Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#521273
We zitten pas sinds een week op de CB en het ziet er naar uit dat dit een hele goede beslissing was. Nelis - onze ridgeback - heeft sinds de overgang naar volwassen brok zitten rommelen met zijn spijsvertering. Liet steeds vaker zijn voer staan (soms 3 maaltijden achter elkaar) en had regelmatig buikpijn.

De CB bevalt hem prima, het bakje gaat elke dag leeg en ik hoor nooit meer geborrel uit zijn buik komen. So far so good. Maar... hij wordt iets schraler. Nu kan hij dat op zich nog prima hebben, ik zie nu iets meer spier en belijning, maar hij mag natuurlijk niet te mager worden.

We voeren nu een hele rol per dag. Als ik nu iets meer wil voeren, dan wordt het onhandig. Moet ik een rol in 10 stukjes snijden of zo.

Nu heb ik verschillende alternatieven:

1) 2 x per week ipv 1 kilo 1,5 kg op een dag voeren ter compensatie.

2) Wat rauw vlees er bij voeren (een lamshartje per dag of zo). Maar... dan breng ik het "complete" van de CB weer uit balans en zou ik een supplement moeten toevoegen lijkt me.

Ik zie zelf meer in het eerste alternatief. Het is voor ons makkelijker doseren en Nelis zal er ook geen moeite mee hebben. Dieren in het wild eten ook niet elke dag dezelfde hoeveelheid. Het is alleen de vraag of het werkt. Mijn doel is immers voorkomen dat hij te mager wordt.

Is dit 'wijs' of zijn er betere alternatieven?

groeten

Suzanne & Nelis
Laatst gewijzigd door nelis op vr 31 mar 2006, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#521276
honden die op vlees gaan worden wel vaker mager in het begin, door overschakeling brok en vlees.
mijn ervaring is dat het na een maand of 3 goed komt. ;)

als je iets meer wilt geven kun je dat doen, hoe tja, ik geef wel 200 gram dan meer bv, maar geef ook wel dagen gewoon even 400 gram meer of zo.

hoe oud is je hond eigenlijk?
#521307
Als je nog niet zolang bezig bent lijkt het me slimmer om per keer iets meer te geven dan in 1x 500 gram erbij. Grote kans dat hij die dagen dan gewoon teveel krijgt en er misschen van aan de dunne gaat, of ergo, dat hij het gewoon uitkotst.
Wat Daniëlle ook al zegt is het vrij normaal te noemen dat een hond die van brok naar vers gaat wat vermagert, een beetje het atkinseffect. Sommige honden kunnen dit echt niet hebben (omdat ze b.v. al aan de magere kant waren) en dan zul je inderdaad wat moeten compenseren. Omdat er in kvv al meer dan voldoende orgaanvlees zou ik niet enkel lamshartjes bij voeren, maar vooral wat grote stukken spiervlees.
#521431
Hallo angelique en danielle
Nelis is 55 kg en wordt in mei 2 jaar. Hij is nooit een magere ridgeback geweest. Hij wordt nu iets droger maar kan dit beslist hebben, mits het niet zo door blijft gaan natuurlijk.

Het is natuurlijk wel een hond van formaat. Ik geef nu 2 x 500 gram. Ik denk dat ik gerust 2 x 750 gram kan geven zonder dat Nelis uit elkaar klapt ;-).
Maar als ik dat weer elke dag doe, gaat hij vast zwaarder worden.

[quote="Angelique"]
Omdat er in kvv al meer dan voldoende orgaanvlees zou ik niet enkel lamshartjes bij voeren, maar vooral wat grote stukken spiervlees.
[/quote]
Bij "echt" orgaanvlees denk ik meer aan organen met bijzonder weefsel zoals nieren, lever, milt, zwezerik etc. Hart is misschien geen 'gewone' spier, maar 't blijft een spier.

Vergelijk hart maar eens met een van de bovengenoemde organen op mijn oude site:
http://home.deds.nl/~sham/nutrient/index.html

(de site is echt verschrikkelijk oud, ik moet hem een keertje bijwerken).

Ik wacht sowieso nog even met aanvullen, zoals ik al zei, is hij nog niet te mager. Ik vind verder dat hij het er echt geweldig op doet. Ik ben zo blij dat ik eindelijk mijn vriend wist te overtuigen. Die vond het maar niks in het begin.

Nu de katten nog! Kan alleen in de buurt geen CB voor katten vinden ???
#521439
[quote="Angelique"]
Nou, zo te zien kon je al je vragen prima zelf beantwoorden :P
[/quote]

nou ja, ik blijf nog steeds een beginner hoor! :D

Ik ben in december ook eens op barfplaats geweest. Mijn vriend zat toen in Nepal, dus ik had Nelis helemaal voor mezelf. Ik probeerde mijn vriend al maanden over te krijgen naar vers voer (eh, voor nelis dus), maar hij wilde er niks van weten.
Tijdens zijn vakantie had Nelis weer een zware buikpijn aanval. Zo erg dat hij mijn bankstel min of meer heeft opgegeten van de pijn :(

Toen was ik het helemaal zat. Ik ben gaan shoppen maar kon op dat moment zo snel niet aan CB komen. Ik heb het toen met Rodi geprobeerd maar was niet zo overtuigd. Ik heb het overigens wel aan mijn vriend verteld hoor ;) Heb hem meteen een mailtje gestuurd.

Met de CB gaat het veel beter ;D
Laatst gewijzigd door nelis op vr 31 mar 2006, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#521998
Eén of twee keer per week meer voeren is wel 'n goed plan, maar dat had je zelf al bedacht. :)

je kan er ook voor kiezen om de cb rollen evenjes in het koude water te leggen en dan b.v. in vier delen te snijden en dan vervolgens weer invriezen, dan kan je elke dag één rol en 'n beetje ontdooien.
#522456
[quote="pallas"]
Eén of twee keer per week meer voeren is wel 'n goed plan, maar dat had je zelf al bedacht. :)

je kan er ook voor kiezen om de cb rollen evenjes in het koude water te leggen en dan b.v. in vier delen te snijden en dan vervolgens weer invriezen, dan kan je elke dag één rol en 'n beetje ontdooien.
[/quote]

Ik zit nu sterk te denken aan een barf/kvv kombi. We hebben nu net Nelis voor 't eerst wat laten plukken aan een grote schijf runderschenkel met vlees.
Wat gebeurt er? Nelis van 'hm, wa's dat nou?' en loopt weg. Zie ik op eens mijn 15 jarige kat als een maniak het stuk vlees aanvallen, waarop Nelis denkt "he, wacht effe, da's mooi van mij hoor, ook al lust ik het niet". Zitten ze even later met z'n tweetjes aan het stuk vlees te kluiven.
Van de week maar even op jacht gaan naar geiten of lamsribjes. Kan ik wel aardig doseren en geeft hem net even dat extra wat hij nodig heeft.
Moet 'ie het wel gaan eten natuurlijk, maar met behulp van de kat en wat gezonde jalouzie gaat dat wel lukken...
Door 202spots
#522458
Wel opletten met schenkel...dat is in plak gesneden poot
de bot is niet alleen vreselijk hard en tandenbrekers, maar de ringvormige plak kan ook om de kaak van de hond vast komen te zitten tijdens 't merg eruit te halen.
Dus niet zo'n goed idee.
Kippen nekken of vleugels zijn zachter en beter om te beginnen.

Wanneer je hond echt te mager word, dan worden er ook wel satinballs als dikmakertje gegeven.
Kan als extra bij de maaltijd of als tussendoor gegven worden.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg198711
#523399
[quote="nelis"]
Ik zit nu sterk te denken aan een barf/kvv kombi. We hebben nu net Nelis voor 't eerst wat laten plukken aan een grote schijf runderschenkel met vlees.
Wat gebeurt er? Nelis van 'hm, wa's dat nou?' en loopt weg. Zie ik op eens mijn 15 jarige kat als een maniak het stuk vlees aanvallen, waarop Nelis denkt "he, wacht effe, da's mooi van mij hoor, ook al lust ik het niet". Zitten ze even later met z'n tweetjes aan het stuk vlees te kluiven.
Van de week maar even op jacht gaan naar geiten of lamsribjes. Kan ik wel aardig doseren en geeft hem net even dat extra wat hij nodig heeft.
Moet 'ie het wel gaan eten natuurlijk, maar met behulp van de kat en wat gezonde jalouzie gaat dat wel lukken...
[/quote]
persoonlijk zou ik eerder kiezen voor één barf dagje dan dat je elke dag wat extra bij je kvv stopt. m.n. omdat je hond nogal gevoelig reageert op veranderingen en dan blijven de verhoudingen ook goed.

lekker met wat makkelijks beginnen qua vertering en een eenvoudig groentemixje er misschien bij?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door