Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#517812
Heb weer effe advies nodig......

Lex staat nu twee weken op kvv. Eerst cb-light, toen naar natuurvoer en nu krijgt hij cb-aktief... Hij valt af en is op het moment erg mager (ja ik weet inmiddels dat hij moet wennen aan de verminderde hoeveelheid koolhydraten en dat hij moet omschakelen).... Ik geef hem sinds gisteren meer cb, krijgt nu drie keer 250gr per dag (eerst kreeg hij 500gr) in de hoop dat hij wat aankomt... Daarnaast krijgt hij sinds donderdag 5mg prednison minder... Vanochtend heel vroeg lagen we nog te slapen en ineens werden we wakker gegild door Lex. Dat doet hij nooit (kennen we wel van hem als hij weer ziek is geworden en moet spugen of diarree heeft o.i.d.)... Dus wij vliegensvlug uit bed, aankleden en met Lex naar buiten. Ja hoor, diarree (en niet zo'n beetje ook)! :o Het spoot eruit! Daarna nog 1 maal spuitpoep en toen weer naar binnen gegaan... Hij is sloom en voelt zich duidelijk niet ok, maar eet wel graag.... Weet ook niet of dit een eenmalige actie is (had gister twee keer normale ontlasting), of dat hij dit nog even gaat volhouden....
Hoe moet ik dit nu zien? Is dit ontgiften? Nu pas? Na twee weken cb? Of komt het door het afbouwen van de prednison? Onderdrukken die de ontgiftingsverschijnselen? Of worden ziektesymptomen daardoor weer sterker? Of komt het door het teveel cb geven? Moet ik dat wel volhouden (die 750gr per dag)? Het was nogal heftig allemaal vanochtend en ook omdat Lex ziek is, vind ik het gewoon lastige situatie....

Rachel.
Door Borke
#517855
Het lijkt me niet handig om i.p.v. 500 gram opeens 750 gram te geven, ik denk dat die overgang te groot is.
Zeker als je tegelijkertijd de Pred aan het afbouwen bent.
Ik denk dat je teveel tegelijk aan het veranderen bent en met een hond die zo ziek is, zou ik veel kleinere stapjes maken.
Bij een hond als Lex zou ik liever eerst een zien dat hij 2 weken lang mooie ontlasting heeft en minder ziek is alvorens iets te veranderen...

Ik zou denk ik even met je dierenarts overleggen als ik jou was...
Door Malamoods
#517860
Dank voor je reactie Astrid! Het punt is dus dat het opbouwen van de hoeveelheid het advies is van mijn da.... Vooral vanwege het feit dat Lex dus erg mager is en blijft afvallen.... Zijn ontlasting was dus goed. Ach, een beetje diarree of spugen had ik wel verwacht, maar vanochtend was echt heftig! Nu is het zondag dus kan ik niet overleggen (ja, ook da's hebben weekend). Maar moet ik hem vanmiddag nu wel of niet die 250gr extra geven?

Rachel.
Door Borke
#517861
Happyhusky schreef: Dank voor je reactie Astrid! Het punt is dus dat het opbouwen van de hoeveelheid het advies is van mijn da.... Vooral vanwege het feit dat Lex dus erg mager is en blijft afvallen....
Maar opbouwen met van de ene op de andere dag de helft aan voer meer geven, dat lijkt me dus niet slim.
Ik zou denk ik vandaag gewoon die 500 gram geven en zo de darmen rust gunnen en dan morgen even met je DA overleggen.
Je kan er ook Okugest bij geven, 6 tabletten vandaag om de boel sneller tot rust te brengen en probiotica gaf je dacht ik al?

Met honden heb ik met dit soort problemen geen ervaring, maar ik heb ruime ervaring met katten met ontlastingsproblemen en als ik met hen iets ging aanpassen dan deed ik daar een week of meer over.
Door Lizzy
#517888
Sinds wanneer krijgt hij de Actieve versie? Die is ook best vet, dus misschien heeft hij daar last van? Op zich vind ik 250 gram meer eten op zo'n grote hond niet echt schokkend. Maar ja, als hij toch al wat moeite heeft met de actief en je geeft dan meer: dan is dit mogelijk het resultaat? Heb je nog light over? Je zou anders vandaag weer wat light kunnen geven en de komende dagen 400 a 500 gram actief kunnen geven en langzaam tot 250 gram light erbij kunnen geven?

Prednison onderdrukt overigens alles. Zelfs allergieen. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij zo heftig reageert op 5 mg minder....
Door workingmalinois
#517904
De hoeveelheid vermeerderen vind ik ook niet direct een problleem hoor.
Gast viel ook emorm af bij de overschakeling van korrel naar KVV en Barf.
Volgens de tabel op Duck KVV, moet hij ongeveer 750g krijgen en dat heb ik opgevoerd naar 1kg.
Dat was echter nog te weinig en nu geef ik hem 1200g.
Ook van Barf, krijgt hij meer dan mijn 2 andere honden, die nochtans zwaarder wegen dan hij. Hij heeft het gewoon nodig.

Wel uitkijken met die diarree natuurlijk. Misschien was het éénmalig? Heeft hij koorts?
Door Malamoods
#517999
Oké, de diarree was eenmalig. Heeft net wel heel veel papperige/natte ontlasting gehad. Daar zat dus bloed bij! Hoort dat eventueel bij ontgiften?
Ik heb niet gemeten of hij koortsig is. Ik denk het niet....

Rachel.
Door Lizzy
#518019
Happyhusky schreef: Oké, de diarree was eenmalig. Heeft net wel heel veel papperige/natte ontlasting gehad. Daar zat dus bloed bij! Hoort dat eventueel bij ontgiften?
Ik heb niet gemeten of hij koortsig is. Ik denk het niet....

Rachel.
Nee, op zich hoort bloed bij de ontlasting niet bij ontgiften.
Door Malamoods
#518125
Weer hele dunne ontlasting, maar geen bloed gezien. De ontlasting raakte de grond niet eens, maar bleef allemaal in zijn vacht hangen. Poeh, wat stinkt dat! Hij is er echt beroerd van.... Loopt zwaar te hijgen als hij moet poepen. Na het poepen wordt hij rustiger en ligt dan alleen maar te maffen....

Rachel.
Door danielle1980
#518136
toen bo van mij lang na de giardia zo mager bleef.
werd hij heel erg ziek van te veel cb, telkens spugen en diaree. :-\
ik ben hem gewoon minder gaan geven en aktief,
het duurde een tijdje maar langzamerhand, niet mager meer en niet ziek meer.
ook gaf ik veel tussendoortjes aan m op een dag extra.
( groente, fruit, yoghurt, pensstaafjes, kaas enz enz )
maar weet niet of dat bij jou hond kan? :-\
Laatst gewijzigd door danielle1980 op zo 26 mar 2006, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karin2
#518291
extraatjes zou ik bij Lex zijn ziektebeeld zeker Niet geven !!
eventueel een minder vette versvleesvoeding ,en verder niet teveel te snel experimenteren met zijn voeding de eerste (lange) tijd .
een verhoging van 250 gr lijkt mij nou niet écht veel voor een hond van zijn grote .dat hij een tijd mager staat lijkt mij niet het grootste probleem als nu maar eerst zijn darmen en maag ? tot rust komen en gezond(er) worden .
Door Laura2004
#518292
Als ik Ziggy iets meer geef aan eten dan ze normaal krijgt dan krijgt ze ook gelijk diarree, dus het zou mij niks verbazen dat het daardoor komt. Bij Kai maakt het idd niet uit als hij een keer wat meer krijgt, maar bij Ziggy merk je het meteen.
Door Malamoods
#518302
Hij heeft gisteren minder gegeten, het leek zeker in de middag weer wat beter te gaan.... Gisteravond echter weer helemaal fout! Rond 11 uur vreselijk aan de spuitpoep en rond half 3 vannacht maakte hij me weer wakker omdat hij nodig moest poepen. Weer spuitpoep. Hij was echt ziek ervan, dus ben ik bij hem gebleven en niet in mijn bed gegaan.... Dat was maar goed ook, want om half vier en om half 5 weer spuitpoep.... Daarna hebben we samen in de woonkamer twee uurtjes kunnen slapen en rond 7 uur vanochtend weer spuitpoep. Heel sneu echt voor hem. Er komt alleen maar water dat bruin gekleurd is, je ziet het niet eens op de grond liggen, omdat het meteen wordt opgenomen door de grond..... Hij stinkt een uur in de wind en voelt zich echt beroerd. Hij is sloom en duf en als hij dan ineens kramp krijgt breekt hij de tent af.....

Rachel.
Door Malamoods
#518308
Is het verstandig hem te laten vasten? Komen zijn darmen dan tot rust? Maar kan zijn maag de kale prednison dan wel verdragen, of loopt zijn maag dan beschadigingen op? Nu geef ik zijn pred altijd met zijn eten....

Rachel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door