Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kuszco
#527201
Mijn hond is een gesteriliseerde labradorteefje van 5 jaar.Op dit moment heeft ze twee keer een toeval gehad. Iedere keer op haar nuchtere maag. Het leek een epileptische aanval en duurde ong. 1min. De periode tussen de twee toevallen was een half jaar.
Zelf denk ik dat het iets te maken heeft met een lage bloedsuiker,alhoewel ze verder geen verschijnselen van diabetes mellitus heeft.
Momenteel geef ik haar s'avonds om tien uur nog een kleine maaltijd en s'morgens om 7 uur een droge boterham.Daarna krijgt ze om 8,13 en 18uur gewoon haar bakken voer.
Ik verdeel de brokken nu alleen over 4 maaltijden i.p.v. drie.
Heeft iemand wel eens gehoord dat hierdoor toevallen kunnen ontstaan?
Verder is ze vrolijk en niet ziek.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#527441
Welkom op BP.
Je bent beland op een versvoerforum en dus kun je nu een heleboel adviezen om over te stappen op vers gaan verwachten.
En ik denk dat dat inderdaad helemaal geen slecht idee is met het oog op de epileptische aanvallen. Brokken (ik weet niet welke je geeft) bevatten vaak kunstmatige toevoegingen die het ontstaan van epileptische aanvallen kunnen bevorderen.
Gebruik eens de zoekfunctie op dit forum en typ dan 'epileptie' in.
Door Sennaruby
#527495
Of epilepSie intikken ;) ;D

Het kan dat een te lage bloedspiegel epileptische aanvallen kan veroorzaken. Brokken zijn voor een hond met epileptische aanvallen geen goede voeding. Er zitten vaak chemische toevoegingen in en andere onnatuurlijke stoffen. Ikzelf heb ook een hond met epilepsie die door het geven van KVV en BARF veel beter is geworden, het aantal aanvallen en de frequentie is sterk afgenomen. Ik zou je dus adviseren veel op dit forum rond te neuzen en als je nog meer vragen over epilepsie hebt, kijk dan ook eens hier:

www.epilepsiebijhonden.nl

en een forum voor eigenaren van honde met epilepsie:

www.epilepsiebijhonden.nl/forum

Verder is er een informatieboekje met veel informatie dat je bij mij kunt bestellen:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg475644

Groetjes,

Fieke
Laatst gewijzigd door Sennaruby op wo 19 apr 2006, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#527948
Ja, dat is misschien nóg handiger. :-[ ;D
Maar het is ook verwarrend toch? EpilepSie en epilepTische aanval. Waarom eigenlijk geen epilepsische aanval?
Door charmed
#528832
hoi,

Mijn sheltie van 8 jaar, kreeg ook aanvallen door een laag bloedsuiker. Toen kreeg ze nog brok, niet eten was voor haar zeker garantie dat ze aanvallen kreeg. Haar bloedsuikerwaarde was nuchter 1.6!

Sinds ze op vlees staat heeft ze veel minder aanvallen gehad. Ze heeft nog 1x 4 aanvallen achter elkaar gehad doordat ze brok te pakken heeft gehad. (toen stond ze al op vlees
Kuszco schreef: Mijn hond is een gesteriliseerde labradorteefje van 5 jaar.Op dit moment heeft ze twee keer een toeval gehad. Iedere keer op haar nuchtere maag. Het leek een epileptische aanval en duurde ong. 1min. De periode tussen de twee toevallen was een half jaar.
Zelf denk ik dat het iets te maken heeft met een lage bloedsuiker,alhoewel ze verder geen verschijnselen van diabetes mellitus heeft.
Momenteel geef ik haar s'avonds om tien uur nog een kleine maaltijd en s'morgens om 7 uur een droge boterham.Daarna krijgt ze om 8,13 en 18uur gewoon haar bakken voer.
Ik verdeel de brokken nu alleen over 4 maaltijden i.p.v. drie.
Heeft iemand wel eens gehoord dat hierdoor toevallen kunnen ontstaan?
Verder is ze vrolijk en niet ziek.
Door Magic
#529142
Als een hond echt last heeft van Hypo's
dus erg lage bloedsuikers kun je beter geen brood geven maar suiker water of een dextro dat werkt binnen 6 minuten
terwijl brood veel langer duurd eer dat in je bloed zit en er voor zorgd dat de bloedsuikers om hoog gaan.
Door Kuszco
#532696
Sorry dat ik pas zo laat reageer ,maar mijn PC heeft er meer dan een week uitgelegen.
Mijn hond krijgt momenteel croc-brokken van Royal canin.
Volgens mijn DA is dit prima voer.
Zelf heb ik er over nagedacht om over te stappen op carnibest.
Is dat ook goed voer bij epilepsie?
Door Sennaruby
#532712
Natuurlijk zegt je dierenarts dat dit goede brokken zijn, maar brokken zijn géén goede voeding en zeker niet voor honden met epilepsie.
Niet alle honden moet epilepsie zijn even gevoelig voor de toevoegingen die in brokken zitten, maar veel honden met epilepsie knappen erg op van een verse voeding. Carnibest is zeker goed!! Hier ben ik ook mee begonnen en Senna vond het heerlijk! Ze is levendiger, zit mooi in haar vacht en de aanvallen komen veel minder vaak. Dus luister niet teveel naar je dierenarts en ga lekker Carnibest geven ;) ;D

Groetjes,

Fieke
Door Kuszco
#532737
Hoi Fieke.
Ja bedankt. Ik ga er zeker achteraan.
Ik neem aan dat ik heel voorzichtig moet overschakelen.
Momenteel krijgt Zita dus 3 normale maaltijden en voor het slapen gaan nog een hele kleine.
Dit om het interval tussen de laatste en eerste maaltijd zo kort mogelijk te houden.
Is het de bedoeling dat ik ,als ze helemaal over is op CB , die laatste maaltijd weer laat vervallen?
Door Sennaruby
#532756
Het hangt ervan af of je hond erg gevoelig is voor veranderingen in zijn voeding. De hond van Chriske, Dimpke, heeft ook toevallen en die is cold turkey overgezet en die heeft geen problemen gehad. Senna heb ik wel voorzichtig gedaan omdat zij nogal snel last heeft van haar darmen (nu ze op vers staat bijna nooit meer!). Maar als het inderdaad door de nuchtere maag komt zou ik meerdere maaltijden per dag aanhouden.

Hoe je de CB verdeelt maakt in principe niet uit. Het lijkt mij het belangrijkste dat Kuszco het er goed op doet. Dus als die laatste maaltijd problemen voorkomt, zou ik die handhaven. Wel zou ik tijdens de overgang de verse en de brokmaaltijden zo ver mogelijk uit elkaar houden. En ik zou zeker geen graanproducten meer geven. Veel honden met epilepsie reageren niet goed op granen/gluten.

Groetjes,

Fieke
Door Kuszco
#532920
Hoi Fieke,

Misschien een domme vraag. Maar welke graanprodukten bedoel je? Heb je het dan over brood.
Ze krijgt verder eigenlijk alleen maar brokken. Dat komt ook doordat onze andere hond een vleesallergie heeft,
stofmijtallergie. Zij krijgt ook al speciaal vegetarische brokken.
Misschien dus ook maar beter met de boterhammen stoppen?
Ik vind het zo doodeng.
Ben echt ontzettend bang om iets verkeerds te geven.
Het is zo'n vrolijk en echt niet ziek hondje.
Maar ik ben er echt van overtuigd dat het met haar voeding te maken heeft.
Ik merk ook dat DA vaak maar weinig over epilepsie in combinatie met voeding weten.
Misschien dat de CB ook goed is voor mijn allergische hond.
Ik heb vandaag eens goed rondgelezen hier en al heel veel gezien.
Door Sennaruby
#532931
Ik geef mijn epileptische hond niets meer met granen, dus zeker geen brood, pasta, hondenkoekjes, brokken en dergelijke. Dit zitten vol met graan. Ik wil niet zeggen dat alle honden met epilepsie hier gevoelig voor zijn, maar wel veel... Naast het feit dat het overbodige stoffen zijn.

Een hond met vleesallergie lijkt me erg lastig... Is ze allergisch voor elk soort vlees? Ook voor bijvoorbeeld eend of geit? In prinicipe geldt voor je epihond en dus in mindere mate voor je andere hond, dat je eten moet geven waar de hond voor gebouwd is en dat zijn rauwe vleesbotten, vlees en organen en in mindere of meerdere mate groentes. Granen in principe niet.

Ik zou de overstap zeker aandurven! Echt, het kan er alleen maar beter op worden, maar ik zou wel voorzichtig zijn met overstappen.

En of CB goed is voor je allergische hond weet ik niet, maar het kan natuurlijk dat hij wel beter tegen rauw vlees kan dan tegen 'brokkenvlees', doodgekookt vlees zeg maar. Maar dat zou ik zo niet durven te zeggen.

Heel veel sterkte en succes!

Groetjes,

Fieke
Door Laura2004
#532937
Kuszco schreef: Dat komt ook doordat onze andere hond een vleesallergie heeft,
stofmijtallergie. Zij krijgt ook al speciaal vegetarische brokken.
Dit soort dingen worden heel snel geroepen door dierenartsen. Als een hond een allergie heeft of last van zijn darmen heeft dan is hij allergisch voor vlees of allergisch voor de eiwitten in vlees. Jouw hond is waarschijnlijk allergisch voor de eiwitten die in brokken zitten. Ik zou toch ook je andere hond overzetten op vers. Hoe is jouw DA tot deze conclusie gekomen?
Ik hoor het nl zo vaak: "mijn hond is allergisch voor vlees" en ik vind het zo vreemd. Dus als ik jou was zou ik ook je andere hond goed voer gaan geven, want ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor een hond om op vegetarische brokken te leven.
Door Kuszco
#533499
Hoi Laura,

Wij zijn eigenlijk zelf op ander voer overgestapt. Volgens mijn DA was het een vlooienallergie. Maar iedere maand Frontline en vlooienanticonceptie gaf geen verbetering. Er is mij toen geadviseerd om eens ander voer te gaan gebruiken. We zijn toen op technical vegetarisch overgestapt. En er was al vrij snel verbetering. De jeuk hield op en de huid werd weer rose.
Verder sliepen de honden bij onze cavias in hetzelfde vertrek, dat is nu gescheiden.
Het gaat nu eigenlijk erg goed met onze allergische hond. Maar soms "snoept hij wel eens van een drol van onze andere hond. Resultaat meteen jeuk en bultjes,korstjes. Dus het is volgens mij vooral het voer.
Wat betreft onze epilepsieschat. Zij heeft twee keer een toeval gehad. De eerste keer was tijdens een darminfektie. Ze had vreselijke diarree. We moesten haar een dag laten vasten. Toen was ze dus nuchter en kreeg voor de eerste keer een insult. De DA dacht dat ze door de diarree zo ontregeld was. Dat dachten wij zelf ook.
Maar op 3 april,kreeg ze er weer een(een half jaar later dus) op haar nuchtere maag. Toen heb ik zelf de link gelegd dat het misschien met haar eetpatroon te maken had. De Da wilde er verder niets mee doen omdat de toevallen niet frequenter dan 1 keer per maand zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door