Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Axel*
#525506
Darqan heeft op zijn beide achterpoten waarschijnlijk fistels op de kussentjes (het grote kussentje)
Ik ben 1,5 week geleden al naar de da geweest (veel te laat, er is geen excuus voor, want hij had het toch al een paar weken maar ik heb het steeds zelf ontsmet) omdat het dus niet beter werd. De da zei dat het misschien fistels waren, maar aangezien ik dat woord nog nooit gehoord had, en het me niet ernstig klonk heb ik er niet verder naar gevraagd. Ik dacht dat het een duits woord was of zo :-[
Nou zet toevallig iemand op het DH-forum een foto van net hetzelfde probleem.
Ik ben dan `fistel` gaan opzoeken en ik ben dus bijna zeker dat dat is wat darqan heeft. Ik dacht eerst kapotte pootjes door de sneeuw en het ijs hier.
Nou lees ik via de zoekfunctie dat fistels duiden op een immuniteits-probleem.
Kan in principe goed, want darqan had een tijd geleden demodex rond het oog.
Ik ben toen direkt begonnen met 3 weken echinacea, 3 weken groene leem, en dan aaantal weken vit c... hij krijgt al kvv sinds hij een half jaar was (dus al 1,5 jaar)...
Dus mag ik nu concluderen dat zijn immuunsysteem nog steeds slecht is ???
Hoe kan dat dan, hij eet gezond, krijgt supplementen...
Wat kan ik nog meer doen?
Ik las hier ook over silicea, dat ga ik dan ook maar proberen.
Hij staat nu al een week op AB, en moet nog een week. Ik ga daar nu toch mee door.
Geef ik hem beter ook nog wat probiotica?

Hoe kan ik testen of zijn imuunsysteem goed is?
Door Lizzy
#525664
Ja, je doet er zeker goed aan om hem probiotica te geven. Silicea is zeker een aangewezen homeopathisch middel. Ik vond dit op Internet als betekenis van een fistel:

"is een niet-natuurlijke verbinding tussen een lichaamsholte en de huid. Een fistel kan ook een opening zijn tussen een klier en de huid, of tussen twee holtes in het lichaam.

Een fistel ontstaat meestal na een ontsteking in de lichaamsholte of in de klier. Als de ontsteking zich heeft uitgebreid tot de huid kan deze spontaan openbreken, of worden doorgebroken. Als de ontsteking zelf is genezen, kan er toch een fistel overblijven, waar af en toe weer vuil of vocht uit naar buiten kan komen. Meestal groeit de fistel echter vanzelf weer dicht als de ontsteking is genezen".

Ik kan eerlijk gezegd nergens uit opmaken (ook niet uit een paar boeken die ik heb geraadpleegd) dat het te maken heeft met een zwak immuunsysteem.... Misschien dat Tannetje je er meer over kan zeggen!
Door *Axel*
#525755
Hey Bedankt Lizzy,

Ik vond een paar posts hier en op het DH forum via de zoekfunctie. Daarbij hadden ze het telkens over immuniteitsprobleem.

Goed, dan ga ik probiotica geven en ik ga toch brandnetelthee halen (had tannetje me voorgeschreven ten tijde van de demodex) om nog meer weerstand op te bouwen.
Ik ga wel even door met de AB maar dan stop!
We zien wel hoe het verder gaat.

Maar weet je toevallig hoe ik kan testen of Darqan zijn immuunsysteem werkt?? Waarschijnlijk domme vraag.

Jammer dat Tannetje zo ver woont, anders was ik al lang eens langs geweest.
Door Lizzy
#525777
Nee, ik ben bang dat dat niet te testen is. Tenminste, ik zou geen manier weten....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#525882
Fistels aan de poten kunnen heel goed komen door grasaartjes of doorntjes die er in zitten.
Hoewel het nu niet echt tijd voor grasaartjes is.

Perianaalklierfistels (onder de staart dus) bij de Duitse herder zijn wel een immuun gerelateerd probleem. Maar van andere fistels is mij niet bekend dat het met een immuuniteitsstoornis te maken heeft.
Door *Axel*
#525902
Hitam schreef: Fistels aan de poten kunnen heel goed komen door grasaartjes of doorntjes die er in zitten.
Hoewel het nu niet echt tijd voor grasaartjes is.

Perianaalklierfistels (onder de staart dus) bij de Duitse herder zijn wel een immuun gerelateerd probleem. Maar van andere fistels is mij niet bekend dat het met een immuuniteitsstoornis te maken heeft.
Dat van die grasaartjes had ik ook al ergens gelezen. Maar dat kan hier niet de oorzaak zijn, 2 weken geleden lag hier nog een meter sneeuw. Nu dooit het maar weinig gras te bekennen.

Onder de staart is alles ok ;)

Dus ik hoef me geen zorgen te maken om zijn immuniteit :D
Nu maar hopen dat het snel geneest.

Heel erg bedankt voor jullie hulp ;)
Door Lil
#525921
Hier bij sneeuw ook heel vaak ontstekingsproblemen. Gelukkig nog geen fistels gehad, maar als het zou gebeuren zou ik er niet van opkijken. Stomme poten heeft mijn hond ook, altijd weer opnieuw kapot.
Door *Axel*
#529949
Ik ben gisteren voor kontrole naar de da geweest. De AB was op en ik vond zijn ene poot zo slecht dat ik vreesde voor het opensnijden van de `bult` om al de blubber eruit te halen.
Maar de da zei dat het er al stukken beter uitzag :)
Dus niks opengesneden en ik moet verder ontsmetten. De schoentjes zullen ook wel helpen.
Verder krijgt hij nu silicea en ik smeer de fistel ook met diezelfde silicea in ( het is om in te nemen en als zalf te gebruiken)
Nu afwachten maar
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door