Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door JR
#513856
ik ben uitgegaan van ongeveer 50 gr per kg,hij weegt 3,5 kg.dat komt per maand op ongeveer 4,5 kg.
dit voorbeeld is van wat hij verdeelt over een maand krijgt,ik ben benieuwd of dit zo een beetje in balans is.
hij krijgt dan oa lam,kalf,kip en wat vis (welke weet ik nog niet,is misschien goed om de soorten af te wisselen,iemand tips?)
ik heb het als volgt verdeelt wat bot betreft: 1/4 lam,1/4 kalf,1/2 kip.

-lam:
500 gr beenderen of nekbeen
250 gr GFmix met wat vis+120 gr kwark met zeewier
250 gr lever

wordt dan 200 gr gfmix+100 gr kwark+ong 100 gr rundersnijdsels.en dan 200 gr lever

-kalf
500 g beenderen
250 gr GFmix met wat vis+120 gr huttenkase met een ei
250 gr vuile pens

hier ook 200 gr gfmix+150 gr pens en geen huttenkase maar dan zo'n 100 gr rundersnijdsel

-kip
1kg kippennekken
250 gr GFmix met wat vis+120 gr kwark,ei en zeewier
250 gr hart

150gr gfmix,100 gr kwark 150 gr kippenhart,+150 gra rundersnijdsels en 100 gr runderhart

dit is dus ongeveer genomen,en dan verdeelt over een maand.weet iemand wat ik het beste als vissoort kan geven?met of zonder graat?het ei geef ik kompleet met schil,en waar kan ik de mix nog verder mee aanvullen?
Laatst gewijzigd door JR op zo 19 mar 2006, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#513883
Ik heb even de percentages berekend en kom op:

51,8% vleesbot
19,4% groentemix
9,3% diversen
19,4% orgaanvlees

Persoonlijk zou ik een tikkeltje minder groente geven. Ik vind 15% wel genoeg. Verder is het prima.

Ik vind nog steeds je afwisseling in vlees niet echt optimaal. Op zich is vleesbot prima. Je geeft lam, kip en kalf. Maar je mag best iets minder groente en iets minder orgaanvlees en iets minder huttekase/kwark geven en in de plaats daarvan wat meer gewoon vlees geven. Denk dan aan runderkopvlees (goed te betalen) maar ook aan bijv. hertenvlees, konijnenvlees, kalkoenvlees, etc.

Ik probeer al wekenlang om goed te omschrijven wat ik bedoel en het lukt me maar niet.... Wat ik bedoel is dat je ongeveer 5 verschillende diersoorten moet voeren. Maar ik bedoel dan weer niet dat je van 5 verschillende dieren de vleesbotten en het vlees en het orgaanvlees moet voeren....

Nee, ik denk dat stuk of 3 verschillende vleesbotsoorten echt prima is. Maar, naast die drie verschillende botsoorten, zou je dus ook nog ander vlees/orgaanvlees moeten voeren.

Dus zeg dat je er nog rundvlees en vis bij voert. Dat maakt dan al dat je 5 verschillende diersoorten in je menu hebt zitten. Dat is perfect.

En dan is het dus niet de bedoeling dat je maar 1 soort orgaanvlees voert. Nee, het is dan ook het mooist als je bijv. orgaanvlees van 3 verschillende diersoorten kan voeren. Bijv. rund, lam en kip. En hoe meer verschillende soorten je kunt scoren: de beter. Het gaat me om de minimale afwisseling.

Pffff, ben ik een beetje duidelijk of totaaaal niet? Kan iemand dit nou niet eens mooi/duidelijk omschrijven ;D?

Qua vis is sardien prima om mee te beginnen. Heel en rauw. Met kop, met graat, met organen. In het begin moet je de sardien misschien in stukjes knippen en mengen met bijv. groentemix en huttekase. Om het hem te leren eten. Als dat er goed in gaat, kun je hele/rauwe makreel proberen.
Door JR
#513895
het is me duidelijk hoor!
volgens mij bedoel je dat je wat het vlees en orgaanvlees betreft zoveel mogelijk moet varieren (vanaf 4 of 5 diersoorten) en dat je wat het bot betreft genoeg hebt aan 3 verschillende soorten,maar dat je niet de verschillende soorten door elkaar heen moet gaan voeren.bedoel je dat? ???

ik zal mijn menu even aanpassen en de nieuwe gewichten erachter zetten.kijken of die wat beter is.ik zit idd behoorlijk hoog met gfmix en orgaanvlees,was niet de bedoeling. :-[
Laatst gewijzigd door JR op zo 19 mar 2006, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#513900
[quote="JR"]
het is me duidelijk hoor!
volgens mij bedoel je dat je wat het vlees en orgaanvlees betreft zoveel mogelijk moet varieren (vanaf 4 of 5 diersoorten) en dat je wat het bot betreft genoeg hebt aan 3 verschillende soorten,maar dat je niet de verschillende soorten door elkaar heen moet gaan voeren.bedoel je dat? ???

ik zal mijn menu even aanpassen en de nieuwe gewichten erachter zetten.kijken of die wat beter is.ik zit idd behoorlijk hoog met gfmix en orgaanvlees,was niet de bedoeling. :-[
[/quote]

Nee, helaas, dat bedoel ik niet... sorry.... Je mag van alles door elkaar voeren! Geen probleem! Echt, er gaan hier dagen voorbij dat ik rundvlees + geitenvlees en geitenbot + kippenorganen voer.

Wat ik bedoel is dat je zoveel mogelijk moet afwisselen in diersoorten.

Het is dus niet voldoende om 1 botsoort te voeren en 2 vleessoorten en ook nog eens 2 dezelfde orgaanvleessoorten. Bijv. kippenbot + rundvlees + runderhart + runderpens.

Het is beter om bijv. 3 verschillende botsoorten te voeren (of meer. Meer mag altijd). Bijv. kip, lam en kalf.

Maar, nu moet je niet kippenvlees + kippenorganen en lamsvlees + lamsorganen en kalfsvlees en kalfsorganen erbij gaan voeren. Want dat maakt dat je niet verder komt als 3 diersoorten in totaal.

Maar, je hoeft nou ook weer niet nog eens 5 verschillende vlees en orgaanvleessoorten te gaan voeren. Je kunt best ook het vlees en het orgaanvlees van bijv. kip en lam voeren. Maar, voer ook eens orgaanvlees van een ander diersoort. Bijv. rund of geit of konijn ofzo. En voer ook eens vlees van een ander diersoort. En dat hoeft dus weer niet wEEr een ander dier te zijn! Het kan zijn dat je weer geitenvlees of lamsvlees of rundvlees voert.

OK, ik geef een voorbeeld:

Qua vleesbot: kip, geit, kalf
Qua vlees/vis: rund, geit, sardien
Qua orgaan: lam, rund, kip

Dan voer je dus 6 verschillende diersoorten. Namelijk, kip, geit, kalf, rund, sardien, lam. Dat is dus idealer als dat je voert:

Qua vleesbot: kip, lam, kalf
Qua vlees: kip, lam, kalf
Qua orgaanvlees, kip, lam
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 19 mar 2006, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#513938
[quote="Lizzy"]
Ik probeer al wekenlang om goed te omschrijven wat ik bedoel en het lukt me maar niet.... Wat ik bedoel is dat je ongeveer 5 verschillende diersoorten moet voeren. Maar ik bedoel dan weer niet dat je van 5 verschillende dieren de vleesbotten en het vlees en het orgaanvlees moet voeren....

Nee, ik denk dat stuk of 3 verschillende vleesbotsoorten echt prima is. Maar, naast die drie verschillende botsoorten, zou je dus ook nog ander vlees/orgaanvlees moeten voeren.

Dus zeg dat je er nog rundvlees en vis bij voert. Dat maakt dan al dat je 5 verschillende diersoorten in je menu hebt zitten. Dat is perfect.

En dan is het dus niet de bedoeling dat je maar 1 soort orgaanvlees voert. Nee, het is dan ook het mooist als je bijv. orgaanvlees van 3 verschillende diersoorten kan voeren. Bijv. rund, lam en kip. En hoe meer verschillende soorten je kunt scoren: de beter. Het gaat me om de minimale afwisseling.

Pffff, ben ik een beetje duidelijk of totaaaal niet? Kan iemand dit nou niet eens mooi/duidelijk omschrijven ;D?
[/quote]

Ik vind je verhaal wel duidelijk, maar soms komt de ene manier van iets vertellen wat duidelijker over dan de andere. Mag ik mijn manier eens proberen?

Een hond is geen wolf en hij leeft niet als een wolf, maar toch probeer ik voor mezelf maar een beetje vandaar uit te redeneren.
Een wolf vangt en eet van de prooidieren die hij in zijn leefomgeving tegen komt. Dat zijn meerdere en verschillende soorten. Dat heeft hij ook nodig. De soorten en maten van de dieren zijn heel verschillend maar in de samenstelling (een skelet, organen en spiervlees) zitten wel overeenkomsten. Je kunt je dan afvragen waarom hij die verschillende dieren eet. De natuur is echter zo ingenieus om er voor te zorgen dat het aanbod redelijk aansluit bij de behoefte. Een wolf heeft behoefte aan meer soorten dieren omdat het type eiwit, het type vet en het type calcium (bot) verschillend is. In een vette vis (sardien, zalm, makreel) zitten vetzuren die de wolf (en ook de hond) zelf niet kan aanmaken maar wel heel hard nodig heeft, die vetzuren zitten bijvoorbeeld niet in rundvlees. In een kip zitten weer heel andere eiwitten dan in een geit of lam. Dus je hebt de variatie (in mijn ogen minimaal 5) in diersoorten nodig om aan de behoefte van de verschillende voedingsstoffen te voldoen. De wolf eet de prooidieren die hij vang vaak niet helemaal op, wat dat betreft is het een opportunist. Zo zal hij van grote/oude prooidieren de botten, zeker die van de dragende delen zoals de poten laten liggen. De botten van volwassen dieren, maar ook de dragende botten van jonge dieren zijn erg hard. Die zijn lastig te verteren maar bovendien slijt het gebit daar erg van.

Dus probeer aan zoveel mogelijk diersoorten te komen: rund, kalf, lam, kip, eend, vis ......
Geef van die diersoorten alles behalve de botten waar het lijf mee wordt gedragen en behalve de botten van de volwassen dieren.
Zorg dat je in beetje in de juiste verhouding bevleesde botten, spiervlees en orgaanvlees geeft.
Voeg daar een groentemix aan toe (daarmee boots je de maaginhoud van een prooidier na).
Kun je met mijn versie uit de voeten?
Door JR
#513982
kijk dat is helemaal duidelijk!
maar nou wordt er bij bakker vleeshandel lamsbeenderen aangeboden.zijn deze geschikt?het is me niet duidelijk wat er nou precies mee bedoelt wordt?

en is het echt noodzakelijk om in het bot te varieren?of kan ik hem ook 1 soort bot geven in combinatie met orgaan en spiervlees van andere soorten?of moet er echt gevarieerd worden in bottensoorten?

heb trouwens uitgerekend wat ik met bovenstaand barf menu kwijt ben in de maand,en dat komt op schrik niet......€ 3,5 euro ;D met zn versvlees ben ik € 15,- kwijt per maand.nog een goede reden om over te gaan op barf!!
Laatst gewijzigd door JR op zo 19 mar 2006, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#513990
Als het beenderen zijn als in de poten van het lam: dan vind ik ze ongeschikt. Dat zijn dragende botten en dus te hard.

Mooi geschreven Antonia! Dank je wel!!

Overigens denk ik ook dat afwisseling (en ik mijn ogen groentemixen) vooral nodig is omdat de huishond het 'moet doen' met vooral bio-industrie-vlees. En dat is op vele fronten niet te vergelijken met vlees van in het wild levende dieren. Buiten dat willen we ook zo weinig mogelijk van allerlei supplementen willen geven. Ook om die reden is afwisseling beslist noodzakelijk, om er dus voor te zorgen dat de hond alle aminozuren, vetzuren, vitamines en mineralen binnen krijgt die hij nodig heeft.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 19 mar 2006, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#513995
[quote="JR"]
kijk dat is helemaal duidelijk!
maar nou wordt er bij bakker vleeshandel lamsbeenderen aangeboden.zijn deze geschikt?het is me niet duidelijk wat er nou precies mee bedoelt wordt?

en is het echt noodzakelijk om in het bot te varieren?of kan ik hem ook 1 soort bot geven in combinatie met orgaan en spiervlees van andere soorten?of moet er echt gevarieerd worden in bottensoorten?
[/quote]

Blijkbaar is het toch nog niet helemaal duidelijk anders had je deze vraag niet hoeven stellen. Geeft niet hoor, je kunt beter veel en vaak vragen, het gaat erom dat je het uiteindelijk begrijpt.
Beenderen is een ander woord voor botten. Lamsbeenderen/lamsbotten kunnen dus alle botten van het lam zijn. Ik denk dat je aan vleeshandel Bakker moet vragen welke hij heeft, en ook of hij heeft wat je wilt (en volgens mij heeft hij dat). Van een jong lam kun je dus alle beenderen/botten behalve die van de dragende delen (poten/heupen) geven. Als het een wat ouder lam is zou ik er geen botten van geven (dan zijn ze, zeker voor een beginnende barfhond, te hard).

Ik vind botten van één diersoort te weinig variatie (maar dat is mijn mening). De samenstelling van het bot van het ene dier is niet gelijk aan dat van een ander dier. Vergelijk het maar een beetje met hetgeen je zelf eet. Als mens heb je groente nodig voor de vitamienen, koolhydraten, mineralen etc. Maar jij eet ook niet alle dagen sperciebonen. Waarom niet? Sperciebonen bevatten andere stoffen als spinazie, andijvie, bietjes, enz. Je hebt variatie nodig.
Dus: varieren in de botsoorten, varieren in de spiervleessoorten, varieren in de orgaansoorten en varieren in de groentenmixen.
Door Antonia
#514000
[quote="Lizzy"]
Overigens denk ik ook dat afwisseling (en ik mijn ogen groentemixen) vooral nodig is omdat de huishond het 'moet doen' met vooral bio-industrie-vlees. En dat is op vele fronten niet te vergelijken met vlees van in het wild levende dieren. Buiten dat willen we ook zo weinig mogelijk van allerlei supplementen willen geven. Ook om die reden is afwisseling beslist noodzakelijk, om er dus voor te zorgen dat de hond alle aminozuren, vetzuren, vitamines en mineralen binnen krijgt die hij nodig heeft.
[/quote]

Helemaal mee eens, maar ik dacht: ik ga het niet al te uitgebreid maken want dan wordt het misschien weer onduidelijk.
Door Lizzy
#514001
[quote="Antonia"]
Ik vind botten van één diersoort te weinig variatie (maar dat is mijn mening). De samenstelling van het bot van het ene dier is niet gelijk aan dat van een ander dier. Vergelijk het maar een beetje met hetgeen je zelf eet. Als mens heb je groente nodig voor de vitamienen, koolhydraten, mineralen etc. Maar jij eet ook niet alle dagen sperciebonen. Waarom niet? Sperciebonen bevatten andere stoffen als spinazie, andijvie, bietjes, enz. Je hebt variatie nodig.
Dus: varieren in de botsoorten, varieren in de spiervleessoorten, varieren in de orgaansoorten en varieren in de groentenmixen.

[/quote]

Wauw, wat een goed vergelijk! Yes, dit is precies wat ik bedoel :D!

Nou denk ik persoonlijk (maar misschien heeft Antonia daar een andere mening over, maar dat horen we dan zo wel ;D) dat het niet persee nodig is om 5 of meer verschillende vleesbotsoorten te geven. Dat mag wel en dat zou ook fantastisch zijn (hoe meer hoe beter), maar als je stuk of 3 a 4 vier vleesbotsoorten kunt geven: dan ben je al lekker bezig.

Als je dan daarnaast ook nog vlees en vis en orgaanvlees geeft van weer 2 tot 3 andere diersoorten: dan heb je wel redelijk wat variatie in je menu (dan zit je totaal op tenminste 5 verschillende diersoorten).
Door JR
#514005
[quote="Antonia"]
Blijkbaar is het toch nog niet helemaal duidelijk anders had je deze vraag niet hoeven stellen. Geeft niet hoor, je kunt beter veel en vaak vragen, het gaat erom dat je het uiteindelijk begrijpt.
Beenderen is een ander woord voor botten. Lamsbeenderen/lamsbotten kunnen dus alle botten van het lam zijn. Ik denk dat je aan vleeshandel Bakker moet vragen welke hij heeft, en ook of hij heeft wat je wilt (en volgens mij heeft hij dat). Van een jong lam kun je dus alle beenderen/botten behalve die van de dragende delen (poten/heupen) geven. Als het een wat ouder lam is zou ik er geen botten van geven (dan zijn ze, zeker voor een beginnende barfhond, te hard).

Ik vind botten van één diersoort te weinig variatie (maar dat is mijn mening). De samenstelling van het bot van het ene dier is niet gelijk aan dat van een ander dier. Vergelijk het maar een beetje met hetgeen je zelf eet. Als mens heb je groente nodig voor de vitamienen, koolhydraten, mineralen etc. Maar jij eet ook niet alle dagen sperciebonen. Waarom niet? Sperciebonen bevatten andere stoffen als spinazie, andijvie, bietjes, enz. Je hebt variatie nodig.
Dus: varieren in de botsoorten, varieren in de spiervleessoorten, varieren in de orgaansoorten en varieren in de groentenmixen.
[/quote]

ik dacht al wel dat het niet goed zou zijn om een soort te voeren,maar stel dat die beenderen dus echt dragende botten zijn,dan wordt dat niks,en moet ik verder zoeken naar wat anders.tot die tijd zou ik alleen kippenbotten kunnen voeren.laten we maar hopen dat er onder beenderen wat naders verstaan wordt,ik heb al een pb gestuurd naar bakker vleeshandel,dus ik wacht het af.voorlopig zit ik nog op kvv en zal er dan eerst nog een andere vrizer moeten komen,dus het gaat nog wel even duren voor we helemaal over zijn denk ik.
Door Antonia
#514108
[quote="Lizzy"]
Wauw, wat een goed vergelijk! Yes, dit is precies wat ik bedoel :D!

Nou denk ik persoonlijk (maar misschien heeft Antonia daar een andere mening over, maar dat horen we dan zo wel ;D) dat het niet persee nodig is om 5 of meer verschillende vleesbotsoorten te geven. Dat mag wel en dat zou ook fantastisch zijn (hoe meer hoe beter), maar als je stuk of 3 a 4 vier vleesbotsoorten kunt geven: dan ben je al lekker bezig.

Als je dan daarnaast ook nog vlees en vis en orgaanvlees geeft van weer 2 tot 3 andere diersoorten: dan heb je wel redelijk wat variatie in je menu (dan zit je totaal op tenminste 5 verschillende diersoorten).
[/quote]

Nee hoor, geen andere mening als het om de vleesbotten gaat. Uiteindelijk geldt wat mij betreft hoe meer hoe liever, maar 3 of 4 vleesbotsoorten is al heel mooi. En zeker als je net begint met het geven van vleesbotten (naast de kvv), dan zou ik zelfs beginnen met één soort(kippennekken en kippenvleugels) en heel langzaam aan opbouwen naar meer soorten. Dat geeft je gelijk de mogelijkheid om op je gemakje rond te kijken naar adressen voor andere dingen.
Door JR
#516275
heb een nieuw menu gemaakt.wel andere percentages aangehouden.ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Per maand

Rundersnijdsel 1kg
Lamsnijdsel 400gr
Kalfsnijdsel 600gr
Vis 600gr
Kalfspens 400gr
Kippenhart 420gr
Lamslever 340gr
Kippennier 380gr
Kippennek 12x 360gr
Lamsnek 8x 400gr
Eieren 4 stuks
Kwark 200gr
Groenten 100gr


per week

spiervlees: 57%

rundsnijdsel 250gr
lamssnijdsel 100gr
kalfsnijdsel 150gr
vis 150gr

orgaanvlees: 18%

kalfspens 100gr
kippenhart 105gr
lamslever 85gr
kippennier 95gr

botten:16%

kippennek 3x = 90gr
lamsnek 2x = 100gr

overige:6%

eieren 1x
kwark 50gr
groenten 25gr


het menu

zondag
-50gr rundsnijdsel
-25gr kwark + 1 ei
-50gr kippennier + 1 kippennek

Maandag
-50gr rundsnijdsel
-50gr pens
-100gr vis

Dinsdag
-50gr kalfsnijdsel
-50gr pens
-50gr lamsnijdsel + 1 lamsnek

Woensdag
-50gr rundsnijdsel
-55gr kippenhart
-50gr vis + 1 kippennek


Donderdag
-50gr rundsnijdsel
-50gr kippenhart
-50gr kalfsnijdsel

Vrijdag
-50gr rundsnijdsel
-45gr kippennier
-50gr kalfsnijdsel + 1 kippennek

Zaterdag
-50gr lamsnijdsel
-85gr lamslever
-25gr kwark + 25gr groenten + 1 lamsnek
Door herder_lover
#516277
wat zijn precies de snijdsels? alleen vlees?

Weet wel dat als ik deze hoeveelheden zie, ik toch echt een ander ras had moeten kiezen ::) ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door