Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#517397
Pfff, eerst Dayna die een paar dagen verzorging nodig had omdat haar gebit getrokken was en nu is Dante sinds gistermiddag ziek. Gisterochtend was er nog niet veel aan de hand, hij had gewoon gegeten maar was al wel iets rustiger (wou wel nog spelen met een muisje). 'S middags wou hij niet eten en dat is voor Dante die nooit iets laat staan en zelfs van het honden eten hapjes neemt als je niet op let, heel ongewoon. Hij rook er wel aan, maar liep zonder te eten gewoon weg. Ook was hij wat rustiger en zocht de warmte van de tv op.

'S avonds om een uur of 10 heb ik hem nog wel wat gevoerd omdat hij toch een nierpatientje is. Om 3 uur 's nachts sprong Dante van mijn hoofdkussen en ging richting kattenbak terwijl hij kokhalzende geluidjes maakte. Voor de kattenbak kwam alles eruit wat ik hem gevoerd had (en dit van een kat niet eigenlijk nooit braakt en dan hooguit wat maagzuur). Daarna ging hij naar zijn bak en toen kwam er eerst een klein zacht keuteltje, maar daarna licht bruine dunne waterige ontlasting. Dante heeft wel wat vaker dunne ontlasting maar dit is dan meestal slijmerig.

Ik had nog Primperid liggen van Nero en heb Dante hier wat van gegeven. Daarna nog wat vocht met een spuitje. Nadat Dante had gepoept heeft hij 's nachts nog geplast (en 's avonds ook nog). Vanmorgen heb ik hem weer wat Primperid gegeven en nog 2x wat vocht. Normaal drinkt Dante best wel veel vanwege zijn nieren, maar omdat ik nu niet te veel vocht in 1x durf te geven heeft hij vanmorgen nog niet geplast. Wel heeft hij nog 1x gepoept, maar dat was meer water dan ontlasting. Tot nu toe heeft hij dus na vannacht niet meer overgegeven, maar ik ben bang dat zodra ik hem wat voer het er binnen een paar uur weer uit komt zoals vannacht. Wel blijf ik hem vocht geven en hoop dat hij dit niet uitbraakt (even afkloppen).

Het is altijd zo rot wanneer een dier in het weekend ziek wordt. Vorige keer toen Dante ziek was en ook niet wou eten en drinken hing ik gelijk aan de telefoon van mijn DA. Vorige keer zei hij ook dat ik het aan moest kijken, maar mocht ik wel wat primperid geven. Omdat hij het aan zijn nieren heb ben ik altijd zo bang dat dit de oorzaak is van zijn ziekzijn. Ik weet dat Dante voor gisteren meer dan een goede eetlust had en zo fit was als een gezonde kat en dat zijn nierwaarde in december nog zijn nagekeken en dat deze de laaste 3 jaar stabiel zijn, maar ik blijf er altijd bang voor. Natuurlijk ga ik maandag naar de DA (of bel) als Dante blijft braken en niet wat opknapt, maar gezien het braken samen gaat met diaree denk ik aan een virusje. Dante is ook zo'n zorgenkindje. Zo dat moest ik even kwijt, ik zit altijd gelijk in de stress als Dante ziek is, vooral na wat ik meegemaakt heb met Nero (afgelopen augustus overleden aan lymfklierkanker).

Nou ik ben net even gestopt met schrijven omdat Dante naar de bak ging, en ja hoor waterige diaree, het spoot er uit. Daarna heeft hij ook nog geplast is nu dus even helemaal leeg. Ik weet dat Primperid ook diaree kan geven, maar zo snel nadat ik pas 1x heb gegeven lijkt me stug en Dante’s ontlasting eindigde vannacht ook al waterdun nog voordat ik hem Primperid had gegeven. Ik vraag me nu dus af wat erger is, niet braken en wat diaree, maar wel de mogelijkheid om hem vocht te geven met een spuitje (en misschien straks wat voer) of alles er uit braken en misselijk zijn.

Zijn urine stonk trouwens best wel naar geconcentreerde urine (had hij vorige keer ook toen hij ziek was en weinig dronk en plaste) en ik vraag me nu dus af in hoeverre dat past bij een nierpatient. Ik dacht namelijk altijd dat ze hun urine niet meer konden concentreren en bij een te kort aan vocht dus uitdrogen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#517401
Ach jeetje arme Dante (hij heeft bij mij een speciaal plekje al heb ik hem nog nooit echt gezien) Ik denk dat het bij zieke dieren die weinig drinken wel normaal is dat de urine heel geconcentreerd ruikt dat hebben hier de honden bv ook, het wordt niet alleen donkerder van kleur maar het ruikt ook anders (ik vind het een typisch zieke luchtje)
Kun je hem geen okugest geven tegen de diaree en misselijkheid? Ik zou een maandag ook even naar de da gaan als het niet verbeterd en toch proberen hem voldoende te laten drinken.
Door Rosita
#517561
Ik heb elekrtolyten oplossing wat ik hem om de 2 uur geef en hij heeft alweer 2x geplast, maar ook weer 2x diaree gehad. Heb hem een paar mnd terug ook een keer Primperid gegeven en daar kreeg hij toen geen diaree van dus ik denk echt dat dit een virusje is of misschien wel giardia. Giardia heeft Dante 2 jaar geleden gehad en was daar toen ook ziek van met diaree. Mijn DA zei toen dat deze parasiet moeilijk te behandelen is omdat sommige sietjes na behandelen zichzelf terugtrekken in het darmslijmvlies om later eventueel weer de kop op te steken. Dante kijkt wel iets fitter uit zijn ogen dus als het maandag nog meer is verbeterd, maar de ontlasting nog steeds niet goed is, bel ik toch even de DA en vraag hem om een Panacur tegen giardia, gewoon voor de zekerheid.

Ik ga hem zo even wat CB voeren (wel opgewarmd in de magnerton en zonder stukjes bot) en hoop dat hij dit niet eruit kotst (ik heb hem net weer Primperid gegeven (de 2x vandaag). Als alles goed gaat dan voer ik hem om 11 uur vanavond nog een beetje.
Door Rosita
#518162
Vandaag ben ik toch even naar de DA gegaan omdat Dante weer zijn eten eruit had gespuugd. Dante had een lichte verhoging en de DA kon voelen dat zijn darmen met lucht zaten, ook had Dante hele lichte uitdrogingsverschijnselen, maar een infuus was niet nodig. Ik vroeg nog of de Primperid de diaree kon veroorzaken, maar de DA zei dat Dante dan ook geen lucht in zijn darmen moest hebben en dat je dan wel erg veel moet geven wil dat diaree veroorzaken.

Dante heeft een injectie gehad om zijn darmen wat rustiger te maken en ik moet hem nu 2x daags Diarsanyl geven en 5 dgn Panacur tegen eventuele parasieten waaronder giardia (had ik zelf nog liggen). Ik zei dat Dante ook niet echt heel ziek toonde, maar dat hem duidelijk iets dwars zat. De DA zei ook dat er met zijn maag niets mis was, maar dat alles vanuit zijn darmen komt die ook hoorbaar tekeer gaan. Bij thuiskomst was Dante een stuk opgewekter (de DA heeft zijn hele buik gevoeld dus misschien dat dit wat verlichting gaf, denk namelijk niet dat de injectie zo snel werkt) en heeft voor het eerst zelf weer wat gedronken. Ik mag hem verder nog wel Primperid geven en natuurlijk zijn elekrolyten oplossing tegen uitdroging. Verder mag ik zijn eigen voer geven gezien zijn gevoelige darmen, maar dan wel hele kleine beetjes. Zowel rauwe als gekookte CB heeft hij gister en vanmorgen eruit gespuugd en zowel met als zonder Primperid. Ik denk dus dat ik gewoon een heel klein beetje CB even opwarm in de magnetron zodat het er nog wel rauw uit ziet en dus niet is doorgekookt. De DA was een plaatsvervanger waar ik vorig jaar augustus Nero heb laten inslapen, dat was dus wel even moeilijk voor mij om daar zo weer binnen te lopen. Dante is nu voor het eerst rustig opgerold aan het slapen dus ik ben wel blij dat ik ben gegaan.
Door Femke
#518163
nou ik hoop dat Dante verder opknapt, want niets is zo waardeloos als een ziek dier :-\
Door Rosita
#519078
Nou het is me wat met Dante. Zondag naar de plaatsvervangende DA geweest en Dante knapte duidelijk op van de injectie met pijnstiller, hij dronk weer zelf en had 's avonds ook zelf wat rosbief gegeten. Helaas werkte dit hooguit 12 uur en maandag middag was het weer raakt. Hij poepte al het vocht wat ik hem gaf er vrijwel net zo hard weer uit (echt waterige diaree) en plaste daardoor heel weinig. Ook wou hij weer niet eten en drinken. Dus gisteravond weer even naar mijn DA.

De DA vond Dante er redelijk goed uitzien en Dante had weer een hele lichte verhoging. Ook was hij nog lichtelijk uitgedroogd. Dus heeft Dante een onderhuids infuus gehad en nog wat medicijnen. Hij krijgt nu dagelijks Stomorgyl en Finidiar, de rest moest ik weglaten (panacur en de diarsanyl). Dante is dus niet echt heel ziek, maar waar hij zoveel last van heeft zijn de gassen in zijn darmen en krampen (vandaar dat de pijnstiller echt heel goed werkte). Hij heeft dus buikpijn zeg maar.

Door zijn infuus is hij weer lekker gaan plassen en is er niet zoveel vocht in zijn darmen gekomen. Hij voelt zich nu duidelijk een stukje beter en heeft vanmorgen ook weer zelf een heel klein beetje rosbief op. Ik hoop dat zowel zijn pilletjes als zijn eten nu erin blijft, maar gezien ik hem nu even zelf geen vocht hoef te geven via zijn maag hoop ik dat het nu goed blijft gaan. De 5 keer dat Dante heeft overgegeven sinds vrijdag was eigenlijk tijdens het poepen en dan ook alleen als hij een volle maag had (ik had hem dan nog geen 2 uur daarvoor gevoerd en hij kreeg ook de hele dag van mij behoorlijk veel vocht, hij had dus een volle maag).

Zaterdag had hij van mij een hele dag geen eten gehad en alleen maar vocht en hij heeft toen ook prima geplast en niet overgegeven. De rosbief die hij zondag avond heeft gegeten en maandag ochtend is er ook prima ingebleven, maar daarna was de pijnstiller dus uitgewerkt. Voor leververvetting hoef ik volgens de DA niet heel bang te zijn gezien Dante net als een windhond weinig vet heeft en veel meer spier (het lijkt daarom een tenger mannetje, maar weegt normaal gesproken ruim 3.5 kg). Ik hoop dus dat de verbetering zich nu doorzet.
Door Rosita
#519355
Vandaag was (tot nu toe, even afkloppen) een goede dag. Dante heeft 3x zelf wat gegeten (2x rosbief en 1x gekookte kipfile) en alleen vanmorgen nog wat diaree. Ook heeft hij weer lekker geplast van het infuus. Vanmiddag dacht ik even dat het weer fout zou gaan omdat Dante weer erg gekrampt liep, maar gezien hij daarna wel nog zelf wat heeft gegeten ben ik hoopvol. Dante kan eigenlijk niet tegen gekookt voedsel (zelfs geen kip), maar de CB is gewoon even te vet. Vandaar dat ik ook rosbief geef.
Door Maris
#519853
Stukje bij eetje gaat het de goede kant op, maar we blijven hard duimen.

Er is toch ook een light versie van CB, is die niet mindervet.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#519882
Voor honden, niet voor katten. En daar zit veel pens in, dus het lijkt me dat de meeste katten dat niet willen eten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door