Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#525453
Ik heb net maar eens de rekenhulp van 'the dude' gebruikt om toch eens te kijken hoeveel ik nou precies van alles moet geven, en ik vraag me af of ik het wel goed heb gedaan, het leek mij nl. zo weinig?!
Ik kwam (voor een hond van 11 kg met een behoefte van 300 gram per dag) uit op een weekhoeveelheid van:
RMB - 1260 gram
Groente - 320 gram
Orgaan - 210 gram
Extra's - 210 gram
Spiervlees - 110 gram :o
Ik heb alleen vandaag al een dikke 100 gram spiervlees en een rmb van een 200 gram gegeven en eergister hetzelfde (van andere dieren) omdat ik graag bot op een bedje van vlees leg in de maag zeg maar ;)
Euhhhh, als ik het wel goed heb ingevult, hoe los ik dat dan op?! :-\
Door Lizzy
#525464
Kom je vandaag toch op een hoeveelheid van 300 gram? Dat is toch wat je hond volgens de rekenhulp nodig heeft? (bij 3% van het lichaamsgewicht kom ik op 330 gram per dag).

Je kunt de ene dag iets meer geven als de andere dag! En als je denkt dat je hond meer nodig heeft: geef je hem wat meer! Je moet vooral met je ogen blijven voeren!
Door Jojo
#525474
Het is ook niet de daghoeveelheid waar ik mee zit, maar de hoeveelheid spiervlees en orgaan. Ik vind het zo weinig in verhouding tot de rmb's. Is een hele vis ook een rmb?! En als ik een dag pens geef zit ik al ruimmmm over de hoeveelheid orgaan heen zonder een hart, lever of whatever gevoerd te hebben :-\
Kun je ook te veel spiervlees geven of is dat 'onschadelijk' ,het beste om er bij te doen als ik toch extra vlees bij de botten wil geven?!
Door Lizzy
#525497
Jojo schreef: Het is ook niet de daghoeveelheid waar ik mee zit, maar de hoeveelheid spiervlees en orgaan. Ik vind het zo weinig in verhouding tot de rmb's. Is een hele vis ook een rmb?! En als ik een dag pens geef zit ik al ruimmmm over de hoeveelheid orgaan heen zonder een hart, lever of whatever gevoerd te hebben :-\
Kun je ook te veel spiervlees geven of is dat 'onschadelijk' ,het beste om er bij te doen als ik toch extra vlees bij de botten wil geven?!
Ohhh, bedoel je zo! Maar in feite kun je daar in vullen wat jij wilt. Als je minder RMB's wilt voeren, dan vul je daar 40% of 50% in.

Je kunt bijv. invoeren:

40% RMB's
15% groente
15% orgaanvlees (meer zou ik niet geven)
30% spiervlees

En dan komen er natuurlijk andere hoeveelheden uit.
Door Jojo
#525781
En dat verlagen van de hoeveelheid rbm kan zonder dat hij tekorten krijgt?! Hoe doet men dat nou eigenlijk met pens, wordt dat nou wel of niet als orgaan gerekend? Want geef je 1 dag in de week pens dan zou je al over je quotum heenzitten ???
Door Lizzy
#525783
Jojo schreef: En dat verlagen van de hoeveelheid rbm kan zonder dat hij tekorten krijgt?! Hoe doet men dat nou eigenlijk met pens, wordt dat nou wel of niet als orgaan gerekend? Want geef je 1 dag in de week pens dan zou je al over je quotum heenzitten ???
Een hond heeft ergens tussen de 10% en 30% kaal bot nodig. Dat maakt 20% tot 60% vleesbot (want een vleesbot bestaat immers voor tenminste 50% uit vlees).

Ik vind zelf 10% bot (kaal) te weinig en ik vind 30% bot (kaal) te veel. Dus ik zou adviseren om daar dus ergens tussen te gaan zitten.

Als je persee 1 dag een flink stuk pens wil geven, dan kun je het percentage orgaanvlees natuurlijk ook op 20% zetten. Dan mag je ongeveer 450 gram orgaanvlees geven per week. Geef je 200 of 250 gram orgaanvlees zoals lever en hart enzo en 200 of 250 gram pens. En dat komt allemaal niet zo krap joh, dus je kunt ook gerust een lapje pens van 300 gram of zelfs 400 gram geven. Heeft hij lekker een keer een flinke maaltijd!

Je moet het zo zien met die rekenhulp en die percentages: het is een hulpmiddel. Het is om je een beetje inzicht te geven in wat je ongeveer moet voeren. Maar het steekt allemaal niet op een procentje meer of minder!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 07 apr 2006, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door