maar ik kan ze op deze manier toch niet overvoeren hé? Ik bedoel: te sterk voeren voor lever en nieren bv.
Door Lizzy
#528515
[quote="workingmalinois"]
En wat denken jullie van de hoeveelheid?

1200g voor een Mechelse Herder van ongeveer 35kg?

Ik weet dat het veel lijkt, maar ze zijn absoluut niet dik. Maar ik kan ze op deze manier toch niet overvoeren hé? Ik bedoel: te sterk voeren voor lever en nieren bv.
[/quote]

1200 gram is ongeveer 3,5% van haar lichaamsgewicht. Het is niet weinig maar ook niet schrikbarend veel. Mijn hond heeft ook lange tijd 3,5% van zijn lichaamsgewicht nodig gehad (at meer als een kilo per dag en weegt 32 kilo). Ik weet niet hoe lang je al barft, maar je hebt dikke kans dat ze uiteindelijk wel wat minder nodig zal hebben, van deze rijke voeding, in grotere stukken gevoerd als bijv. kant en klaar versvlees. Maar, voeren doe je met de ogen dus als zij dit nodig heeft: prima! En nee hoor, dit belast haar lichaam niet extra.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 apr 2006, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door