Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lesley
#527327
Al geruime tijd ben ik lid van het forum,tijd afwezig geweest,maar nu mijn vraag hoe zet ik een menu in elkaar voor mijn hond (bullterrier) al een tijdje barf mijn hond maar ik kan het niet berekenen ::)
Het vlees wat ik tot mijn beschikking heb is het volgende
runderpens
lamspens
kopvlees
paardevlees
hart / lever
snijlingen / lam /
konijn
lamsribben
kippenekken /kippoten /kiphartjes /kipmagen /
schapenvet / zalm & lijnzaadolie / zeewier /
vis / makreel /spiering / koppen / zalmvellen/
diverse groentemixen / knoflook / fruit
kan zijn dat ik nog wat ben vergeten,mijn bullie is 6 maanden gewicht moet ik schatte op 15 kg, oke wie wil dit voor mij bereken wat zij per dag mag hebben.

Grt,Lesley ;)
Laatst gewijzigd door Lesley op zo 09 apr 2006, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#527367
Het is wel handig om haar even te wegen, denk ik. En 6 maanden is ook net een rotttige leeftijd omdat hij net geen pup meer is maar vaak toch meer eet als een volwassen hond. Qua hoeveelheid zit je dus een beetje tussen de 3% en 4% van het huidige lichaamsgewicht, denk ik (vooral met de ogen voeren!!).

Tja, verder is het natuurlijk ook wel erg de vraag welke methode jij zou willen hanteren om zelf samen te stellen....

Even als voorbeeld:
Stel, je geeft:
45% vleesbot
15% groentemix
15% orgaanvlees
25% spiervlees

En stel je neemt 3% van het lichaamsgewicht, dan kom je op een gewicht per dag van : 450 gram. Per week is dat 3150 gram in totaal. En in de bovenstaande percentages onderverdeeld is dat per week:

1420 gram vleesbot
470 gram groentemix
470 gram orgaanvlees
790 gram spiervlees

Als je iedere dag vleesbotten wilt geven, komt dat neer op ongeveer 200 gram vleesbot per dag. Dat zijn dus de kippennekken, viskoppen, lamsribben, konijn (tenminste, als je daar hele konijnen bedoeld).

Als je elke dag groentemix wilt geven, dan komt dat neer op 65 tot 70 gram groentemix per dag. Je kunt het ook 5 keer per week groentemix geven. Dat is dan 95 gram per keer (5 x per week).

Het is niet handig om iedere dag orgaanvlees te geven. Dus stel, je geeft drie keer per week orgaan, dan geef je 3 keer een maaltijd van ongeveer 150 a 160 gram. Orgaan is dus kippenhartjes, maagjes, pens, hart, lever.

Als je bijv. 4 keer per week spiervlees wilt geven, dan komt dat neer op ongeveer 200 gram per maaltijd. Spiervlees dat is paardevlees, kopvlees, lamssnijlingen, hele vissen mag je er ook onder rekenen. Ik zou trouwens niet meer als 1 en hooguit 2 keer per week vis geven.

Op een rijtje:
200 gram vleesbot, 7 keer per week
65 gram groentemix, iedere dag
150 gram orgaanvlees, 3 keer per week
200 gram spiervlees/vis, 4 keer per week

Je kunt nu bijv. 7 keer per week vleesbot/viskop geven en 7 keer per week een orgaan of spiervlees/vis maaltijd met bijv. groentemix.

Dit is 1 manier om het in te vullen. Maar je kunt eigenlijk zelf gewoon alle kanten op. Als je de rekenhulp nou download, kun je bovenstaand heel gemakkelijk zelf doen: http://www.barfclub.nl/downloads.htm (links boven in).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door