Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ~Joke~
#513157
Ik heb twee katten: Smokey en Bandit. Ze hebben maanden op volledig rauw gestaan maar nadat ze laatst ziek geweest zijn is het geemmer met eten begonnen :-\
Doordat ik met een kalkoenberg in de vriezer zat hebben de katten de laatste maanden alleen maar kalkoen gegeten. De berg was een paar weken geleden weggegeten dus vond ik het tijd om ook weer kip te gaan voeren. Zucht................ ze pruimen het niet meer. Bandit eet het wel omdat er niets anders is maar Smokey ruikt er aan draait zich om en loopt diep beledigd naar de hal. Gisteren heeft hij de hele dag niets gegeten want het was kip-dag. De Felidae [brokjes] die ze nu als ontbijt krijgen zet hij ook geen bek meer op.
Ik heb sinds vorige week de hoeveelheden vlees verminderd en 's morgens krijgen ze de brokjes want ik ben er flauw van iedere keer onaangeroerde schoteltjes met vlees weg te kieperen. Zonet zette ik kalkoen neer en vreet de grote schurk, Smokey, uitgehongerd beide schoteltjes snel leeg. Bandit had het nakijken [eigen schuld moet ze er maar sneller bij zijn]
Ik wil ze toch weer aan meer vleessoorten wennen, ik denk dus dat ik per dag 1 keer kalkoen en 1 keer duif of kip aan ga bieden. Dan weet ik zeker dat de schurk 1 keer per dag te eten krijgt. Of is dit een verkeerde methode en kan ik beter 1 vleesssoort per dag aanbieden?
De brokjes moet hij ook weer leren eten in verband met de vakantie....
Door Nelly
#513757
Waarom alleen vogelsoorten? Hier wordt ook runderspiervlees, runderkopvlees, lamshart e.d.gegeten. Probeer eens, wie weet hoe lekker ze het zullen vinden.
Door roefus
#513758
Ik zie bij mijn kat ook heel duidelijk zijn 'voorkeuren'.
Kalkoen, kip, stukjes konijn.
Maar volgens mij i.v.m. taunine is het ook heel goed om rundvlees aan te bieden en hart.
Precies weet ik het niet.
Maar ikzelf kies ervoor om niet enkel 'gevogelte' te geven.
Misschien dat iemand anders het beter uit kan leggen.
Door Nelly
#513762
roefus schreef: Ik zie bij mijn kat ook heel duidelijk zijn 'voorkeuren'.
Kalkoen, kip, stukjes konijn.
Maar volgens mij i.v.m. taunine is het ook heel goed om rundvlees aan te bieden en hart.
Precies weet ik het niet.
Maar ikzelf kies ervoor om niet enkel 'gevogelte' te geven.
Misschien dat iemand anders het beter uit kan leggen.
Ik vind dat je het prima uitlegt :)
Door Lizzy
#513813
Ik zou zeker ook allerlei andere vleessoorten aan gaan bieden waaronder ook rund. Misschien moet je al die vleessoorten eerst mengen met kalkoen, zodat ze het weer leren eten. Ik denk dat het helemaal niks uitmaakt of je 1 of meerdere vleessoorten per dag of zelfs per maaltijd geeft.
Door ~Joke~
#513925
Bedankt voor jullie meedenken! Rund hebben ze nog nooit gehad. Lam wel maar dat pruimden ze niet :-X
Ik heb een kip/kalkoen recept en gebruik kippenhartjes en levertjes voor de taurine. Ze krijgen het gemalen omdat ze het anders niet eten. Ik heb afschuwelijke zinnige katten :-\

Mijn gevogelte keus komt eigenlijk doordat ik bedacht wat een kat in het wild zou eten toen kwam ik op vogels/gevogeltje uit. Ik heb in het verleden ook eend en konijn aangeboden maar ook dat hoefden ze niet. Ik ga proberen om andere diersoorten door de kalkoen te mengen.
Door Nelly
#513934
Zou het gewoon proberen, als de kat het niet eet geef je het toch gewoon aan de honden?
Door ~Joke~
#513984
Ja gelukkig heb ik hier nog 3 kliko's rondlopen.
Ik had er geen idee van dat katten zo moeilijk kunnen zijn. Ik ben opgegroeid met honden en mijn honden eten echt alles! Ik kan er ook erg slecht tegen dat ze niet eten
Door Nelly
#514427
Helemaal met je eens; niks zo vervelend als een hond (of kat) die niet wil eten. Nu ben ik met katten meestal wat makkelijker, want het is nu eenmaal bekend dat die vreselijk kunnen mutsen over en met hun eten, hoewel het hier eerlijk gezegd reuze meevalt.
Door ~Joke~
#514558
Ik zit nog maar betrekkelijk kort in de katten [zo'n 4 jaar] en ik had er geen idee van hoe moeilijk ze met eten kunnen zijn. Mijn Border Terriers eten altijd, zelfs als ze eens een keer ziek zijn staan ze toch boven hun bak eten met een houding van: zal ik wel of zal ik niet eten?? ;D
Het is nog een wonder dat het me gelukt is om de poezen twee jaar geleden op rauw over te zetten.

Maar er zit inmiddels verbetering in! Ik heb gisteravond duif neergezet en dat was vanmorgen op! Ook de kip was de avond ervoor op. Nu heb ik konijn staan wat ik door wat kalkoen zal mengen. Ik zet het vlees wat ze niet graag lusten voor bedtijd neer zodat ik me er ook niet aan hoef te ergeren ;)
Door Mevroi Kruim
#514611
Duif! Hartstikke goed!
Het grappige is dat de katten dus wel duif en wilde eend eten en de honden het jakkiebleeh vinden ;D Terwijl die verder echt alles eten.

Mijn snorders zijn ook van die zeurkezen/tiskonten. En eten dus ook wel eens niet. Jammer dan. Ze zijn mooi van formaat dus een maaltijd voerslaan vind ik geen drama. Of twee. En malen doe ik ook niet meer, ik ben steeds grover gaan snijden en de twee jongsten (10 jaar) krijgen af en toe hele karbo's en lappen kopvlees. Niet eten? De hondjes zijn er blij mee.
Gisteren was het eendagskuikendag. Dus eten er drie en twee zitten te kijken met van die 'ze vergiftigt ons weer' koppen. Die slanken dus weer af en de andere hebben extra.

Ik heb wel nieuwe dingen mondjesmaat geintroduceerd en in het begin in kleine stukkies. Dan eten ze eromheen, en nog eens, en dan proberen ze eens een hapje, en gaandeweg eten ze steeds meer.
Door ~Joke~
#516440
Het gaat steeds beter! Ze krijgen nu 20 gr vlees minder per dag en hebben daardoor meer trek ;) Ik had nl CB natuurvoer gekocht en zag dat de aanbevolen hoeveelheid van CB veel lager is dan wat ik ze gaf. Bandit eet weer kip: dubbele porties want Smokey blieft het nog niet maar dat zal ook wel komen. Duif gaat er ook weer in. Konijn is afgekeurd.
Door Nelly
#517050
Eendagskuikens worden hier alleen gegeten door SR; Zip en Mistral herkennen ze blijkbaar niet als eten, daartegenover eten ze wel hele rauwe sardienen waar alles nog in zit (maar wel buiten in de ren! :-X ;)) SR is niet zo'n viseter; die traint liever kuikens ;D Hij probeert altijd eerst een tijdje of ze nog kunnen vliegen door ze in de lucht te gooien ;D, duwt ze aan om te kijken of ze willen lopen en wordt dan zo nijdig dat hij ze onder hevig gegrom de kop afbijt :o (de kuikens zijn wel dood hoor)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door