Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#522493
Ik heb dit nog nooit met een zeker 'vast' schema gedaan maar meer zoals het uitkwam. Eigenlijk op de manier dat ik mijzelf en mijn partner ook voer, de ene dag heb ik zin om iets gezonds te koken en de andere dag niet dus kies ik voor iets (bijna)kant en klaars ;D
Dus op de ene dag graai ik voor Joey een voorgeproportioneert stuk carnibest uit de diepvries en een andere dag gooi ik mn hengeltje uit en vis ik er wat barfartikelen uit (lees duik ik met mn kop voorover de vrieskist in om al roeiend tussen de pizzaas, brooden en ijsco's wat stukken dood beest bij elkaar te zoeken)
Maar, als ik het nu gewoon even in een schemaatje zou zetten wat ik Joey zoal aanbied, voldoet het volgende dan eigenlijk een beetje aan wat we kunnen noemen een uitgebalanceert menu?!

Maandag: Cb natuur
Dinsdag: Lamsrib en runderkopvlees
Woensdag: Visdag of weer Cb
Donderdag: Eendenekken en huttenkase
Vrijdag: Cb natuur
Zaterdag: Geitenribben en spiervlees (rund, als het enigsinds mogelijk is van een ander beest)
Zondag: Schapenpens of kippenekken/eitje

(Per dag/maaltijd ongeveer 300/350 gram. 't is maar een klein pukkeltje tenslotte ;) )
Door roefus
#522498
Ik denk dat het er goed uitziet.
Maar wie ben ik?
Zodra je MINDER dan 3 dagen kvv gaat voeren, dan zou ik gaan denken...of orgaanvlees weer een (gedeelde) optie is.
En verder.....ja 'afwisseling in spiervlees en RMB'
Al het andere, groente, kwark, eitje..is gewoon verbeterend.
Maar er zijn wellicht anderen die VEEL BETER informatie kunnen geven.
Door Jojo
#522501
[quote="roefus"]
Ik denk dat het er goed uitziet.
Maar wie ben ik?
Zodra je MINDER dan 3 dagen kvv gaat voeren, dan zou ik gaan denken...of orgaanvlees weer een (gedeelde) optie is.
En verder.....ja 'afwisseling in spiervlees en RMB'
Al het andere, groente, kwark, eitje..is gewoon verbeterend.
Maar er zijn wellicht anderen die VEEL BETER informatie kunnen geven.

[/quote]
Hm, ja daar zeg je wat over dat orgaan. Dan zou ik, afhankelijk van of ik op woensdag vis heb gegeven of weer kvv op zondag aan de kippenekken wat kippen orgaantjes kunnen toevoegen? Of er ergens een lamshartje tussendoor kunnen 'gooien' ???
Door tieneke
#522503
[quote="Jojo"]
Hm, ja daar zeg je wat over dat orgaan. Dan zou ik, afhankelijk van of ik op woensdag vis heb gegeven of weer kvv op zondag aan de kippenekken wat kippen orgaantjes kunnen toevoegen? Of er ergens een lamshartje tussendoor kunnen 'gooien' ???
[/quote]
Vergeet zeker de lever niet ;)
Door roefus
#522506
[quote="Jojo"]
Hm, ja daar zeg je wat over dat orgaan. Dan zou ik, afhankelijk van of ik op woensdag vis heb gegeven of weer kvv op zondag aan de kippenekken wat kippen orgaantjes kunnen toevoegen? Of er ergens een lamshartje tussendoor kunnen 'gooien' ???
[/quote]

Ja, ik denk dat dat dan weer kan.
Ikzelf vind voornamelijk 'orgaanvlees' die afweging.
Het zit VOLOP in kvv.
Gewoon: dat is goedkoop, in tegenstelling tot spiervlees.
Dus dat stoppen ze er volop in.
En de juiste percentages zijn nauwelijks publiekelijk bekend.
Dus ga er maar vanuit dat orgaanvlees volop in kvv zit.

Maar inderdaad: geef je minder dan 3 dageljkse maaltijden aan kvv.....dan kan er (in mijn opinie) wel weer wat orgaan toegevoegd.

Alle andere toevoeging is dan uiteindelijk TOCH spiervlees en bottenwerk.
En die preciese samenstelling is een beetje afhankelijk van je hond.
TE kalkrijke drollen...betekenen dat er wat teveel aan bot inzit.
En zo weeg je je RMB wat af...

Ik vind eigenlijk dat je best wel variatie te bieden hebt.
Door roefus
#522507
[quote="tieneke"]
Wat heb ik met die lever vanavond ??? ;D ;D
[/quote]

Weet ik veel.......je hebt vanavond gewoon iets met lever.
Dacht eerst dat je wat met 'konijn' had....maar is niet zo....

Ik ga naar bed...
ff lekker off-topic....(is maar één berichtje).
Door Lizzy
#522544
[quote="Jojo"]
Ik heb dit nog nooit met een zeker 'vast' schema gedaan maar meer zoals het uitkwam. Eigenlijk op de manier dat ik mijzelf en mijn partner ook voer, de ene dag heb ik zin om iets gezonds te koken en de andere dag niet dus kies ik voor iets (bijna)kant en klaars ;D
Dus op de ene dag graai ik voor Joey een voorgeproportioneert stuk carnibest uit de diepvries en een andere dag gooi ik mn hengeltje uit en vis ik er wat barfartikelen uit (lees duik ik met mn kop voorover de vrieskist in om al roeiend tussen de pizzaas, brooden en ijsco's wat stukken dood beest bij elkaar te zoeken)
Maar, als ik het nu gewoon even in een schemaatje zou zetten wat ik Joey zoal aanbied, voldoet het volgende dan eigenlijk een beetje aan wat we kunnen noemen een uitgebalanceert menu?!

Maandag: Cb natuur
Dinsdag: Lamsrib en runderkopvlees
Woensdag: Visdag of weer Cb
Donderdag: Eendenekken en huttenkase
Vrijdag: Cb natuur
Zaterdag: Geitenribben en spiervlees (rund, als het enigsinds mogelijk is van een ander beest)
Zondag: Schapenpens of kippenekken/eitje

(Per dag/maaltijd ongeveer 300/350 gram. 't is maar een klein pukkeltje tenslotte ;) )
[/quote]

Ziet er goed uit hoor. Voer je nu 2 dagen en maximaal 3 dagen per week CB? Je zou de percentages kunnen gaan bereken. Alleen dan moet je wel de hoeveelheden van alles wat je voert apart vermelden.
Door Jojo
#522590
[quote="Lizzy"]
Ziet er goed uit hoor. Voer je nu 2 dagen en maximaal 3 dagen per week CB? Je zou de percentages kunnen gaan bereken. Alleen dan moet je wel de hoeveelheden van alles wat je voert apart vermelden.
[/quote]
Hmm, tja moeilijk hoor. Wat weegt een rib, of een pens, of een nek??! De ene wat meer dan de ander natuurlijk, tis maar net hoe die gezaagd is bv. ::)
Met een totaal maaltijd volume van 300 gram is een verschil van 50 gram van het ene ingredient natuurlijk procentueel al en groot verschil :-\
Door Lizzy
#522611
[quote="Jojo"]
Hmm, tja moeilijk hoor. Wat weegt een rib, of een pens, of een nek??! De ene wat meer dan de ander natuurlijk, tis maar net hoe die gezaagd is bv. ::)
Met een totaal maaltijd volume van 300 gram is een verschil van 50 gram van het ene ingredient natuurlijk procentueel al en groot verschil :-\
[/quote]

Het gaat om de 'ongeveer' hoeveelheden. Je kunt toch wel zeggen of de hoeveelheid pens die je geeft 100 gram of 400 gram weegt? Zo ook voor de botten? Beetje gokken joh!
Door Jojo
#522626
Heb even wat ribjes gewogen.....
Dan gaat het er (bij benadering) zo uit zien:

Maandag: Cb natuur (330 gr)
Dinsdag: Lamsrib (+/- 160 gr) en runderkopvlees (+/-150gr) beetje huttenkase
Woensdag: Visdag (300 gr) of weer Cb (330 gr)
Donderdag: Eendenekken (3 stuks, +/- 300 gr) en huttenkase (50 gr.)
Vrijdag: Cb natuur (330 gr.)
Zaterdag: Geitenribben (250 gr) en spiervlees (+/-100 gr)
Zondag: Schapenpens (350 gr.) of kippenekken (300 gr.) /eitje (50gr?)

Vaak gooi ik over de cb ook nog een twee theelepeltjes huttenkase, het bakje moet tenslotte leeg, ik eet het zelf niet en voor Joey is het echt een lekkernij ;) Geen idee eigenlijk hoeveel gram er in zo'n bekertje van de LIDL zit, heb nu even geen meer in huis :-\
Laatst gewijzigd door Jojo op zo 02 apr 2006, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#522746
Afgerond komt dit neer (alleen het zelf samengestelde gedeelte) op:

49% vleesbot
27% vlees
17% orgaan
7% diversen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door