Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roman
#515706
Hey hallo allemaal,

hier een berichtje van de vrouwlijke kant van het stel! We zijn nu al een poosje over barfen aan het dimdammen en sinds een aantal dagen serieus aan het lezen hier op de site. Het ziet er allemaal heel goed uit en we hebben echt zin om straks te gaan beginnen hiermee. ;D En het is een uitdaging om alles goed berekent te krijgen :P
Nu heb ik misschien een hele domme vraag maar wat voor ons het makkelijkst zou zijn is sochtends gewoon brok houden en savonds barfen! Aangezien wij beide werken hebben we sochtends gewoon veel minder tijd om te barfen. Nu had ik begrepen dat meer mensen dit princiepe hanteerde maar ik had het net op het andere forum hierover en die zeiden gelijk dat dat dus niet mag.

Hoe doen jullie dat? Sochtends vers geven dan?

Bedankt alvast groetjes ilona
Door Peet
#515708
Ik ben absoluut geen voorstander van de combi barf & brok. Vind het zelfs gevaarlijk.

Als barf lastig voor je is 's morgens, geef dan kvv (komplete versvlees maaltijd). Gewoon een rolletje of bakje de avond van te voren ontdooien.
Veel gezonder....én veilig ;D
Gebruikersavatar
Door cheeta
#515710
je zou s`morgens als je weinig tijd heb ook kvv (compleet vers voer) kunnen geven snel, makkelijk en vers en dan gauw de brokken de deur uit en dan sàvonds barf, maar in de praktijk zal je merken dat barf ook niet zoveel tijd kost dan dat je nu mischien denkt.
succes
Door herder_lover
#515711
waarom zou je vanwege de tijd in de ochtend niet een barfmaaltijd kunnen neerzetten?
Ik maak porties voor een week klaar, per zak in de vriezer en iedere dag per hond een eigen zak eruit ;D
ontdooien, en in twee of drie verdelen.
Hier krijgen ze in de ochtend een groentenmix met vis of ei. 's Middags een barf of kvv maaltijd en 's avonds weer een barf of kvv (een hond eet barf, de andere twee tijdelijk kvv).

Echt het kan hoor en veel beter voor de dieren om gewoon helemaal geen brokken meer te geven.... ;D
Door Roman
#515716
Peet schreef: Ik ben absoluut geen voorstander van de combi barf & brok. Vind het zelfs gevaarlijk.

Als barf lastig voor je is 's morgens, geef dan kvv (komplete versvlees maaltijd). Gewoon een rolletje of bakje de avond van te voren ontdooien.
Veel gezonder....én veilig ;D
waarom gevaarlijk ???
Door Peet
#515720
Om botten goed te kunnen verteren, is een laag maagzuurgehalte nodig. Rond de Ph-1.

Een hond die brokken eet, heeft een maagzuur van rond Ph 5 of hoger. Door de brokken (60% koolhydraat) is het maagzuur minder zuur. De kans dat daardoor de botten dus niet goed verteren, is dan groot.

Nogmaals, het is mijn persoonlijke mening hoor....maar ik zou het risico niet nemen. ;)
Laatst gewijzigd door Peet op wo 22 mar 2006, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#515721
Met barfen geef je je hond ook botten. Om die veilig te kunnen verteren moet het maagzuur zuur zijn (ph laag).
Als je brokken (= veel koolhydraat) geeft gaat de ph omhoog (maagzuur = minder zuur) en heb je het risico dat botten minder goed verteren. Dit kan een risico zijn.
Door Lizzy
#515724
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het erg weinig werk vind om 's morgens te barfen. Ze krijgen hier gewoon ieder een paar kippenvleugels of karkas ofn een deel van een hele parelhoen, eend, konijn. Ik verpak dat in dag-porties (en dan gaat het de vriezer in), haal 1 dagportie eruit en verdeel dat in de ochtend over drie bakken. Volgens mij is dit net zoveel werk als brokken in een bak doen!
Door Lizzy
#515726
Oh overigens, ik vind persoonlijk dat je de gezonde manier van voeren (BARF) niet geheel benut als je ook nog die rommel (brok) blijft geven... Om die reden zou ik dat zelf beslist niet doen.

Ik denk wel dat, als je persee toch brokken zou willen geven (en nogmaals, jammer!) dat dit wel te combineren moet zijn met barf. Alleen denk ik dat je uit moet kijken welke vleesbotten je geeft (en vooral heeeeel langzaam opbouwen en blijven kijken of de botten goed verteren) en je goed moet monitoren of je hond het goed doet op de combinatie brok:vers. Aangezien er honden zijn die niet tegen de omwisseling van brok en kvv kunnen (dagelijks), zijn er ook honden die moeite hebben met brok en barf. Iets om in de gaten te houden dus.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 mar 2006, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roman
#515731
Bedankt voor de duidelijke antwoorden en ik stel jullie mening zeer op prijs!! ;D Dagporties moet zeer zeker te doen zijn! Hadden we nog niet echt bij nagedacht..Maar ik neem aan dat als je het invriest dat het dan eerst moet ontdooien voordat je het geeft?! Of hoeft dat niet???? Ben nog lerende en ik vraag altijd maar gewoon alles!!
Door Roman
#515732
Bedankt voor de duidelijke antwoorden en ik stel jullie mening zeer op prijs!! ;D Dagporties moet zeer zeker te doen zijn! Hadden we nog niet echt bij nagedacht..Maar ik neem aan dat als je het invriest dat het dan eerst moet ontdooien voordat je het geeft?! Of hoeft dat niet???? Ben nog lerende en ik vraag altijd maar gewoon alles!!
Door Mevroi Kruim
#515735
Ff eraan denken dat je 's avonds het ontbijt uit de vriezer haalt en 's morgens het diner ;D
Ik heb het met mijn katten ook een paar jaar zo gedaan, per portie ingevroren voor een week. Toen maalde ik de botten en maakte ik complete maaltijden met vlees, orgaan, olie e.d.
Tegenwoordig moeten de zielepoten hele lappen eten, en de botten zoveel mogelijk zelf kauwen. Mishandelde beestjes zijn het! ;D ;D

Mijn honden eten trouwens hooguit een keer per dag, is ook weer een stuk makkelijker qua beheer.
Door nikèdog2000
#515739
natuurlijk moet je het ondooien
jij eet smorgen vroeg toch ook geen ijsklomp????????
je kunt ook 15 minuten vroeger opstaan.
en je honden dan ook laten barfen
geef je s'morgens dingen die snel opgaan
Door Roman
#515748
nikèdog2000 schreef: natuurlijk moet je het ondooien
jij eet smorgen vroeg toch ook geen ijsklomp????????
je kunt ook 15 minuten vroeger opstaan.
en je honden dan ook laten barfen
geef je s'morgens dingen die snel opgaan
Ja dat is idd ook een optie!!! Maar bij mij weten ontdooit vlees niet in 15 minuten :-\
Enne het was maar een vraag hoor!!! :o
Door Roman
#515749
Kruimel schreef: Ff eraan denken dat je 's avonds het ontbijt uit de vriezer haalt en 's morgens het diner ;D
Ik heb het met mijn katten ook een paar jaar zo gedaan, per portie ingevroren voor een week. Toen maalde ik de botten en maakte ik complete maaltijden met vlees, orgaan, olie e.d.
Tegenwoordig moeten de zielepoten hele lappen eten, en de botten zoveel mogelijk zelf kauwen. Mishandelde beestjes zijn het! ;D ;D

Mijn honden eten trouwens hooguit een keer per dag, is ook weer een stuk makkelijker qua beheer.
Kijk hier kan ik wat mee BEDANKT!!! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door