Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door peerle
#517049
Ik ben met Lucy naar de da geweest. Ze heeft al een dikke week (of iets langer) bolletjes achter haar hoofd, in haar nek, dat waren er 1 of 2, maar er komen er steeds maar bij, sinds vanmorgen heeft ze een bolletje tussen haar ogen. Ook hoest ze af en toe, alsof ze iets wil uithoesten.
De da probeerde mij op haar manier natuurlijk zo goed mogelijk te helpen, maar er voelt toch iets raar in mijn maag.
De hoest komt van een lichte vorm van kennelhoest, aangezien ze maar 2x per dag of minder dan 5 keer hoest achter elkaar, maar ze wilde het toch liefst met antibiotica behandelen omdat het een 'senior' is nu (Golden Retrieven van 7,5), en ze anders wel eens zwaar ziek zou kunnen worden. Die bolletjes waren een soort onsteking van follikels, het eindigde op -okokken, maar ik weet al niet meer goed wat ze precies zei. Die hadden niks te maken met de hoest, maar ze vond het er niet zo ernstig uitzien als de hoest en ze kon er wel iets tegen geven, maar dat kon beter niet samen met de antibiotica (die tegen de hoest is), dus ga ik eerst 10-14 dagen antibiotica geven en hopelijk zijn de bolletjes dan ook weg, anders moet ik daar nog eens voor terug. Ik vroeg haar of ik iets bij in haar voeding kon geven om haar te helpen herstellen, en ze heeft me een vitaminepreparaat met zink meegegeven, maar toen vroeg ze wat ik gaf van eten, en ik zei 'rauwe voeding'. Er kwam niet veel reactie op, volgens mij had ze het ook niet helemaal verstaan.
5 minuten later kwam de conversatie terug op voeding en ze wilde nu toch wel weten wat voor brokjes Lucy at, en toen legde ik uit dat ze helemaal geen brokjes at, maar wel rauw vlees, rauwe botten, gepureerde groenten en fruit, eieren, yoghurt enzovoorts.
Eerst kwam er een bedenkelijk gezicht.
Dan kwam precies wat ik verwacht had: dat zou toch niet zo compleet zijn, tegenwoordig wordt hondenvoer wél écht uitgebalanceerd en compleet gemaakt, en ik zou er echt wel goed aan doen van Lucy een goede droge brok voor oudere honden te geven. Ze raadde het mij echt aan.
Ik zweeg.
Niet alleen omdat ik niet wist wat ik zou moeten zeggen, met welk argument ik eerst zou komen, maar ook omdat de moed mij in de schoenen zonk. Ik zou hier toch niks tegen kunnen inbrengen. Waarom zou ik ook gelijk hebben ? Zo zeker ben ik ook weer niet van mijn zaak, en als Lucy dan ziek wordt denk ik zelf meteen : ja, bén ik wel goed bezig ? Doe ik er wel goed aan Lucy rauw te voeren ? Ik bedoel, ik kan nog zoveel vinden en denken en aanvoelen en logisch vinden lijken, maar wat is nu écht het beste voor Lucy ?
Ik weet niet of ik nog wel brokjes zou kunnen kopen...ik weet niet of ik het over mijn hart krijg na een klein jaar steeds overtuigder en overtuigder raken maar al die ideëen overboord te gooien en maar gewoon terug brokjes te gaan geven.
Enfin, ik voel me dus niet zo geweldig nu, maar ik hoop dat Lucy snel weer gezond word, en dat jullie me een beetje een hart onder de riem kunnen steken.
Bedankt & groetjes,
Veerle
Door tvs
#517077
het kan heel goed een streptokokken infectie zijn, die kun je op allerlei manieren oplopen. het kan een uit de hand gelopen keelontsteking zijn maar ik heb het zelf een keer gehad nadat ik bij de kapper een wondje door een nagel had gekregen en de ontsteking naar binnen was geslagen. overal opgezette klieren, echt behoorlijk.
een van mijn kinderen heeft het gekregen na de zoveelste oorontsteking. je kunt het ook krijgen door bloedvergiftiging. het moet wel goed behandeld worden. en dat gebeurt dan met anti biotica en meestal een zware kuur.

voor zover ik weet heeft het niets maar dan ook helemaal niets met voer te maken.
Door Femke
#517187
ik vind nog steeds het beste argument: je voert je hond vlees omdat hij een vleeseter is.
Je hond volstoppen met granen, dat is hetzelfde als je konijn biefstuk geven.
Door peerle
#517278
Ik ben bang dat ze gewoon denkt dat ik mijn hond zo maar wat door elkaar geef en dat het helemaal niet overdacht is. Ik denk dat toen ze mij droge brokken aanprees ze niet echt wist wat ze zei, zoals ik dat niet zou weten als je het me zoveel jaar geleden gevraagd had. Ik zou ook hebben opgekeken van botten en alles zelf samenstellen. Maar ik ga me nog meer inlezen, dat geeft me steeds meer zekerheid, vooral als ik het zelf dan naga en het steeds weer blijkt te kloppen :).
Door Lizzy
#517445
Ik denk wel dat kennis macht is. Natuurlijk, als je net begonnen bent met zelf samenstellen en iemand in een witte jas verteld je heel stellig dat je niet goed bezig bent (en je bent daar met een hond die niet in orde is, anders zat je niet bij de dierenarts), dan slaat de twijfel toe. Dat lijkt me heel normaal. Ik denk dat de meeste barfers daar in het begin wel eens last van hebben gehad....

Maar als je je goed in leest en je goed verdiept in de materie en bijv. wat (op een verantwoorde wijze) experimenteert met je eigen honden (zodat je leert dat jouw hond het hier wel en hier niet goed op doet - want, dat is voor iedere hond wel anders): dan kom je beslagen ten ijs. En laat je voortaan zo'n dierenarts lekker uit d'r nek kletsen. Ergo, dan klets je je dierenarts, als je dat zou willen, zo onder tafel. Want, dierenartsen weten verrotte weinig van voeding. En juist omdat ze zo verdomd weinig van voeding weten, adviseren ze kant-en-klaar eten. Hoeven zij er niet over na te denken, over hoeveel vitamines en eiwitten en calcium/fosfor een hond nodig heeft.

Weet je wat ook helpt? Zet alles dat je je hond in 1 week voert eens op een eettafel. Alles. Van je vlees, vleesbot, orgaanvleessoorten, vis tot het groente, fruit, eieren, zuivel. Alles. Stal het uit, op je eettafel. En kijk ernaar. Neem nu een bak brokken. En kijk daar ook eens goed naar. Als het goed is besef je op dat moment dat die smerige ranzig stinkende droge meuk niet in de schaduw kan staan van al die heerlijke verse voedingswaren!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door