Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#51201
Gisteren stond in het AD magazine het volgende over visolie capsules (door Melchior Meijer):

"Wat zit er in al die potjes met gezondheid uit de zee? Het onlangs gepubliceerde Noorse onderzoek 'Juks i dyre kapsler' (rotzooi in dure capsules) suggereert dat de haringkar voorlopig beter en goedkoper (en beslist ook lekkerder) alternatief is. Marit Aursand maate met kernspinresonantie chemische "vingerafdrukken" van een tiental merken visolie, in prijs variërend van 15 eurocent tot ruim een halve euro per capsule. Ze registreerde nog net geen transformatorolie, maar de beloofde "verse zalmolie" kon slechts in enkele monsters worden aangetoond. Aursand ontdekte ook dat achter de talloze verpakkingen vaak een en hetzelfde product schuilgaat. Enkele grote producenten kopen overal ter wereld grote partijen goedkope visolie van sterk wisselende kwaliteit op, mixen de boel en brengen dat mengsel onder verschillende merken op de markt.

De keuringsdienst van Waren moet erop toezien dat de fabrikanten die wet naleven. Visolie is nog nooit geanalyseerd. Waarom niet? "wij werken met een lijst van stoffen die niet in een preparaat mogen voorkomen" zegt een woordvoerder. "Onze controleurs bezoeken verkooppunten en bekijken of de verpakking van producten. Als het etiket een verboden stof vermeldt, analyseren we het product en nemen zo nodig maatregelen. Verder reageren we op eventuele klachten". Een visolieproduct zal natuurlijk nooit op zijn potje zetten dat er pcb's inzitten.

======

Wat vinden jullie? Reden om voorzichtiger te worden met visolie?
Door Jose
#51213
Hoi Lizzy

Moeilijk, ik denk dat je met alle preperaten in welke vorm dan ook heel goed uit moet kijken. Voor mij gevoel word op veel van deze producten niet of nauwelijks kontrole uitgevoerd. Dus ik zou denk dan ook voor de viskar verkiezen als voor capcules. Heb geen ervaring met dit soort producten maar voor mezelf zou ik ze niet snel gebruiken en kiezen voor natuurlijke producten waar vis olie in zit. Dus ik zou zeggen voorzichtig doen.
Door Paul_Barte
#51246
Net als bij het brokkenverhaal gaan er miljoenen zoniet miljarden euro's om in de handel van supplementen.

Er zijn goede, slechte en natuurlijk hele slechte producten en vaak zijn euro's belangrijker dan kwaliteit.

De visolie waar ik mee te maken heb komt rechtstreeks van de bron en een analyse-rapport is altijd aanwezig.
Deze olie wordt tevens geleverd aan een bedrijven die er capsules van maken echter.........of er in de capsules 100% van deze olie zit.....wie zal het zeggen.
Door jack
#51267
Hallo Paul,
Kan ik bij jou die goede visolie kopen? Misschien heb ik de verkeerde en werkt het daarom niet bij Steffi.
Groeten Jack
Door Paul_Barte
#51282
jack schreef: Hallo Paul,
Kan ik bij jou die goede visolie kopen? Misschien heb ik de verkeerde en werkt het daarom niet bij Steffi.
Groeten Jack
Hoi Jack,

Weet niet wat voor merk visolie je nu geeft maar indien het een hormonale kwestie is bij je hond (wat ik eigenlijk wel denk) zal dat ook niet de ultieme oplossing zijn.
Borageolie kan wel helpen maar dat heb je ook al een tijdje gegeven volgens mij ;)

Zal je nog wel ff een pb'tje sturen.
Door Lizzy
#51336
Hoi Paul, ze krijgen hier wel eens zalmolie capsules van het merk Vitals.

Maar goed, ze krijgen ook 1 maal per week een blikkie schellevislever, 1 maal per week rauwe sardientjes of rauwe makreel en 1 maal per week een blikkie haring of zalm. En 1 maal per twee weken witte visjes. Ze krijgen ook 1 maal per week levertraanolie, maar dat is heel erg weinig dus niet de moeite.

En soms krijgen ze lijnzaadolie. Nou ja, ze eten rauwe groente en gemalen (rauwe) noten en zaden.

Is het nog steeds nodig, om ze visolie te geven?

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#51388
Hoi Lizzy,

Nee hoor.....in jouw geval zou ik de olie gewoon laten vervallen!!!
Menig woef zou jaloers zijn op de hoeveelheid omega-3 die jouw honden binnenkrijgen ;)
Door Lizzy
#51418
Hoi Paul, dank je, maar ik ben wel onduidelijk geweest.... :-[. Zo blikkie krijgen ze wel met z'n drietjes.... Dus niet 1 blik haring of 1 blik schellevislever per hond maar per drie honden. Ze krijgen wel ieder een sardien of 3 a 5 per week (Whoof 2 a 3 en Bruut 4 a 5), rauw.
Grtz, Lizzy
Door Helen
#51419
Ik ben ook poos terug ook even gestopt met visoliecapsules ( ik geef ze van de Hema), maar ik zag heel duidelijk dat haar vacht achteruit ging. Terwijl ze ook per week 200g sardientjes krijgt. Ik ben toen de visoliecapsules weer gaan geven en toen werd haar vacht ook weer beter. Dus ik blijf ze wel gewoon geven, al hoop ik dus dat de Hema wel goede kwaliteit verkoopt ander baal ik >:(


groetjes Helen
Door Helen
#51531
Ik zit net op mij Hema doosje te kijken, en daar staat op: Ingredienten: visolie, gelatine, borageolie glycerine, water, vitamine.

Bevat geen suiker, conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen, gist ,gluten en lactose.

Hopelijk zit het met dit merk dus snor....

groetjes Helen
Door Lizzy
#51532
Helen schreef: Ik zit net op mij Hema doosje te kijken, en daar staat op: Ingredienten: visolie, gelatine, borageolie glycerine, water, vitamine.

Bevat geen suiker, conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen, gist ,gluten en lactose.

Hopelijk zit het met dit merk dus snor....

groetjes Helen
Zoals het bovenstaande stuk al suggereerde; als er gif in zou zitten, dan zetten ze dat waarschijnlijk niet op de verpakking! Maar, ik hoop ook dat het wel snor zit!
Groetjes, Lizzy
Door Helen
#51545
Lizzy schreef: Zoals het bovenstaande stuk al suggereerde; als er gif in zou zitten, dan zetten ze dat waarschijnlijk niet op de verpakking! Maar, ik hoop ook dat het wel snor zit!
Groetjes, Lizzy
Mmm nee inderdaad. ;D
Door jack
#51893
Hallo Hellen,
Bij welke maaltijd geef je de capsules. Is dat tijdens de vleesmaaltijd of bij het gf-mixje.
groeten Jack
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door