Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lieve 14
#520088
Ben gisteren met Benjo naar de DA geweest voor zijn hondsdolheidsspuitje voor als we in juni naar oostenrijk gaan en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vragen wat het knobbeltje bovenop zijn rug zou kunnen zijn. Hij heeft het van sinds hij bij ons is(sedert sept 2005) en ik heb de indruk dat het dikker geworden is de laatste tijd.

DA zei dat het een talgcyste is die met de tijd groter kan worden en dan zal openbarsten. Als dit zou gebeuren -volgens hem kon het ook jaren klein en onbeduidend blijven-dan zou het verwijderd moeten worden want dan zou het kans hebben om telkens terug te komen. Hij zei ook dat het niet kwaadaardig kon zijn.

Nu heb ik het niet op knobbeltjes en bij het woord cyste hang ik al tegen het plafond dus vandaar mijn vraag : kent iemand dit fenomeen en wat zou ik best doen? ??? gewoon rustig blijven en afwachten of het ooit uitbreekt of naar de dierenkliniek gaan bij ons in Antwerpen voor een 2e advies. Ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik het niet ernstig genomen heb...

graag jullie mening aub...

Groetjes
Lieve
Door Eidos
#520090
Als je je er zelf nu al druk om maakt zou ik er nog eens door je eigen DA naar laten kijken... Al is het maar voor jezelf ;) :-*. Ik hou ook absoluut niet van bultjes en het is voor jezelf toch denk ik een prettiger idee dat je zeker weet dat het niks ergs is... en wat zou nou mooier zijn dan dat je eigen DA ook zou constateren dat het niks is om je zorgen over te maken :D. Mocht je eigen DA iets anders constateren ben je er in ieder geval snel bij...

Dus in beide gevallen een win situatie lijkt mij ;)... Geeft jezelf ook wat meer rust ;) :-*

Sterkte met Benjo, geef hem maar een lieve knuffel van me :-*
Door Lieve 14
#520103
Nou euh het was dus mijn eigen dierenarts die het niet zo alarmerend vond...en vermits hij me al een beetje kent denk ie weer dat ik van een mug een olifant maak..ik ben nogal rap paniekerig zie je...toch als het over onze benjo gaat...vandaar dat ik eigenlijk wou checken bij een DA die me niet kent als een paniekscheet. ;D

En ja ook om te kijken of er hier iemand al gehoord heeft van zo'n soort cyste en er ervaring mee heeft.want ik wil nu ook niet paniek gaan zaaien bij alle DA in Antwerpen als het niet echt nodig is zie je... ;)

Ik geef hem seffens die knuffel hoor!!dank je
Door Lizzy
#520110
Mijn vorige hond had met regelmaat talgkliercystes en deze zijn niet kwaadaardig. Het is een opeenhoping van talg. Als je mijn eerlijk mening wilt hebben, kan een DA pas zeggen dat het om een talgkliercyste gaat wanneer hij/zij een dunne naald biopt neemt. Meestal blijkt bij het nemen van de dunne naald biopt al dat het om een talgklier gaat. Tenminste, wel bij een beetje getrainde DA.
Door Lieve 14
#520126
dank je wel hoor Lizzy...ben altijd blij met je duidelijke antwoorden...helpt heel erg.. ;)zeker om een muts als ik gerust te stellen. ;D
Ga de DA om zo'n biotoop vragen,maar hij leek er zoo zeker van dat het dat was. Denk dat ik meer op mijn gemak ga zijn als ik er 100% zeker van ben.
Door Eidos
#520128
ohw sorry ;) verkeerd gelezen. Idd zeker even een biopt laten nemen dan .... vind het altijd een beetje eng ook als ze er naar kijken en al denken te weten wat het is ... beter echt zeker weten dan spijt krijgen ;)...
Door Lieve 14
#520132
Kruimel schreef: Mag het ook een biopt wezen?


8)
Ja natuurlijk mag dat ;D ;D :P...ik zit weer eens op internet op mijn werk...moet je zo nu en dan even de indruk van "werken "geven natuurlijk en dan typ je wel eens geen 'biopten...
Door Cathelijn
#520150
mijn Floor heeft er meerdere, verspreid over haar hele lijf (van oren tot staart).
Mijn da heeft de diagnose gesteld d.m.v. een biopt en zei ook dat het niet noodzakelijk was er iets aan te doen.
Af en toe gaat er eentje opspelen en die knapt dan open :-X Ik probeer het dan zo goed mogelijk schoon te maken. De bulten zelf gaan er niet geheel van weg trouwens als ze zijn opengeweest.

Eergisteren is de grootste die ze had opengeknapt (effect van de traumavetsemdruppels of de zalmkop ???), en dat is nu echt een gat :(

Floor heeft er zelf geen last van en ik ben (voorlopig) niet van plan ze weg te laten halen.
Overigens: mocht ik een bultje op Jonas vinden, schiet ik ook in de stress, bij Floor is het normaal...
Door Saskia C.
#520159
Hier ook een hond die regelmatig een zo'n talgcyste heeft gehad. Ook mee naar de DA, zegt dan idd dat het vanzelf weggaat. En idd op een gegeven moment springt het open en daarna heeft ze op die plek er geen last meer van gehad.
Door Lil
#520186
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb ze zelf in mijn oksel :-[
Soms springen ze open als er pus inzit (en ja je houdt een littekentje) en soms niet. De huisarts heeft me de tip gegeven om te koelen op het moment dat het pijn doet, begint te ontsteken. Dit helpt inderdaad veel beter dan iets erop te smeren. En het is niets ernstigs, even als geruststelling.
Door conleeuw
#520192
Dot heeft een op haar rug, zit er al heel lang, pas geleden vondt de dierenarts het "leuk" om hem uit te knijpen (tis maar net wat je leuk vindt) hij is inmiddels al weer netjes gevuld. Ik ben meestal niet zo nerveus van knobbeltjes, onze oude ierse setter zat onder de knobbeltjes, vetbulten, en ook talgbultjes, als ze in de buurt van de borsten zitten, dan wil ik er meteen naar laten kijken (biopt), maar zoals bij dot op haar rug, vindt ik niet zo eng. Als jij het eng vindt, laat dan even controleren, voor eigen gemoedsrust is dat het vaak wel waard ;)
Door Lieve 14
#520337
Nou mensen ik ben toch alweer veel meer op mijn gemak...dankzij jullie ...
Bedankt allemaal! ;D

Groetjes van Lieve en een poot van Benjo!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#520359
Sanne heeft 2 knikker grote talgkliercystes op haar staart, zitten er al een jaar of 6. Er gebeurd niets mee, knappen niet open, worden niet groter en ze heeft er totaal geen last van.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door