Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door reneetje
#527429
Hallo allemaal ik zal mezelf even voorstellen, ik ben rene en ik en mijn vriendin marjan hebben sinds een jaar onze grote trots djago

En alles gaat erg goed, en ik moet eerlijk zeggen dat ie helemaal verzot is op brokken, maar zo langzamerhand wordt hij toch wel wat kieskeurig ( misschien door castratie) maar je hoort juist dat de eetlust hierdoor toeneemt.

Nu ga ik dus over op versvlees, en aangezien het over het algemeen toch wel erg duur is en ik hier zie dat er ook goede dingen zijn over smuldier of stawi wil ik dit gaan voeren evt 50/50 met rodi compleet. en zorgen dat ik helemaal van de brok afga.

Nu weet ik dat dit geen probleem hoeft op te leveren, djago heeft een sterke maag en kan wel wat hebben.

Nu wil ik alleen in de loop der tijd heel erg langzaam gaan kijken of ik kan overgaan op barfen en ik zit zelf ook op een ander forum en ook gevraagt over barfen, en zie door de bomen het bos niet meer omdat je zo verschrikkelijk veel info hebt.



Nu is mijn vraag de volgende.

als ik over ben op helemaal vers voer dus combi van rodi en smuldier dan wil ik ook verse dingen geven zoals kippennekken en kippenvleugels ingeknipt (*allemaal vers gemaakt al een beetje zodat ie het niet in 1 x doorslikt) maar hoe kan ik het nou het beste doen en wat kan ik het nog meer beste geven, en ik neem aan alles rauw?

en de dingen die ik geef wil ik gewoon doen als verwennerij en iets extra's en alvast het lichaam laten wennen aan botten en vers vlees voor barfen
Laatst gewijzigd door reneetje op ma 10 apr 2006, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#527470
Welkom!
Wel hele grote foto's !!!!!!!! :o :o :o Ik denk dat Leo hier niet heel erg blij mee zal zijn. ::)

Maar ik zal even je vragen beantwoorden.
Je kan gewoon kippennekken geven. Ik ben gewoon gelijk van brokken overgegaan op barf met mijn honden en dat heeft geen enkel probleem opgeleverd, dus als jij je hond een tijdje kvv geeft en dan wat kippennekken gaat geven dan ga ik er vanuit dat dit geen problemen zal geven.

Kijk ook hier even:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9324

Misschien dat daar een betaalbare kvv tussen staat die bij jouw in de buurt een verkooppunt heeft.

En je moet alles RAUW geven, dat is heel belangrijk. Je kan dus als je hond aan de nekken gewend is kippenvleugels geven en daarna misschien wat kippenpoten. Lamsribben zijn ook wel heel zacht, maar wel ontzettend duur.
In ieder geval super dat je je hondje vers gaat voeren! ;)
Door Lizzy
#527508
[quote="reneetje"]
Hallo allemaal ik zal mezelf even voorstellen, ik ben rene en ik en mijn vriendin marjan hebben sinds een jaar onze grote trots djago

En alles gaat erg goed, en ik moet eerlijk zeggen dat ie helemaal verzot is op brokken, maar zo langzamerhand wordt hij toch wel wat kieskeurig ( misschien door castratie) maar je hoort juist dat de eetlust hierdoor toeneemt.

Nu ga ik dus over op versvlees, en aangezien het over het algemeen toch wel erg duur is en ik hier zie dat er ook goede dingen zijn over smuldier of stawi wil ik dit gaan voeren evt 50/50 met rodi compleet. en zorgen dat ik helemaal van de brok afga.

Nu weet ik dat dit geen probleem hoeft op te leveren, djago heeft een sterke maag en kan wel wat hebben.

Nu wil ik alleen in de loop der tijd heel erg langzaam gaan kijken of ik kan overgaan op barfen en ik zit zelf ook op een ander forum en ook gevraagt over barfen, en zie door de bomen het bos niet meer omdat je zo verschrikkelijk veel info hebt.



Nu is mijn vraag de volgende.

als ik over ben op helemaal vers voer dus combi van rodi en smuldier dan wil ik ook verse dingen geven zoals kippennekken en kippenvleugels ingeknipt (*allemaal vers gemaakt al een beetje zodat ie het niet in 1 x doorslikt) maar hoe kan ik het nou het beste doen en wat kan ik het nog meer beste geven, en ik neem aan alles rauw?

en de dingen die ik geef wil ik gewoon doen als verwennerij en iets extra's en alvast het lichaam laten wennen aan botten en vers vlees voor barfen
[/quote]
Hoi Rene,
Sorry, ik heb de foto's moeten verwijderen :-[. Het forum liep er van uit z'n voegen. Je mag ze natuuuurlijk terugplaatsen, maar dan wel wat kleiner ;)

Je kunt van brokken ook overstappen op zelf samengestelde maaltijden. Je hoeft niet eerst naar versvlees. Mag wel natuurlijk :D! Het is vaak makkelijker om eerst versvlees te gaan voeren en je in de tussentijd in te lezen in het zelf samenstellen.

Maar goed, ja, als je vers geeft, dan kun je dus inderdaad ook kippennekken geven (die kun je nu ook al geven trouwens. Alleen niet tegelijkertijd met een brokkenmaaltijd. Maar je kunt bijv. wel 's morgens brokken en 's avonds verse/rauwe voeding en dus ook kippennekken voeren). Kippenvleugels kun je ook geven. Deze moet je inderdaad wel goed inknippen en mogelijk ook vasthouden.

Het punt is namelijk dit, met een grote hond: als je kleine vleesbotten geeft, zoals kippennekken en kippenvleugels, dan is dat voor de gemiddelde grote hond : hap, slik, weg! Dat is heel normaal. Dikke kans dus dat jouw grote hond dit in 1 keer in slikt. Kippennekken zijn echt onschadelijk, als hij deze in 1 keer inslikt. Ze zijn echt zo zacht. Er zit ook niet zo'n vervelend bot-bochtje in, zoals die wel in kippenvleugels zitten. Daarom adviseren we de vleugel in te knippen. Honden die een sterke maag hebben gekregen (van een langere tijd barfen), daar hoeft dat niet meer bij. Mijn honden kraken ze 1 keer, slikken ze in en verteren ze prima.

Maar, in feite is jouw hond groot genoeg voor grote vleesbotten en dan denk ik eerder aan: grote delen van hele kippen, parelhoenen, eenden, konijnen. Je mag natuurlijk wel eerst kippennek geven, om zelf ook even te wennen. Maar ipv kippenvleugels zou je dus ook direct bijv. een halve kip of parelhoen of eend kunnen geven. Deze kan hij namelijk nooit in 1 keer inslikken. Hij moet hier wel op kluiven! En aangezien dat de botten van deze dieren zacht zijn, zijn dit soort 'vleesbotten' (eigenlijk natuurlijk gewoon hele prooidieren) ook geschikt. In feite waarschijnlijk geschikter als kippenvleugels...

Overigens heb je er grote honden bij die zelfs kippenvleugels heel vakkundig oppeuzelen! Je hebt schrokkoppen en je hebt heeeeel beschaafde honden. Het is handig om met kippennekken even te kijken in welke categorie jouw hond thuis hoort ;D

Oh, ik weet niet waar je woont, maar in NL zijn er een paar hele goede en goedkope adressen voor hele mooie zachte geitenbotten!
Door reneetje
#527558
[quote="Lizzy"]
Overigens, heb je al in deze link gekeken?

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Dit is voor beginnende zelfsamenstellers!
[/quote]

ja ik heb heel het forum al wel doorgespit :D en juist daardoor komt er zoveel info op je af dat je echt door de bomen het bos niet meer ziet. Wat ik sowieso doe is dat vers vlees gaan geven, ik zag dat bij digros de rodi maaltijden erg goedkoop zijn, en wat meer in de prijscategorie vallen wat ik kan betalen. Ik zal in de tussentijd wat adresjes zoeken waar ik kippennekken en vleugels kan krijgen en eens kijken tot welke categorie hij hoort, en wat ie ervan vind. dan kan ik eens kijken naar wat grotere dingen. eens kijken wat dat is, en als ik dit samen met vers vlees voer krijgt dan krijgt ie in ieder geval alle voedingsmiddelen binnen die die moet krijgen, ( daar gaat het mij in het begin even om, dat ie wel alles binnenkrijgt) dan kan ik zonder problemen en vragen aan mezelf of het wel gezond is, dingen voeren zoals halve kippen e.d.
Door tieneke
#528216
[quote="reneetje"]
ja ik heb heel het forum al wel doorgespit :D en juist daardoor komt er zoveel info op je af dat je echt door de bomen het bos niet meer ziet. Wat ik sowieso doe is dat vers vlees gaan geven, ik zag dat bij digros de rodi maaltijden erg goedkoop zijn, en wat meer in de prijscategorie vallen wat ik kan betalen. Ik zal in de tussentijd wat adresjes zoeken waar ik kippennekken en vleugels kan krijgen en eens kijken tot welke categorie hij hoort, en wat ie ervan vind. dan kan ik eens kijken naar wat grotere dingen. eens kijken wat dat is, en als ik dit samen met vers vlees voer krijgt dan krijgt ie in ieder geval alle voedingsmiddelen binnen die die moet krijgen, ( daar gaat het mij in het begin even om, dat ie wel alles binnenkrijgt) dan kan ik zonder problemen en vragen aan mezelf of het wel gezond is, dingen voeren zoals halve kippen e.d.

[/quote]
Als je kompleet versvleesmaaltijden geeft krijgt je hond echt alles binnen wat hij nodig heeft ;)
Zet hem lekker op volledig vers en ga dan pas op het gemakje een maaltijd zelf samenstellen en lees je goed in hier op Bp er staat ook zoveel over geschreven onderhand ;D ;D
En als je iets niet snapt gewoon vragen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door