Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ydeh
#523219
Een aantal weken geleden ben ik van Carnibest (slijmerige ontlasting) overgestapt naar Bandit. Ik ben erg tevreden hiermee, alleen nu vroeg ik me af hoe het zit met de juiste hoeveelheden. Bandit geeft aan ongeveer 125 gr. per 10 kilo lichaamsgewicht te geven, terwijl dan bij bijvoorbeeld een Carnibest 200-250 gr. per 10 kilo staat. Is hier een rede voor? Ik geef mijn Border Collie van 16 kg. nu 250 gram per dag (dus voor een hond van zeg maar 20 kg) terwijl ik hem zo'n 400 gr. Carnibest voerde. Ik heb weleens gehoord dat het te maken heeft met dat Bandit meer spiervlees zou bevatten? Wie weet er meer?
Door Lizzy
#523645
Nou, de laatste keer dat ik hier iets over gelezen heb op Barfplaats, las ik dat Tannetje zelf ook vind dat de hoeveelheid die aanbevolen is te weinig is. En hoeveel spiervlees beide merken bevatten is me geheel niet duidelijk hoor. De fabrikanten zijn de bepaald niet open over. Dus of het nou komt door de hoeveelheid spiervlees? Ik geloof er helemaal niks van! Zelfs een BARF-hond, die vooral spiervlees eet, heeft meer nodig dan wat er op Bandit vermeld staat. En geloof me, zoveel spiervlees als dat ik bijv. voer, dat zit absoluut in geen enkel pakje versvlees! (en dat geldt de gemiddelde barfer). Ik zou dus zelf minimaal gewoon een gemiddelde van 2% van het lichaamsgewicht aanhouden voor volwasssen honden. Voor kleine honden is dat vaak te weinig zelfs.
Door Paul_Barte
#524010
Wat betreft het percentage spiervlees in Carnibest is dat 40% in het natuurvoer.
Deze percentages hebben in het verleden zelfs op dit forum gestaan en de fabrikant is hier heel open over.
De hoeveelheid voor een hond in de groei is gemiddeld 50 gram per kilo lichaamsgewicht en voor volwassen honden is dat 20 gram per kilo lichaamsgewicht.
Voeren doe je met je ogen want er zijn natuurlijk 'bankliggers' en 'bankdravers'.....
Waarschijnlijk heeft de hond watr moeite met het percentage vet in het voer want van spiervlees krijgt een hond normaliter geen slijm in de ontlasting.
Ben trouwens benieuwd naar het percentage spiervlees wat de 'gemiddelde barfer' voert.
Door Femke
#524036
ik meen ergens gelezen te hebben, dat de aanbevolen hoeveelheid voor Bandit per maaltijd is, uitgaande van 2 maaltijden per dag.
Door Lizzy
#524090
Oh sorry hoor Paul! Je hebt gelijk, die 40% heeft inderdaad op Barfplaats gestaan! We zullen het voortaan onthouden ;). Dit zit er trouwens in de kip/lam:

In de kip/rijst zit 25% spiervlees en in lam/rijst ongeveer 30%.

Dat de fabrikanten daar nu ineens open over zijn is natuurlijk een beetje flauw om te zeggen. Vroeger riep je zelf als hardst dat ze het niet vertelde en niet konden vertellen vanwege de concurrentie. En dan nog liggen de percentages/de inhoud van de merken niet op straat, vind je wel?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 05 apr 2006, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#524293
[quote="Lizzy"]
Dat de fabrikanten daar nu ineens open over zijn is natuurlijk een beetje flauw om te zeggen. Vroeger riep je zelf als hardst dat ze het niet vertelde en niet konden vertellen vanwege de concurrentie. En dan nog liggen de percentages/de inhoud van de merken niet op straat, vind je wel?

[/quote]

Dat is toch ook heel logisch. Probeer eens aan meneer Heinz te vragen hoeveel tomaten er in 1 fles ketchup zitten of probeer het recept van coca cola te bemachtigen.........
Corine van Carnibest heeft wat openheid van zaken gegeven om af te zijn van het feit dat er z.g. geen of te weinig spiervlees in haar voer zou zitten.
Ik denk dat zelfs een groot deel van de Barfers de 40% spiervlees niet halen.
Voor alle duidelijkheid hart wordt niet gerekend tot spiervlees maar tot orgaanvlees.
Door Lizzy
#524411
Nee Paul, ik vind dat helemaal niet logisch, maar dat zal wel aan mij liggen. En de hoeveelheid tomaten in tomatenketchup vind ik eigenlijk niet te vergelijken met KVV. Ik neem trouwens net een slokje tomatensap. Daar staat op: 99% tomaat en 1% zout. Volgens mij kan het niet duidelijker ;D!

En 1 keer openheid van zaken geven over alleen het percentage spiervlees vind ik dus ook niet direct "Deze percentages hebben in het verleden zelfs op dit forum gestaan en de fabrikant is hier heel open over". Als een fabrikant heel open is, verteld de fabrikant gewoon exact wat er in z'n voer zit. Ik noem dit eerder een tipje van de sluier ;).

Als barfer kom ik aan tenminste een constant percentage van 45% a 50% spiervlees. En ik denk dat de gemiddelde barfer dit percentage en meer voert. Vooral die mensen die het prooidiermodel naleven voeren meer als 45% spiervlees.

Maar zullen we onderhand eens terug gaan naar de oorspronkelijke vraag, namelijk: "waarom moet je van Bandit de helft voeren als van de andere versvleesmerken? Heeft dat te maken met de hoeveelheid spiervlees dat in Bandit hoger ligt?".
Door roefus
#524458
Ik denk zéker wel dat ik aan 45 tot 50% spiervlees kom.
Ik voer pakweg 50% RMB (die zeker voor de helft uit vlees bestaan). Dan 15% orgaan, 10% groentemix.
Dan blijft er nog 25% over voor 'spiervlees'.
Gerekend met de helf van de RMB, levert dat 50%.
OF ik voer hele kip, konijn.
Een lepel tafelrest reken ik niet mee.

En ik zou werkelijk blij zijn als bijvoorbeeld Carnibest (wat te koop is in mijn eigen woonplaats) duidelijk aangaf hoeveel spiervlees er in de diverse rollen zit.
Dan heb ik er nl. geen énkel probleem mee om een paar dagen Carnibest te voeren.
(dat zou voor elke andere kvv trouwens ook gelden).
Nu is het zo dat als ik dus een paar dagen Carnibest voer, dat ik dat dat aanvul met spiervlees OF....ik reduceer het orgaanmateriaal op andere dagen.
En eigenlijk denk ik dan 'laat ik die Carnibest maar zo min mogelijk gebruiken'.

Dus, m.i. kan het ook in het voordeel van de fabrikant spelen, als er volledig openheid gegeven wordt.
Die volledige openheid zie ik niet, is blijkbaar toch stevig 'zoekwerk'.
Door Paul_Barte
#524506
[quote="Lizzy"]
Maar zullen we onderhand eens terug gaan naar de oorspronkelijke vraag, namelijk: "waarom moet je van Bandit de helft voeren als van de andere versvleesmerken? Heeft dat te maken met de hoeveelheid spiervlees dat in Bandit hoger ligt?".


[/quote]

Waarschijnlijk heeft het te maken met een rekenfoutje van Ruud 8) ;D
Door 202spots
#524524
Femke schreef: ik meen ergens gelezen te hebben, dat de aanbevolen hoeveelheid voor Bandit per maaltijd is, uitgaande van 2 maaltijden per dag.
Bandit geeft aan ongeveer 125 gr. per 10 kilo lichaamsgewicht te geven, terwijl dan bij bijvoorbeeld een Carnibest 200-250 gr. per 10 kilo staat.
Wanneer er 2 x per dag 125 gr Bandit gevoerd word dan is 't totaal toch ook 250 gr Bandit (per dag)voor 10 kilo hond?
Door ydeh
#524556
Er staat op de Bandit verpakking toch echt 125 gr. per 10 kilo benodigde hoeveelheid PER DAG, dus tja...
Door Lizzy
#524559
[quote="ydeh"]

Er staat op de Bandit verpakking toch echt 125 gr. per 10 kilo benodigde hoeveelheid PER DAG, dus tja...


[/quote]

Dat zou neerkomen op 1,2% van het lichaamsgewicht. En deze hoeveelheid verse/rauwe voeding is voor een hond echt te weinig.
Door Paul_Barte
#524627
Het is uit te rekenen maar dit is uiteraard wel theoretisch.

Het lichaamsgewicht van de hond tot de macht 0,73 verheffen en vervolgens vermenigvuldigen met de factor 70,5. levert het basisgetal voor het energieverbruik per 24 uur in kilocalorieën. Afhankelijk van de omstandigheden dient dit basisgetal te worden vermenigvuldigd om tot het exacte aantal grammen voer per dag te komen.

huishond 2 x basisbehoefte (BB)
drachtige hond (tot 2 weken) 2 x BB
drachtige hond (3e tot 6e week) toenemend tot 4 x BB
drachtige hond (na de 6e week) afnemend tot 2,5 x BB
na de worp 4 x BB
tot 5e week na worp toenemend tot 6 x BB
tot ½ volwassen gewicht 4 x BB
van ½ tot volwassen gewicht 3 x BB
Door geer
#525334
En toch, wellicht off topic, hangt het er vanaf wat je voert. Tenminste... Ik merk dat sinds ik zelf eten maak, ik veeeel meer kan voeren zonder dat ze dik worden. Bij KVV moet ik, in ieder geval bij Ted, me strak aan de dosering houden. Anders krijgt ze vetjes. Op zelf samengesteld kan ik gerust met regelmaat tot wel drie keer de hoeveelheid die ik aan KVV geef voeren zonder dat ze dik wordt. Sophie idem dito. Als ik een paar dagen weer overstap op KVV moet ik direct minderen, anderst heb ik binnen twee dagen dikkere honden.


Dus...er zal gerust wel verschil kunnen zitten in hoeveel je van verschillende merken KVV moet voeren, al weet ik niet wat precies de verschillen tussen alle merken zijn en waar het verschil 'van wel of niet dikmakend precies inzit. Toch vind ik 10 gram wel erg weinig...
Door K@rin
#525419
[quote="Lizzy"]

Als een fabrikant heel open is, verteld de fabrikant gewoon exact wat er in z'n voer zit. [/quote]

Zodat de één of andere linkmiegel het over kan nemen en voor zichzelf kan gaan beginnen ::) ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door