Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ikke
#52504
Het menu voor de hele week.
Bouvier 16 maanden 46 kg.

Maandag.

200 gram gemalen kippenkarkassen
200 gram vuile pens
200 gram verse vis
100 gram Rijst
125 gram gekookte groente
125 gram Rauwe groente


Dinsdag.

200 gram gemalen kippenkarkassen
200 gram vuile pens
200 gram Runderlever
100 gram rijst
125 gram gekookte groente
125 gram rauwe groente
2 theelepels V12 druppels


Woensdag

200 gram gemalen kippenkarkassen
200 gram vuile pens
200 gram kippenmaagjes
100 gram rijst
125 gram gekookte groente
125 gram rauwe groente

Donderdag

200 gram gemalen kippenkarkassen
200 gram vuile pens
200 gram Zalm of Tonijn uit blik
100 gram Rijst
125 gram gekookte groente
125 gram rauwe groente


Vrijdag

200 gram gemalen kippenkarkassen
200 gram vuile pens
200 gram rundergehakt
100 gram rijsr
125 gram gekookte groente
125 gram rauwe groente


Zaterdag.

200 gram gemalen kippenkarkassen
200 gram vuile pens
2 eieren (incl. gemalen schaal)
100 gram rijst
125 gram gekookte groente
125 gram rauwe groente
2 theelepels V12 druppels
200 gram gemengd fruit.


Zondag

200 gram gemalen kippenkarkassen
200 gram vuile pens
200 gram runderhart
100 gram rijst
125 gram gekookte groente
125 gram rauwe groente.

Als basis gebruik ik elke dag kippen karkassen en vuile pens.
Dit heeft hij altijd al gegeten
Tot mijn spijt wil hij absoluut geen rauwe botten eten.
Geen kippenvleugeltjes, ribbetjes etc helemaal niets.
Mijn vraag is krijgt hij nu bot genoeg uit de kippenkarkassen?

Is er nog iets wat eraan ontbreekt.
Graag wil ik dit van jullie horen.


Groetjes Anna.
Door Lizzy
#52512
Hoi Anna, even snelle vraag: die kippenkarkasse, is dat kaal bot of zit er ook nog vlees aan?
Door Lizzy
#52549
Ben ik weer.

Ik ben er maar even vanuit gegaan dat de kipkarkassen kaal zijn. De manier waarop kippen worden uitgebeend..., daar blijft niet veel vlees meer aan hangen. Daarvan uitgegaande kom ik met mijn berekening op:

19.7% kipppenkarkas, dus bot. Dat percentage is prima. Mochten de karkassen uit minder bot en meer vlees bestaan, dan klopt mijn bot berekening natuurlijk niet meer ;D.

Maar, of je het alleen op deze karkassen moet gokken? Dat durf ik dus niet te zeggen.... Bij mijn weten gebruiken de versvleesmerken ook alleen kippenbot, dus dat zou geen probleem moeten zijn! Maar, bij mijn weten gebruiken ze de diverse kippenbotten (nekken, karkassen, vleugels, etc.). Ik kan er naast zitten hoor! Misschien dat iemand met verstand van kant-en-klaar versvlees daar wat over kan vertellen!

Ik vind overigens het precentage orgaanvlees (pens, lever, hart) dat je geeft best wel wat aan de hoge kant. In totaal komt dit op 28.2% uit. De hoeveelheid spiervlees komt op 2.8%. Misschien is het een goed idee om iets minder vaak pens te geven en iets vaker spiervlees van bijv. lam of kalkoen of paard of konijn of iets? Ian Billinghurst vind het ideale percentage orgaanvlees tussen de 10% - 15% liggen.

Het percentage groente/fruit vind ik overigens ook iets aan de hoge kant. In totaal zit je op 32%. Het ideale percentage groente/fruit bij Ian B is 15% - 20%. Mag ik trouwens vragen waarom je en gekookte en rauwe groentes geeft? (pure interesse).

Qua dierlijke producten zit je in totaal op ongeveer 60%. Wat mij betreft zou je iets minder groente mogen geven en/of minder of geen rijst en wat meer spiervlees.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 11 feb 2004, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#52768
Dat vraag ik me dus ook af, ik heb er al wat discussie over gelezen.
Wie telt het bij spiervlees en wie bij orgaanvlees????
Door Lupa
#52773
volgens me is het spier maar voor de zekerheid reken ik het als orgaan
Door Lizzy
#52778
De een rekent het tot orgaan en de ander tot spiervlees. Ik vind het orgaanvlees. Ik moet het ook wel tot orgaanvlees rekenen vanwege de hoeveelheid purine die het bevat.

Als ik op barfworld kijk, dan rekent Ian B het ook tot orgaanvlees (ook in zijn boeken trouwens):

Offal Blend
A nutritious combination of liver, heart, kidney and green tripe. Rich in high quality protein, vitamins, minerals and essential fatty acids. Contains: beef liver, beef heart, beef kidney & beef tripe

En als ik de analyses van rundspiervlees en hart met elkaar vergelijk, dan zijn de waardes aardig verschillend. Zo bevat hart minder eiwit als runderspiervlees. Hart bevat meer vet als runderspiervlees. Hart bevat veel meer natrium als runderspiervlees en ook het aminozuren patroon is beduidend anders.

Maar, voor wie het tot spiervlees wil rekenen: er zijn ook sites te vinden die het onder spiervlees rekenen (tik maar in op google: barf heart organ or muscle meat). De mensen die het tot spiervlees rekenen zijn wel goedkoper uit, als je begrijpt wat ik bedoel ;).
Door ikke
#52922
Hallo allemaal.

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Zal de vragen proberen te beantwoorden.
De kippenkarkassen zijn bot met vlees.
De V12 druppels is een volledig vitaminepreparaat. (voor de zekerheid, omdat ik bang ben dat er wat ontbreekt).
De gekookte groente geef ik omdat de één zegt gekookt en de ander rauw. Dus heb ik van beiden wat.
De rijst laat ik maar vallen want die is naar ik begrepen heb overbodig.
En ik heb ook altijd gedacht dat Hart een spier is.
Zijn alle kippenbotten niet gelijk?
Volgens mij als je alle soorten kippenbotten maalt hebt je toch precies het zelfde ook qua samenstelling.
Kan mij haast niet voorstellen dat in botten van karkassen en bv. Vleugeltjes een ander soort calcium etc. zit

Dan nog een pluspuntje: Hij heeft vandaag z’n eerste botje gegeten. Een heel zacht exemplaar maar er is een begin.



Groetjes Anna
Door ikke
#52940
Goh dat had ik niet gedacht.
Dacht dat alle kippenbotjes wel gelijk van samenstelling waren.
Zo zie je maar weer je leert altijd wat nieuws.
Ga proberen meer bot te geven.
Zoals dan nu het weekmenu is kan mijn hond daar volledig op leven?
Ben altijd bang dat hij tekort komt.

groetjes Anna
Door Lizzy
#53104
[quote="Anna2"]
Goh dat had ik niet gedacht.
Dacht dat alle kippenbotjes wel gelijk van samenstelling waren.
Zo zie je maar weer je leert altijd wat nieuws.
Ga proberen meer bot te geven.
Zoals dan nu het weekmenu is kan mijn hond daar volledig op leven?
Ben altijd bang dat hij tekort komt.

groetjes Anna
[/quote]Hoi Anna, nee, ik had dat ook niet gedacht. Ik dacht ook "kip = kip". Maar zo zie je maar hoe subtiel dat ligt!

Of jouw hond hierop kan leven? Ik denk nog steeds wel dat je wat aan percentage pens en spiervlees moet doen. Een beetje minder pens en een beetje meer spiervlees van verschillende diersoorten, zodat je wat meer variatie krijgt.

De rijst weglaten is prima. Maar ik zou absoluut niet meer groentes gaan geven want ik vind de hoeveelheid groente eigenlijk al te hoog (zie vorige posting van mij).

Maar goed, verder ziet het er goed uit. Je zou nog een beetje omega 3 vetzuren toe kunnen voegen dmv lijnzaadolie of visolie. Je zou zelfs kunnen bedenken om bijv. gemalen rauwe noten en rauwe zaden te malen en zo nu en dan toe de voegen (walnoot, hazelnoot, pompoenzaad, sesamzaad - wel rauw). Je zou ook zuivel aan het menu toe kunnen voegen in de vorm van bijv. kefir. Of huttekase. Of af en toe wat yohgurt. Da's niet verplicht, want sommige zijn weer tegen zuivel.

Het is wel heel fijn dat hij een zacht botje heeft gegeten! Als je het voor elkaar krijgt dat hij dit vaker gaat eten, dan kun je ook wat meer afwisselen in kip. Super!

Groetjes, Lizzy
Door ikke
#53131
Bedankt Lizzy

Ik zal de hoeveelheden pens en spiervlees gaan aanpassen en een fl. lijnzaadolie kopen.
Melkproducten vind tie niet lekker en wil het niet eten.
Kaas is wel lekker, je hebt ook kuipjes smeerkaas 20+ zou dat wat zijn om te geven?

groetjes Anna
Door Lizzy
#53193
[quote="Anna2"]
Bedankt Lizzy

Ik zal de hoeveelheden pens en spiervlees gaan aanpassen en een fl. lijnzaadolie kopen.
Melkproducten vind tie niet lekker en wil het niet eten.
Kaas is wel lekker, je hebt ook kuipjes smeerkaas 20+ zou dat wat zijn om te geven?

groetjes Anna


[/quote]Hoi Anna, gezien het feit dat zuivel niet persee noodzakelijk is, zou ik hem het gewoon niet geven. Ook geen smeerkaas.
Groetjes, Lizzy
Door alies2
#53782
Hoi Anna,

Het hart is fysiologisch een spier, anders zou het niet kunnen pompen. Anatomisch gezien is hartspierweefsel, in ieder geval bij mensen, heel anders opgebouwd dan skeletspierweefsel (wit vlees) of orgaanspierweefsel(rood vlees, ook bijv. de maag is een spier). Ikkan me dus voorstellen dat het hart fysiologisch weliswaar een spier is maar qua voedingswaarde meer als orgaan gezien kan worden.

Alies
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door