Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Filou
#515028
Vorige week (13/03 - 19/03)

Ma > 200g steenbok - 100g runderhart - 100g sardien
Di > 200g sardien - 200g groente
Wo > 100g steenbok zonder bot - 100g schaapshersenen - 100g sardien
Do > 730g kippeborst
Vr > Vastendag
Za > 200g steenbok - 100g schapelong - 200g groente
Zo > 200g sardien - 100g ramstestikels (schaap hé, geen konijn ;D)

Deze week (20/03 - 26/03)

Ma > 200g steenbok - 200g sardien - 100g ramstestikels
Di > 200g sardien - 200g groente
Wo > 300g zalmkop
Do > 100g sardien - 100g groente
Vr > 200g sardien - 100g groente - 100g runderhart
Za > 750g kippeborst
Zo > vastendag

Ja, ik weet het, nog altijd veel sardien op't menu. Maar ik heb voor andere vissoorten gekeken, en heel moeilijk te vinden. In die sardien zit nu ook een soort makreel, denk ik (Lizzy, jij had daar eens een foto voor mij van geplaatst). Ik hoop deze week steenbok zonder bot te kunnen kopen, en we moeten ook dringend achter orgaanvlees. Maar de winkel draait niet goed de voorbije 2 weken, en deze week moet ik ook mijn verblijfsvergunning laten vernieuwen, wat gelukkig niet zoveel is (37.5€). We staan ook al een week achter met de winkel huur... :'(
Door Lizzy
#515061
Qua percentages zit je op grofweg (afgerond):

40% vleesbot
32% vis
12% orgaan
15% groente
2% vlees

Dat lijkt me prima. En ja, in week 2 geef je best veel vis... Maar ja, als het niet anders kan: dan zij het zo. Toch? Je komt zo toch nog aan 5 verschillende diersoorten en dat lijkt me niet slecht, zeker niet in de toch wel moeilijke omstandigheden waarin jij zelf moet samenstellen!

Hoe doet je hond het? (want daar gaat het tenslotte om).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 mar 2006, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Filou
#515066
Filou doet het héél goed. Geen last meer van diarree (op 1 keer na, maar da's dan geen ramp). Zijn vacht schittert gewoonweg (is zeker geleden van november of december dat ik hem gewassen heb). En hij is gewoonweg verzot op vis. Hij zal eerst vis eten, en dan vlees of groente of orgaan ofzo. ::)
Door Lizzy
#515068
Het is fijn dat hij vis in ieder geval wel lekker vindt! Maar in week 2 geef je 5 dagen vis. Dat lijkt me toch echt erg veel. Als het lukt om tenminste 2 dagen daarvan iets anders te geven (desnoods 1 van die maaltijden groente met zuivel en een ei ofzo): dan denk ik dat je beter af bent.

Misschien dat het geen slecht idee is om Filou af en toe wat extra vitamine E rijke voedingsmiddelen te geven. Dat beveelt Ian B aan (die beveelt het niet aan om veel vis te voeren trouwens) wanneer je vrij veel vis geeft.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 mar 2006, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Filou
#515069
en wat raad je dan aan, ivm die vit. E? Ik kan eventueel wat kippefilet gaan halen...

Ik geef hem om de 2 dagen wel een eetlepel yoghurt...
Door Lizzy
#515075
Voedingsstoffen die veel vitamine E bevatten: tarwekiemen, tarwekiem-olie, onbewerkte granen, groente bladgroentes, tomaten, plantaardige olie zoals zonnebloemolie en maiskiemolie. Mijn voorkeur zou zelf uit gaan naar tarwekiemen, tarwekiemolie en groente bladgroentes. Maar, ik weet niet wat voor jou gemakkelijk te verkrijgen is. Eventueel zou je ook vitamine E capsules uit NL mee kunnen laten nemen. Aanbevolen hoeveelheid: 10 tot 20 mg of I.U. per kg lichaamsgewicht per dag. Voor een hond van 25 kg praten we dan over 250 tot 500 mg per dag. Ik vind dat persoonlijk erg veel. Ik zou zelf een keer of 3 per week een capsule van 250 mg/iu geven.

Als hij de yoghurt graag lust, dan zou ik dat in 1 maaltijd geven met groente en bijv. ei ofzo. In plaats van een vismaaltijd. Bijv. de vrijdag maaltijd. Die bestaat uit: Vr > 200g sardien - 100g groente - 100g runderhart. Je kunt ook 100 gram yoghurt, 100 gram ei, 100 gram groente en wat runderhart geven.
Door Filou
#515086
ok... ik laat mama dan eens het Kruidvat binnenspringen om eens te kijken of ze het daar hebben. Ik heb natuurlijk net groentemixjes gemaakt, zonder sla...

groentemix 1 : een paar bloemkoolroosjes, 4 wortels en 4 appels
groentemix 2 : 500g broccoli, 3 wortels, 2 pompelmoezen en 3-4 mandarijntjes

Met deze kom ik zeker weer een paar weken toe...
Door Lizzy
#515091
Geeft niks joh! Is geen acute ramp hoor! Ik denk wel dat je je groentemixen sowieso (in de toekomst dus) wel wat uit mag breiden met wat bladgroente. En dan heb ik het niet over sla (want dat bevat eigenlijk nauwelijks voedingsstoffen - behalve dan de hele donkere sla-soorten) maar over groentes als andijvie, postelijn, waterkers, paksoi, etc. Als dat lastig te krijgen is, is het misschien een idee om zelf wat te gaan kweken? Misschien kun je ook wat meer soorten groente in je mixen gaan verwerken? Trouwens, sommige honden krijgen last van winderigheid, wanneer je ze fruit geeft en dat mengt met vlees/vis. Fruit + vlees gaat namelijk vaak gisten in de darmen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 mar 2006, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Filou
#515096
wat betreft dat winden, bij filou geen probleem. :)

andijvie en waterkers, nog niet gezien hier
paksoi en postelijn? nog nooit van gehoord... :-\

spinazie en groene sla in overvloed ::)

zou andijvie gemakkellijk te kweken zijn??
Door Lizzy
#515110
[quote="Filou"]
wat betreft dat winden, bij filou geen probleem. :)

andijvie en waterkers, nog niet gezien hier
paksoi en postelijn? nog nooit van gehoord... :-\

spinazie en groene sla in overvloed ::)

zou andijvie gemakkellijk te kweken zijn??
[/quote]

Spinazie moet je niet teveel voeren. Dat bindt zich met calcium. Maar, zo nu en dan een pluk spinazie door de groentemix: prima. Donkere sla kun je ook gebruiken.

Of andijvie makkelijk zelf te kweken is weet ik niet... Maar peterselie, waterkers, spruitgroente (alfalfa enzo): is erg gemakkelijk te kweken. Paardebloem, hebben jullie dat daar? Af en toe een plukje paardebloem door de groentemix: ook lekker en gezond!
Door Filou
#515112
dat met die gele bloem?? Nog niet gezien hier, niet op de markt, maar ook niet in het gras... lol

Peterselie is hier ook in overvloed, en ook rocca. ik weet niet of het juist geschreven is, maar je kent het mss wel? Spruiten heb ik ook zien liggen op de markt. Dus deze bevatten ook vit. E?
Door Lizzy
#515116
Ja, dat is met die gele bloem ;D

Peterselie kun je ook af en toe echt goed door je mix gooien! Rocca ken ik niet... Is het een sla-soort? Fijne gekartelde blaadjes? Spruiten zijn best gezond en daar mag je best af en toe wat van gebruiken. Maar, omdat het een koolsoort is: wel met mate (ivm werking schildklier). Spruiten bevatten ook niet echt vitamine E.
Door Filou
#515118
het is eerder een soort peterselie denk ik... Men doet het in de slakom, bij de sla dus... het is ook groen, net veldsla, maar dan groter. Ik denk dat het nog maar net in Belgie en Nederland ingevoerd werd... allé, een paar maanden, mss langer ofzo... Mijn ma kende het al in Belgie.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door