Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#525126
Kreeg begin van de week weer de kaart in de bus van de dierenarts, eind deze maand is het weer tijd voor z'n inentingen.

Vorig jaar is het gigantisch mis gegaan na het enten. Hij kreeg een verschrikkelijke demodex aanval waardoor de huid op z'n borst, nek en poten gigantisch dik, rood en kaal werd. Heel erg zielig, en we zijn er in totaal 4 maanden mee bezig geweest om hem weer op te laten knappen. Dit alles was te wijten aan het feit dat het enten z'n weerstand zo naar beneden had gehaald, dat de demodex vrij spel had.

Dus nu zit ik in dubio wat te doen. Ik heb het aan Tannetje voor gelegd en zij zegt dat het, het beste is om hem helemaal niet te enten. Maar omdat wij nog al regelmatig soms onverwacht in het buitenland zitten met Breezer wil ik in ieder geval de rabiës wel doen. Maar dan vanaf nu diegene die langer geldig is dan een jaar.

Maar ja wat te doen met de cocktail enting? Aan de ene kant denk ik van doe het maar niet dit jaar, zodat hij maar van 1 enting hoeft te herstellen. Aan de andere kant vindt ik het ook best wel eng, omdat hij altijd wat heeft. Er hoeft maar een virusje uit te breken en meneer heeft het ook.

Afijn een flink dillema dus, maar gelukkig heb ik nog een paar weken de tijd om er over na te denken en jullie meningen te lezen.
Laatst gewijzigd door Breezer op do 06 jul 2006, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#525135
Ik zou alleen de rabies doen.

De cocktail niet. Breezertje heeft toch al allerlei "kwaaltjes" af en aan, dus waarom zijn immunsysteem extra triggeren?

Daarbij zal de cocktail hem niet tegen elk rondwarend virusje kunnen beschermen, toch?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#525139
Ik zou ook alleen de rabiës doen. De cocktail beschermt tenslotte toch niet tegen elk rondwarend virusje en de entingen beschermen je hond veel langer dan 1 jaar. Alleen de lepto niet. Je zou dus kunnen overwegen om wel lepto te doen.
Door Breezer
#525140
Ja inderdaad Peet dat dacht ik ook. Maar toch blijft het een eng idee, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ik neem aan dat de cocktail niet verplicht is voor het buitenland trouwens?
Door Lizzy
#525141
Ja, ik weet ook wel wat ik zou doen. Namelijk: nooit meer enten. Niks. Ook geen rabies. Breezer ging bij mij dus ook niet meer mee naar het buitenland. Maar ik sluit me aan bij Angelique. Dit is iets dat je zelf moet beslissen. Alle voors en tegens tegen elkaar afwegen, goed beseffen wat de risico's van je beslissing zijn (in beide gevallen he - dus of je nou wel of niet ent: beide beslissingen brengen risico's met zich mee ) en daar dan ook pal achter gaan staan.
Door Breezer
#525143
Lepto ken ik niet, maar ga daar maar eens info over inwinnen. En misschien is het wel een beter idee om eerst de rabiës te doen en dan een week of wat later hetgeen wat nodig is.
Door Lizzy
#525145
Even tussendoor: als je vorig jaar de cocktail hebt geent, hoef je dit jaar zeker geen cocktail te geven. En nee, is ook niet verplicht als je naar het buitenland gaat.

Lepto is de ziekte van Weil.
Door Breezer
#525159
Hij is tot vorig jaar gewoon elk jaar op tijd geënt. En zelfs als pup zijnde door een fout van de fokker en de dierenarts te vroeg en te veel geënt.

Alleen door dat het vorig jaar dus radicaal mis ging, zit ik nu dus te twijfelen.

Maar als ik ook alleen Weil kan laten enten is dat natuurlijk ook een goede optie.
Door Peet
#525164
Weil wordt toch overgedragen via de urine van ratten?
En komt toch alleen voor in gebieden met veel water, sloten, plassen en dergelijke?
Door Lizzy
#525168
Ja, maar daarbij moet je je dan ook weer realiseren dat de Weil enting een hele gemene is met heel veel bijwerkingen.....

Ik vind dit soort dingen ook niet eenvoudig hoor... Ik loop dit jaar ook weer te tobben "Weil of geen Weil - that's the question".

Pinkel krijgt sowieso geen Weil enting meer. Die heeft vorig jaar verschrikkelijke problemen na de enting gehad. En je moet weten, problemen met de enting kunnen (hoeft niet, het kan) ieder jaar erger worden.

Linga krijgt wel een Weil enting.

Brutus weet ik nog niet. We zijn deze week bij mijn DA geweest met wat wratjes en een bobbetje dat op de zijn spier van zijn achterpoot ligt. Mijn DA is een expert in het maken van biopten en tot nu toe heeft hij 100% in de roos geschoten bij het kijken naar de inhoud van de biopt, dat hij op een glaasje spuit. Alle keren heeft hij gezegd "Dit is vet". Of "dit is een cyste". Hij stuurde het dan op naar het lab en tot nu toe was het altijd wat hij dacht dat het was. Deze keer wilde hij geen uitspraak doen en de uitslag afwachten. Tot ik de uitslag ken: ent ik sowieso geen Weil.

Tis ieder jaar weer tobben met dat enten..... :(
Door Elise
#525215
Spike is ook zo'n tobber, dus hij wordt niet meer geent, niks meer dus, ook geen rabies. En dat dat soms erg jammer is, ja, hij kon daardoor afgelopen januari niet mee op vakantie naar Denemarken...
Maar als ik dan die afweging moet maken, dan denk ik dat ik hem meer plezier doe met een logeerpartijtje in Zeeland, dan dat ik hem inent. Maar die keuze kan bij iedereen anders zijn, succes met je keuze ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#525241
Breezer schreef: Vorig jaar is het gigantisch mis gegaan na het enten. Hij kreeg een verschrikkelijke demodex aanval waardoor de huid op z'n borst, nek en poten gigantisch dik, rood en kaal werd. Heel erg zielig, en we zijn er in totaal 4 maanden mee bezig geweest om hem weer op te laten knappen. Dit alles was te wijten aan het feit dat het enten z'n weerstand zo naar beneden had gehaald, dat de demodex vrij spel had.
Tja, als ik dit zo lees lijkt mij de beslissing niet zo moeilijk. Als het mijn hond was werd hij niet meer geënt, ook niet tegen Rabiës. Maar goed, JIJ moet met je beslissing leven (ook als hij weer heel ziek wordt mocht je besluiten hem weer te enten).
Gebruikersavatar
Door Pauline
#525243
Nou ik heb dus een aantal pb-tjes met Lizzy gehad over Joeps poepprobleem. En inmiddels ben ik er dus achter dat het na het enten is ontstaan. STOM STOM STOM!!! Ik laat dus nooit meer zomaar enten! :-X :-X :-X

Hij heeft ook nog de Weil-enting erbij gehad... :-[ :-\ En dat terwijl Sammie ook altijd al ziek werd na de entingen. Hoe stom kan een mens zijn!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door