Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Miekie
#525356
Een vraagje,
ik was natuurlijk al overtuigd dat vers het ultieme hondenvoer is maar nu ik er meer over lees besef ik dat ik misschien wel natuurlijk voer maar wel veel te vaak.
Bij natuurlijke voeding hoort toch ook een natuurlijke frequentie van voeren(enkele keren p.week i.p.v. 2 keer p.dag).Nou heb ik gemerkt dat veel mensen op BP wel 2 keer per dag voeren en ik vroeg me eigenlijk af waarom,een wolf eet toch ook niet 2 keer p.dag?

Een paar dagen geleden deed ik het zelf ook nog,maar ben inmiddels overtuigd dat het toch niet helemaal natuurlijk is.. 8)
Laatst gewijzigd door Miekie op do 06 apr 2006, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#525367
Onze honden zijn geen wolven. Veel honden wijken zowieso al qua lichaambouw af en de leefomstandigheden zijn ook anders. Als een wolf en prooi vangt vreet die zich zo vol mogelijk en kan dan als die wil drie dagen gaan uitbuiken. Is het allemaal wat schraler zal die ook een week zonder eten moeten doen. Wij laten onze honden zoweiso dagelijks uit, gaan ermee spelen enz enz. dat is dus al een groot verschil. Er zijn rassen waarbij 1 x per dag voeren de kans op een torsie misschien wel zou kunnen vergroten. Of je 1, 2x per dag voert, of 4 x in de week hangt dus helemaal van je eigen hond af. Sommigen honden worden kotsmisselijk als je ze maar 1xper dag voert, of ze een dag laat vasten. Het is dus een kwestie van uitproberen welke frequentie van voeren het beste bij jouw hond past. Ik voer maar 1x per dag, wel 7 dagen in de week.
Door Lizzy
#525368
Ik voer mijn honden eerlijk gezegd niet zoals een wolf zou eten. Overigens denk ik dat er zeker periodes zijn waarbij de wolf vaker als 2 keer per dag eet (iets kleins).
Door peerle
#525370
tja mieke, ik geef zelf ook liever niet meerdere keren per dag eten, maar iedereen beslist dat voor zichzelf/zijn eigen hond. Sommigen geven om bepaalde redenen liever 2 of in zeldzame gevallen 3 keer per dag eten, waarom : tja, dat kan ik hen beter laten vertellen...

Hoeveel vastendagen heb je nu ? Geef je op geregelde (vaste) momenten eten ? Heb je onlangs Mogens gelezen, dat je op dit idee bent gekomen ? :)
Groetjes,
Veerle

ps : tadaa ! nog voor ik verzonden heb heb je al antwoorden ! geweldig toch :) !
Laatst gewijzigd door peerle op do 06 apr 2006, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#525410
Angelique schreef: Onze honden zijn geen wolven. Veel honden wijken zowieso al qua lichaambouw af en de leefomstandigheden zijn ook anders. Als een wolf en prooi vangt vreet die zich zo vol mogelijk en kan dan als die wil drie dagen gaan uitbuiken. Is het allemaal wat schraler zal die ook een week zonder eten moeten doen. Wij laten onze honden zoweiso dagelijks uit, gaan ermee spelen enz enz. dat is dus al een groot verschil. Er zijn rassen waarbij 1 x per dag voeren de kans op een torsie misschien wel zou kunnen vergroten. Of je 1, 2x per dag voert, of 4 x in de week hangt dus helemaal van je eigen hond af. Sommigen honden worden kotsmisselijk als je ze maar 1xper dag voert, of ze een dag laat vasten. Het is dus een kwestie van uitproberen welke frequentie van voeren het beste bij jouw hond past. Ik voer maar 1x per dag, wel 7 dagen in de week.
Alle redenen om meerdere keren per week te voeren en alle redenen om niet 2 keer per dag te voeren heb ik inderdaad in een artikel van Mogens gelezen op een andere BARFsite.Sindsdien ben ik om.Hij legt ook uit hoe het komt dat sommige honden kotsmisselijk worden als ze niet 'op tijd' eten(gecontioneerde maagreflex).
Ik snap natuurlijk dat er best uitzonderingen zijn maar ik ben er sterk van overtuigd dat mijn honden het beter zullen doen op deze methode
Gebruikersavatar
Door Miekie
#525416
peerle schreef: tja mieke, ik geef zelf ook liever niet meerdere keren per dag eten, maar iedereen beslist dat voor zichzelf/zijn eigen hond. Sommigen geven om bepaalde redenen liever 2 of in zeldzame gevallen 3 keer per dag eten, waarom : tja, dat kan ik hen beter laten vertellen...

Hoeveel vastendagen heb je nu ? Geef je op geregelde (vaste) momenten eten ? Heb je onlangs Mogens gelezen, dat je op dit idee bent gekomen ? :)
Groetjes,
Veerle

ps : tadaa ! nog voor ik verzonden heb heb je al antwoorden ! geweldig toch :) !
Ik heb inderdaad Mogens gelezen!
Omdat ik een paar dagen geleden nog 2 keer per dag eten gaf,ben ik nog niet met vastendagen bezig maar wil daar wel naar toe.Ik zit nu op een schema van 10 keer per week voeren i.p.v. 14 keer(=2keer p.dag) en ik wil uiteindelijk het liefst 3 a 4 keer per week voeren,maar misschien doe ik 5 keer als het niet goed blijkt te werken.Ik ben wel al bezig met op onregelmatige tijden voeren.
Laatst gewijzigd door Miekie op do 06 apr 2006, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#525454
Ik zie zelf absoluut het nut niet om mijn honden 3 a 4 keer per week te voeren :-X
Het zijn huishonden en geen wolven,los van het feit dat ik grote honden heb.
Ik hoop ook niet dat als mensen dit lezen zij hun hond(en)op 3 a 4 maaltijden per week gaan zetten :-\
Dit moet met beleid gebeuren en moet langzaam ingevoerd worden, en zeker moet je al langere tijd rauw voeren zodat je weet waar je het over hebt.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#525528
tieneke schreef: Ik zie zelf absoluut het nut niet om mijn honden 3 a 4 keer per week te voeren :-X
Het zijn huishonden en geen wolven,los van het feit dat ik grote honden heb.
Ik hoop ook niet dat als mensen dit lezen zij hun hond(en)op 3 a 4 maaltijden per week gaan zetten :-\
Dit moet met beleid gebeuren en moet langzaam ingevoerd worden, en zeker moet je al langere tijd rauw voeren zodat je weet waar je het over hebt.
op zich logisch dat je met grote honden kiest voor vaker voeren i.v.m.maagtorsie;als mijn honden tevreden zouden zijn geweest met 2 keer p.dag had ik het waarschijnlijk ook zo gelaten.Maar vooral mijn ene hond eet zich nooit vol en blijft daardoor erg onrustig,vandaar dat ik op zoek ging naar een mogelijke oplossing.Minder vaak voeren en dan een grotere hoeveelheid is voor haar misschien een goeie optie,
ik ben wel met je eens dat het langzaam moet gebeuren,ik ga er ook zeker 3 maanden voor uittrekken en het is trouwens niet mijn bedoeling om mensen te 'bekeren'.
Door Lieve 14
#525858
Hier ook 2 keer per dag voeding...Benjo is echt k*tsmisselijk als hij slechts 1 keer krijgt en haalt dan een hoop galvocht op...

Hoewel ik probeer om niet op vaste tijdstippen te voederen. Ik heb een marge van 3 a 4 uur en geef s'ochtend of in de voormiddag en s'avonds (soms vroeg soms wat later).
Ik heb hem 1 keer een vastendag willen geven maar nooit meer ...in de namiddag was het k*tsfestival. :-X


Groetjes
lieve
Door peerle
#525864
Miekie schreef: Ik heb inderdaad Mogens gelezen!
Omdat ik een paar dagen geleden nog 2 keer per dag eten gaf,ben ik nog niet met vastendagen bezig maar wil daar wel naar toe.Ik zit nu op een schema van 10 keer per week voeren i.p.v. 14 keer(=2keer p.dag) en ik wil uiteindelijk het liefst 3 a 4 keer per week voeren,maar misschien doe ik 5 keer als het niet goed blijkt te werken.Ik ben wel al bezig met op onregelmatige tijden voeren.
Hee, wat herkenbaar, dat ben ik ettelijke maanden geleden ook beginnen doen. Het is idd heel belangrijk om EERST, voor je begint maaltijden af te bouwen, op onregelmatige tijden/onvoorspelbare (voor de hond) momenten te gaan voeren. Ik wilde ook naar 3 à 4 keer per week, maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen. Ik ben tot 5 maaltijden gegaan en begon dan te merken dat ze er echt moeite mee had om zich daaraan aan te passen. Ik heb goed nagedacht en advies gevraagd en besloten om terug te gaan naar 6 maaltijden per week en daar te blijven. Dit past nu het beste bij mijn oudere hond, die uiteindelijk nog niet lang aan het BARF-en is in vergelijking met haar brokjesleven, bij haar lichaam en gevoel van welzijn.
Maar vooral mijn ene hond eet zich nooit vol en blijft daardoor erg onrustig,vandaar dat ik op zoek ging naar een mogelijke oplossing.Minder vaak voeren en dan een grotere hoeveelheid is voor haar misschien een goeie optie,
ik ben wel met je eens dat het langzaam moet gebeuren,ik ga er ook zeker 3 maanden voor uittrekken en het is trouwens niet mijn bedoeling om mensen te 'bekeren'.
Dat probeer ik ook niet te doen :), als ik iets zou aanraden is het wel om, als je je goed ingelezen hebt in iets wat je wil veranderen, dat HEEL VOORZICHTIG te gaan introduceren in het leven van je honden, en ZELF kijken hoe je honden het stellen : beter, slechter, hoe voelen ze zich, hoe bewegen en spelen ze, hoe is hun ontlasting ? Het kan zijn dat voor die ene hond die zich blijkbaar niet verzadigd kan voelen minder maaltijden per week een oplossing is, maar voor je andere hond niet. Elke hond is verschillend en verdient een eigen, geïndividualiseerde aanpak. Maar dan moet je idd wel goed voorbereiden wat je doet en weten wat je doet. Ik wens je enorm veel succes met de ultieme aanpak voor je honden te vinden, zij zullen je laten weten waar ze het gelukkigst mee zijn. :)
Groetjes,
Veerle
Laatst gewijzigd door peerle op vr 07 apr 2006, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#525913
Wil helemaal niet dat mijn hond uitbuikt. Ik wil lekker grote wandelingen maken en veel spelen (hij trouwens ook, beledigd dat hij is als ik eens een dag geen of minder tijd heb). Daarbij doe ik twee keer per week behendigheid en ook een of twee keer per maand wedstrijd en nog een keer per week doggy dance. Wanneer zou hij dan moeten uitbuiken?
Door mutsie
#526042
Ik vind wel dat honden gecoditioneerd raken door op vaste tijden te eten.

Maar ja, zoals Tineke zegt, het zijn huishonden en ik heb ook zo m'n regelmaat.

Als ze een avond veel hebben gegeten, ga ik nu 's morgens alleen een beetje yoghurt geven.
Echt vasten ga ik niet doen. Ik probeer wel wat meer ''uit de losse pols'' eten te geven.

Karin
Door herder_lover
#526059
als Dara geen eten krijgt, gaat ze spugen. Ik geef nu 3 maaltijden op een dag (omdat ik twee jonge honden erbij heb) maar een maaltijd, die in de ochtend, is de GFM. Nooit vaste tijden geef ik ze eten, anders wennen ze er aan en kan nooit eens een keer op een ander tijdstip :o, nee vreselijk zou ik dat vinden. Ze krijgen in de ochtend eten, soms om 7 uur, soms om 9 uur. Middag is om 13.00 uur of soms pas om 15.00 uur. In de avond, ach varieert tussen 18.00 en 21.00 uur.
Nu hebben ze ook nog geen middageten gehad, en ze zitten al mijn bewegingen te volgen. Dus dan krijgen ze nog maar ff niet ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#526062
mutsie schreef: Ik vind wel dat honden gecoditioneerd raken door op vaste tijden te eten.

Maar ja, zoals Tineke zegt, het zijn huishonden en ik heb ook zo m'n regelmaat.

Als ze een avond veel hebben gegeten, ga ik nu 's morgens alleen een beetje yoghurt geven.
Echt vasten ga ik niet doen. Ik probeer wel wat meer ''uit de losse pols'' eten te geven.

Karin
Ja en om diezelfde reden voer ik dus onregelmatig; dat is mijn huishouden ook ;) Maar ik kan me voorstellen dat het makkelijker is op gezette tijden te voeren als je bijv. schoolgaande kinderen hebt of zelf behoefte hebt aan regelmaat. Zo ben ik niet en daarom mijn honden ook niet. Toen het pups waren voerde ik ook op gezette tijden. Resultaat: du moment dat The Bold & The Beautiful begint, gaan ze pontifikaal voor het beeld staan. Nu niet meer; ze reageren niet eens meer op de begintune.
Door pallas
#526131
ik voer nu al een maand of 4 één maaltijd per dag.
ik ben er mee begonnnen omdat de oudste (2,5 jaar) altijd honger had na de maaltijd en omdat ik het met barfen ook makkelijker vindt om de maaltijd samen te stellen.
de jongste hond (nu 1 jaar ) heeft altijd al relatief weinig keren per dag gegeten, en doet even makkelijk mee.
de oudste blijft nu eindelijk goed op gewicht en is voldaan na het eten.
Ik moet ook zeggen dat het bij ons erg goed in de dagelijkse gang van zaken past, s'ochtends werk ik (dus dan liever geen botten voeren) en 's middags gaan we er lekker 'n uurtje of 3 naar buiten, daarna uitpuffen en eten, na onze avondmaaltijd gaan ze er dan nog één of twee keer uit voor 'n kleine ronde.

Ze hebben nog nooit gal gespuugd of zoiets ze schooien niet en hebben gewoon stevige trek om te eten.

als we moeten trainen geef ik ze meestal wat later eten.
kom ik echt in de problemen dan eten ze wat minder en de volgende dag wat meer of 'n extra'tje bij het ontbijt (kwark met groente o.i.d.)

let wel vasten doe ik dus nooit, ze zijn al aan de slanke kant :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door