Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cat
#52559
Ik baal er zolangzamerhand goed van:
Mijn border collie reu krijgt energique voor werkende honden te eten. Hij is rond de 23 kilo en krijgt 6 schijven per dag. Aangezien 1 schijf staat voor 5 kilo lichaamsgewicht, krijgt hij al meer dan de toegestane portie. Maar hij blijft mager. Ik prop er ook al 3 boterhammen in per dag. Aan eetlust ontbreekt het hem niet.

Mijn vraag: heeft het nou eigenlijk wel zin om hem meer van die schijven te eten te geven? Ik heb van iemand gehoord die het zelfde probleem had, dat haar hond er alleen maar meer door ging poepen, maar geen grammetje ervan aankwam.

Wat is wijsheid.

Groetjes Cat
Door Lupa
#52586
ik zou andere voer proberen.
dat heb ik ook gedaan met geweldig resultaat, ik over gestapt naar carnibest aktief, hoef minder te geven en zij heeft body gekrijgen.
Ze is van 26 kilo naar 29 1/2 gegaan.
je hoeft niet altijd aktief te geven, maar mischin om even je hond aan te laten komen.

Met het vorige voer zat ik uiteindelijk op 900gr, dat ging me toch te ver.
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 11 feb 2004, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#52625
Voer met een wat 'hogere' samenstelling geven.
Weekje Satin Balls om bij te trekken.
Wat extra dingetjes zoals Biogarde met wat honing.
Wat extra zoet fruit.
Wat extra schapenvet toevoegen...enz. enz.
Door Twister
#52658
Hetzelfde had ik met Twister, die zat op vier schijven Energique per dag met zijn (toen nog) 7,7 kilo.
Ik ben overgestapt op Carnibest en daar doet hij het veel beter op. Hij krijgt hiervan 250 gram per dag en is nu op een juist gewicht: 8,2 kg. :D
Door Peet
#52683
Paul,
ik krijg een foutmelding op jouw draadje over de Satin Balls....Ik wil het ook graag nalezen.... ???
Peet
Door ~anna~
#52698
Ken het probleem niet met mijn hond maar met zijn broer de hond had er tot zijn vierde jaar last van.Mijn reu van 25 kg doet het goed op nummer 1 en 3 4-5 schijven per dag.Schapenvet kan ook helpen of een ander merk proberen.
Door margreet
#52699
HET RECEPT VOOR SATIN BALL
Hier een beknopte vertaling.

Op 1000 gr. Vleesvoeding toevoegen:

250 ml warm water, 1 vel gelatine, 100 gram havermout of een andere cerial (het liefste Nutrix rijstebloem van Nutricia), 1 rauw ei, en 2 eetlepels stroop.
En dat meng je bij het vlees, dit geeft gegarandeerd een goede vertering, en snel resultaat.

Havermout moet voorbewerkte havermout zijn bv. Bambix, eventueel Brinta.
De gelatine oplossen en in het water, de havermout toevoegen, ei en stroop, dan met een vork door elkaar kloppen en toevoegen aan vlees
Door Peet
#52715
Dat recept ken ik!!
Mijn man gaf dat aan zijn eerste Herder, toen hij in Duitsland woonde. Dit kreeg hij van zijn fokker aanbevolen....en dat was eind jaren 70!!!
Tjee.....nooit geweten dat die Duitsers toen al zo ver waren!
Kan dit recept in de bibliotheek geplaatst worden (of staat het er al?)
Peet
Door Paul_Barte
#52759
Link werkte inderdaad niet :-\

Zie ook deze topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 37;start=0

Het recept kan rustig gedurende een wat langere tijd gegeven worden maar dan praat ik meer over een sterk vermagerde hond die op instorten staat als over een hond die wat te mager is.

Ik ken mensen met en opvanghond die meer leek op een gratenpakhuis en die heeft het meer dan 1 maand gegeten en was daarna prachtig op gewicht.

Het is niet iets wat je constant moet voeren.....voeding aanpassen aan de behoefte van de hond is een betere optie.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op do 12 feb 2004, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#52782
Hoeveel kilo zou hij moeten wegen? Want stel je wil dat hij 30 kilo weegt (ik zeg maar wat he), dan moet je hem dus niet 4 schijven voeren omdat hij 20 kilo weegt, maar 6 schijven omdat je hem op 30 kilo wil hebben. Snap je wat ik bedoel?

Met andere woorden: als hij 25 kilo moet wegen, dan zou hij 5 schijven moeten krijgen en dus is 6 schijven niet bezopen veel ofzo. En ik vind: voer met je ogen. Wat weegt zo'n schijf? 100 gram? Mijn hond (Pinkel) weegt 23 kilo en heeft een hele lange periode 1 kilo per dag gegeten. Puur omdat zij zo mager was als een lat! Een gratenpakhuis! En dat kwam omdat zij van brokken over werd gezet op vlees, toen zij hier kwam. Ze verloor de ene kilo naar de andere. Een heel normaal proces want de hond moet wennen aan een dieet met 60% a 70% granen naar een dieet met ongeveer 2%-5% granen. Het hele stofwisselingssysteem van de hond moet dus om. En dat kost kilo's. Ik weet niet hoe lang jouw hond al vers eet en of hij van brokken over is geschakeld naar vers?

Goed, nadat Pinkel ongeveer 2 jaar 1 kilo per dag te heeft gegeten (en MAGER HE!) was zij ineens van de een op de andere dag te dik. Nu eet zij ongeveer 500 a 700 gram per dag. Dus, zo'n beetje wat jouw hond eet.

Exact hetzelfde hebben we gehad met Brutus. Hij werd ZO mager op versvlees dat de Uitlaatservice hem niet meer mee wilde nemen omdat ze bang waren dat hij om zou vallen. Ik ben 1100 gram per dag gaan voeren en langzaam kwam hij aan. Ben terug gegaan naar 1 kilo per dag. Heb hem heel lang 1 kilo per dag gevoerd (hij weegt 30 kilo) en ook hij was ineens te dik. Hij zit nu op ongeveer 700 a 800 gram voer per dag.

Ik heb ook aangerommeld met het Satin Ball recept. En het werkt wel, hoewel ik er persoonlijk niet kapot van ben. Wat je feitelijk doet (vind ik) is de hoeveelheid koolhydraat verhogen (makkelijke en goedkope energie leverancier). En eigenlijk is veel koolhydraat voeren niet wat je wil.... (want gezond is het niet).

Ik ben persoonlijk voorstander van meer geduld en meer gaan voeren. En vooral vette vlees en vissoorten (lam/schaap, sardien, makreel - allemaal heel en rauw natuurlijk). Of gewoon meer versvlees, in jouw geval. Voer met je ogen. Geef hem 7 schijven Energique en kijk hoe het gaat. Ja, je voert hem dan volgens het schema teveel. Maar jouw hond geeft aan dat hij te weinig eten krijgt. Dus geef je hem meer. Je hebt best kans dat hij er over 1 of 1.5 jaar INEENS te dik van wordt! En dan moet je dus waarschijnlijk terug naar 6 of zelfs 5 schijven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door