Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door annemie
#524405
Mijn hond, Boris, heeft epilepsie, de dierenarts raadt aan om zo weinig mogelijk vet te geven. Boris krijgt hoofdzakelijk Duck, dat was ok volgens de DA, maar ik stel af en toe ook zelf iets samen.
Nu gaf ik dan voornamelijk lamsragout of zalm, maar volgens mij is dat redelijk vet. Wat zijn vetarme vleessoorten of delen?
Door Lizzy
#524420
Vetarme vleessoorten:
Paard (2,67 gram per 100 gram)
Kip (5,6 gram per 100 gram)
Kabeljauw (0,3 gram per 100 gram)
Kalf (1,45 gram per 100 gram)
Rundvlees (4,09 gram per 100 gram)

Zeer vet vlees:
Schapenvlees (16,6 gram per 100 gram)
Eend (17,2 gram per 100 gram)
Gans (31 gram per 100 gram)

Gemiddeld vet vlees:
Geitenvlees (7,88 gram per 100 gram)

Misschien is deze link ook handig voor je: http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Door Sennaruby
#524423
Ik ben erg benieuwd naar de reden waarom je hond geen vet vlees mag eten vanwege de epilepsie. Mijn hond heeft namelijk ook epilepsie.

Groetjes,

Fieke
Door annemie
#524434
Sennaruby schreef: Ik ben erg benieuwd naar de reden waarom je hond geen vet vlees mag eten vanwege de epilepsie. Mijn hond heeft namelijk ook epilepsie.

Groetjes,

Fieke
De reden weet ik ook niet, de DA had het in eerste instantie vooral over het niet geven van vetresten van mijn eigen voeding. Maar ik denk dat ik dan beter ook vetarm vlees kan geven.
Door Sennaruby
#524442
Mijn hond heeft dus ook epilepsie en ik barf sinds twee maanden met af en toe wat Carnibest, daarvoor gaf ik voornamelijk kvv zoals Duck en Carnibest. Daarvoor gaf ik gewoon brokken. Sinds ik BARF zijn de aanvallen veel minder geworden (eerst clusters om de 4 à 5 weken en nu om de 8 à 9). Ik let totaal niet op vetarm vlees, juist niet, en ik heb persoonlijk dus geen idee wat daar de toegevoegde waarde van zou zijn. Ik heb deze vraag ook op het forum voor honden met epilepsie gesteld. Ben benieuwd of iemand daar de reden weet....

Groetjes,

Fieke
Door Lizzy
#524444
annemie schreef: De reden weet ik ook niet, de DA had het in eerste instantie vooral over het niet geven van vetresten van mijn eigen voeding. Maar ik denk dat ik dan beter ook vetarm vlees kan geven.
Oei, ik vraag me af of je deze conclusie kunt trekken. Weet Linda of Angelique hier misschien meer over?
Door Sennaruby
#524447
Tja, dat vraag ik me ook af... Vet is verder wel erg belangrijk... Ik hoop dat Linda of Angelique hier inderdaad wat meer over weet!

Groetjes,

Fieke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#524548
Ik ben van mening dat vetresten van je eigen eten heel anders zijn dan de vetten die in rauw vlees zitten. Zowieso is het verhit geweest en daar wordt vet nooit gezonder van. Onze wiebeltante krijgt gewoon Barf, met een normaal vetpercentage, niks aan loos.
Zou wel graag willen weten wat de filosofie achter dit advies van deze dierenarts. Ik denk dat dat nog de meeste duidelijkheid zal verschaffen.
Door Timmy
#525112
Ik begrijp uit de berichtjes dat niet de dierenarts heeft gezegd vetarm vlees te geven, maar dat Annemie dat zelf zo heeft opgevat. De dierenarts zou hebben gezegd dat Boris zo min mogelijk vetresten van eigen (humane) voeding mocht hebben en dat lijkt me logisch. Vetresten zijn nou niet zo goed om als snackje te geven, ook niet voor niet-epileptische honden.

Gr.
Linda
Door Sennaruby
#525132
Dat kan ik me voorstellen. Vetresten van je eigen eten zijn inderdaad voor geen enkele hond gezond. Maar ik vraag me toch nog steeds af waarom hij het dan specifiek bij een hond met epilepsie zei...

Groetjes,

Fieke
Door Timmy
#525199
Misschien heeft hij gehoord van het ketogeen dieet, maar weet niet goed wat het precies inhoud. Ofzo... ;D

Nee, ik heb geen idee waar op gebaseerd is dat een een epileptische hond geen vet zou mogen...

Gr.
Linda
Door annemie
#525216
Timmy schreef: Ik begrijp uit de berichtjes dat niet de dierenarts heeft gezegd vetarm vlees te geven, maar dat Annemie dat zelf zo heeft opgevat. De dierenarts zou hebben gezegd dat Boris zo min mogelijk vetresten van eigen (humane) voeding mocht hebben en dat lijkt me logisch. Vetresten zijn nou niet zo goed om als snackje te geven, ook niet voor niet-epileptische honden.

Gr.
Linda
Zo is het inderdaad, ik heb hem nu specifiek de vraag gesteld over rauw vet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door