Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#522581
Even een vraagje, Bess kan sinds een week of wat niet goed haar botten meer knagen. Ze wil ze wel, maar kan ze niet meer zo goed kapot krijgen zeg maar, dus lamsribbetjes, ik kies de zagste (meest flexibele) maar dat is niet echt genoeg. Kippennekjes krijg ze nog wel weg, vlerkjes sla ik plat (spetters vliegen door de keuken) maar ze kan natuurlijk niet op kippennekjes en vlerkjes overleven (wordt te eenzijdig) wat doen jullie als je hond het zelf niet meer zo goed kan? Ga ik dan toch maar over op een KVV? of.... alle advies is welkom ;)
Ik heb zelfs een aantal martelwerktuigen ingeslagen om te proberen de bot kleiner te krijgen, een vleesschaar ;D maar daar krijg ik de ribben niet meer doorgesneden (ik geloof dat ik niet genoeg kracht heb) en een heuze vleeshakbijl, die ik meteen gisteren (dag van aankoop) kapot heb geslagen op de lamsribben :(
Door Lizzy
#522610
Nou, ik ga zeker niet over op kvv. Als ze kippennekken eet, kan ze vast ook eendennekken eten. En hele sardientjes, in stukjes geknipt. En geplette parelhoen (heel). En geplette konijn (heel). En als dat allemaal ook niet gaat: zou ik een vleesmolentje kopen en dit soort delen (bovenstaande delen van kip en eend of parelhoen of konijn) even malen voor haar. Als je overigens 2 botsoorten geeft: is het toch prima?
Door Remke
#522614
De geitenribben die ik bij het Islam centrum had gehaald in Rotterdam zijn ook geweldig. Ik kon ze doormidden krijgen met een scherp mes. Ze zijn nog dunner als de lamsribben.
Door conleeuw
#522617
Lizzy schreef: Nou, ik ga zeker niet over op kvv. Als ze kippennekken eet, kan ze vast ook eendennekken eten. En hele sardientjes, in stukjes geknipt. En geplette parelhoen (heel). En geplette konijn (heel). En als dat allemaal ook niet gaat: zou ik een vleesmolentje kopen en dit soort delen (bovenstaande delen van kip en eend of parelhoen of konijn) even malen voor haar. Als je overigens 2 botsoorten geeft: is het toch prima?
ze eet inderdaad (graag zelfs) sardientjes heel, eendennekken gaat ook, parelhoen, heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ik ook doen (effe verzinnen waarvandaan), haas heb ze vorig week gehad, ging redelijk vooral de ribbekast kan ze nog wel doen. Ok, zie je, ik denk gewoon veel te moeilijk, ik ga eens diep nadenken om voor Bess beter te plannen. De vleesmolentje waar jij over schrijf, is dat zo'n gietijzeren hand molen? en zo ja, die komen toch in verschillende maten, kan jij ook aangeven welke ik dan moet hebben qua maat ongeveer, dan kan ik gaan zoeken. Thanks. ;D ik merk dat wat Bess betreft ik een echte muts wordt :-[
Door tieneke
#522989
Remke schreef: De geitenribben die ik bij het Islam centrum had gehaald in Rotterdam zijn ook geweldig. Ik kon ze doormidden krijgen met een scherp mes. Ze zijn nog dunner als de lamsribben.
Zo das echt mooi ;)
Meestal zijn ze knoerthard.
Door roefus
#522993
tieneke schreef: Zo das echt mooi ;)
Meestal zijn ze knoerthard.
???
Is dat zo?
Die ik uit Rotterdam heb, die zijn hartstikke zacht.
Haast nog zachter dan de lamsribben.
Door Lizzy
#523021
conleeuw schreef: ze eet inderdaad (graag zelfs) sardientjes heel, eendennekken gaat ook, parelhoen, heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ik ook doen (effe verzinnen waarvandaan), haas heb ze vorig week gehad, ging redelijk vooral de ribbekast kan ze nog wel doen. Ok, zie je, ik denk gewoon veel te moeilijk, ik ga eens diep nadenken om voor Bess beter te plannen. De vleesmolentje waar jij over schrijf, is dat zo'n gietijzeren hand molen? en zo ja, die komen toch in verschillende maten, kan jij ook aangeven welke ik dan moet hebben qua maat ongeveer, dan kan ik gaan zoeken. Thanks. ;D ik merk dat wat Bess betreft ik een echte muts wordt :-[
Ja, je kunt een handmolentje nemen. Ik heb zelf een Porkert nr 10, volgens mij (weet het niet zeker en ik heb 'm ook niet thuis liggen). Nou ja, die van mij kun je op het aanrecht schroeven. En je hebt een snijschijf nodig die groter is als normaal. Anders krijg je het bot er niet doorheen geperst. Ik blijf het trouwens zwaar werk vinden hoor... Als je niet veel moet malen en je gebruikt zachte botten, dan kun je ook een electrische nemen. Garantie tot op de hoek natuurlijk, want ze zijn niet (geen van alle) voor het malen van bot. Ik heb een Breston gehad: de motor is doorgefikt op kalkoennek. Maar ja, kalkoennek is ook wel erg hard bot! Mooiste heb je een electrische vleesmolen die een bescherming heeft tegen doorfikken. Dus dat de motor afslaat, als ie het niet meer aan kan.

Of gewoon ontzettend pletten met een lekker zwaar vleeshamertje!! Dat werkt ook als een speer en is het allergoedkoopst! Weet je hoe ik dat doe? Ik neem een stevige diepvrieszak van de Lidl. Daar doe ik het te pletten vleesbot in. Dat leg ik op een houten hakplank. En daar ga ik op staan meppen, op de plastic zak. De viezigheid spetters zitten nu in de plastic zak 8)
Door Hanny
#523114
Zo'n handmolentje werkt alleen voor kippenbotjes en dat soort kleine dingetjes. Dus heeft de aanschaf geen enkele noodzaak, als Bess dat zelf nog eet. Zal ze dat ook niet meer zou kunnen knagen, dan kun je ook nog gemalen kipkarkas kopen.
Als je wel zelf gaat malen, misschien zoonlief vragen en een flink aantal porties maken. Is best wel zwaar. Die van ons, een Husquarna, kan niet op ons aanrecht. Moet wel op iets stevigs, want een kleine tafel danst de keuken door.
Je vindt vast wel een oplossing
Door Mevroi Kruim
#523134
Kipkarkassen gaat ook hoor, mits in de goeie maat molen, en zachte lams- en geitenbotten ook. Maar het kost idd veel kracht dus JC de handjes uit de mouwtjes ;D ;D
Door conleeuw
#523152
Kruimel schreef: Kipkarkassen gaat ook hoor, mits in de goeie maat molen, en zachte lams- en geitenbotten ook. Maar het kost idd veel kracht dus JC de handjes uit de mouwtjes ;D ;D
ik geloof ook dat JC maar moet malen, want als ik het zo lees red ik het niet, ik ben dan wel een stevige tante, maar echt kracht heb ik niet ;D more flab than muscles ;D
Ik ga eens pogen om zachte geitenribbetjes te vinden, maar ik moet zeggen, die ik tot nu heb gehad waren niet zacht. Ik denk toch dat het malen, malen, en nog eens malen wordt ;)
De tip van Lizzy van in een zakje mokeren lijk mij een slim plan, nu zoekt iedereen dekking als ik aan het meppen ga ;D
moet lukken ;)
Door Lizzy
#523824
1 soort bot is al genoeg om de calcium behoefte te dekken (kippenvleugels of kippenbotten zijn daarvoor op zich prima geschikt). Maar sec gezien is bij barfen de afwisseling belangrijk en liever geef je tenminste 2 botsoorten (van 2 verschillende diersoorten) indien mogelijk. En die kleine hoeveelheden die jij nodig hebt: dat is zeer goed te malen met de handmolen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door