Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#518171
Een eerste opzet voor een menu. Ik ben nog bezig meer soorten vleesbotten te verzamelen, maar dit heb ik op dit moment. Ik heb 2 labradors; ik schrijf het menu op van Remy (28-30 kilo); hij eet per dag 600 gram en ben van de volgende % uitgegaan:

Vleesbot: 50% - 60%
Groente: 10% - 15%
Orgaan: 15%
Vis: 10%
Ei/zuivel: 5%

Ik heb een menu gemaakt voor 2 weken:

Maandag: 400gr lamsrib + 200gr runderhart en long
Dinsdag: 500 gr kippebout, rug, nek + 100gr groente
Woensdag: 500gr hertestrot + 100gr groente + ei
Donderdag: 400gr schaapsvlees + 200gr pens (schaap)
Vrijdag: 450gr sardientjes + 100gr groente + ei
Zaterdag: 500gr eend (diepvries) + 100gr groente
Zondag: 500 gr eend (diepvries) + 100gr groente
Maandag: 300gr pens (schaap) + 300gr kalfsvlees
Dinsdag: 500gr hele haan/kuiken/kip (diepvries) + 100gr groente
Woensdag: 500gr hertestrot + 100gr groente + ei
Donderdag: 400gr geitenrib + 200gr runderhart en long
Vrijdag: 450gr sardientjes + 100gr groente + ei
Zaterdag: 500gr kippenrug/hertestrot + 100gr groente
Zondag: 400gr pens (schaap) + 100gr groente + 100gr zuivel

Sorry voor het lange menu. Zelf kom ik op redelijke percentages uit (ik weet echter niet zeker of hertestrot tot het vleesbot hoort??). Wat vinden jullie van die diepvries eend, haan, kuiken en soepkip?
Laatst gewijzigd door *Remy* op zo 26 mar 2006, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#518212
Rekenen lukt me op het moment niet, maar op zich ziet het er heel netjes uit.
Eend en haan uit de vries is prima, soepkip heb ik 1 x gekocht vond ik persoonlijk erg hard van bot, dan ga ik toch liever voor het diepvriesbraadkuiken/haantje.

Heb je van die hertestrot een fotootje? levendige omschrijving mag ook natuurlijk ;D. Een runderstrot reken ik wel bij de RMB's, als een hertestrot er ongeveer hetzelfde uitziet, mag je die er ook bij rekenen.
Door pallas
#518229
ik ben bij lange na nog geen doorgewinterde barfer maar dit viel me wel op,

Ik zie dat je op donderdag schapevlees en pens samen voert, en de dag er op vette vis en groente en ei.

geef je daar ook nog bot bij?
die van mij reageren altijd er enthousiast ::) op pens met alleen maar vlees en gaan vrolijk aan de race.
het kan natuurlijk dat jouw honden er geen problemen mee hebben hoor!

ps waar haal je de hertestrotten vandaan, wil ik ook wel eens aan de barfertjes geven!
Door Lizzy
#518329
Ik wilde hetzelfde gaan zeggen als Pallas. Sardien laxeert en rauw ei ook. Je hebt dus kans als je die in dezelfde maaltijd geeft dat je dunne ontlasting krijgt. Maar goed, niet iedere hond reageert er zo op, dus dat is een kwestie van uitproberen. Dat moet je sowieso, uitproberen. Kijken of jouw hond het goed doet op deze combinaties. En, of jouw hond het goed doet op deze percentages.

Ik vind het er overigens prima uitzien! Heel erg afwisselend en lekker veel verschillende diersoorten!
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#519533
Dus geen spiervlees en pens samen en ook niet sardientjes en ei. Dus of de pens en de sardientjes zonder iets erbij geven of er bot bij geven? Ik vind het moeilijk om aan veel (verschillende) botsoorten te komen, daarom de coimbinatie van pens en spiervlees en vis en ei, maar ik heb via een aantal barfers enkele leuke adresjes in Limburg gekregen, waar ik hoop meer vleesbot te kunnen kopen. De hertestrotjes gaan niet door (ik heb ze niet gezien en kan ze jullie dus ook niet beschrijven). Dank je wel voor het advies. Binnenkort wil ik nog een keer het aangepaste menu door jullie laten beoordelen.
Door Lizzy
#520562
Jacquemine schreef: Dus geen spiervlees en pens samen en ook niet sardientjes en ei.
Spiervlees en pens geef ik wel samen. Mijn honden reageren daar goed op. Sardien + rauw ei zou hier zeker dunne ontlasting opleveren. Overigens is dat helemaal niet zo erg hoor, een keertje dunne ontlasting. Maar goed, het hangt er een beetje vanaf hoe jouw hond er op reageert. Misschien krijgt hij er echt hele dunne van of misschien heeft hij nergens last van.
Dus of de pens en de sardientjes zonder iets erbij geven of er bot bij geven?
Nee hoor, je hoeft er niet persee bot bij te geven. Zeker niet bij de sardientjes. Dat is gewoon een lekker heel prooidiertje zo! Pens mag je bot bij geven maar hoeft niet persee. Ze eten hier gerust wel pens + rauw ei en groente en hebben nergens last van. Probeer gewoon je menu en kijk hoe Remy er op reageert. Deze opmerkingen van ons was meer van "joh, mocht je hond diarree hebben, dan weet je hoe het komt. Geen paniek".
Ik vind het moeilijk om aan veel (verschillende) botsoorten te komen, daarom de coimbinatie van pens en spiervlees en vis en ei, maar ik heb via een aantal barfers enkele leuke adresjes in Limburg gekregen, waar ik hoop meer vleesbot te kunnen kopen. De hertestrotjes gaan niet door (ik heb ze niet gezien en kan ze jullie dus ook niet beschrijven). Dank je wel voor het advies. Binnenkort wil ik nog een keer het aangepaste menu door jullie laten beoordelen.
Als ik wel heb geteld, dan staan er nu vier soorten botten op je menu: kip, lam, eend, geit. Toch? Dat is toch uitstekend!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door