Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door senadance
#52724
Heeeft iemand van jullie ervaring met het scheuren van een milt??
Bij een Rottie , onze tweede hond, is plotseling de milt gescheurd, noodoperatie enz nez. nu is het stabiel en we hopen er het beste van.Hij had al enorm veel bloed verloren
Door crabbel
#52726
Joh, ik dacht dat het om het vriendje van Rottie ging, maar het is je eigen hond begrijp ik nu. Sterkte!
Door sharpie
#52740
Jeetje Senadence,
Wat verschrikkelijk :o ik weet ook niet hoe dat kan ???
Wat zei de DA ervan???

Ik hoop dat het snel weer beter gaat met de Rottie :-\
Door Paul_Barte
#52753
Plotseling gescheurd??

Is de hond niet aangereden of een noodtrap gehad zonder dat je het gezien hebt?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#52754
Of een klap of een schop ofzo, of anders een tumor. Hebben ze niets gevonden in de milt? Ik neem aan dat ze die er uit gehaald hebben. Ze verliezen altijd vreselijk veel bloed voor en tijdens zo´n operatie. Verbaast me elke keer weer als ze het redden.
Door Paul_Barte
#52763
Heb in het verre verleden ook een hond verloren door een milt die 'plotseling' was gescheurd maar die bleek totaal vergaan te zijn van de kanker. (is meer als 25 jaar geleden maar herinner het me als de dag van vandaag).
De hond deed gek en toen ik in zijn bek keek wat alles spierwit!!! Grote inwendige bloeding...kon niet missen!

Voor de rest is de plaatsing van de milt dusdanig dat deze zonder invloed van buitenaf eigenlijk onmogelijk kan scheuren.
Door ine
#52784
Voor diegenen, die niet in de bar komen ;), hier even het verhaal, met wat antwoorden op hier gestelde vragen.
Senadance
Moet even mijn verhaal kwijt.\Mischien weten jullie wel dat Mozesie een lief maatje heeft een Rottie van acht jaar, is bijna onze tweede hond omdat hij heel veel bij ons is en ook mee op vakantie gaat met ons.
Gisteren werd hij opeens bij zijn eigen baasie niet goed, ging op de grond liggen en heel erg hijgen.Die is meteen met hem naaar de Dierenarts gegaan en ja hoor noodoperatie, de hele buik was volgelopen met bloed. Zijn milt was sterk gescheurd.
Deze is dan ook verwijderd.
Hebben hem gisteren avond weer opgehaald en hij is nu nog erg suf en de toestand is nog kritiek maar wel stabiel.
Hoe kan dit nou?
De dierenarts zei eventueel door een gezwel. Over twee weken komt de uitslag
Ben helemaal overstuur en verdrietig, zijn baasjes hebben gisteren ook de hele dag zitten huilen.
Ik hoop dat het vanmorgen al weer iets beter met hem gaat , ga er zodadelijk even heen.
Heeft iemand hier een ervaring mee??
Laatst gewijzigd door ine op do 12 feb 2004, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#52785
Aha! OK, bedankt Ine!

Volgens mij zijn er maar drie oorzaken aan te wijzen voor een gescheurde milt: virus of andere ziekte waardoor de milt ernstig is opgezet (en dus kan scheuren), buikletsel door bijv. een ongeluk of val of door een tumor.

Ik zal duimen dat het goed af gaat lopen!"

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#52859
De lever en de lymfklieren nemen de functie van de milt over.

Echter:
Ongeveer 25 procent van het bloed dat het hart wegpompt, passeert de milt. In de milt zelf is een systeem aanwezig dat ervoor zorgt dat een aanzienlijk deel van het bloed heel langzaam gaat stromen. Op deze manier ontstaat er een goed contact tussen het passerende bloed en de cellen van de milt. De milt kan daardoor gemakkelijk constateren of er bepaalde stoffen (antigenen) in het bloed zitten die er niet in horen.
De milt reageert hier onmiddellijk op door het maken van antistoffen of antilichamen. Deze antistoffen gaan dan als een soort vlaggetjes op de bewuste antigenen zitten, waardoor elders in het lichaam (lever en beenmerg) geconstateerd kan worden dat deze niet in het lichaam thuishoren.
De zogenaamde opruimers (fagocyten of macrofagen) kunnen aan de hand van deze vlaggetjes de desbetreffende antigenen herkennen en verwijderen. Dit is een van de belangrijkste functies van de milt. Daarnaast zijn er nog andere functies, zoals het wegfilteren van beschadigde rode bloedcellen en het vormen van een reservoir voor witte bloedcellen en bloedplaatjes.
Het verwijderen van de milt heeft dus tot gevolg dat de afweer tegen bepaalde bacteriën, met name pneumokokken, vermindert.

Aan de andere kant...je kunt er oud mee worden.
Heel veel succes!!
Door Lizzy
#52864
Volgende week gaat men operatief de milt bij mijn schoonmoeder weghalen. Met andere woorden: je kunt wel zonder.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#53097
O ja, er lopen veel honden rond zonder milt en daar hebben ze totaal geen last van. Geen zorgen om maken. Meestal is het een tumor en heel vaak zijn die goedaardig. Dus milt er uit, probleem opgelost.

Hij zal nog wel een poos zwak blijven door dat bloedverlies, maar als hij de eertse 24 uur heeft gered komt hij er wel.
Door Flatcoat4ever!
#1655506
Even een oud topic omhoog halen, aangezien afgelopen voorjaar mijn Flash ook ineens te maken kreeg met een gescheurde milt, (uiteraard op een zondag!) heeft toen ontzettend veel bloed verloren, was binnen een jaar dat hij voor de 2de keer door 'oog' v/d naald kroop (net nog geen jaar gelden is zijn re oog verwijderd), gelukkig heeft ie niet alleen nog steeds een grote will to please maar ook een grote will to live  ;D

Zowel oog als milt zijn voor onderzoek naar Dr Rutteman (oncoloog uni utrecht) gegaan, die houdt zich al jaren bezig met een internationaal kankeronderzoek met de flatcoat als specifiek ras en Flash  zit met zijn 12 jaar al een tijdje in de gezonde veteranen groep (zijn DNA) en daar kan hij blijven want  Oorzaken miltruptuur: (stomp) buiktrauma, kanker of spontaan, trauma was uitgesloten, spontaan gebeurt zelden dus kans was erg groot dat het kanker was :circle:Hoera hoera, beide keren ws het geen kanker (oog een zeldzame maar goedaardige tumor en in de milt was alleen veel verbindweefseling te zien).

Zo dat wat betreft de intro.
heb vlak na deze miltverwijdering op het www uitgebreid gezocht en gerustgesteld oa door onderstaande uit oud topic, maar vraag me steeds meer af zou ik nu niet iets moeten doen om de lever meer te ondersteunen, want die is net als de rest van Flash toch niet jong meer, graag jullie tips/gedachtengang hier over
Paul_Barte schreef: De lever en de lymfklieren nemen de functie van de milt over.

Echter:
Ongeveer 25 procent van het bloed dat het hart wegpompt, passeert de milt. In de milt zelf is een systeem aanwezig dat ervoor zorgt dat een aanzienlijk deel van het bloed heel langzaam gaat stromen. Op deze manier ontstaat er een goed contact tussen het passerende bloed en de cellen van de milt. De milt kan daardoor gemakkelijk constateren of er bepaalde stoffen (antigenen) in het bloed zitten die er niet in horen.
De milt reageert hier onmiddellijk op door het maken van antistoffen of antilichamen. Deze antistoffen gaan dan als een soort vlaggetjes op de bewuste antigenen zitten, waardoor elders in het lichaam (lever en beenmerg) geconstateerd kan worden dat deze niet in het lichaam thuishoren.
De zogenaamde opruimers (fagocyten of macrofagen) kunnen aan de hand van deze vlaggetjes de desbetreffende antigenen herkennen en verwijderen. Dit is een van de belangrijkste functies van de milt. Daarnaast zijn er nog andere functies, zoals het wegfilteren van beschadigde rode bloedcellen en het vormen van een reservoir voor witte bloedcellen en bloedplaatjes.
Het verwijderen van de milt heeft dus tot gevolg dat de afweer tegen bepaalde bacteriën, met name pneumokokken, vermindert.

Aan de andere kant...je kunt er oud mee worden.
Heel veel succes!!
Door Lizzy
#1655734
Jeetje, wat een verhaal joh :o! Fijn dat het geen kanker of iets anders engs is. Lever ondersteunen... Ik denk een goed idee. Ik denk dan aan maria-distel.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1655935
De beschreven functies worden voornamelijk overgenomen door de lymfeklieren. Maar het is zeker goed om de lever goed te beschermen met mariadistel.
Eventueel kun je ook geregeld een ontgiftigingskuur geven om ook de lymfe en de rest van het immuunsysteem te ondersteunen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door