Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door DiNero
#28964
Okay, ik wil graag stoppen met de 'tussendoor'probeerseltjes en wil 2 of 3 dagen overstappen op Barf. (om mee te beginnen). Dit heeft Nero afgelopen weekend gegeten:
zaterdagochtend: 350 gr kippennekken
middag: 300 gr gf mix met ongeveer 200 gr
rundvlees.
avond: 350 gr. kippennekken.

zondag hetzelfde menu maar dan een blikje ansjovis door de gfmix.
In de gf mix heb ik gedaan: andijvie, bloemkool, komkommer, wortels, beetje spinazie, tomaat, teentje knoflook en olijfolie en appelazijn.
Ik denk dat alleen kippennekken natuurlijk niet goed is. Van de week krijg ik konijn en ik hoop ook kalfsbotten.
Sarah heeft hetzelfde gegeten maar dan minder, ongeveer de helft van deze hoeveelheden.
Graag wil ik jullie mening en advies horen. Bedankt alvast!
Door Lizzy
#29094
Hoi LindaB, hoe zwaar is Nero? Volgens mij behoorlijk zwaar/groot he? Want dit is best knap veel eten!

Maar goed, ik vind het moeilijk om te bepalen of dit de juiste maaltijden zijn. Kijk, voor zo'n twee tot drie dagen is het prima!! De groentemix ziet er prima uit, het vlees ziet er goed uit en die kippennekken bevatten voldoende calcium. Afwisselen met konijn en kalfsbotten: dat zou ook uitstekend zijn. Hoe meer afwisseling, hoe beter. Je zou zelfs nog meer kunnen afwisselen door ook bijv. lams of geitenvlees enzo te geven. En 1 keer per week bijv. rauwe/hele vis. Ongeveer 1 kalfsbot per week is trouwens wel ruim voldoende hoor. Kalfsbotten bevatten veel calcium EN fosfor. Maar, deze botten zijn wel zeer geschikt (de niet gewichtdragende) om je honden er flink op uit te laten leven. Da's ook goed voor de tanden. Ik zou zelf geen kalfsbot geven op dagen dat je bijv. brokken geeft (ik weet niet wat je nu nog meer voert).

Maar ja, het wordt anders wanneer je elke dag gaat samenstellen! Dan moet je toch proberen je iets meer aan de regeltjes te houden en ik kan met 1 maaltijd niet bepalen of je dat nu doet (je probeert met zelf samenstellen namelijk ongeveer in 1 of 2 weken "compleet" te voeren) zoals ongeveer 15% tot 20% bot (alleen bot dus kaal dus geen vlees ;D) en 10% tot 15% orgaanvlees enzo (ook afhankelijk van welke methode je wil volgen). Snap je wat ik bedoel?

Wat geef je trouwens nu verder aan jouw hond? Want, ik vind het ook altijd makkelijker te bepalen of de 2 of 3 dagen op barf overstappen dan inclusief bijv. orgaanvlees moet zijn of dat je al genoeg orgaanvlees geeft door hetgeen je nu al te eten geeft op de niet-barf dagen.

Groetjes, Lizzy
Door DiNero
#29232
Hoi Lizzy,
Nero is een duitse dog pup van 16 weken. Hij weegt nu zo'n 22 kilo, maar groeit toch 2 kilo per week gemiddeld erbij. Voor de hoeveelheid was ik even uitgegaan van een gewicht van 25 kilo en dan daar 5% van genomen(hij is wat aan de magere kant). Sarah is een Xwhippet van zo'n 11 kilo en is bijna 8.
De rest van de dagen staan ze nog op brokken.
Ik zat eigenlijk te denken om het vlees door de gfmix af te wisselen met orgaanvlees op 1 dag. Tot nog toe heb ik alleen nog maar diepvries pens en hart gehad en nog geen verse, maar daar gaat verandering in komen.
Nog even een vraagje over vlees. Vorige week kon ik voordelig een pond runderlappen kopen en heb ze dit aan een stuk gegeven onder de gf mix. De gfmix was zo op en het vlees werd de hele kamer door gesleept en afgelikt en gesopt, maar opeten ho maar! Toen heb ik het dus maar in stukjes gesneden. Is dat beter of zal ik ze hun gang laten gaan (maar dan buiten haha!)
thanx, linda
Door Lizzy
#29382
Linda.B schreef: Hoi Lizzy,
Nero is een duitse dog pup van 16 weken. Hij weegt nu zo'n 22 kilo, maar groeit toch 2 kilo per week gemiddeld erbij. Voor de hoeveelheid was ik even uitgegaan van een gewicht van 25 kilo en dan daar 5% van genomen(hij is wat aan de magere kant). Sarah is een Xwhippet van zo'n 11 kilo en is bijna 8.
Qua gewicht en hoeveelheid voer ben ik geen held.... vooral niet voor een pup.... Ik heb wel het e.e.a. geschreven over hoe te barfen met een pup (qua gewicht en hoeveelheid enzo), volgens de methode van Ian B. Volgens mij staat dat nog op Barfplaats. Misschien moet je dat ook even lezen. Als je geen problemen hebt met de Engelse taal, zou ik je aan willen raden om bijv/ het boek van Ian Billinghurst te kopen "Grow your pups with Bones". Vooral met een Duitse Dog vind ik het wel belangrijk dat je goed weet wat je moet doen.
De rest van de dagen staan ze nog op brokken.
Dan zou ik toch uitkijken met het geven relatief harde botten.... Ik vind brok en bot nog steeds geen fijne combinatie en niemand heeft me nog van het tegendeel kunnen overtuigen ;D
Ik zat eigenlijk te denken om het vlees door de gfmix af te wisselen met orgaanvlees op 1 dag.
Een dag per week orgaanvlees is natuurlijk prima. Je zou diverse soorten orgaanvlees kunnen geven in 1 maaltijd. Ik noem bijv. schapen of runderpens, kippenlever en lamshart. Daar zit natuurlijk alleen geen calcium in... Misschien doe je er goed aan om dat op te vangen met wat gemalen eierschaal. Hoewel 1 dagje geen calcium ook geen kwaad kan, volgens mij. Als je de volgende dag maar zorgt dat je wel weer calciumhoudende voedingsmiddelen geeft. Waarom geef je eigenlijk brokken, als ik vragen mag?
Tot nog toe heb ik alleen nog maar diepvries pens en hart gehad en nog geen verse, maar daar gaat verandering in komen.
Wat bedoel je met niet vers? De pens-lappen die ik heb zijn ook ingevroren. Da's toch ook vers? Of bedoel je dat je dat bijv. van Rodi neemt ofzo?
Nog even een vraagje over vlees. Vorige week kon ik voordelig een pond runderlappen kopen en heb ze dit aan een stuk gegeven onder de gf mix. De gfmix was zo op en het vlees werd de hele kamer door gesleept en afgelikt en gesopt, maar opeten ho maar! Toen heb ik het dus maar in stukjes gesneden. Is dat beter of zal ik ze hun gang laten gaan (maar dan buiten haha!)
thanx, linda
Nou, ik snijd vlees zelf altijd in flinke brokken (van ongeveer 2 cm) en dat meng ik door de GF mix. Je kunt wel hele lappen geven, maar het is zonde als ze het niet opeten.... Ik zou het dus in stukken snijden.
Door DiNero
#29908
Hoi Lizzy,
Ik dacht dat de hoeveelheid voeding van een pup(als richtlijn) op 5 a 6% van het gewicht lag en van een volwassen hond op 2 a 3%. Maar het lijkt mij ook inderdaad verstandig dat boek aan te schaffen voor ik volledig overstap m.n. voor nero en ik heb nog geen ervaring.
Over de calcium, als ik orgaanvlees door de gfmix doe, ze krijgen dan die dag ook twee maaltijden met kippennekken(en dit weekend dus ook konijn), is dit dan niet voldoende aan calcium?
Ik geef nog brokken omdat ik tot voor kort niet beter wist. En toch ook uitging van de adviezen van DA, dierenwinkels e.d. Ik ben echter vandaag achter Carnibest aangeweest. Maar ik moet zeggen dat ik best schrok van de prijs. Als Nero straks wat groter is heb ik dan toch voor mijn honden zo'n 2 kilo per dag nodig en dan kom ik op het bedrag van 186 euro per maand. Moest ik toch wel ff van slikken. Maar goed wat versvlees betreft wil ik me nog even verder orienteren hier in de buurt.
groetjes, linda
Door Janet
#29937
Volgens mij hebben kippennekken niet zoveel bot dat ze voldoende calcium leveren. D'r zit ook een hoop kraakbeen in. Als je honden ook nog op brokken staan, dan ben ik het met Lizzy eens dat je de gemalen (rauwe) eierschalen als calciumbron kan geven, tot je honden helemaal overstaan op vers.
En idd, vers kan in de aanschaf best schrikken zijn, afhankelijk van wat je nu betaalt voor brok. Anderzijds, probeer het eens om te rekenen per maaltijd (brok en vers). Reken er bij brok ook nog mogelijke d.a. kosten bij die je met verse voeding vaak veel minder hebt (ongelukjes daar gelaten) en op de lange termijn verdient het zichzelf terug. Als Carnibest echt niet te betalen wordt (je moet zelf ook nog wel kunnen leven, natuurlijk), dan zijn er best aardige alternatieven.
Wat ik zelf heb gedaan kun je lezen bij het menu van Janet (Kali, dan, ik eet zelf veel anders ;D). In het kort: 2/3 van de totale maaltijd een complete versvleesvoeding en 1/3 zelf samengesteld.
Door DiNero
#30587
Hoi Janet,
Bedankt, ik ga dus in ieder geval op de dagen dat ik zelf samenstel en er alleen kippennek is, de eierschaal toevoegen. Voor morgen staat er konijn op het menu, zal mij benieuwen hoe ze het vinden.
Ik heb eens rondgesurft en in een dorpje hier in de buurt verkopen ze ook Duck(maar daar zaten dacht ik veel granen in?) en Energique.
groetjes, linda
Door rob
#40816
Hoi Linda B,

Dus jij bent op zoek naar allerlei soorten vlees, als ik het goed begrijp.
Moet je eens kijken op de markt in Enschede daar staan een hele hoop viskramen en kippekramen. Op de zaterdagmiddag.
In winterswijk zit iemand die verkoopt kalkoenen voor 1,50 euro per kilo let wel dit zijn levende kalkoenen.
Pens is ook wel te regelen, alleen dan zouden we wel hele duidelijke afspraken moeten maken en nee deze kost je niets, alleen als je je aan de afspraken van het ophalen houdt.
Mocht je intresse hebben hoor ik het wel.

groeten Linda
Door DiNero
#50713
Hoi Linda ;),
Oh jee, sorry. Ik zie dat jou berichtje al een tijd geleden geplaatst is, ik heb hier een tijdje niet gekeken, het was nogal druk hier!
Ik ben idd nog zoekend naar goede adressen. Inmiddels heb ik een behoorlijke voorraad in mijn vriezer, het wordt tijd voor een 'echte'. Ik heb nu zo'n drie-laden ding, er past nog net een brood voor onszelf in ;D. Kipkarkassen, nekken, reststukjes. Lamsribben- en nekken. Schaap: lever, hart en nieren. En runderhart. Alleen voor kalfsbotten/vlees en voor de pens heb ik nog niemand gevonden.
Bedankt voor die tip van die kalkoenen, maar levend?? Daar waag ik me liever niet aan. Dat durf ik echt nog niet. Op zich ben ik dus wel geinteresseerd in pens, maar wil eerst ( en liefst z.s.m) een fatsoenlijke vriezer. Ik wil je er wel gewoon voor betalen hoor!
Door rob
#51003
Nou, mocht je een vriezer aangeschaft hebben dan hoor ik het misschien wel en ja een hele is ongeveer 10 tot 15 kilo en dan heb je wel iets meer vriezer nodig dan 3 lades, veel zoek plezier ermee.

Linda (Ecalipta)
Door DiNero
#51830
Yesss, hij is besteld, een grote kist. We hebben hem besteld bij zo'n internetshop en hij wordt vrijdag bezorgt :).
Mochten we wat afspreken, wil ik wel zeker weten dat ie er staat, stel dat er wat mis gaat!
groetjs, linda
Door rob
#51838
Nou, das toch geweldig, komende vrijdag ga ik wel weer vers halen, kijk maar ik kan het wel kwijt dus das geen probleem, alleen na zaterdag is het gemalen, laat je het mijn vrijdagavond weten laat ik hem eventueel wel heel, zie maar eerst moet ie draaien, hoe groot is ie?
200, 300 liter of nog groter? ;D

Eucalipta
Door DiNero
#53088
Hij staat er, vanmorgen om 7.00 stonden ze al voor de deur! :)
Zeg maar wat jou het beste uitkomt wanneer ik kom. Vandaag kan ik vanaf een uur of 16.00, morgen moet ik tot 17.00 werken dan zou het daarna worden of zondag. Misschien is het makkelijker als je me prive mailt: [email protected]
groetjs, linda
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door