Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door quincy4
#516945
Ik heb net bij de slager om een vleesbot gevraagd voor Yellow, en ik kreeg toen een knieschrijf van een rund. Kan ik dit gewoon geven. Ik heb hem hiervoor een keer een lamsrib gegeven, maar dit kwam toen bij een carnibest verkooppunt weg, en deze slager gaf mij niet echt de indruk dat ie er verstand van had, want hij zei dat je geen kip en lam mocht geven.

Ik tweifel nu een beetje
:-\
Door lantsoght
#516950
Ik zou dat gerust geven. Mijn honden krijgen regelmatig een kalverknie, Corinne van carnibest heeft die mee. Ze vinden dat reuze, zijn daar heel druk aan bezig. Mijn vroegere hond (bouvier) die at dat helemaal op.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#516951
Je slager hoeft hier ook geen verstand van te hebben, tis slechts je slager, niks meer of minder. We hebben hier in de bieb een bottendocument waar je kunt lezen welke botten je wel en niet aan je honden kunt geven, daar heb je dus geen slager of cbverkooppunt voor nodig.
Een knieschijf is dragend geweest en dus knetterhard. Als eetbot zeerzeker niet geschikt. Daarbij hebben knieschijven vaak een zachter gedeelte wat wel opgegeten word maar daar krijgt je hond weer knoerharde ontlasting van die meer op cement lijkt dan op poep. Ik zou zeggen, trek er een soepie van voor jezelf en pletter 'm daarna maar in de vuilnisbak.
Door Lizzy
#516954
Ik sluit me bij Angelique aan: deze botten zijn vaak te hard. Het is ten eerste dragend deel (poot) en ten tweede is het van rund (ouder dier). Dus twee keer niet helemaal juist, zeg maar. Ik zou er een soepje van maken of hooguit je hond er een paar minuutjes op laten tutteren en hopen dat hij niet in 1 keer zijn kiezen er in zet (mijn hond heeft een gebroken kies omdat hij dacht een lekker zacht botje van baasje te krijgen en dit bleken per ongeluk ook runderbotten. Ik hoorde "KNERTS" en weg kies :().
Door quincy4
#516959
Oh, toch maar ff goed dus dat ik hier informeer.

Ik was niet echt voorbereid naar de winkel gegaan dus vandaar. Maar ik voel me dan eigenlijk best wel een beetje belazerd, want het heeft me een euro gekost. En dan die slager ook nog doen alsof ie er versand van heeft.

Yellow is aan het wisselen, dus ik geef het maar niet.

Bedankt voor de reacties
Door Lizzy
#516969
quincy4 schreef: Oh, toch maar ff goed dus dat ik hier informeer.

Ik was niet echt voorbereid naar de winkel gegaan dus vandaar. Maar ik voel me dan eigenlijk best wel een beetje belazerd, want het heeft me een euro gekost. En dan die slager ook nog doen alsof ie er versand van heeft.

Yellow is aan het wisselen, dus ik geef het maar niet.

Bedankt voor de reacties
Weet je wat het is? Een slager is een slager. Hij heeft verstand van vlees. Voor mensen. Maar voor hondenvoeding, hondenvlees en hondenbotten kun je beter vertrouwen op jezelf (en de kennis die je daar voor nodig hebt: die kun je hier wel op doen. We kunnen je wel helpen! Komt goed! We hebben het allemaal meegemaakt dat we met 'de verkeerde botten' thuis kwamen. Echt!). En naar de slager gaan en zeggen "ik wil een bot van xx (jonge) dier, van dit en dat deel van het skelet". Hij heeft je dus (in mijn ogen) niet bewust belazerd. Echt niet. Hij heeft gewoon (net als bijna alle slagers) geen verstand van hondenvoeding.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 24 mar 2006, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#516970
quincy4 schreef: Oh, toch maar ff goed dus dat ik hier informeer.

Ik was niet echt voorbereid naar de winkel gegaan dus vandaar. Maar ik voel me dan eigenlijk best wel een beetje belazerd, want het heeft me een euro gekost. En dan die slager ook nog doen alsof ie er versand van heeft.

Yellow is aan het wisselen, dus ik geef het maar niet.

Bedankt voor de reacties
Ja sorry hoor, maar als jij je gewoon wat beter had voorbereid dan had je niet op het "verstand" van een ander hoeven vertrouwen. Let wel dat JIJ ten alle tijde verantwoordelijk bent voor wat je je hond voert, niet de slager of wie dan ook.
Door Bianca1
#516976
Ik zou een knieschijf denk ik wel geven, want een knieschijf is geen dragend deel; het is een erwtbeen en zorgt voor krachtsdistributie van bovenbeen naar onderbeen...
Door mutsie
#516982
Angelique schreef: Ja sorry hoor, maar als jij je gewoon wat beter had voorbereid dan had je niet op het "verstand" van een ander hoeven vertrouwen. Let wel dat JIJ ten alle tijde verantwoordelijk bent voor wat je je hond voert, niet de slager of wie dan ook.
Nou, toen ik voor het eerst hiermee bezig was, wist ik ook niet wat voor botten dragend waren en welke niet. Ik had ook eerst van die knie-en. Had wel de tegenwoordigheid van geest om ze er niet te lang op te laten knauwen. En dus bleek dat alles zo'n beetje van het rund niet te voeren is.
Ik las alles wat los en vast zat.

Nu herken je het wel, hoewel ''lamsribben'' ook erg ver uit elkaar liggen in kwaliteit.

Maar vaak heeft ''de slager'' niet de botten die wij willen.

Kijk eens in de bibliotheek of er niet een adresje bij staat wat dicht in de buurt is.
En niet gelijk iedereen met stomheid :o geslagen is als jij om kippennekken, runderstrot of geitenribben vraagt.

Karin
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door