Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BellaRico
#515799
Hallo allemaal,

hier het eerste berichtje van onze kant. Na al een tijdje mee te hebben gelezen wordt het eens tijd om ons voor te stellen. Wij zijn Bella, een teefje Engelse Bulldog van 3 jaar en Rico, een reu Hollandse Herder van 6 jaar. Sinds een maand of twee geeft ons baasje ons kvv en de laatse weken ook barf. Met Rico gaat dit super, kippennekken/vleugels, eendenkarkas, sardientjes, lamsnekken/ribben etc. afgewisseld met kvv. Met Bella gaat het helaas minder. Zij verteerd te kip en vis wel goed, echter haar huid gaat de laatste tijd opspelen. Zij is heel gevoelig en ik ben dan ook voorzichtig met verschillende vis/vleessoorten. Ze vertoont bultjes onder haar huid (verschillend van afmeting) en vorige week had ze de huis op haar schouders opengekrabt (tot bloedens toe). Ik schreef dit toe aan het ontgiften. Mijn man was hier echter niet echt gelukkig mee. Toen Bella gisteravond echter thuiskwam na een nachtje bij een Bull-vriendje te hebben gelapen, waren heel haar ogen dik en gezwollen. Enfin, vandaag naar de DA en jawel, deze kwam aan met het feit dat ze allergisch is voor "iets" in het voer en heeft een zak met hypoallergeen voer (van Royal Canin) meegegeven aan mijn man.... :'(Nu wil ik Rico en Bella zo eten gaan geven maar vind het zo moeilijk om nou weer van die klinische brokken in haar bak te gooien. :-\ Wat moet ik doen?
Door BellaRico
#515814
De meest logische reactie zal natuurlijk zijn om gewoon door te barfen en dat het dan vanzelf wel goed komt, maar ik twijfel hier zo aan en ik vind het zo zielig om haar zo te zien. Is het misschien een optie om eerst een paar weken dit voer te geven en daarna rustig over te stappen op vers waarbij ik de verschillende soorten voer rustig opbouw zodat ik kan zien waar het aan ligt en dit dan uit het voer te elimineren? Ik weet het nu nl. echt niet, ze heeft altijd wel een beetje bultjes gehad maar haar huid heeft er nog nooit zo slecht uitgezien.
Door Lizzy
#515820
Tja.... lastig. En zielig, voor Bella! Huidproblemen zijn altijd erg ingewikkeld...

Ik zou zelf geen hypo-allergene brok geven. Persoonlijk. Ik zou die zak terug brengen naar de DA en zeggen "bedankt, maar bedankt" ;D.

Ik zou een zelf samengesteld eliminatie-dieet geven. Er is vast nog wel 1 vleesbot soort dat Bella niet gehad heeft? Bijvoorbeeld: geit? Of eend? Of iets? Ze mag het vleessoort echt nog niet eerder gegeten hebben! Nou, als je nou van dat ene dier zowel de botten als het vlees als het orgaan geeft: dan loopt ze in die 6 tot 9 weken echt geen tekorten op. Gewoon, alleen deze vleesbotten, vlees en organen. Verder niks. Geen supplementen, geen visolie, geen groente, geen zuivel. Geen tussendoortjes. Niks. Als haar huid dan beter wordt, dan kun je inderdaad aannemen dat er een voedsel-allergie in het spel is (de kans is overigens ook ruim aanwezig dat Bella om andere redenen als een voedsel-allergie huidproblemen heeft!! Dierenartsen wijten huidproblemen nogal erg snel aan voeding....). Als de problemen over zijn, begin dan heel langzaam 1 ding per 2 weken toe te voegen en een dagboekje bij te houden. Zodra haar huid slechter wordt: bingo, heb je 1 veroorzaker te pakken.

Mocht het eliminatie-dieet niks voor haar doen, dan zou ik zelf naar een holistisch dierenarts gaan.
Door Mevroi Kruim
#515821
Leuk bedacht van de da, maar heeft hij/zij ook een allergietest gedaan? Als niet hoeft het dat helemal lniet te zijn. Het kan ook een reactie op iets heel anders dan het voer zijn, bv nieuwe vloerbedekking, of een stiekeme huidparasiet of schimmel. Om dat te kunnen uitsluiten moet de da een huidafkrabsel maken en grondig onderzoeken.

Eerlijk gezegd zou ik helemaal niet aan die brokken beginnen. Als mijn hond duidelijke allergieverschijnselen had (en dit kan nog ontgiften zijn) dan ging ik zelf een eliminatie-dieet samenstellen uit barfonderdelen. Elders is beschreven hoe dat in z'n werk gaat. Door het zelf te doen weet je precies wat je hond krijgt en kun je stuk voor stuk de onderdelen toevoegen.

Je moet dan beginnen met een diersoort die je hond nog niet gehad heeft, en daar een voor een de delen van gaan voeren met een week tussenruimte. Je zou bv met geit kunnen beginnen, zo te zien heeft ze dat nog niet gehad. Als dat goed gaat kun je iets anders proberen, en als je dan een reactie krijgt weet je waar het aan ligt.

Ik zou zelf eerst de hond helpen met ontgiften dmv groene leem of Drainage Compositum van Groene Os, en wassen wil de huid ook nog wel eens helpen.
En verder zou ik de da vragen om een huidafkrabsel te onderzoeken.
Bullen lijken trouwens wel extra gevoelige velletjes te hebben, er zijn hier op BP legio eigenaren die met hun bulletjes aan het tobben zijn (geweest) met de huid.
Door Lizzy
#515823
Tjonge, er zit niet eens 1 seconde tussen hetgeen Kruimel en ik hebben geschreven! En toch schrijven we praktisch hetzelfde ;D!
Door Mevroi Kruim
#515826
Lizzy schreef: Tjonge, er zit niet eens 1 seconde tussen hetgeen Kruimel en ik hebben geschreven! En toch schrijven we praktisch hetzelfde ;D!
;D ;D ;D Ik blijf het zeggen: great minds .....

;D ;D
Door BellaRico
#515845
Bedankt, moet zeggen dat ik er dus ook niets voor voer om die klinische dingen te gaan geven :P Geit, eend of lam kan ik proberen. Is hier nog een voorkeur aan ofzo, of gaat het er alleen om dat ze een diersoort eet die ze nog niet gehad had? En is het dan de bedoeling dat ik bij de slager om verschillende delen ga vragen? Ik weet nl niet of het bv met geitenribben al gaat lukken bij haar, ze heeft alleen nog maar "beginners"bot gehad, dus kippennekken, sardientjes en afgelopen weekend heeft ze een deel van een zalmkop afgeknabbeld (erg leuk gezicht ;D)
En wat betreft die groene leem of dat supplement van Groene Os, waar kan ik dat halen? Sorry voor de vele vragen, maar ben een beginnend barfer en wil het graag goed doen.
Wat betreft de soorten vlees/botten, dit is niet echt een probleem want wij wonen in Rotterdam en daar heb je genoeg keuze door Islamitische slagers en wildpoeliers.
Rico gaat zo in ieder geval een parelhoenkarkas veroberen :D
Door Lizzy
#515848
BellaRico schreef: Bedankt, moet zeggen dat ik er dus ook niets voor voer om die klinische dingen te gaan geven :P Geit, eend of lam kan ik proberen. Is hier nog een voorkeur aan ofzo, of gaat het er alleen om dat ze een diersoort eet die ze nog niet gehad had? En is het dan de bedoeling dat ik bij de slager om verschillende delen ga vragen? Ik weet nl niet of het bv met geitenribben al gaat lukken bij haar, ze heeft alleen nog maar "beginners"bot gehad, dus kippennekken, sardientjes en afgelopen weekend heeft ze een deel van een zalmkop afgeknabbeld (erg leuk gezicht ;D)
En wat betreft die groene leem of dat supplement van Groene Os, waar kan ik dat halen? Sorry voor de vele vragen, maar ben een beginnend barfer en wil het graag goed doen.
Wat betreft de soorten vlees/botten, dit is niet echt een probleem want wij wonen in Rotterdam en daar heb je genoeg keuze door Islamitische slagers en wildpoeliers.
Rico gaat zo in ieder geval een parelhoenkarkas veroberen :D
Als Bella nog totaal geen botten gewend is, dan zou je ook kunnen besluiten om een dieet te doen met eend. Je kunt gewoon delen van hele eend geven. Eventueel begin je eerst met eendennekken en eendenvlees. Maar ik zou al vrij snel overstappen op hele eenden. Deze zijn niet zo heel schreeuwend duur, de botten zijn behoorlijk zacht en meestal zitten ook de organen er nog in. Je slaat dan 3 vliegen in 1 klap!

Ik zou zelf even helemaal geen supplementen erbij geven. Want, stel het gaat beter; dan weet je nog niet waar het aan gelegen heeft....
Door Twiz
#515937
Ik zou ook niet met die brok aan de slag gaan. Die fout heb ik bij mijn eigen hond wel gemaakt. Drie en halve week op die lekkere hypoallergene DA brokken en Twizzle werd er echt niet beter van. Toen heb ik de DA gebeld om te vragen of hij die grote nieuwe zak terug wilde nemen. Op het waarom van de DA heb ik gevraagd: hoe beroerd moet mijn hond worden voordat je zelf overtuigd bent dat die dure dieetbrokken helemaal niets goeds doen voor mijn hond.
Hij vond het geen probleem om de brokken terug te nemen (ca. 80 euro per 14 kilo)

Mijn hond was al gewend aan kvv, maar dan de gewone algemene soorten. Toen zijn we begonnen met carnibest eend/rijst, en nu ben ik aan het overschakelen op barf. Omdat ze nog steeds niet geheel klachtenvrij is (jeuk) wil ik ook de rijst nog uit het menu hebben.

Ondertussen heb ik al een beetje kunnen ontdekken waar ze zeker NIET tegen kan, kip, rund, en lam zijn niet goed gevallen. Kalkoen is nog niet zeker. Kwartel is vorige week wel goed gegaan.
Eend verdraagt ze prima, paard gaat goed en geit is ook perfekt. Sardientjes gaat ook goed evenals koolvis en morgen krijgt ze voor het eerst een zalmkop, kijken hoe dat gaat.
Parelhoenkarkas heeft ze gister gegeten, en tot nu toe niet meer jeuk als anders, houtduifkarkas eet ze echt niet. (daar heb ik dus nog wat van liggen)

Bij canis naturalis (of mag ik geen reclame maken?) hebben ze eendennekken en dat is een goed zacht bot waar ook aardig wat vlees aan zit.

Er blijft genoeg te proberen over, succes.
Door BellaRico
#516122
Bedankt Twiz voor je reactie. Heb zelf inderdaad ook zitten denken aan CB eend/rijst, omdat ik op BP hierover doede reacties had gelezen betreffende huidproblemen. Wat betreft canis naturalis, hier heb ik me ingeschreven maar ik begreep dat ze (nog) niet in Rdam bezorgen. Heb echter net op de site gelezen dat dit vanaf 1 april wel gaat gebeuren dus das goed nieuws! :) Heb besloten om Lizzy's advies op te volgen en voor Bella over te schakelen op eend. Moet hier bij de polier aan te komen zijn. Hoop dat dit goed gaat want dan hoeft ze niet zo jaloers te zijn op Rico's barfmenu.
Door Audrina
#516610
BellaRico schreef: Heb besloten om Lizzy's advies op te volgen en voor Bella over te schakelen op eend. Moet hier bij de polier aan te komen zijn.
Bij Islam Centrum (wolphaertsbocht) verkopen ze ook eend. Ze zien er alleen nogal "vreemd" uit omdat de veren er af zijn gebrand. Maar ze zijn daar denk ik goedkoper dan bij de poelier. Ik weet alleen niet of de organen er nog in / bij zitten.
En bij sommige supermarkten hebben ze ook diepvries-eend (Lidl heeft ze soms).
Door Twiz
#516611
hiram schreef: in hoeverre moet je hypo voer eigenlijk serieus nemen?
net zo serieus als puppy voer ;)?
NIET serieus nemen.

Maar dat is achteraf hé.

Net zoals gewone brok barst het van de koolhydraten, om over de herkomst van de "hoogwaardige" eiwitten nog maar te zwijgen. Het blijft gekookt spul, hoe de producent z'n best ook doet.
Gebruikersavatar
Door Madera
#516666
Audrina schreef: Bij Islam Centrum (wolphaertsbocht) verkopen ze ook eend. Ze zien er alleen nogal "vreemd" uit omdat de veren er af zijn gebrand. Maar ze zijn daar denk ik goedkoper dan bij de poelier. Ik weet alleen niet of de organen er nog in / bij zitten.
En bij sommige supermarkten hebben ze ook diepvries-eend (Lidl heeft ze soms).
als de veren eraf zijn gebrand moet je je dan geen zorgen maken over verhitting???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door