Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#515660
Hallo,

Misschien heeft er iemand van jullie hier ervaring mee. Ik weet dat er ook verscheidene DA lid zijn van dit forum, dus vandaar mijn vraag.

Mijn hond heeft vorige maand een maagtorsie gehad, is geopereerd en de maag werd vastgezet, en hij is goed hersteld. Ik ben nu echter als de dood dat er terug iets misgaat…

Na de torsie heb ik hem dadelijk overgeschakeld van brokken naar kvv en wissel af met barf.

Ik geef hem zijn eten in geen te grote porties en zet zijn bak op de grond (hij is wel heel gulzig).

Zijn maag is vastgezet, dus dat is al wel een veiligheid, maar dilateren (gasvorming) kan altijd nog. Ik heb het hele internet afgeschuimd naar info en blijkbaar kan dilateren ook nog flink gevaarlijk zijn.
Mijn vraag is nu: bestaat er misschien een homeopathisch middel om dilateren te voorkomen? En wat indien hij dilateert. Stel dat ik niet onmiddellijk een DA kan bereiken, kan ik dan eerste hulp of medicatie toedienen? Op het web wordt gezegd altijd Mylanta bij de hand te hebben (zou maagzuur neutraliseren). Is dit vrij te verkrijgen en heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor alle info!
Door Lizzy
#515664
Ik heb altijd geleerd dat je het homeopathische middel Carbo Vegetabilis D6 moet geven bij dilatie, ter voorkoming van maagtorsie en bij maagtorsie onderweg naar de DA. Dit geplet tot poeder (tussen twee eetlepels bijvoorbeeld) op het mondslijmvlies inwrijven.

Dit is natuurlijk een algemeen middel.

Er zijn misschien nog middelen die je kunt geven om dilatie te voorkomen met meer passende middelen. Misschien kan Tannetje daar over adviseren.

Overigens, ter voorkoming van maagtorsie zou ik zelf ook (heb je mij weer) probiotica geven!

Overigens, ik heb ook een hond gehad die een maagtorsie heeft gehad. Zij heeft daarna wel diverse keren aanvallen van misselijkheid gehad waarbij ze lucht ging slikken (door de misselijkheid). Dit was ook wat er gebeurde voordat ze de echte maagtorsie kreeg. Ik gaf haar dan Carbo Veg. en ik masseerde heel zachtjes haar buik. Aan beide kanten draaide ik zachtjes met mijn handen langs haar buik. Het gebeurde werkelijk iedere keer weer dat ze dan een paar flinke boeren of windjes liet (niet achter je hond gaan staan :-X ;D) en zij weer helemaal beter voelde.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 mar 2006, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#515666
quote Lizzy: Ik heb altijd geleerd dat je het homeopathische middel Carbo Vegetabilis D6 moet geven. Dit geplet tot poeder (tussen twee eetlepels bijvoorbeeld) op het mondslijmvlies inwrijven.

Bedankt Lizzy! Is dit als remedie bij dilatatie of ter voorkoming?

Ik had ook al gedacht aan probiotica en heb alvast enkele van je posts hierover uitgeprint!
Door Lizzy
#515668
[quote="workingmalinois"]
quote Lizzy: Ik heb altijd geleerd dat je het homeopathische middel Carbo Vegetabilis D6 moet geven. Dit geplet tot poeder (tussen twee eetlepels bijvoorbeeld) op het mondslijmvlies inwrijven.

Bedankt Lizzy! Is dit als remedie bij dilatatie of ter voorkoming?

Ik had ook al gedacht aan probiotica en heb alvast enkele van je posts hierover uitgeprint!

[/quote]

Ja sorry, ik was te snel met het verzenden van mijn tekst. Ik heb er hierboven nog het e.e.a. aan toegevoegd! (Carbo V is inderdaad bij dilatie).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 mar 2006, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#515901
[quote author=Lizzy l

Overigens, ter voorkoming van maagtorsie zou ik zelf ook (heb je mij weer) probiotica geven!

. Zij heeft daarna wel diverse keren aanvallen van misselijkheid gehad waarbij ze lucht ging slikken (door de misselijkheid). Dit was ook wat er gebeurde voordat ze de echte maagtorsie kreeg. Ik gaf haar dan Carbo Veg. en ik masseerde heel zachtjes haar buik. Aan beide kanten draaide ik zachtjes met mijn handen langs haar buik. Het gebeurde werkelijk iedere keer weer dat ze dan een paar flinke boeren of windjes liet (niet achter je hond gaan staan :-X ;D) en zij weer helemaal beter voelde.
[quote][/quote]

dit lijkt verdacht veel op wat Cairo dus gisteravond heeft gehad.Het is dus vanzelf allemaal wel goed gekomen,gelukkig.Maardat gebeurt door te schrokkerig eten,toevallig of jij weet??

Dat Carbo Veg.waar kan ik dat kopen??
Laatst gewijzigd door judith1967 op wo 22 mar 2006, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#516667
[quote="judith1967"]
dit lijkt verdacht veel op wat Cairo dus gisteravond heeft gehad.Het is dus vanzelf allemaal wel goed gekomen,gelukkig.Maardat gebeurt door te schrokkerig eten,toevallig of jij weet??

Dat Carbo Veg.waar kan ik dat kopen??

[/quote]

Schrokkerig eten is zeker niet bevorderlijk en staat ook in het rijtje van mogelijke oorzaken van maagtorsie. Bij het schrokken nemen de honden namelijk ook veel lucht mee naar binnen. En hier worden ze dan weer misselijk van. Waardoor ze vaak nog meer lucht gaan slikken....

Eet Cairo vanuit een voerstandaard? Eet hij versvlees of barf?

Carbo Vegetabilis D6 kun je bij de apotheek bestellen van bijv vsm.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 24 mar 2006, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#517106
Dankjewel ,lizzy.

Cairo eet vers vlees.Bibi en ga binnenkort ook cb geven.hij eet idd uit een voerbak op hoogte,die heb ik al n.a.v het topic(voerbak op hoogte)al wat verlaagd,nog niet helemaal naar benden,maar halverweg,kijken hoe dat gaat,als dat goed gaat,laat ik hem nog meer zakken.
Ik heb van het cb verkooppunt ook de kruidenmix gehad om uit te proberen ze zei dat dat ook heel goed was voor zijn maag/darmflora(dit is dan een soort van probiotica?)
En om het erge schrokken tegen te gaan,heb ik een plastice bak(omgekeerd ) in zijn voerbak gezet en dan leg ik daar omheen zijn voer en dan eet Cairo ook al wat rustiger.

dus even voor de zekerheid.Als Cairo de volgende keer na het eten zich weer niet lekker voelt(likkebaarden en smakken)dan doe ik dat Carb veg.even pletten tussen 2 lepeltjes en dan (mondslijmvlies?)bedoel je dan achter op zijn tong of aan de zijkanten (binnenin) van zijn bek?
#517110
[quote="workingmalinois"]
Hallo,


Mijn hond heeft vorige maand een maagtorsie gehad, is geopereerd en de maag werd vastgezet, en hij is goed hersteld. Ik ben nu echter als de dood dat er terug iets misgaat..

[/quote]
Hoe is die maagtorsie bij jouw hond gebeurt??
Dat is die hond van jouw fotootje,neem ik aan??
Ik vind het wel een hele mooie hond
Laatst gewijzigd door judith1967 op vr 24 mar 2006, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#517168
judith1967 schreef: Dankjewel ,lizzy.

Cairo eet vers vlees.Bibi en ga binnenkort ook cb geven.hij eet idd uit een voerbak op hoogte,die heb ik al n.a.v het topic(voerbak op hoogte)al wat verlaagd,nog niet helemaal naar benden,maar halverweg,kijken hoe dat gaat,als dat goed gaat,laat ik hem nog meer zakken.
Ik heb van het cb verkooppunt ook de kruidenmix gehad om uit te proberen ze zei dat dat ook heel goed was voor zijn maag/darmflora(dit is dan een soort van probiotica?)
Ja, dit is ook probiotica. Maar, ik heb zelf nooit gunstige effecten van het spul mogen bemerken.... Zeker niet de gunstige effecten die ik wel zie met probiotica capsules.
En om het erge schrokken tegen te gaan,heb ik een plastice bak(omgekeerd ) in zijn voerbak gezet en dan leg ik daar omheen zijn voer en dan eet Cairo ook al wat rustiger.
Dat is mooi.
dus even voor de zekerheid.Als Cairo de volgende keer na het eten zich weer niet lekker voelt(likkebaarden en smakken)dan doe ik dat Carb veg.even pletten tussen 2 lepeltjes en dan (mondslijmvlies?)bedoel je dan achter op zijn tong of aan de zijkanten (binnenin) van zijn bek?
Ja, correct. En vergeet niet zachtjes zijn buik te masseren. Met beide handen aan beide zijde van zijn buik en heeeeel zachtjes rondjes draaien over de buik/zij. Dat maakt vaak dat de gaan boeren/winden en dat lucht op. Het hielp bij Whoofer echt erg goed. Wanneer gaat hij precies likkebaarden en smakken? Is dat spontaan, geen aanwijsbaar moment? Of is het bijv. na het eten of uitlaten of snacken?
#517666
quote/ Hoe is die maagtorsie bij jouw hond gebeurt??
Dat is die hond van jouw fotootje,neem ik aan??
Ik vind het wel een hele mooie hond /quote

Hallo,

Hij kreeg het net na zijn eten. Hij was volledig normaal en zoals altijd vloog hij op zijn eten en slokte alles heel gulzig naar binnen.

Ik liet hem dan uit om te plassen en zag quasi dadelijk dat er iets misging. Hij liep verkrampt en was onrustig. Toen braakte hij al zijn eten uit. Ik dacht dat hij wat gulzig geweest was en dat het nu wel opgelost zou zijn, maar dat was niet het geval. Hij bleef onrustig en wou steeds drinken toen ik met hem terugkwam.
Ik heb dan mijn andere hond uitgelaten en toen ik 10min later terugkwam, was Gastje zeker niet beter.
Ik riep hem bij mij en voelde toen dat zijn buik hard en gespannen was en iets begon op te zetten.
Heb dan dadelijk de kliniek gebeld en ben er als een gek naartoe gereden. Daar heeft men gelukkig heel vlug gehandeld en binnen het halfuur lag hij al op de operatietafel. Daarom was hij nog niet in shock en was de milt nog niet beschadigd.
Het was echt heel angstaanjagend en ik was behoorlijk in paniek :(

Gast is niet de hond op de foto. Dat is zijn papa, onze Tim. Wij hebben Tim en 2 zonen: Fils en Gast :D, mijn 3 beste vriendjes!
#520273
Lizzy schreef: Ja, dit is ook probiotica. Maar, ik heb zelf nooit gunstige effecten van het spul mogen bemerken.... Zeker niet de gunstige effecten die ik wel zie met probiotica capsules. Dat is mooi.Ja, correct. En vergeet niet zachtjes zijn buik te masseren. Met beide handen aan beide zijde van zijn buik en heeeeel zachtjes rondjes draaien over de buik/zij. Dat maakt vaak dat de gaan boeren/winden en dat lucht op. Het hielp bij Whoofer echt erg goed. Wanneer gaat hij precies likkebaarden en smakken? Is dat spontaan, geen aanwijsbaar moment? Of is het bijv. na het eten of uitlaten of snacken?
Hoi Lizzy,
Cairo vind de kruiden/ fytomix wel erg lekker,alleen ik vind het nu toch wel minder leuk om te geven.

Dat Cairo zich niet lekker begon te voelen dat gebeurde gelijk na het eten.hij had weer erg gulzig zijn eten opgegeten.
Dus het heeft duidelijk dus te maken met het schrokkerige/gulzige eten,waardoor veel lucht mee naar binnen gaat.
#520274
workingmalinois schreef: quote/ Hoe is die maagtorsie bij jouw hond gebeurt??
Dat is die hond van jouw fotootje,neem ik aan??
Ik vind het wel een hele mooie hond /quote

Hallo,

Hij kreeg het net na zijn eten. Hij was volledig normaal en zoals altijd vloog hij op zijn eten en slokte alles heel gulzig naar binnen.

Ik liet hem dan uit om te plassen en zag quasi dadelijk dat er iets misging. Hij liep verkrampt en was onrustig. Toen braakte hij al zijn eten uit. Ik dacht dat hij wat gulzig geweest was en dat het nu wel opgelost zou zijn, maar dat was niet het geval. Hij bleef onrustig en wou steeds drinken toen ik met hem terugkwam.
Ik heb dan mijn andere hond uitgelaten en toen ik 10min later terugkwam, was Gastje zeker niet beter.
Ik riep hem bij mij en voelde toen dat zijn buik hard en gespannen was en iets begon op te zetten.
Heb dan dadelijk de kliniek gebeld en ben er als een gek naartoe gereden. Daar heeft men gelukkig heel vlug gehandeld en binnen het halfuur lag hij al op de operatietafel. Daarom was hij nog niet in shock en was de milt nog niet beschadigd.
Het was echt heel angstaanjagend en ik was behoorlijk in paniek :(

Gast is niet de hond op de foto. Dat is zijn papa, onze Tim. Wij hebben Tim en 2 zonen: Fils en Gast :D, mijn 3 beste vriendjes!

Jeetje,wat zul jij geschrokken zijn,gelukkig is ook alles met jouw hond goed afgelopen.

Mss ook eens proberen om iets van een (omgekeerde)bloempot of plastic bakje in zijn voerbak te zetten,waardoor die niet zo gulzig/schrokkerig kan eten.
Bij Cairo helpt het erg goed,hij eet al een stuk rustiger,of zijn vlees in een Kong geven is mss ook een optie.Mss dat het een torsie/dilatie niet zal voorkomen,maar het is het proberen waard.

Zijn paps is een knappe vent,dus als zijn zonen zijn looks hebben .Prachtig ;D
Laatst gewijzigd door judith1967 op wo 29 mar 2006, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#520301
judith1967 schreef: Hoi Lizzy,
Cairo vind de kruiden/ fytomix wel erg lekker,alleen ik vind het nu toch wel minder leuk om te geven.

Dat Cairo zich niet lekker begon te voelen dat gebeurde gelijk na het eten.hij had weer erg gulzig zijn eten opgegeten.
Dus het heeft duidelijk dus te maken met het schrokkerige/gulzige eten,waardoor veel lucht mee naar binnen gaat.
Je kunt Cairo ook goede probiotica-capsules geven. Die stinken niet en werken (in mijn ogen) vele malen beter dan die ongeboren poep....

Wat voer je Cairo nu, als ik mag vragen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door